آیا سخنان ترامپ در باره پاکستان عملی است؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۰    ۱۳۹۶/۱۰/۱۴ کد خبر: 144268 منبع: پرینت

آیا دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به سخنانی که درباره پاکستان گفته عمل خواهد کرد؟

طوریکه از مجموعه سخنان دونالد ترامپ در اوایل انتخاب اش بعنوان رییس جمهور آمریکا تصور و برداشت می شد سیاست او بیشتر درون گرا و آمریکا محور و بر منافع ملی آمریکا متمرکز بوده تا مسایل جهانی و بین المللی و دنیایی که امروز دارد در آتش جنگ ها می سوزد و آشوب وکشتار در همه جا ادامه دارد. تصور می گردید که در این سیاست جدید دونالد ترامپ جایگاه ثانوی را خواهد داشت ولی قسمت اخیر سخنان اش در همان اوایل که بر نابودی و محو تروریزم و افراط گرایی بین المللی تاکید می داشت با سیاست آمریکا محورش زیاد هم خوانی نمی کرد.

چطور امکان دارد که قدرت بزرگ جهانی در داخل لاک خود خزیده برای محو و نابودی تروریزم بین المللی اقدام کرده بتواند؟ به هر صورت در آن زمان فکر می شد که مرور زمان نشان خواهد داد که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و دنیا اجبارا سیاست خوف و امید را در قبال حکومت ترامپ وسیاست هایش انتظار می کشید گرچه در اصل حضور آمریکا در صحنه بین المللی بخصوص در خاورمیانه و افغانستان از ابتدا تا حالا جهت حفظ منافع خود آمریکا و متحدین اش طوریکه به مراتب در گذشته ها از جانب مقامات بالای این کشور اعلان شده به خوبی دانسته می شد که آمریکایی ها هیچگاه عاشق چشم و رخساره هیچ کشور و ملتی نبوده و نخواهند بود که خود را قربانی کنند بلکه همیشه به دنبال منافع خودشان هستند که در این اواخر باز بنا به گزارش بی بی سی که او از زبان آقای ترامپ چنین نوشته است که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، اسلام‌آباد را پیشتر به دروغگویی و پناه دادن به تروریستان متهم کرده و در اولین توییت خود در سال جدید میلادی به شدت به پاکستان تاخته است.

چنانچه ترامپ در توییت خود نوشته است: "ایالات متحده آمریکا با ساده‌ لوحی در 15 سال گذشته بیش از 33 میلیارد دالر به پاکستان کمک کرده است و آنها در عوض به جز دروغ و فریب چیزی به ما نداده‌ اند با این تصور که رهبران ما احمق هستند. آنها [پاکستانی‌ ها] به تروریست‌ هایی که ما در افغانستان به دنبال شان هستیم پناهگاه داده و [به ما] کمک زیادی نکرده‌ اند.

این رویه دیگر بس است که اگر واقعا آمریکا به این نتیجه رسیده باشد یک قدم مثبت در راه ایجاد صلح در منطقه خواهد بود که آمریکایی ها بعد از مدت طولانی به این نتیجه رسیده اند که پاکستانی ها همیشه سیاست دوگانه را در قبال افغانستان با آنها بازی کرده اند به تعبیر عامیانه با گرگ دنمبه خوردند و با گوسفندان گریستند. پول های آمریکایی ها را بنام مبارزه با تروریزم گرفتند ولی در عمل غیر از تروریست پروری دیگر کدام کاری نکردند ولی هنوز این گفته تنها از ترامپ است و اینکه در عمل دولت آمریکا عملا چه سیاست را به پیش می گیرد زمان نشان خواهد داد که آیا امریکا با پاکستان در آینده عملا کمک نخواهد کرد و یا اینکه گفته ترامپ رییس جمهور این کشور یک مانور سیاسی بوده که هشداری به پاکستان باشد و بس.

محمد خیرخواه


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
آمریکا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است