تحولات مهم کشورهای شرق آسیا در سال 2017
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۱۰    ۱۳۹۶/۱۰/۹ کد خبر: 143956 منبع: پرینت

سال 2017 که وارد روزهای پایانی خود می شود توام با رویدادهای بسیار مهمی در منطقه شرق آسیا از جمله در کشورهای چین، کوریای جنوبی، جاپان و کوریای شمالی بود که مروری بر آنها می تواند تحولات این منطقه را در یک سال گذشته بخوبی نمایان کند.

برگزاری کنگره ملی خلق و کنفرانس مشورت سیاسی در چین، برگزاری اجلاس بین المللی راه ابریشم، برکناری رییس جمهور کوریای جنوبی، استقرار سامانه موشکی تاد در کوریای جنوبی و تصویب بودجه نظامی 45 میلیارد دالری جاپان از جمله این رویدادها است.
آزمایش بمب هیدروژنی کوریای شمالی، تحریم های شورای امنیت علیه کوریای شمالی، برگزاری کنفرانس صلح خاورمیانه در پکن، برگزاری کنگره حزب حاکم در چین، هشدار چین به آمریکا در مورد تایوان و افزایش رزمایش های نظامی چین از دیگر رویدادهای مهم منطقه در سال 2017 میلادی بود.
سفر رییس جمهوری کوریای جنوبی به چین، رویارویی تجاری چین و آمریکا، سفر یک هفته ای ترامپ به منطقه، راه اندازی پایگاه نظامی چین در جیبوتی، تنش در روابط چین و استرالیا، برگزاری اجلاس سران گروه بریکس و دیدار رییس جمهور چین از روسیه از دیگر رویدادهای مهم سال 2017 شرق آسیا است که به آنها می پردازیم.

** برگزاری کنگره ملی خلق و کنفرانس مشورت سیاسی در چین
چین در ماه مارس 2017 (اسفند سال 95) برگزار کننده دو نشست مهم سیاسی بود که شامل کنگره ملی خلق و کنفرانس مشورت سیاسی با حضور سه هزار نماینده بود که در جریان آن بودجه دولت های محلی و مرکزی تعیین شد و رشد اقتصادی کشور برای این سال حدود 6.5 درصد تعیین شد.
تازه ترین آمارها نشان می دهد احتمالا رشد اقتصادی چین در سال 2017 میلادی به حدود 6.8 درصد رسیده است.
دولت در این نشست ها گزارش های خود را ارایه و تاکید کرد برنامه اصلاحات اقتصادی را با قدرت به پیش خواهد برد.

** برگزاری اجلاس بین المللی راه ابریشم
در ماه می 2017 (اردیبهشت 96) چین که مبدع برنامه راه ابریشم نوین است برای نخستین بار اجلاس همکاری های بین المللی راه ابریشم را با حضور کشورمان برگزار کرد.
در جریان این اجلاس راه های گسترش همکاری های کشورهای این حوزه با چین و اجرای طرح های زیربنایی از جمله ساخت بندر، جاده سازی و ایجاد خطوط ریلی برای پیشبرد این برنامه مورد رایزنی قرار گرفت.
در جریان این اجلاس چین از تعیین بودجه 100 میلیارد دالری در کنار صندوق 40 میلیاردی برای سرمایه گذاری در طرح های مذکور خبر داد.

** برکناری رییس جمهور کوریای جنوبی
در همین ماه (ثور 96) در کوریای جنوبی تحولات تازه ای به وقوع پیوست و خانم 'پارک گیون هی' رییس جمهور وقت به دلیل فساد مالی و رسوایی های سیاسی تحت پیگرد قرار گرفت و نهایتا با رای دادگاه قانون اساسی از این سمت کنار رفت و 'مون جائه این' در انتخاباتی زودهنگام و با این شعار که می خواهد روابط با کوریای شمالی را بهبود بخشد، قدرت را در اختیار گرفت.
به دنبال این قضیه، آمریکا و کوریای جنوبی روابط نظامی خود را تقویت کردند، از ابتدای سال بتدریج بارها رزمایش های مشترک زمینی، دریایی و هوایی برگزار کردند، چندین رزمایش با حضور بهترین و پیشرفته ترین ناوها، تجهیزات، بمب افکن ها و زیردریایی های آمریکا در کنار جنگنده های این کشور و دهها هزار نیروی رزمی، برگزار کردند.

