ایجاب خروج از این وضعیت موجود برکشور
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۸    ۱۳۹۶/۹/۳۰ کد خبر: 143481 منبع: پرینت

محققین علوم سیاسی می گویند یکی از مفاهیم و معانی سیاست، اداره امور کشور و یا کشور داری است. از این جهت سیاست موفق به آن سیاست در یک کشور گفته می شود که حاکمان و سیاستمداران آن کشور بتوانند خود را از بحرانهای سیاسی و بغرنج بیرون کشند و بحران را مدیریت کنند نه اینکه خودشان در داخل بحران ها دست و پا زنند و همه انرژی شان بیهوده مصرف گردد و باالآخره بشکل (دور و تلسلسل) بعد از مدتی باز در جای اولی خود قرار گیرند.

طوریکه همه می دانیم در شرایطی که انتخابات ریاست جمهوری کشور ما به بن بست در سال 1393 برخورد نمود به اساس ایجاب منافع عالی کشور و مصلحت ملی و بین المللی ضرورت تشکیل حکومت وحدت ملی در کشور بواسطه همین مصلحت ملی بمیان آمد.
چنانچه که از نامش نیز همین مفهوم هویدا است و فلسفه وجودیش بواسطه حفظ وحدت ملی و جلوگیری از اختلاف و نفاق ملی بوده بمیان آمده است که در مقدمه موافقتنامه میان دوتیم انتخاباتی در آن زمان (یعنی تاریخ 29 سنبله 1393) در مورد ساختار حکومت وحدت ملی نیز از ان تذکر رفته که در مقدمه آن چنین می خوانیم: (افغانستان در این مقطع خاص تاریخی خود به یک حکومت مشروع و کارا نیاز دارد که به تطبیق نمودن یک برنامه همه جانبه اصلاحات در راستای توانمندسازی مردم افغانستان متعهد باشد، تا در نتیجه‌ی آن ارزش‌های قانون اساسی در زندگی روزمره‌ی مردم افغانستان محقق گردد. همکاری واقعی سیاسی میان رییس جمهور و رییس اجرایی، تحت قیادت رییس جمهور، باعث تحکیم ثبات در کشور می‌گردد. حکومت وحدت ملی با پایبندی به اجماع سیاسی و تعهد به اصلاحات و تصمیم گیری مشترک، آرمان های مردم افغانستان را برای تامین صلح، ثبات، امنیت، حاکمیت قانون، عدالت، رشد اقتصادی و عرضه خدمات، با توجه خاص به زنان، جوانان، علمای کرام و اشخاص آسیب پذیر، برآورده می‌سازد. به علاوه، این توافقنامه بر نیاز به مشارکت واقعی و هدفمند و همکاری موثر در امور حکومت، به شمول طرح و تطبیق اصلاحات مبتنی می‌باشد.
این موافقتنامه به تنهایی خود نمی‌تواند رابطه میان رییس جمهور و رییس اجرایی را به صورت کامل تعریف کند. بلکه این رابطه باید در نتیجه تعهد هردو جانب به مشارکت، تعاون، همکاری و مهمتر از همه، مسوولیت پذیری در برابر مردم افغانستان تعریف گردد. رییس جمهور و رییس اجرایی متعهد و مکلف به کار مشترک با روحیه همکاری با یکدیگر می‌باشند )

طوریکه می بینید در این تعهد نامه (طرفین) یعنی رییس جمهور و رییس اجرایی کشور جهت حل مشکلات کشور به همکاری با یگدیگر مکلف گردیده و قبل از بروز هرمشکل و بحران باید برای جلوگیری از ان با همکاری یگدیگر اقدام بموقع نمایند و نگذارند تامردم افغانستان از این بیشتر مایوس گردند. لذا بعد از جریانات تازه که در کشور بخصوص در ولایت مزار شریف ایجاد شده لازم و ضروری بنظر می رسد تاجهت حل این مشکلات هرچه زود تر اقدام مقتضی صورت گیرد و به قناعت جوانب ذیدخل برداخته شود و این موضوع از طریق مسالمت آمیزی حل و فصل گردد.
والله ولی التوفیق والسلام

سید محمد خیرخواه


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارگ
بلخ
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است