صالح: شعارهای ملی گرایی در حکومت دروغ است
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۴    ۱۳۹۶/۱۰/۵ کد خبر: 143743 منبع: پرینت

امرالله صالح، وزیر پیشین دولت در امور اصلاحات در نیروهای امنیتی و رییس پیشین امنیت ملی، ارگ ریاست جمهوری را به قوم گرایی، انحصار قدرت و دامن زدن به تعصب ها متهم می سازد.

آقای صالح که در برنامۀ سیاه و سفید در طلوع نیوز سخن می زد، ادعا می کند که شعارهای ملی گرایی در حکومت، دروغین است و تمامی عملکردهای حکومت بر بنیاد مسایل قومی و زبانی صورت می گیرد.

رییس پیشین امنیت ملی تأکید می کند که در رهبری نیروهای امنیتی، افراد نا لایق، نا توان و نا شایسته گماشته می شوند و نیز در حکومت وحدت ملی، جایگاه مسؤولان تعریف شده نیستند و براساس شناخت و قومیت، در صدر و ذیل قرار می گیرند.

وی در اینباره گفت: «سه چهار روز قبل وزیر خارجه آلمان به کابل آمده بود، شما عکس را ارگ نشر کرده است ببینید؛ معین وزارت خارجه را در کرسی چهارم نشانده اند آقای سلام رحیمی و جلالی را که سفیر است بالا شانده اند، مگر غیر از موضوع قومیت و گروهی در کدام نظام شما معاون وزارت خارجه تان را تحقیر می کنید.»

آقای صالح، تأکید می ورزد که بسیاری از کارمندان حکومتی بر بنیاد روابط با حلقه های نزدیک به رییس جمهور گماشته می شوند.

او می گوید: «در فهرستی که من آماده ساخته بودم، مثلأ گفتند که احمد فرمانده لوا، من گفتم که جناب رییس جمهور، من این را نوشته کرده ام که به شفاخانه روانی معرفی شود؛ این فرد دیوانه است. رییس جمهور گفت: تو امضا نکرده ای؟ من گفتم نه! گفت: وزیر دفاع، این چی می گوید؟ می گوید که من امضا نکرده ام؟ وزیر دفاع گفت: امضا کرده است. صاحب این امضای تقلبی را پیدا کردیم و معلوم شد که امضا تقلب شده است. دفتر من از دفتر رییس جمهور ۲۰۰ متر فاصله داشت. رییس جمهور گفت من تا فردا می خواهم بدانم که تقلب کار کی است؛ تا فردا تقلب کاران افشا شدند، نه تنها با تقلب کاران که آن امضا را تقلب کرده بودند هیچ برخوردی نشد که همان دیوانه فرمانده لوا شد.»

با اینهمه، اکرم خپلواک، مشاور سیاسی رییس جمهور که عضو دیگر پنل بود، این گفته ها را رد کرد. او گفت: «شما ترکیب کابینه فعلی را ببینید و ترکیب کابینه را در زمان حامد کرزی ببینید که سهم کدام قوم کم شده است و تمام مقرری ها را در سطح سیاسی و بست های اول و دوم ببینید اگر کسی آماده است مهربانی بکند ببینید که آیا اینجا در برابر یک قوم خاص تعصب شده است پیش بینی بکند.»

وزیر پیشین دولت در امور اصلاحات در نیروهای امنیتی ادعا می کند که در رهبری نیروهای امنیتی کشور کسانی گماشته می شوند که شایسته گی و توانایی کار را ندارند.

مبارزه با حلقه های متعصب و قوم گرا در حکومت و نیز تأمین برابری و عدالت در میان مردم در کشور از شعارهای دسته اول رییس جمهور بوده اند و در این اواخیر حکومت قانون رفع تبعیض را نیز ساخته است.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امرالله صالح
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   Ariaie
اين را براى مخالفت با عبدالله و وقايع اخير نمى نويسم بلكه براى اين مينويسم تا سياسيون فكر نكنند كه ما حافظه ندريم!
اقاى صالح كه اين روز ها خود را منحيث حامى انتخاباتى عبدالله جا ميزند، در روند نخست انتخابات كه سرنوشت ساز بود، به ياد دارم كه بيطرفى اختيار كرده بود ، تنها در روند دوم كه برد عبدالله مسجل بود و زلمى رسول، استاد سياف و ديگر تيّم ها نيز پيوسته بودند، طرف داكتر را گرفت كه حركت بسيار فرصت طلبانه بود. حمايت هاى امروزى او را نيز نه در قالب حمايت استراتژيك بلكه در قالب منافع شخصى و سياسى ميتوان تحليل كرد...

