برکناری عطامحمد نور در صلاحیت رییس جمهور نیست
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۱۳    ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ کد خبر: 144210 منبع: پرینت

این حکومت حکومت قانون اساسی نیست که بر اساس آن رییس جمهور بتواند یک والی را عزل و نصب کند.
به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، احمد سعیدی آگاه مسایل سیاسی در برنامه «فراخبر» گفت: اگر آمدن رییس جمهور با رای ملت و با نتیجه انتخابات می بود، رییس جمهور صلاحیت داشت که هر والی را برطرف کند، سبک دوش کند و تعیین کند اما این حکومت موجود که در راس اشرف غنی است و عبدالله است حکومتی ایتلافی و بر آمده از یک توافق است که در ذیل آن توافق علاوه بر اینکه اشرف غنی و عبدالله امضا کرده است سفیرآمریکا و نماینده سازمان ملل در افغانستان هم امضا کرده اند. این حکومت حکومت قانون اساسی نیست که بر اساس آن رییس جمهور بتواند این والی را برطرف کند.

وی افزود: با در نظرداشت توافقنامه ای که امضا شده است بندهای آن باید تطبیق شود و مطابق آن توافقنامه برکناری آقای نور هم باید با تفاهم دو تیم انجام شود. آقای نور را جمعیت معرفی کرده است و این حزب هم هست که صلاحیت برکناری آن را خواهد داشت.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عطامحمد نور
رییس جمهور
نظرات بینندگان:

>>>   سعیدی شما از شکمبه خود صحبت میکنید و مثل یک ماش هرطرف لول می خورید برای این قصه مفت چند دالر دریافت کرده اید؟

>>>   چرا شما استعفا نامه ات را به غنی پیش کش نمودید وباید به جناب صلاح الدین ربانی رهبر جمیعت پیش می نمودید

>>>   اینجا زورگویی و قبیله گرایی است و زور را باید با زور پاسخ داد.
خادیست و خلقی و احمدزی در تقابل با مجاهدین پس جهاد دوباره آغاز شده.

>>>   به همين دليل ما اين حکومت را "حکومت وحشت مولى" ناميديم. "ملت" و "ملى" در افغان ستان وجود ندارد. بلکه در اين جا چندين ملت ها وجود دارند. در واقعيت تعريف از ملت وجود ندارد. گذشته از آن در زبانهاى رايج و گويشهاى مردمى چه فارسى (از زمان ظاهرخان دولت اش فارسى را حذف کرد وصفت اش را قانونا رسمى- دولتى کرد) و چه پشتو و زبانهاى تورانى واژه هاى "ملت" و "ميليت" و "ملى" ريشيه زبانى هندواروپايى و هندوايرانى ندارند. بلکه ريشه سامى عبرى وعربى دارد که از " لوقا انجيل" (Evangelium Lucas) يعنى "هفتاد و يا هفتاد و دو ملت عيسى بن مريم" ("الرسل السبعون" "أو اثنان وسبعين" لا يٌعطى عدد الأشخاص الذين بين تلاميذ المسيح في الاناجيل. ونرى ان جماعة أكبر من الناس والذين ممكن تعريفهم بالتلاميذ في موعظة الجبل (لوقا 6:17). إضافةً لذلك، هناك سبعين (أو اثنان وسبعين) من الأشخاص الذين أٌرسلوا اثنين اثنين لتهيئة الطريق للمسيح (لوقا 10). بزرگان ادبيات فارسى در آخر شاهنشاهى غزنويان از هفتاد ودوملت نامبرده اند. اين کلمات از طريق عيسويان (انجيل به زبان سامى = عبرى و عربى واروخوانه کاذب اند: ع ب ر ى ع ر ب ى يعنى
پالیندروم کاذب semi palindrome ب ر <=> ر ب است.
اگر "زبان افغانى" (اين اطلاق تا سال 1964 به زبان پشتو مى شد. اسناد: جریده شمس النهارکابل در میانۀ سالهای ۱۸۷۰ میلادی، سراج التواريخ شماره يک "سراج الاخبار افغانستان" به مدیریت مسئول مولوی عبدالرووف کندهاری وجود ندارد! ولى به مدیریت محمود طرزی 1911 در رساله بزرگوار عبدالرحمان پژواک سالنامه کابل 1939 در ترجمه کتاب تاريخ افغان بزرگوار محمدامين خوگيانى 1940 افغان به پشتون و افغانى به زبان پشتون نگارش شده است . روپيه تا اکنون براى روپيه کابلى گفته مى شود.
"ملت" براى يک نفر بود مانند همصحبتان پيامبر مسیحیان. "صحابه" یا اصحاب ( به‌معنای لغوى همصحبتان> یاران)، مردانی هستند که شخصاً پیامبر محمد را دیده‌اند و سخنش را شنیده و در زمان حیات پیامبر روى اسلام به آورده‌اند. اصحاب که صحبت از اين واژه گردان شده است.
مولوى بلخى از واژه ملت در ارتباط هفتادودو ياران عيسى بن مريم شعر سراىيده اند. افغان ملت امکان دارد با آمدن انگليس در کابلستان آمده باشد. آيا لغت ملت در پشتو آمده در کتاب مرد بزرگ صوفى رحمان مومند (به نقل از پشتون رحمان پدربزرگ) و يا خوشحال آمده. پس افغانيت و پشتونوالى چيست?
فارسيت و تاجيکيت و اوزبيکيت وتورانيت و هندييت را ما غير پشتون ها ىايران و توران و خراسان در گودال تاريخ انداختيم.انسانيت و آدمييت را بر سر نهاديم.

