راهپیمایی مردم 81 شهر ترکیه در دفاع از قدس
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۵۹    ۱۳۹۶/۹/۱۸ کد خبر: 142850 منبع: پرینت

مردم مسلمان شهرهای مختلف ترکیه از جمله استانبول، آنکارا، ازمیر، آدانا، ترابوزان، دیاربکر، سامسون و سایر شهرهای ترکیه پس از برپایی آیین نماز جمعه، در محوطه مساجد برپایی این آیین، با سر دادن شعار، سخنرانی و صدور قطع نامه ضمن حمایت از مردم مظلوم فلسطین، بر تغییرناپذیر بودن تعلق قدس به سرزمین های اسلامی تاکید کردند.

مردم شهر آنکارا نیز پس از برپایی آیین نماز جمعه، با تجمع در محوطه مسجد بایرام پاشا، اقدام ترامپ در صدور دستور انتقال پایتخت آمریکا از تل آویو به قدس را محکوم کرده و شناسایی و معرفی شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیتی را مغایر با قوانین بین المللی و قطعنامه های سازمان ملل عنوان کردند.

در این تجمع اعتراض آمیز که با حضور پرشور مردم و به خصوص زنان مسلمان ترکیه برگزار شد، سخنران مراسم، سکوت در برابر تصمیم اخیر آمریکا را تایید تصمیم اشغالگرایانه و جسارت آمیز قدرت های بیگانه در سرزمین های اسلامی عنوان کرد و گفت: بی تفاوتی امروز مسلمانان در مساله قدس، دشمنان تاریخی جهان اسلام را به رفتارهای جسارت آمیز ترغیب خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، شهر قدس که مسجد الاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده، بخش لاینفک فلسطین بوده و یکی از مهم ترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمارمی آید و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تا کنون در مجموع هشت قطعنامه در مورد قدس صادر کره است که در این قطعنامه ها بر حفظ نظم و امنیت قدس و محافظت از مقدسات و پرهیز از هتک حرمت مقدسات و شکنجه و آزار ساکنان قدس تاکید شده و در آنها هرگز قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته نشده است.
اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه ها و معاهده های بین المللی است.

قدس شرقی از نظر قطعنامه های سازمان ملل اراضی اشغال شده محسوب می شود و اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه های بین المللی است.
شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر سال میلادی گذشته قطعنامه ای تصویب و تاکید کرد که 'هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر این که طرف ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند.'

کنگره آمریکا در 23 اکتبر 1995 طرح انتقال سفارت آمریکا به قدس را تصویب کرد اما دولت های مختلف آمریکا از آن زمان تاکنون از اجرای این مصوبه کنگره امتناع کرده اند اما دونالد ترامپ در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داده بود که این مصوبه را اجرا کند.

با وجود مخالفت های گسترده جهانی و منطقه ای، رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه تصمیم خود را برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و شروع روند انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس اعلام کرد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قدس
ترکیه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است