آمریکا و عربستان، اتحادی نامبارک
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۷    ۱۳۹۶/۹/۲۷ کد خبر: 143301 منبع: پرینت

پایگاه اینترنتی روزنامه لوفیگارو روز یکشنبه در گزارشی با عنوان 'آمریکا و عربستان، اتحادی نامبارک' به بررسی ابعاد نخستین سفر خارجی دونالد ترامپ بعد از پیروزی در انتخابات پرداخت.

در این گزارش آمده است، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، با صدها وعده و وعید به کاخ سفید رفت. وعده هایی که کام کشورهای عربی بویژه عربستان را شیرین کرد. نخستین سفر خارجی ترامپ پس از تکیه بر مسند ریاست جمهوری، جایی نبود جز عربستان سعودی.این سفر باعث شد تا رابطه میان واشنگتن و ریاض بیش از پیش مستحکم شود.

در ادامه این مطلب آمده است: روابط آمریکا و عربستان سعودی که پیش از این بر پایه شبکه ای مجهز و پیچیده از مبادلات رسمی و غیر رسمی استوار بود، به طور ناگهانی به یک بازی غیر قابل فهم و بسیار شخصی میان خانواده ترامپ و محمد بن سلمان، مرد قوی و جدید عربستان سعودی تبدیل شد که تنها هدفش با نگران کردن جهان دیپلماسی، بر هم زدن تعادل و وضع موجود در منطقه است.

رییس جمهور آمریکا با موهای نارنجی رنگ خود روز 21 ماه مه در ریاض در کاخ پادشاه سعودی مقابل جمعی از رهبران کشورهای مسلمان با لباس های سفید، فریاد زد: «به ما کمک کنید تا سربازان پیاده نظام را پاکسازی کنیم. آنها را از محل برگزاری نماز خود بیرون کنید.»
در واقع این نخستین پیام خارجی رییس جمهور ترامپ بود.

آرون دیوید میلر کارشناس مسایل خاورمیانه، معتقد است که دونالد ترامپ انتخاب فوق العاده ای کرد و آن سفر به عربستان سعودی بود. بر خلاف سایر روسای جمهوری آمریکا که پس از ورود به کاخ سفید در نخستین سفر خارجی خود به مکزیک یا کانادا رفتند، ترامپ به عربستان رفت و این حامل پیام بسیار مهم و شفافی است.

ملک سلمان، پادشاه پیر و پسرش محمد بن سلمان با توجه به فرصت های ژیوپلتیک، برای اینکه رییس جمهور جدید آمریکا، همسرش ملانیا، ایوانکا ترامپ و جرد کوشنر مشاور ویژه ترامپ و داماد وی را تحت تاثیر قرار دهند، با هزینه های گزاف و هدایای غیر معقول بسیاری به پای آنها ریختند.

باید همه چیز برای جذب رییس جمهور جدید آمریکا فراهم می شد، رییس جمهوری که آمده بود علیه اهداف سلطه طلبانه ایران و افراط گرایی اسلامی که شرم آورترین موضوع از نگاه سعودی ها بود، اعلان جنگ کند. همانجا بود که ایتلاف دوگانه غیر منتظره ای میان محمد بن سلمان و جارد کوشنر تشکیل شد و تاکنون نیز ادامه دارد.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امریکا
عربستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است