برگ برنده دست چه کسی خواهد افتاد؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۴    ۱۳۹۶/۹/۷ کد خبر: 142225 منبع: پرینت

اگر جنرال عبدالرازق فرمانده پولیس قندهار که فرد مقتدر در آن حوزه و بسیار نزدیک به حامد کرزی است مجلس بزرگی از منتقدان و مخالفان درون حکومتی رییس جمهور غنی را روزهای آینده در قندهار میزبانی کند تقابل میان حامد کرزی و اشرف غنی وارد مرحله ی جدی می شود.

گفته می شود که جنرال مذکور تصمیم دارد تا برگزار کننده ی چنین اجلاسی باشد و به این منظور از شمار اعضای شورای ملی و چهره های منتقد حکومت و ارگ ریاست جمهوری دعوت به عمل آورد. عطامحمد نور والی بلخ، امیر اسماعیل خان، محمد یونس قانونی، رحمت الله نبیل، امرالله صالح، داکتر اسپنتا و شمار دیگری به این جلسه دعوت شده اند.

به نظر می رسد که هشدارهای تهدید آمیز رییس جمهور غنی در برابر کرزی رییس جمهور قبلی با برکناری شیر محمد آخندزاده سناتور انتصابی از مجلس سنا، احمدالله علی زی مشاور رییس جمهور در امور حکومتداری محلی و بسم الله افغانمل والی زابل که خواستار تدویر لوی جرگه ی سنتی مورد نظر کرزی شده بودند و صدور فرمان بررسی شهرک عینوی قندهار کارساز نبوده است.

روز قبل داکتر سپنتا که با رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی از اعضای رهبری گروه سیاسی بنام محور افغانستان است، حکومت رییس جمهور غنی را گرفتار بحران مشروعیت معرفی کرد و خواستار تشکیل لوی جرگه ی سنتی شد. این در حالی بود که رحمت الله نبیل هفته گذشته در برنامه سیاه و سفید تلویزیون طلوع به افشاگری های بی سابقه در مورد تقلب انتخابات ریاست جمهوری 1393 پرداخت.

برخی منابع آگاه این افشاگری را که در واقع همان بحران مشروعیت مورد ادعای رنگین دادفر سپنتا در مورد حکومت رییس جمهور غنی را آشکار و عمیق می سازد بخشی از گام های عملی حامد کرزی در برابر رییس جمهور تلقی می کنند. این منابع می گویند که حامد کرزی درصدد برگزاری لوی جرگه سنتی برای تشکیل یک حکومت موقت در جهت تدویر انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری است.

به نظر می رسد که کرزی در این تقابل و بازی بر سر قدرت با اشرف غنی از حمایت روسیه و ایران برخوردار است و تلاش دارد تا تمام منتقدین و مخالفان سیاسی درون و بیرون حکومتی را در داخل افغانستان متقاعد به تدویر لوی جرگه سنتی و کنار زدن رییس جمهور غنی از مسند قدرت سازد. از قول او گفته می شود: آنگونه که من اشرف غنی را به ارگ بردم همانگونه از ارگ بیرون اش می کنم.

آیا کرزی می تواند رییس جمهور غنی را از ارگ بیرون کند و به حکومت او نقطه پایان بگذارد؟
اگر بازی قدرت و تقابل میان کرزی و غنی در مسیر غیر قابل برگشت برود فاتح این ارگ خونین که در طول تاریخ خود شاهد زور آزمایی ها و خون ریزی های بسیاری بوده است، چه کسی خواهد بود؟
آیا گلبدین حکمتیار متحد اصلی رییس جمهور غنی از میان رهبران تنظیمی و جهادی می تواند موفقیت و غلبه او را در این تقابل رقم بزند و تضمین کند؟
آیا آمریکایی ها در این تقابل و بازی درونی قدرت علی رغم شکل گیری یک ایتلاف گسترده از قندهار تا مزار و از جلال آباد تا هرات هم چنان از رییس جمهور غنی به هر قیمتی حمایت خواهند کرد؟

اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
کرزی
نظرات بینندگان:

>>>   همان گونه کی این مسایل را بسیار پیچده و نا به سامان فکر کردید، همانطور ساده و اسان است.

>>>   رئیس جمهور باید عبدالرزاق قاچاقبر را فورا برطرف سازد

>>>   در میان متقاعدین چرا عطا محمد نور را شامل کرده است؟
نی که میخواهند او را نیز به تقاعد سوق بدهند؟

>>>   انجا محل ترور است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است