پایان دولت سرپرستان و تداوم حکومت فساد
مجلس زدوبندهای سیاسی با پایان دادن به دولت سرپرستان در بدل امتیاز، دگرباره رای های خود را حراج کرد تا حکومت فاسد اشرف غنی تداوم یابد و بی کفایت ترین ها بر مسند وزارت های دفاع و داخله تکیه بزنند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۳    ۱۳۹۶/۹/۱۴ کد خبر: 142647 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،حکومت وحدت ملی خلاصه در قوم گرایی هر روز بازی جدیدی را برای به آشوب کشاندن فضای سیاسی به راه می اندازد و همچنان که در دروغ گفتن های کلان بی رقیب می باشد در عزل و نصب ها نیز گوی سبقت را از هر دولتی می رباید، نظامی فاسد که مقر فتنه های سیاسی است.

در حالیکه حداکثر زمان برای سرپرستی وزارت ها تنها دو ماه است، حکومت با همکاری همه جانبه پارلمان برای مشروعیت بخشیدن به خانه تکانی کابینه از وجود مقام های غیرپشتون و غیروابسته، ماه ها و گاه سه سال وزارت ها را با سرپرست اداره کرد که امروز بر اساس رای نمایندگان، یازده نامزد وزیر رای اعتماد دریافت کرد و نرگس نهان رد صلاحیت شد.

نکته قابل تامل، هم راستا بودن منافع جمع کثیر مجلس با رویکرد قوم گرایانه ارگ است تا آنجا که جلسه های رد صلاحیت و رای اعتماد دادن ها، فرصت طلایی فساد پارلمان می باشد و این سوال به وجود می آید که چرا باید اشرف غنی به عمر کاری چنین خدمت گزارانی پایان دهد و انتخابات پارلمانی را برگزار کند؟

هرچند وجود سرپرستان در وزارت ها سبب مشکلات عمده ای در دولت و عدم کارایی نهادهای اجرایی می شود اما در حکومت وحدت ملی که حتی دادگاه عالی، پارلمان و نهادهای امنیتی تهی از اختیار و با سلیقه ارگ نشینان اداره می شود، مقام وزیر با سرپرست چندان تفاوتی با هم ندارد.

و در حالی که جنگ و اختلاف های درونی بی داد می کند و داعش در حال قوت گرفتن و نیروهای آن در یک قدمی افغاستان است، دو نهاد مهم و سرنوشت ساز دفاع و داخله دگر باره با رای اعتماد نمایندگان در سیطره مقام های بی کفایت و وابسته قرار گرفت و باید شاهد رهبرانی ضعیف و کشتارهای دسته جمعی و عمیق تر شدن ناامنی ها باشیم.

بازی های سیاسی اشرف غنی بخصوص در نهادهای امنیتی سبب تمرکز قدرت در سیطره اتمر و استانکزی شده و وزارت دفاع و داخله را به سنبلی از فساد و لانه خایین بدل کرده است از دزدی های پول لباس و غذای سربازان گرفته تا واگذاری مناطق و فروش مهمات به تروریستان.

نمایندگان مجلس که دلواپس وزارت های تهی از وزیر بود باید قبل از رای اعتماد دادن و مستفیذ شدن از امتیازهای حکومتی، نگاهی به ترفیع های سیاسی و جنجال برانگیز طارق شاه بهرامی انداخته و تخصص برمک را بررسی می کردند تا بیش از این مسبب بحران های امنیتی نباشند.

و حال سوالی که باید از ارگ و شخص رییس جمهور پرسید، آیا وزارت دفاع چنان تهی از مقامی با صلاحیت و مقتدر است که فردی چون بهرامی مستحق وزارت شده یا تنها موردِ هم راستا با زدو بند و معامله ها می باشد؟

از جانب دیگر، بازی های سیاسی آلوده به فساد و قوم گرایانه اشرف غنی با نهادهای امنیتی که از سوی پارلمان، مشروعیت می یابد بار دیگر نشان داد که مجلس (جز تعدادی انگشت شمار) از تروریستان، معامله گران، قچاقبران و فاسدان تشکیل شده که عروسک خیمه شب بازی ارگ هستند.