>>>   ظهور بنام قبیله ای افغان به دلیل خشک سالی طولانی در غرب کوه های سلیمان و جمع آوری علف ناجیز چاروا های شان از طرف مردم بومی مسلمان سرزمین زیبا خراسان به حس بشر دوستی و رقت قلب در آغوش پذیرفتند ، اولا در اسلام عزیز تضات و برتری وجود ندارد چون اسلام دین برادری برابری و عدالت است.
بنابرین قوم بزرگ تاجیک فارسی زبان تمیز ورنگ بو نمی خواهندآنچه که میخواند همزیستی وهمگرای که ازنیاکان فرهنگ دوست خود ارث برده اند که بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند.
همچنین خاطرنشان ساخت که ظهور قومی بنام افغان « پشتون » ازکوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از افغانان و محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان در هند نام برده است.
و همچنان ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.

مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.

دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.»

منابع و ما خذ :
1_ آکا دمیسین دکتر عبدالاحمد جاوید، مقاله کابل در گذار گاه تارخ ، مجله سباوون ، سال اول دلو1366.
2_ میر غلام محمد غبار، جغرافیای تاریخی افغانسان
3_ عبدالحی حبیبی ، مجله آریانا کابل 1348
4 _ ولادمیربارتولد، تشریح جغرافیا تاریخ خلافت شرقی ، ترجمه عرفان چاپ تهران صفه 374
5 _ محمد امین زواری ، جغرافیای تاریخ بلخ، بنیاد موقفات افشار، تهران 1388 .
6_ تاریخ سیستان - تالیف 445 هجری – بتصحیح ملک الشعرا بهار چاپ تهران 1314
7—غفور روف باباجان . تاجیکان . تاریخ قرون وسطی و دوره نوین دوشنبه انشار وزرات فرهنگ وارشاد اسلامی 1377.
8 -- فرهنگ، میر محمدصدیق، افغانستان درپنج قرن اخیر، جلد اول، ص 6

