دفتر طالبان، اولین گام تسخیر کابل
با توجه به طالب دوستی های گسترده از حکومت گرفته تا علما نه تنها گشایش دفتر طالبان در کابل دور از انتظار نیست بلکه هدف نهایی ارگ نیز توافق با آنان است اما آیا این گروه تاب تحمل شریک در قدرت را دارد؟ 
تاریخ انتشار:   ۰۳:۰۷    ۱۳۹۶/۱۰/۱۱ کد خبر: 144022 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، دوران جدید پس از سرنگونی حاکمیت طالبان در ریاست جمهوری کرزی معطوف به مذاکره با برادران ناراضی شد به گونه ای که حکومت هم در جبهه علیه این گروه تروریستی می جنگید و هم به دنبال مصالحه با آنان بود اما اشرف غنی با همان رویکرد به صلح با حزب اسلامی رسید.

این در حالی می باشد حزب اسلامی دو دهه قبل با از دست دادن حامیان خارجی و داخلی رو به زوال رفت و برای بقا و در راستای برنامه های قوم گرایانه ارگ به توافقنامه صلح با حکومت رسید.

با برهم خوردن اجماع جهانی در رابطه با نابودی و یا تضعیف طالبان در افغانستان، قدرت های جهان و منطقه برمبنای منافع خود دست به دخالت های داخلی در امور کشور زدند به طوری که پس از سال 2005 در کنار پاکستان، عربستان و قطر با پول های هنفگت به تمویل طالبان پرداختند.

حضور داعش که محرک روابط میان مسکو و طالبان بود نشان از قطبی شدن متحدان و مخالفان این گروه تروریستی در منطقه حساس خاورمیانه دارد و راه های منتهی به صلح از سوی هر حکومت و جریانی با مشکلات بسیار به بن بست رسید که بزرگترین آن، عدم تمایل طالبان و به عبارتی رهبران هسته اصلی این گروه برای مذاکره و مصالحه با حکومت افغانستان می باشد.

در همین راستا، علمای کشور به دعوت شورای عالی صلح در دیدار با رییس جمهور خواهان بازگشایی دفتری برای این گروه در کابل به منظور مشورت و صحبت با سیاستمدارن و اقشار مختلف جامعه شده اند و حال سوال این است، زمانی که طالبان نه یک گروه مستقل بلکه وابسته و محتاج به حامیان خارجی هستند چگونه وارد جریان مذاکره با حکومت شوند؟

از پاکستان گرفته تا امریکا و از عربستان تا قطر، سهامداران تمویل و هدایت طالبان در افغانستان هستند که با مرگ ملا عمر، این گروه درگیر با اختلاف و انشعاب بر اساس نیات حامیان خود عمل می کنند که هیچ گاه تاب تحمل اشتراک در قدرت با حکومت را نداشته و در پی رسیدن به حاکمیتی به مانند گذشته است.

اینکه شورای عالی صلح، علما و حکومت با صرف هزینه های مالی و معنوی به دنبال مذاکره با طالبان است در حالی که کشور دستخوش ناامنی، قوم گرایی سیاستمدارن و فقر گسترده می باشد نه صلح رخ می دهد و نه پایانی برای جنگ قابل تصور است.

و با توجه به نیات آشکار پاکستان از حمایت طالبان، عربستان و قطر در هراس از نفوذ ایران در افغانستان، پول های کلانی را روانه خزانه این گروه تروریستی کردند تا بتوانند با رخنه در سطح رهبری آنان، حکومت مرکزی را تضعیف و دامنه قدرت تهران از کابل را تنگ تر و کشور را در آشوبی مدام گرفتار کند.

در این میان، وابستگی های مقام های بلندپایه حکومت به کشورهای مختلف سبب سردرگمی سیاست خارجی شده و همانگونه که ارگ گاهی به مانند یک مستعمره گوش به فرمان اسلام آباد است، برخی مواقع در جهت سیاست عربستان عمل کرده و گاهی به سوی هند گام بر می دارد.