اگر در زمان رد صلاحیت کردن های گروهی وزیران براساس دستور رییس جمهور، مجلس خیانت پیشه نمی کرد نه تنها وضعیت امنیتی و اقتصادی کشور در آستانه سقوط قرار نمی گرفت بلکه اکنون مجبور به معامله های شرم آور دیگر نیز نمی شد و می توانست نیم بند مشروعیت خود در جامعه را حفظ کند.

حکومت خودکامهِ وحدت ملی که هیچ نشانی از وحدت و مشارکت ندارد جز نفاق و قوم گرایی، قبل از آنکه بتواند قدرت را در سیطره قرار دهد ابتدا کمر قانون را شکست و مشروعیت پارلمان را نابود کرد تا هیچ نهادی توان به چالش کشیدن قدرت ارگ را نداشته باشد و بماند که با انتخابات چه کرد.

و حال باید دید که پس از معامله های رد و بدل شده میان ارگ و مجلس، قرار است کدام مقام دست به افشاگری زده و چه رسوایی از مجلس برخیزد؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت
مجلس
نظرات بینندگان:

>>>   لعنت خدا باد بر آنکه رشوت داد و آنکه رشوت گرفت

>>>   پدرام:

من از هر چه تاجیک خاین، مزدور و مزدورمنش است بیزارم. چه سیاست مدار، چه تاجر، چه نظامی، چه شاعر، چه نویسنده و…
من از همه ی مزدورمنشان و نوکرصفتان جهان بیزارم. در هر قاره ی که هستند از هر کشوری که هستند از هر دین و مذهبی که هستند از هر هویت و تباری که هستند.

تاجیک هایی که در به در دنبال غنی و کرزی و اتمر و بقیه می گردند تا لقمه نانی به دست بیاورند، به کرسی ای بنشینند، یا مشروعیت خود را از شوونیست های پشتون بگیرند، کوچکترین اهمیت، اعتبار و عزتی نزد من ندارند. من راهم را ادامه میدهم حتا اگر تنها بمانم.همیشه سخن دکتر شریعتی به یادم می آید، که در باره ی ابوذر غفاری(رح) گفته بود: ابوذر تنها زندگی می کند تنها میمیرد و تنها حشر میشود، البته این را هم بگویم که حضرت ابوذر کجا و ما آدم های معمولی کجا!
سخن دکتر شریعتی را در مقام مثال آوردم نه در مقام مقایسه.

>>>   Mutaref
خودی‌ها و غیرخودی‌ها:
در تعیین و ابقای مقامات بلندرتبه در حکومت وحدت ملی، معیار [«خودی‌» و «غیرخودی»بودن]، معیار اساسی است. خودی‌ها معمولن در جاهای استراتژیک و پول‌آفرین گماشته می‌شوند. اما «غیرخودی‌ها» در پست‌های تشریفاتی و «من‌درآوردی». «خودی‌ها» از قدرت و صلاحیت تصمیم‎‌گیری بالایی برخوردار هستند، اما غیرخودی‌ها فاقد صلاحیت، مامور و مغذور. خودی‌ها باید مدیران لایق، قاطع و توانا باشند، اما غیرخودی‌ها باید از میان آدم‌های ضعیف، دهن‌پرآب و جیره‌خور انتخاب شوند. خودی‌ها باید آدم‌های «باتلخه» باشند، اما غیرخودی‌ها خسی‌شده. خودی‌ها اگر هزاران فساد هم کنند، پرونده‌ای علیه‌شان ترتیب نمی‌شود؛ اما زیرکانه پرونده‌های فساد خودی‌ها را به‌پای «غیرخودی‌ها» می‌بندند. خودی‌ها زندان نمی‌روند، اما غیرخودی‌ها ممکن به‌خاطر فسادهای ناکرده، سال‌ها پشت میله‌های زندان آب خنک بخورند. کسانی ممکن وزیر یا والی باشند، اما «خودی» نباشند. حکومت وحدت ملی در تمام سطوج پر از آدم‌های خودی و غیرخودی است. در یک وزارت یک «غیرخودی» وزیر است، اما تصمیم‌گیرنده‌ی اصلی معین «خودی» است. این یعنی ذلت