>>>   اریانا نیوز؛

خبــــر تکاندهنــــده؛

رئیس جمهــــور افغانستان داکتـــر اشرف غنی احمــــدزی تصمیــــم گرفتـــه تا دارائی هــــای اشخاص ذیل را در بانکهــــای داخل و خارج از وطــــن ضبط و ملــــی نماید؛
۱ــ عطامحمد نور « ۲ » میلیــــارد دالــــر
۲ــ قسیم فهیم « ۱٫۵ » میلیــــارد دالــــر
۳ــ استاد ربانی و فرزندان « ۱٫۲ » میلیــــارد دالــــر
۴ــ احمـــد مسعود فرزند احمدشاه مسعود و برادران احمدشاه مسعود « ۱٬۱ » میلیـــارد دالـــــر
۵ــ مجددی «۶۴۰ » میلیـــون دالـــــر
۶ــ پیرسیداحمد گیلانی «۵۳۰ » میلیـــون دالـــــر
۷ــ محمود کرزی « ۸۴۵ » میلیـــون دالـــــر
۸ــ گل آغا شیرزی «۸۱۰ » میلیـــون دالـــــر
۹ــ داکترعبدالله «۷۸۰ » میلیـــون دالـــــر
۱۰ــ تورن اسماعیل « ۷۲۰ » میلیـــون دالـــــر
۱۱ــ رسول سیاف «۷۰۰ » میلیـــون دالـــــر
۱۲ــ عبدالرشید دستم « ۸۱۰ » میلیـــون دالـــــر
۱۳ــ محمد محقق « ۷۱۵» میلیـــون دالـــــر
۱۴ــ خلیلی «۷۳۰ » میلیـــون دالـــــر
۱۵ــ حاجی ظاهر قدیر «۷۶۰ » میلیـــون دالـــــر
۱۶ــ انورالحق احدی «۴۲۰ » میلیـــون دالـــــر
۱۷ــ بسم الله محمدی «۳۴۰ » میلیـــون دالـــــر
۱۸ــ رحیم وردگ « ۴۹۰ » میلیـــون دالـــــر
۱۹ــ یونس قانونی «۲۹۰ » میلیـــون دالـــــر
۲۰ــ امرالله صالح « ۱۹۵» میلیـــون دالـــــر
۲۱ــ سيدحسين انوری «۳۰۰ » میلیـــون دالـــــر
۲۲ــ فاروق وردگ « ۳۲۰ » میلیـــون دالـــــر
۲۳ــ صدیق چکری « ۳۵ » میلیـــون دالـــــر
۲۴ــ ایوب سالنگی « ۵۵ » میلیـــون دالـــــر
۲۵ــ عبدالرئوف ابراهیمی «۲۵۰ » میلیـــون دالـــــر
۲۶ــ فضل الهادی مسلمیار « ۱۸۰ » میلیـــون دالـــــر
۲۷ــ زلمی ویسا « ۲۵ » میلیـــون دالـــــر
۲۸ــ الله گل مجاهد « ۱۸ » میلیـــون دالـــــر
۲۹ــ ملاتره خیل «۱۰۰ » میلیـــون دالـــــر
۳۰ــ شیخ آصف محسنی «۴۵۰ » میلیـــون دالـــــر
۳۱ــ امان الله گذر « ۲۶۵ » میلیـــون دالـــــر
۳۲ــ ظاهر اغبر« ۱۲ » میلیـــون دالـــــر
۳۳ــ کرام الدين کریم « ۸ » میلیـــون دالـــــر
۳۴ــ بصیر سالنگی « ۱۶ » میلیـــون دالـــــر
۳۵ــ عمر داودزی « ۱۴۰ » میلیـــون دالـــــر
۳۶ــ حسین فهیم « ۱۵۰» میلیـــون دالـــــر
۳۷ــ شیرخان فرنود « ۲۰۰ » میلیـــون دالـــــر
۳۸ــ خلیل الله فروزی « ۱۷۵» میلیـــون دالـــــر
بصیر نظری

>>>   چرا دارائی های نامزد سابقه رولا غنی در لبنان را بند و مصادره نمیکند؟
این ولسمشرک پلاستیکی ات همرای یکی آنها جام مانده بسته لست خو همونجایش را پاره خواهد کرد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است