>>>   امرالله صالح وقتی وضعیت را تحلیل می‌کند، تندتر از عطا محمد نور بر ضد ارگ و وضعیت حاکم است. اما همین آدم وقتی اعلان موضع سیاسی می‌کند، از داکتر عبدالله حمایت می‌کند. من نمی‌فهمم که دقیقا علت چه است. اما این را می‌دانم که با توجه به تجربه چند سال اخیر کسی که تا هنوز چشم امید به داکتر عبدالله دارد، یا یک ابله و نادان سیاسی است و یا این که وجدان خود را زیر پای کرده، چشم مال و مقام و نان از عبدالله و یا ارگ دارد

>>>   Khurrami
امرالله وعبدالله ازیک مرجع رهبری وبه برکت همین مرجع به نان ونام رسیده اند . حمایت شان ازیکدیگر به هدایت مرجع مشترک ، یک امرطیعی است..

>>>   Mansoor Badry
۲۵۰ سال است که حاکم و فرمان روا هستید ، از شما آموختیم ! مردم عادی تان خبر نداشتیم و از پادشاهان تان یاد گرفتیم ، کور کردن برادر را از امیر دوست می خان ، وطنفروشی را از امیر عبدالرحمن خان ، پدر کشتن را از امیر امان خان ، قسم خوردن به ورق قرآن را از نادر خان ، خواب کردن را از ظاهر خان ، مال مردم خوری را از وزیرمامد گل خان ، چال و نیرنگ مردم فریبی را از داود خان ، استاد خود توسط بالشت کشتن را از حفیظ الله امین خروتی ، گریختن شبانه را از داکتر نجیب ، آدم کشتن را از ملا عمر ، شیر شدن را از کرزی ، نان خوردن و به نمک دان شاشیدن را از غنی کوچی .

>>>   Salam
عبدالله در معامله يى بن أشكارا از رهبرى يك پشتون حمايت كرد و عليه رهبرى تاجيكان قرار گرفت . اين را ديگر نمى شود پنهان كرد.
هر تاجيكى كه از عبدالله اين فرد قبيله تبار دفاع مى كند ، نه عزت دارد و نه شرف . اينها فرومايگان و خودفروختگان بيش نيستند .

>>>   Sadeqhi
عبدالله یک پشتون خطرناک است که از پشت به پیکر جامعهٔ تاجیک خنجر می زند در حقیقت عبدالله بدتر از طالبان است زیرا طالبان دشمنی اش آفتابی است اما عبدالله در لباس دوست بدترین و خطرناک‌ترین ضربات را تا بحال به پیکر تاجیکان زده است.
اعتماد به عبدالله حماقت محض است

>>>   احمد بهزاد:
حکومت آنقدر پشتونیزه(افغانیزه) شده که در میان پشتون(افغان) به دنبال پشتونتر(افغان تر) است.