و با توجه به اینکه طالبان هم از سوی حامیان تمویل می شود و هم از جانب درون حکومت هدایت چرا باید درگیر با مذکرات صلح شده و در پی مشارکت در قدرت باشند زمانی که می توانند با صبر و گسترش دامنه نفوذ خود به حاکمیت دوباره دست یابند.

این در حالی است که با توجه به طالب دوستی های گسترده از حکومت گرفته تا علما و برخی مقام های محلی نه تنها گشایش دفتر طالبان در کابل دور از انتظار نیست بلکه هدف نهایی ارگ نیز با تفکر ذخیره های قومی خلاصه در توافق با طالبان می شود، افغانستان جنگ زده و درگیر با گروه های متعدد تروریستی اگر مردم را قربانی و کشور را ویران می کند برای پاکستان، امریکا، عربستان و حکومت پشتونیزمی، تحقق اهداف می باشد.

و اگر پول عربستان و امتیازهای اسلام آباد سبب قدرت یابی طالبان می شود به راحتی به جذب حمایت حکومتی می انجامد که در فساد و معامله بی همتاست با رییس جمهوری که مخالفان غیرپشتون را دشمن تر از هر تروریستی می داند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دفتر طالبان
کابل
نظرات بینندگان:

>>>   ګشایش دفتر طالبان در کابل اولین ګام. استوار برای صلح و ارامش وطن واز بیخ وریشه کندن بی عدالتی است حکومت هر چه زود تر این ګام را بردارد و به میز مزاکره همرایی جناح مخالف بنشیند.

>>>   بهتر است تا دفتر طالبان را بکشایند و به اتفاق هم با باقی اقوام و احزاب برای ایجاد سیستم فدرال همکاری کنند .
در غیر آن طالب حق دارد تا آخر حیات خود نوکر پاکستان باقی بماند.
غنی و گلبدین و دو تا لنگ عمر طبیعی شان بیشتر از 10 سال نمانده همه راهی دوزخ میشوند .
جوان ها آماده حل مشکلات افغانستان شوند.

>>>   تحلیل بسیار بی جا وخام است. اگرصلح باطالبان نشود پس دوراه وجود دارد، یاتمام ویااکثرقوم پشتون ازیکدم نابود شود، ویا جنگ تا قاف قیامت وجود داشته باشد. به نظرشما کدام یک ازاین دورا به اضافه صلح بهتر وبه خیرمردم کشورمان است؟ نویسنده گرامی بیگانه تر و یا دشمن تراز هربیگانه ای برای کشورمان نوشته است. باکول

>>>   تاج الدين دشت ریوتي
دقیقآاگر همانندشما بی ...ها رهبر داشته باشیم غنی وقومش حرف شان را در عمل پیاده میکنند وخواهند کرد

>>>   Aziz
مردم بیهویت مثل اشرفغنی احمدزی کوچی که نه مکانش معلوم نه پدرش فقط آنها خلق شده اند بینظیر بوتو زنجیر در گردنشان به اندازه هر طرف کش شوند مثلاً طالبان

>>>   کوهستانی درود
این واضع است به چند دلیل
اول اسناد که از کمپیوتر مخکش بیرون برامد دوم در چوکات وزارت داخله قطعه خاص که جور میکردن که تاجیک ها نباشد چندین مورد دیگر سوال اینجا است که ولی خان چرا تا به حال خاموش بود

>>>   Haidari
من به تو ....بچه انتهاری و اولاد پنجابی اطمینان میدهم که چوب را در ...تمام کوچی ها خواهیم زد

>>>   Eraj
اینها فکر میکنند ناتو تا ابد در این ملک ماندنی است و دست به هر غلطی که دلشان شد میزنند بی خبر از آن که این ملک از خود صاحب داره. به این مردم باید فهمانده شود که ناتو میرود این ما و شما هستیم که در این ملک زنده میکنیم این قدر هم داغ خوردن عاقبت خوب ندارد!