>>>   برادران نهایت گرامی السلام علیکم ورحمته الله
در افغانستان نمیدانم چه جریان دارد هر وزیری که انتخابات میگردد بالای تهمت صورت میگرد که لیاقت وزارت دفاع ویا داخله ویا از کدام وزارت دیکر ،نمیدانم در افغانستان که باشد. که مورد قبول شما عالی جنابان باشد همین اشخاص و افراد از این وطن اند در همین دزس خواندند به وطن خدمت کرده اند وزمانیکه وزارت خانه ها به سرپرست اداره کرده میشوند باز هم در آن قسمت تبصره های مسخره آمیز میکنید واگر سرپرستی به حیث وزیر انتخاب میگردد که این لیاقت ندارد پس باید که باشد حتمامیخواهید یکی از خویشاوندان شما ویا یکی از پارتی شما ویا وطندار شما باشد تا شما آرام گیرید بگزارید وزیر صاحبان کار کند از تبصره مسخره آمیز دوری کنید. تا چه وقت این حالت فلاکتبار دوام کند،یااینکهیک وزیر ازپاکستان ویاایران بیاید ویا از تاجکستان ،شرم خوب آقای نویسنده از خداوند. شرم وخجالت نمیکشید از روز آخرت ترس ندارید فقط و فقط در پی تفرقه ومنافقت هستید .
کسانیکه در حکومت کرزی هم کار. میکرد. شما ها بودید آنرا توهین وتحقیر مینمودید و آنها را وابسته به دولتهای خارجی میدانستید تا کی این عمل شرمگین را اجرا میکنید خداوند شما انسانهای کودن وبی مروت را اصلاع کند .
عبدالله ریحان

>>>   مدیریت جنایی فرماندهی پولیس بامیان خبرداده است که علی جعفری، معاون آمر امنیت فرماندهی و بهمن، نماینده‌ی امنیت ملی در مرکز هماهنگی ارتش در این ولایت به اتهام تجاوز جنسی بر یک دختر بازداشت شده‌اند.
بربنیاد گفته‌های مسوولان این نهاد، این دو مقام امنیتی پس از "نوشیدن الکول" بر یک دختر ۲۰ ساله تجاوز کردند و در زمان انجام این عمل از سوی پولیس جنایی دستگیر شدند.
مدیریت جنایی فرماندهی پولیس بامیان گفته است که پس از بازداشت این دو متهم، فشارها از سوی افراد و مراجع مختلف برای رهایی آنان جریان دارد.
دختری که بر او تجاوز جنسی شده است ادعا دارد که متجاوزان به او هشدار داده‌اند که از قضیه دست بکشد. او از حکومت خواسته است که به قضیه‌اش رسیدگی جدی کند

>>>   جناب ریحان
آیا از نظر خودت همه این وزیر ها اهل این مقامت هستند؟
یا اینکه گپ به گونه دگر است

>>>   جنگ درافغانستان بپایان رسیده دیگر امریکا ومتحدانش باید ار افغانستان خارج شوند تاهیچ گروهی بهانه جهاد برعلیه کفار رانکنند بودن نیروهای خارجی خودش سبب جنگ درافغانستان شده است واگرخارجی ها بروند مردم افغانستان واقعا دیگر ازجنگ خسته شده اند وهمگی گروهای درگیربه صلح روی میاورند وتا وقتیکه خارجیهاباشند درافغانستان نیروهای مخالف دولت دولت را حکومت کفری میدانند چون ازطرف کفار برنامه ریزی میشود امریکایها اگر واقعا پایان جنگ رادرافغانستان میخواهند باید حکومت ومردم رابه حال خودشان رها کنندتجربه هجده سال حضورخارجیها درافغانستان نشان داد که مردم افغانستان هیچگاه باوجودبیگانه سلاح خودرا برزمین نمیگذارند واحساس امنیت نمیکنند این حکومت به زرورکی فایده ندارد باید خارجیها بروند ومشح مصالحه ملی اعلان شود سربازی اجبار شود برای جوانان. وقوای مسلح ما از حالت وابسگی پولی به خارجیها ازاد شود
جوانان باید مطابق قانون اساسی اصلی نه جعلی امروزی باید به مدت دو سال خدمت سربازی بروند و دین وطن را اداکنند درشرایط امروزی ما اسلا قوای مسلح نداریم چون همه چیز وابسته به پول است پول میگیری میجنگی مهم نیست که طرفت کی باشد وقتی جلب وجذب در قوای مسلح شروع شود خود بخود امنیت میشود دوست ودشمن تفکیک میشود کسی جرت نمیکند وارد افغانستان شوداینها را بخاطری گفتم که دلم برای میهنم میسوزد‌.
.ح د


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است