جمعیت، صفحه ی نو و بازیگران خط نخست
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۹    ۱۳۹۶/۱۰/۱۷ کد خبر: 144366 منبع: پرینت

جمعیت اسلامی افغانستان در حال گذر از بلاتکلیفی سیاسی است سازمان جمعیت اسلامی علیرغم حضور قدرتمند در ساختار حکومت و نظام هیچگاه در پانزده سال پسین از نظر استراتژی و برنامه وضع قابل قبولی نداشته است. تنش ایجاد شده ی اخیر میان ریس اجرایی جمعیت و رهبران حکومت وحدت ملی صفحه ی جدیدی را از حیث تجدید و توازن قوا به روی این حزب پر نفوذ سیاسی و جهادی گشوده و به تبع آن بازیگران خط نخست این صفحه جدید را نیز مشخص کرده است.

پس از کشته شدن استاد ربانی که صلاح الدین ربانی جانشین او در ریاست جمعیت اسلامی شد اولویت برای این حزب برگزاری کنگره ی آن بوده که تاحال اتفاق نیافتاده است هرچند یک سری کارهای مقدماتی آن به نظر می رسد که در دست انجام است. پیش از این و با توجه به تعیین شورای رهبری 64 نفری این حزب و تثبیت جایگاه تعدادی از مهره های درشت آن چون رییس، معاونین، رییس اجرایی، رییس دارالانشا و غیره مشخص نبود که در معادلات قدرت و چانه زنی های کلان چه کسی یا کسانی همانند دوران حیات استاد برهان الدین ربانی و احمد شاه مسعود در خط مقدم فکر و عمل قرار خواهند گرفت.

جمعیت اسلامی جدا از سازمان بودن اش نماینده و معرف بخش بزرگی از هویت، فرهنگ و جغرافیای این سرزمین نیز است نه تنها جمعیت اسلامی که برخی احزاب دیگر جهادی نیز دارای چنین خصوصیتی هستند پس در چنین جریان هایی اکتفای محض به سلسله مراتب تشکیلاتی سازمان چندان به مقتضای زمان و احوال همخوانی ندارد. صلاح الدین ربانی وقتی به جای پدرش زمامکار را به دست گرفت دید ناظران و اعضای ارشد حزب به او از نظر تجربه و توانایی چون سلف اش نبود اما در مصاف انتخاباتی و صف بندی های پس از آن چهره هدفمند با دید استراتژیک و ارزش گرا از خود به نمایش گذاشت و برای یگانه عضو درشت دیگر این حزب که در پی احیا و بازسازی آن بود (عطامحمد نور) تکیه گاه قابل اعتمادی در مرکز کشور گردید.

هرچند هیچ کسی جای کسی را گرفته نمی تواند ولی بسیاری ها هستند که هنرمندانه در نقش دیگران موفق ظاهر می شوند. وقتی اطلاعاتی از جریان گفتگوها و زدوبندهای سیاسی میان جمعیت و ارگ را تجزیه و تحلیل می کنم به این نتیجه می رسم که این دو از سایر کسانی که پس از استاد ربانی و احمد شاه مسعود از آدرس جمعیت به صحنه آمدند هم عمیق تر، هم قوی تر و هم وفادار تر به حزب و مردم شان دارند بازی می کنند و اگر گزافه نه گفته باشم می توان انتظار داشت در صورتیکه بتوانند چالش موجود را با موفقیت پشت سر بگذارند در نقش رهبران فوق الذکر حامیان خویش را امیدوارتر و دلگرم تر به پیروزی و بازگشت به دوران اقتدار حزب خواهند کرد.

فکر می کنم از نظر رابطه های درون سازمانی، ربانی و نور نسبت به کارکردهای تعداد دیگر از هم حزبی های شان که خلاهای استراتژیک را مرتکب شده اند عقده های فروخفته ای هم داشته باشند که حالا نمی خواهند آن خلاها و اشتباهات دوباره و چند باره تکرار شود. به نظر من ویژگی این دو نسبت به سایر بازیگران رده بالا و در حال حیات حزب این است که تا حال مرتکب اشتباه استراتژیک نشده اند چون در موقعیت استراتژیک آن چنانی نبوده اند. سرزدن اشتباه تکتیکی از ناگزیری کار و فعالیت سیاسی است.

با وجود همه باید گفت که شرایط و اوضاع پیش آمده هم ربانی و هم نور را در یک آزمون سرنوشت ساز و حیاتی قرار داده است که تثبیت جایگاه و موقعیت هرکدام بستگی محکم به عبور موفقانه از آن دارد.

یرنا صالحی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نور
ربانی
نظرات بینندگان:

>>>   دلیلش چیست که اکثرا تاجک ها مخصوصا شمالی ها دزد هستند؟؟؟

>>>   دلیل سوالت رامن برایت مینویسم که سه سوالیه گذاشته ای ؟؟؟...اولاد دزدان و فروشندگان بزرگ تاریخ تا کنون این فکر را نکرده اند که این همه ثروت و سرمایه پدر و پدرکلانش از کجا آمده است ، فکر میکند از کار و زحمت بدست آمده است که نخیر ، جوان تو باید بدانی که که این سرمایه های بی حساب پدران تان همه از راه حلال و کار نیست این در طول تاریخ بدست پدران تان از فروش مکرر وطن به شرق و غرب ، از لیلام ناموس روی سرک که این رسم تاکنون در مناطق مشرقی جریان دارد ، از تولید و تجارت مواد مخدر که قهرمان جهانیم در تولید ، در تقلب های زندگی اجتماعی برای حذف دیگران ، در نوکری بیگانه در بربادی وطن ، خلاصه دها مورد دیگر هم موجود است و تمام مرده دنیا عادت دیرینه شما و نیاکان تانرا میدانند چون میل کاری را در منطقه داشته باشند بدون زحمت به سراغ شما ها میآیند و کار خود را انجام میدهند بدون چانه زنی سیاسی و پولی و شاید چندتاجک ........، به گفته خودشما که تاجک نیستند دهن جوال را با شما و شاید با پدرانتان گرفته باشد ، اینرا بدانید که اقوام بومی این وطن در ادوارتاریخ با سربلندی و غرورملی باهم زندگی کرده اند به این دزدی ها و قاچاقبری ها و ناموس فروشی ها کاری ندارند و به خود ننگ و عار میبینند دقیق ببینید که در کدام مناطق جنایت جریان دارد معلوم نیست که شما که این همه جنایات را مرتکب میشوید و با بی شرمی دیگران را متهم میسازید از کجا به این وطن پرتاب شده اید که از شروع آمدن تااکنون به این وطن وحشت و آتش نفاق را با خود آوردده اید و هر نوع جنایت از طرف شما ها انجام میشود و آنرا بالای دیکران میگذارید، کمی هم سر به گریبان ببرید اگر شرم دارید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است