>>>   منصور به اطلاعات روز: غنى رييس جمهور نيست، به دليل اينكه ما در انتخابات برنده و بازنده نداشتيم. بنأ صلاحیت عزل والی بلخ را ندارد. والی بلخ تنها والی نیست، یک‌طرف قضیه است. هرج‌ و مرج و پراکندگی را نمی‌خواهیم اما افغانستان ملک پدری یک فرد نیست. ما از اول گفتیم باید به‌طور قانونی این قضیه را حل بکنیم، حالا که از زور امریکایی ما را می‌ترسانید، بسم‌الله!
#مسلم_شيرزاد

>>>   قبل از جمع کردن ...های معاشخور ارگ خپلواک مشاور خاص ریس جمهور و ریس دبیر خانه شورای صلح گفته بود که اگر طالبان در مرکز کابل دفتر بخواهند باز کنند نه تنها که ممانعتی وجودندارد بلکه دولت درین مورد انها را کمک میکند همزمان به ان کریم خلیلی ریس شورای صلح که سخت تحت تاثیر ریس جمهور غنی و مشاور خاص ان اقای خپلواک قرار گرفته و دلیلش هم روشن است که پس از امر بررسی شهرک عینو مینه مربوط برادر حامدکرزی به هدایت اشرف غنی احمدزی خلیلی بخاطر ترس از بررسی شهرک حاجی نبی برادراش که در تپه اسکارت مربوط وزارت دفاع نقشه کشی شده و با پول هنگفتی از جانب حاجی نبی برادر کریم خلیلی بالای مردم بفروش رسانده شده تایید سخن خپلواک را کرده استوملا های معاشخور وزارت حج و اوقاف را جمع کرده تا از طرف انها هم ایجاد دفتر به طالبان را تایید کنند که کردند ملا کشاف که یکروز در رسانه ها در ارتباط جنایات طالبان سخنرانی کرده باشد دیده نشده اما درین جلسه در چوکی اول نشسته بود .

>>>   جگرای تان خون سقاویا اولاد سقاو

>>>   Salam
كشىور كه رييس جمهور بر حال آن اعتراف مى كند كه رهبران آن در گذشته ...بوده اند ، چرا بايد از احمق ها و چنين كشور انتظار مردم سالارى داشت و يا از آن هراس داشت .
معامله گران ....ما در اين هفده سال عروسك هاى اين ....ها بودند و مزدوران حلقه به گوش .
زمان آن رسيده است كه حكومت دست نشانده اش را سقوط داد.

>>>   Zafar
اينجا صرف نام از فاشيستان ارگ به سركردگى اشرفك احمدزى است.
در اصل مردمان ما مستقيماً با انگليس روبرو هستند.... همان پروژه بى پناه گاز تركمنستان و معدنيات افغانستان مدرح بحث است.
پشتون ها به هر صورت بايد حمايت شوند چون غلامان با وفاء حكمبردار هستند. آزادى زردادخان، گلبدين خان وغيره همه و همه پروژه است.
هر كسيكه با اين غلامان شان مقابله كند تحديد به مرگ و نابودى ميشود. يقين دارم اين تحديد ها را عبدالله، دوستم، محقق، صالح وغيره مستقيماً از هيولاى جهانى دريافت نموده اند.
جان شرين هست مردم، از اينها گله نكنيد؛ اينها به گروگان گرفته شده اند. هنوز هم كه شٓت و پٓت ميكنند آفرين شان!