** استقرار سامانه موشکی تاد در کوریای جنوبی
کوریای جنوبی و آمریکا در سال 2017 میلادی نهایتا توافق خود را برای استقرار سامانه پیشرفته ضد موشکی تاد عملیاتی کردند و 6 واحد از رادارها و موشک اندازهای این سامانه در زمین های گلف روستای سیونگجو در 300 کیلومتری جنوب شرق کوریای جنوبی آرایش داده شد.
به دنبال این رویداد، هزاران نفر از مردم در سراسر کوریای جنوبی از جمله در این منطقه، دست به اعتراضات گسترده زدند و با ماموران درگیر شدند.
چین که بشدت با این اقدام مخالف بود بسیاری از برنامه های تجاری، فرهنگی و گردشگری با کوریای جنوبی را قطع کرد، گروه های گردشگری از سفر به کوریای جنوبی منع شدند، میزان خسارت وارده در این زمینه به کوریای جنوبی به هفت میلیارد دالر رسید.

** تصویب بودجه نظامی 45 میلیارد دالری جاپان
در همین سال دولت ژاپن هم بودجه نظامی خود را نزدیک به 45 میلیارد و 770 میلیون دالر تعیین کرد که اصلی ترین هدف آن مقابله با گستره نظامی چین و تهدیدهای موشکی کوریای شمالی اعلام شد.
مقرر شده است که این کشور تسلیحات پیشرفته از جمله سامانه های موشکی آجیس برای مناطق خشکی از آمریکا خریداری کند و برای این منظور بیش از 6 میلیارد دالر اختصاص داده شده است.

** آزمایش بمب هیدروژنی کوریای شمالی
کوریای شمالی که از رزمایش های آمریکا در منطقه عصبانی بود در این سال ششمین آزمایش اتمی خود را انجام داد و اعلام کرد به یک قدرت بزرگ تسلیحاتی نظامی تبدیل شده است.
این کشور در سال 2017 میلادی 15 بار موشک بالستیک پرتاب کرد که هفت مورد آن موشک های دوربرد بود.
در پایان سال جاری میلادی هم یک موشک 'هوا سونگ 15 ' مدل جدید پرتاب کرد که چهار هزار و 500 کیلومتر ارتفاع گرفت و پس از طی یکهزار کیلومتر در دریای جاپان فرود آمد.

** تحریم های شورای امنیت علیه کوریای شمالی
همچنین در سال 2017 میلادی، شورای امنیت سازمان ملل تحریم های سرسختانه و بی سابقه ای در چند دهه گذشته علیه کوریای شمالی در نظر گرفت، صادرات ذغال سنگ و سنگ آهن و بسیاری از محصولات معدنی و منسوجات این کشور ممنوع شد، درامد ارزی کوریای شمالی از سه میلیارد به دو میلیارد کاهش یافت.
شورای امنیت تحت فشار آمریکا و پس از آخرین موشک دوربرد قاره پیمای کوریای شمالی یک تحریم دیگر برای جلوگیری از صادرات نفت و سوخت به کوریای شمالی تصویب کرد که چین و روسیه هم به آن رای مثبت دادند.

** برگزاری کنگره حزب حاکم در چین
برگزاری کنگره حزب حاکم در چین یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی سال 2017 بود که در آن 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین برای دومین بار به عنوان دبیر کل حزب حاکم برای یک دوره پنج ساله دیگر انتخاب شد.
او در جریان این همایش گفت که چین اصلاحات اقتصادی را به پیش می برد و می خواهد به هدف تبدیل به جامعه مرفه جامه عمل بپوشاند.
به گفته وی ارتش چین باید تا نیمه این قرن به یکی از مدرن ترین و پیشرفته ترین ارتش های دنیا تبدیل شود و برای همین برنامه ریزی های گسترده ای صورت گرفته است.

** افزایش رزمایش های نظامی چین
در سال 2017 ارتش چین بارها در مناطقی دورتر از مرزهای این کشور رزمایش های هوایی و دریای برگزار کرد و اعلام نمود جنگنده ها و بمب افکن های این کشور نیز این رزمایش ها را ادامه خواهند داد.
اعزام ناو هواپیمابر این کشور به آبهای منطقه تنگه تایوان برای هشدار به این جزیره و حضور قوی تر چین در دریای جنوبی و دریای شرقی از جمله برنامه های ابتکاری ارتش در سال 2017 میلادی بوده است.

** هشدار چین به آمریکا در مورد تایوان
چین در سال 2017 چندین باربه دولت جدید آمریکا هشدار داد که نباید روابط رسمی نظامی با تایوان داشته باشد.
این کشور از تصویب پیمانی در آمریکا که به این کشور و تایوان امکان می دهد ناوهایشان را به بنادر یکدیگر اعزام کنند بشدت انتقاد کرد و اعلام نمود آمریکا با این کار اصل یک چین را زیر پا می گذارد و پکن آن را تحمل نخواهد کرد.

** رویارویی تجاری چین و آمریکا
رویارویی چین و آمریکا در سازمان تجارت جهانی و فشارهای واشنگتن و اروپا بر چین برای باز کردن درهای این کشور به روی شرکت های خارجی از دیگر رویدادهای مهم این سال بود.
در سال 2017 این کشورها اعلام کردند به دلیل سیاست های تبعیض آمیز تجاری چین، حاضر نیستند جایگاه اقتصادی این کشور را به طور کامل به رسمیت بشناسند و آمریکا در حال پیشبرد طرح هایی در سازمان تجارت جهانی علیه چین است.

