قدس، فرصت طلایی و بی نظیر برای اردوغان
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۱    ۱۳۹۶/۹/۱۸ کد خبر: 142817 منبع: پرینت

تصمیم رییس جمهور آمریکا در باره به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل، شرایط منحصر به فردی را برای اردغان فراهم آورده است، تا در راستای تحقق آرزوی دیرینه اش به عنوان رهبر جهان اسلام بیش از هر زمانی دیگری مطمین باشد.
او به خوبی می داند که بحران رقابت سیاسی در ریاض ، عدم مشروعیت در قاهره ، انزوای سیاسی تهران، شرایط را برای مانور های سیاسی اردغان بیش از پیش فراهم ساخته و لهذا از دیروز تا حالا بشدت فعال بوده است.
او در نخستین گام ، به عنوان رییس فعلی سازمان همکاری‌کشور های‌ اسلامی، سران همه کشور های عضو را در جلسه فوق العاده این سازمان در تاریخ ۱۳ دسامبر به استانبول فراخوانده است.

به بخش های از مصاحبه اردغان که قبل از سفرش به یونان در فرودگاه اظهار نموده است ، گوش کنید.
«اردوغان اظهار داشت، "تصمیم ترامپ در خصوص قدس، به معنای انداختن منطقه در حلقه ای از آتش است."
رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در جمع مردم در فرودگاه اسن‌بوغای آنکارا پیش از سفر به یونان در خصوص تصمیم دولت آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان "پایتخت اسراییل" گفت: "اعلام قدس به عنوان پایتخت اسراییل از سوی ترامپ رییس جمهور آمریکا، نقض قطعنامه 478 سازمان ملل که الحاق قدس شرقی از سوی اسراییل در سال 1980 را بی اعتبار خوانده، می باشد."

اردوغان با بیان اینکه تاکنون هیچ کشوری به غیر از آمریکا و اسراییل، گامی در راستای نقض قطعنامه سازان ملل در رابطه با قدس برنداشته افزود: اگر آقای ترامپ می گوید که "من قدرتمند هستم، پس حق با من است"، اشتباه می کند. قدرتمند بودن به معنی محق بودن نیست. کسی که بر حق است، قدرتمند به شمار می رود.
وی در ادامه افزود: چنین اقدامی قرار دادن جهان و به ویژه منطقه در بستر آتش و درگیری است. آقای ترامپ به دنبال چه هستی؟ این چه رویکردی است؟ رهبران سیاسی نه برای آشفتگی، بلکه برای مصالحه هستند.

اردوغان در پایان تصریح کرد: گفتگوهای تلفنی مان ادامه داشته و درخواست مذاکره نه تنها با سران کشورهای اسلامی که حتی با پاپ هم کردم که امشب یا فردا صبح صورت خواهد گرفت. زیرا قدس عبادتگاه مسیحیان نیز به شمار رفته و باید در این خصوص با وی صحبت کنم. گفتگویی نیز با پوتین و همچنین سران کشورهای غربی از جمله آلمان، انگلستان، فرانسه و اسپانیا خواهم داشت. زیرا این مسئله دیگر تنها مربوط به مسلمانان نبوده و به وظیفه انسانی تبدیل شده است.

رییس جمهور ترکیه تصریح کرد، به عنوان رییس ادواری سازمان همکاری اسلامی روز چهارشنبه 13 دسامبر تمامی اعضا را در استانبول گردهم خواهد آورد.»

عبدالحی خراسانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اردوغان
قدس
نظرات بینندگان:

>>>   رهبری جهان اسلام به ایردوغان میزیبد و لایق آن رهبری هم است و از عهده ان هم برامده میتواند......


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است