>>>   این خیانت دیگر از هزاران خیانت که ارگ وشورای خائن به اصطلاح صلح که به وطن ومردم شریف افغانستان انجام داده اند!‏ حکومت های دیگران برای جلادان،خائنان ومزدوران اعدام میکنند اما دز افغانستان نه تنها جزا نمی دهند بلکه پول،شهرت وامکانات هم میدهند؟

>>>   Faiq
پنج پرسش كلان به سويه اوغانيت:
1-اوغان چي وقت سر عقل ميايد ؟
2-اوغان چي زمان دست از انتحار فزيكي ميبردارد؟
3-اوغان چي زمان دست از انتحار فرهنگي ميبردارد؟
4-مردم گوسفندي ما چي زمان از خواب خرگوش بر ميخيزند؟
5-سياسيون ما تا چي وقت دول وحدت مُلي ميزنند؟
شرم نامه:
چهار دانه اوغان نكتايي پوش #تمدن_گريز و#كتاب_سوز ميايد براي زبان ما و هويت ما حق تكليف تعين ميكند! لعنت بر وجدان هاي به خواب رفته و طوطيان وحدت ملي گوي

>>>   درین کشور داعشی وجود ندارد۰ همین اوغان ها یا پشتونها هستند که گاهی طالب میشوند، و گاهی گلبیدینی، گاهی داعشی، و حتی گاهی جنایتکاران خلقی و نجیبی ویا فاشیست های اوغان ملیتی میشوند۰ تمام این وحشت و کتشار ها را همین اوغان ها میکنند، فقط به اشکال مختلف، و فقط همین اوغان ها۰ رهبر های اینها همه یکی هستند، یعنی همه اوغان هستند و باهم وجه مشترک دارند که به اساس آن باهم همبستگی و همکاری میکنند۰

>>>   زدن اشرف غنی به تنهایی آسان تراز زدن طالب ودولت اشرف غنی است اما اشرف غنی وطالب یکدیگررا خواهد زد اما باز ما مجبور هستیم که ...

>>>   ماافغان هاباید هرطوری که شده اوغان ها را ادب کنیم .علت عقب ماندگی افغانستان ما همین اوغان ها بوده

>>>   اوغان یا افغان هیچ فرقی باهم ندارند و هردو یعنی پشتون۰
اوغان یا افغان همان اپگان یا پتهان است که همه نامهائی هستند که غیر پشتونها به پشتونها اطلاق میکردند و میکنند در حالیکه خود پشتونها به خود پختون یا پشتون مینامند۰
من اوغان نیستم۰ افغان یا افغان یعنی پشتون و من را خداوند پشتون هست نکرده است۰ اکثریت مردم کشور اوغان نیستند۰
من نه هویت خود را بر دیگران تحمیل نمیکنم و نه هم میگذارم دیگران هویت خود را به هر بهانه که شده بر من تحمیل کنند۰

>>>   ماده چهارم قانون اساسی با زور، تذویر، ریا، و دروغ بر مردم تحمیل شده است، و هیچ مورد قبول اکثریت قاطع مردم بجز خود اوغانها یا پشتونها نیست. این قانون هرچه زودتر باید اصلاح گردد.
اوغان افغان پتهان پشتون یا پختون همه یکی است و مترادف یکدیگر هستند، و اکثریت باشندگان کشور اوغان نیستند.

>>>   نویسنده :
شما طالبان را بد گفته اید که حامیان آن پاکستان است .خیلی خوب راست میگویید. مگر اینها زاده همین تنظیم هانبودند. یک وقت همین شما نویسنده ها میگفتید که اینها فرشته های آسمانی اند که از آسمان میایند.
آیا همین تنظیم ها درپاکستان ایجاد نشده اند. اگرازحقایق چشم پوشی میکنید شما درمجموع تمام نویسنده ها . آیا درنزد خداوند متعا ل که شما را درپیشروی تمام مخلوق ایستاد کند که چرا ازحقایق چم پوشی کرده اید چه جواب خواهید داد . امید وارم آنروز برسد. وما مردم بیچاره طرف تان تف بیاندازیم انشاءالله

>>>   علت پسماندګی افغانستان افغان است؟؟؟؟ بلی! اګر افغانان بر ضد انګلیس جهاد نمیکرد و روس را در سرحد توقف نمیداد حال ریس حال همه تاریخ تاجک را برباد میکرد!
سلام به افغام
اسیا پیکر اب وګل است
ملت افغان دران دل است
این هم نمونه نګرش جانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است