** سفر رییس جمهوری کوریای جنوبی به چین
'مون جائه این' رییس جمهور کره جنوبی در پایان سال 2017 به چین سفر کرد و توانست تا اندازه زیادی تنش ها در روابط را با چین کاهش دهد.
به دنبال این سفر، چین راه را برای سفر گروه های گردشگری به کره باز کرد و در عین حال بر ضد سامانه تاد آمریکا در کوریای جنوبی رزمایش های ضد موشکی را با روسیه به طور مشترک برگزار نمود.

** سفر یک هفته ای دونالد ترامپ به جاپان، کوریای جنوبی و چین
سفر 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین به آمریکا و سفر دونالد ترامپ رییس جمهور آن کشور به چین و کشورهای کوریای جنوبی و جاپان از دیگر رویدادهای مهم سال 2017 بود.
در این سفرها، طرفین موافقت کردند در زمینه مهار کره شمالی و تحریم های بیشتر علیه این کشور و همچنین توسعه همکاری های اقتصادی، ارتباطات نزدیکتری داشته باشند.
ترامپ در دیدار با مقام های کره و جاپان اعلام نمود آنها برای مهار کوریای شمالی باید تسلیحات بیشتری از آمریکا خریداری کنند.
رییس جمهور آمریکا همچنین در این سفر خواستار آن شد که توافقنامه تجارت آزاد آمریکا با کوریای جنوبی مورد تجدید نظر قرار گیرد و هم اکنون هم طرفین برای این منظور در حال رایزنی هستند و دولت کوریای در تلاش است تا فشارهای ترامپ را برای تغییر این توافقنامه مهار کند.

** راه اندازی پایگاه نظامی چین در جیبوتی
تابستان سال 2017 اولین پایگاه نظامی چین در جیبوتی تکمیل شد و چین اکنون می تواند برای مصارف مختلف از جمله ماموریت های امداد رسانی و نجات و حفاظت از صلح از آن استفاده کند.
چین نیروهای تازه نفس خود را با کشتی های جنگی روانه این پایگاه کرده است که برای آمریکا خبر خوشایندی نیست و آن را نشانی از نظامی گری چین می داند.
از دیدگاه آمریکا این پایگاه می تواند حرکتی از سوی چین باشد برای بسط برنامه های نظامی این کشور که البته از دید پکن این طور نیست.

** تنش در روابط چین و استرالیا
در سال 2017 میلادی روابط چین و استرالیا بسیار تیره شد استرالیا این کشور را متهم کرد که با نفوذ اقتصادی و تجاری قصد دارد در مسایل داخلی کانبرا مداخله کند در همین راستا مقام های دو کشور بارها یکدیگر را مورد انتقاد قرار دادند.
همچنین درپی اختلافات چین و استرالیا در ارتباط با مسایل مرتبط در عرصه حقوق بشر، پکن از سفر نمایندگان پارلمان استرالیا به این کشور جلوگیری کرد.
استرالیا از جمله 11 کشوری است که سند مسایل حقوق بشر در چین در ارتباط با دستگیری و زندانی شدن شماری از وکلا و رسیدگی به آنها را امضا کرده است.
همین مساله موجب شده است تا چین برنامه سفر دستکم دو نفر از نمایندگان پارلمان استرالیا را که از قبل برنامه ریزی شده بود، لغو کند.
استرالیا، کانادا و جاپان در نامه ای که منتشر کردند خواستار آن شده بودند به طور جدی به مساله شکنجه وکلای حقوق بشری در زندان های چین رسیدگی شود.

** برگزاری اجلاس سران گروه بریکس
برگزاری اجلاس سران گروه بریکس که چین هم در آن عضویت دارد از دیگر رویدادهای مهمی بود که سال 2017 میلادی این منطقه شاهد آن بود.
'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین در اجلاس سران بریکس در شهر شیامن در جنوب شرق این کشور گفت کشورهای عضو این گروه و کشورهای در حال رشد حرف زیادی برای گفتن در اقتصاد دنیا دارند.
بسیاری بر این باورند تلاش چین قدرتمند کردن نهادهای نوظهور از کشورهای در حال رشد از جمله گروه بریکس است تا بتواند قدرت مقابله و بازدارندگی بیشتری در برابر غرب داشته باشد.