>>>   پنشیری ها از ع دفاع میکنند وجمعیتی ها از عطا

>>>   Khorosoni
دوستان گرامی!
من برای حامیان ودلبستگان فهیم قسیم وفرزندش وچند معامله گردیگر نمک حرام ازجمله قانونی - جرات - صالح - عبدالله - برمک دارم اگر میخواهید وجدان انسانی تان آرام باشد و واقعآ دروجودت تان شرف انسانی است به این چند پرسش عادی جواب بدهید پیش از اینکه فریاد بکشید:
1 - آیا جلسه بن را ننگ تاریخ میدانید؟ اگر میدانید کهیا درآن دست داشت؟
2- فکر میکنید که شهادت مسعود بدون ارتباط درونی بوده است؟
3- یک هلیکوپتر پول امریکایی در داخل پنچشر برای چه بود ؟ وبین کیها تقسیم شد ؟ ودرمقابل چی؟
4 - فروش هویت وتاریخ من در لویه جرگه توسط چه کسی معامله شد؟ آیا اینرا جنایت تاریخی میدانید؟
5- چه کسی تمام سلاحهای شمال وپنچشیر را دایک کرد ومردم امروز از زن وفرزند خود دفاع کرده نمیتواند؟ آیا میدانید درمقبل چه قدر پول گرفته اند؟
6- چه کسی کرزی را به ریاست جمهوری دربن پیشنهاد کرد؟
7- چه کسی داود - دواد وسید خیلی- مصطفی کاظمی... وووووو را کشت ؟
8 - آیا نمیدانید که امرالله یک جاسوس امریکای است؟
9- آیا نمیدانید که قاتل فهیم قسیم شخص کرزی است؟
10- آیا نمیدانید که همین اکنون درخانه ادیب قسیم عکس قاتل پدرش را قاب کرده است؟
11- آیا نمیدانید که برمک - جرات اینها غلامان حلقه به گوش دربار غنی هستند شما به جهار روپیه میفروشند.؟
12- آیا نمیدانید که عبدالله شما را به طرف نابودی سوق میده
13- آیا از خیانت وجنایت قانونی - وبسم الله باخبر هستید؟
؟
ممکن سوالی برای تان خلق شود که چرا از جنایت اوغان ها چیزی نمیگویم .. زیرا من با آنها کاری ندارم .
بنا یکبار سر به گریبان خود بکنید بعدا چیغ وفریاد بکشید..

>>>   ملی گرایی در کشور بنام افغانستان همان گونه بدنام است مثل قومگرايى واسلامگرايى. نوعی آگاهی جمعی ، یعنی آگاهی به تعلق به ملت که آنرا «آگاهی ملی» می‌خوانند. آگاهی ملی، اغلب پدیدآورنده حس وفاداری، شور، و دلبستگی افراد به عناصر تشکیل‌دهنده ملت (نژاد، زبان، سنت‌ها و عادت‌ها، ارزش‌های اجتماعی، اخلاقی، و به‌طور کلی فرهنگ) است و گاه موجب بزرگداشت مبالغه‌آمیز از آنها و اعتقاد به برتری این مظاهر بر مظاهر ملی دیگر ملت‌ها می‌شود.
کلمه "افغان" نمى توان حس ملى همه چارده ملت هاى کشور را "ملى گراى" برابر کند. مبالغه‌ و اعتقاد به برتری دیگر ملت‌ بر ملتهاى ديگر ازبين نمى رود تا که پيشوند ستان پارسى افغان باشد هيچ گونه ملت سازى با معيار هاى دموکراتيک به واقعيت نمى رسد در کشور که نام اش مترادف همچون وهمچم پشتون بوده و با فورمول معادله حساب و الجبر نمى توان حيثيت و چگونگى و اوصاف ملت ها بازبانهاى گوناگون
را در مسير مطلوب (آگاهی جمعی ، یعنی آگاهی به تعلق به ملت هويت ملى هدايت داد. يک شغل مقام برج دولتى نمونه "ملى گرايى" مثبت. اما در اروپا کلمه ملى گرايى تصويربد دارد ملى گراى باعث جنگها و مليتاريزم وبلاخره فاشيزم شد. در کشورهاى اروپايى تفکرشهروندى گسترش مى آبد. مرزها در ارو پا باز اند. ملى گرايى فاشيستها وعواقب آن باعث رنج صدها
ميليون اروپايان و مردمان جهان شد 65 ميليون در جنگ جهانى دوم کشته شد. 27 ميليون اش از شوروى!
آقاى صالح چرا به عبداله دورگه مشوره نمى دهى که از اين وظيفه فرمايشى عرفى و نمايشى خود کنار نميرود. بر سر اش چادر عشق انداخت او آدم تاج داران خو مرد و زن شان تاج پوش اند . تو نيمه تاجيک اى چرا ماندى که جان کرى غنى بر سر چادر انداخت. عبداله جان که سرخه وسپيده اش زيادتر ازشکريه جان باريک زى است شروع کرد به خواندن سرود نام اش نمى گيرم چون با خوبان و اولاد چاچه ستارجو آن مرد بزرگ هندوايران پيوند خانوادگى ندارد.
"بر سر ام انداختى چادر عشق را
از تو بودم
از تو استم
از تو مى باشم هميش"

>>>   عبدالله شرمت باد
به کدام چشم به مردمی نگاه میکنی که به تو رای دادند
در دور بعدی بهتر است در هندوستان رفته و حق فامیلت را ادا کنی چون حق مردم را ادا کرده نتوانستی.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است