زیربنا و روبنای سیاست افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۰    ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ کد خبر: 144163 منبع: پرینت

عطا محمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان و والی بلخ مدعی شده که شورای امنیت و امنیت ملی افغانستان با هدف ناامن کردن ولایت بلخ افرادی را مسلح می‌ کنند و به این ولایت می‌ فرستند. نکته ی اساسی این است که ادعای به چنین گستردگی، خطرناکی و نومید کننده چرا از سوی حکومت بررسی نمی گردد و صحت و سقم آن روشن نمی گردد. پرسش اساسی این است که چرا این همه سبک سری از سوی حکومت است؟

بحران اعتماد بر حکومت، عمیق تر می گردد. همه شعار خدمت و ملی نگری روبنای سیاست است و زیربنای سیاست مایوس کننده و خطرناک است.

مباصر معروف


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سیاست
نور
نظرات بینندگان:

>>>   Hashimi Pjr
جناب ملا اشرف غنی آخند در عالم خیال در محضر تعداد بیست نفر برای احمد ولی مسعود گفته است که تصمیم گرفته ام تا تاجک هارا از طریق سیاسی قومی ویا توسط قوای خارجی از کشور بیرون سازم آخند صاحب با مغز متفکرش ندانسته است که تاجک ها در جغرافیای افغانستان تاریخ پنج هزار ساله داشته و در همین مدت هیچ اقلیتی را ازین کشور بیرون نکرده اند چطور شده میتواند که موصوف با حکومتیکه تحت حمایه وتسلط بیگانگان تصاحب نموده است چنین نماید این خیال است و محال است وجنون می بر اید اززبانش بوی خون ازین گفته ها چنین بر میاید که ایشان خبا ط الحواس بوده در خیالا تش چنین تصوراتی خطور میکند که لازم به تداوی دارد اگر تاریخ را مطالعه کند میداند که آبا واجداد ایشان از جملهء گم شده گان اسراییلی بوده که ابتدا دردامنهء کوه های هندوستان به شکل محاجر گاهی دریک کوه پایه وگاهی هم دردامنهء کوه پایهء دیگری به شکل غژدی نشین امرار حیات می نموده اند که بعدها آهسته اهسته دردامنهء کوه های این سرزمین نیز اقامت گزین شده رفته رفته با چال نیرنگ فریب ومزدوری بیگانه گان گاهی زیر سلطهء انگلیس گاهی روس واکنون هم آمریکا حکومت دوصد سالهء خود را حفظ نموده اند در حالیکه اسراییل از سالیان درازی بدین طرف در جستجوی آنند که چگونه میتوانند این گم شده هارا باخود ببرند چنانچه موصوف نیز وظیفه گرفته است تا پشتون هارا به طرف اسراییل بکشاند بهتراست تاوی از خواب بیدارشده شکر خدارا ادا نما ید که چطور از دامنه های کوه ها واز غژدی های صحرایی به لطف پروردگار با رفتن به دامن امریکا این کشور فتنه پرور به اریکهء قدرت دست یافته است شکر گویی نعمتت افزون شود ورنه گویی از کفت بیرون شود نزد خداوند بسیارساده
است که ایشان را واپس صحرا نشین سازد

>>>   Haidarzoda
ظهور بنام قبیله ای افغان به دلیل خشک سالی طولانی در غرب کوه های سلیمان و جمع آوری علف ناجیز چاروا های شان از طرف مردم بومی مسلمان سرزمین زیبا خراسان به حس بشر دوستی در آغوش پذیرفتند ، اولا در اسلام عزیز تضات و برتری وجود ندارد چون اسلام دین برادری برابری و عدالت است. بنابرین قوم بزرگ تاجیک فارسی زبان تمیز ورنگ بو نمی خواهندآنچه که میخواند همزیستی وهمگرای که ازنیاکان فرهنگ دوست خود ارث برده اند که بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند.

همچنین خاطرنشان ساخت که ظهور قومی بنام افغان « پشتون » ازکوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از افغانان و محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان در هند نام برده است.
و همچنان ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.

مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.

دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.»

منابع و ما خذ : 1_ آکا دمیسین دکتر عبدالاحمد جاوید، مقاله کابل در گذار گاه تارخ ، مجله سباوون ، سال اول دلو1366.
2_ میر غلام محمد غبار، جغرافیای تاریخی افغانسان
3_ عبدالحی حبیبی ، مجله آریانا کابل 1348
4 _ ولادمیربارتولد، تشریح جغرافیا تاریخ خلافت شرقی ، ترجمه عرفان چاپ تهران صفه 374
5 _ محمد امین زواری ، جغرافیای تاریخ بلخ، بنیاد موقفات افشار، تهران 1388 .
6_ تاریخ سیستان - تالیف 445 هجری – بتصحیح ملک الشعرا بهار چاپ تهران 1314
7—غفور روف باباجان . تاجیکان . تاریخ قرون وسطی و دوره نوین دوشنبه انشار وزرات فرهنگ وارشاد اسلامی 1377.
8 -- فرهنگ، میر محمدصدیق، افغانستان درپنج قرن اخیر، جلد اول، ص

>>>   كوفي عزيز اين نسل مديون تو و فداكاري هايت خواهند بود اميد است همه وكيل صاحب ها كنارت بي ايستند و زحمات تو را هدر ندهند تو قهرمان نسل امروزي و فردا خواهي بود عمرت دراز از گزند روزگار در أمان باشي.
مجيب ضياء

>>>   Faiq
هنر مذاكره(Art of Negotiation)بر ما امر ميكند كه تفنگت را بردار تا گپت را بشنونند! سياست بدون #تفنگ و تفنگ بدون سياست در #اوغانستان كاربرد دينامكي ندارد و محكوم به باخت، باخت است. مذاكره كننده گان گرامي تفنگ(#قدرت_سخت)تان را فراموش نكنيد!

>>>   Tamkin
توانایی استاد عطا را بابت تبدیل نمودن یک بحران به یک فرصت برای مطرح کردن مسایل بنیادین در حوزه قدرت افغانستان باید ستود. او امروز مسایلی را مطرح کرد که معامله گران بی همت و مزدور در ۱۷ سال گذشته جرئت حتی دهن باز کردن در مورد آنهارا نداشتند. تغییر قانون اساسی و تقسیم قدرت بخاطر جلوگیری از متمرکز شدن آن به دست دیوانه های قبیله چون غنی چیزی است که هم خواست قهرمان ملی بود و هم خواست حوزه یی که استاد عطا امروز از آن نمایندگی می نماید.

>>>   Salam
حزب اسلامى بدون هراس از اوغان بودنش دفاع مى كند اما تاجيك هاى درون جمعيت حد اقل از هويت مادر شان و هويت كه خدا براى شان داده است جرات دفاع كردن را ندارند!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است