** دیدار رییس جمهوری چین از روسیه
'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین در سال 2017 دیدار رسمی خود را از روسیه با هدف تحکیم مناسبات دو کشور در شرایطی آغاز کرد که مناسبات پکن با واشنگتن دچار تنش شده بود و روسیه و آمریکا هم دارای اختلافات فراوانی بودند.
این تنش ها در روابط دو کشور با آمریکا بهترین فرصت را برای آنها ایجاد کرد تا دو کشور بار دیگر همبستگی در روابط را به واشنگتن گوشزد کنند.
شی حتی قبل از اینکه وارد خاک روسیه شود به آمریکا و کره جنوبی در باره سامانه ضد موشکی تاد در کره هشدار داد و از آنها خواست بیشتر از این، منطقه را دچار مشکل نکنند.

** برنامه مبارزه با فساد در چین
مبارزه با فساد از برنامه های مهم 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق و دبیر کل حزب حاکم چین در سال 2017 بود که اجرایی شد.
وی که از سال 2013 میلادی قدرت را در دست گرفته و سردمدار مبارزه با فساد در کشورش است می گوید ما نمی توانیم کورکورانه حرکت کرده و امیدوار باشیم که فساد در حزب ریشه کن می شود.
چین از چهار سال قبل تاکنون در راستای مبارزه با فساد مالی در میان دستگاه های دولتی و حزبی بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر از مقام ها را دستگیر کرده است.

** منازعات مرزی چین و هند
منازعات مرزی چین و هند و شدت گرفتن آن در سال 2017 میلادی از دیگر رویدادهای مهم منطقه بود و وزارت خارجه چین برای چندمین بار در نیمه اول امسال از هندوستان خواست نیروهایش را از مرز دو کشور خارج کند.
این وزارتخانه تصاویری منتشر کرد که نشان می داد نیروهای نظامی و تجهیزات هند از مرز سیکیم و تبت عبور کرده اند در آخرین مورد هند یک پهپاد بدون سرنشین راهی چین کرد که نیروهای چینی آن را ساقط کرد.

** قتل برادر نانتی رهبر کوریای شمالی در فرودگاه کوالالامپور
قتل برادر نانتی 'کیم جونگ اون' رهبر کوریای شمالی در فرودگاه کوالالامپور در مالزیا از رویدادهای حساس سال 2017 میلادی بود و همین موضوع زمینه ساز آن شد تا آمریکا و کوریای جنوبی فشارهای بی امانی را بر کوریای شمالی تحمیل کنند.
اما کوریای شمالی می گوید آمریکا و کوریای جنوبی بر خلاف اتهاماتی که متوجه پیونگ یانگ کرده اند، خود مسوول قتل 'کیم جونگ نام' برادر نانتی رهبر کوریای شمالی هستند.
کوریای شمالی از این فرد به عنوان برادر رهبر یاد نمی کند بلکه او را فردی به نام 'کیم چول' که دارای گذرنامه دیپلماتیک بوده نامیده است.
کوریای جنوبی و آمریکا حملات بی سابقه ای را پس از ترور این فرد در فرودگاه مالزیا متوجه کوریای شمالی کردند و گفته اند که وی با عامل اعصاب 'وی ایکس' که ماده شیمیایی ممنوعه ای است، به قتل رسیده است.

** خروج جاپان از سودان جنوبی
نهایتا پس از پنج سال اعزام نیرو به سودان جنوبی، نیروهای نظامی و واحدهای مهندسی جاپان، کار خروج از سودان جنوبی را از سال 2017 شروع کردند.
طبق اعلام دولت جاپان نزدیک به 350 نفر از نیروهای مذکور از سودان جنوبی خارج شدند این نیروها از دسامبر سال گذشته در سودان جنوبی ماموریت خود را به رغم مخالفت های بسیار داخلی در جاپان شروع کردند.

** انتخاب ' کری لام' به رهبری هنگ کنگ
با رای کمیته انتخاباتی متشکل از هزار و 200 نماینده، خانم 'کری لام' توانست با کنار زدن رقبای قدر خود، رهبری هنگ کنگ را در سال 2017 میلادی از آن خود کند.
روی کار آمدن یک زن به عنوان رییس اجرایی منطقه اداری ویژه هنگ کنگ نشان می دهد که این منطقه در سال های گذشته دستخوش تحولات بسیاری شده است و مردم خواهان تغییرات هستند.

** برگزاری کنفرانس صلح خاورمیانه در پکن
در سال 2017 به رغم تصمیم 'دونالد ترامپ' رییس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه بیت المقدس پایتخت رژیم صهیونیستی است، بسیاری از کشورها در مجمع سازمان ملل با آن مخالفت کردند و 128 رای این تصمیم را محکوم کردند.
چین هم اعلام کرد حق فلسطین داشتن استقلال و حق حاکمیت است و چین این موضع را تغییر نمی دهد و برای همین منظور هم چین در پایان سال یک کنفرانس صلح خاورمیانه با طرف های ذی ربط برگزار کرد تا تنش ها را کاهش دهد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شرق آسیا
تحولات
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است