تلاقی طالب و واشنگتن در تجارت سیاه
روابط پیچیده واشنگتن و طالبان در تجارت مواد مخدر نمود پیدا می کند و همانجا که مناطق مستعد کشت کوکنار همواره ناامنی و مناسب برای حضور طالب و امریکا است می توان پاسخ جنگ مدام و تروریسم را یافت 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۱۵    ۱۳۹۶/۸/۳۰ کد خبر: 141916 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، تجارت مواد مخدر که برای افغانستان مقام اول جهانی را به ارمغان آورد، پس از سرنگونی حکومت طالبان رونق گرفت و اکنون بدل به تامین کننده مالی این گروه تروریستی با حضور بازیگران قدرتمند خارجی و منطقه ای شده است.

مزارع تحت کشت کوکنار را می توان در جای جای افغانستان دید و هلمند به عنوان مقر طالبان، بهشت کوکنار نیز می باشد که پاسخی است بر ناامنی های مدام این ولایت و دیگر مناطق مستعد کشت این ماده مخدر.

کوکناری که در دوران حاکمیت طالبان بسیار ناچیزتر از اکنون کشت می شد پس از حمله امریکا و محاصره شدن این گروه تروریستی در مناطق جنوب و زمین های خشک و گرم بدل به تامین کننده مالی شد که نباید نقش پررنگ امریکا و انگلیس را نادیده گرفت.

ابر قدرتی که تنها ظرف یک ماه توانست طالبان را ساقط کند طی شانزده سال مدعی بن بست جنگی شده است در حالی که معادن را تهی از سنگ های قیمتی می کند، با ایجاد پایگاه های دایمی به مقابله با رقبای منطقه ای می پردازد و از سود کلان تجارت مواد مخدر مستفیذ می شود.

هلمند محاصره شده در کوکنار هیچ گاه روی آرامش را ندید، روابط پیچدیده طالبان و امریکا موجی از قاچاق مواد مخدر به راه انداخت تا آنجا که پای بازیگران قدرتمندی به کشور و در مسیر انتقال این ماده سیاه باز شد و دیگر کنترل و یا مبارزه با آن به امری محال بدل شده است.

حکومت کرزی و غنی وابسته به کمک های امریکا، اجرا کننده سیاست کاخ سفید در افغانستان هستند و برهمین مبنا، ارگ همواره سرچشمه فساد و زد و بندهای سیاسی بوده و هست و وزارت مبارزه با مواد مخدر به عنوان اداره ای ناکارآمد، فریبی رسانه ای می باشد.

از سوی دیگر، تعداد رو به افزایش معتادان در کشور به مرز سه میلیون تن رسیده، بحران انسانی در جامعه درگیر با انواع خشونت ها و فقر که اوج آن یک میلیون تن معتاد زن و کودکانی است که مورد سو استفاده قاچاقچیان مواد مخدر قرار می گیرد.

و در حالی که حکومت بیش از هر گزارش و کارشناسی مطلع از عمق چنین فجایعی است، دولتمردان آلوده به فساد یا بر نفوذی های حکومتی که جزی از تجارت مواد مخدر هستند، چشم می پوشند یا چاره ای جز هموار کردن مسیر این تجارت ندارند: از گسترش دامنه جنگ گرفته تا ایجاد ادارات موازی با مبارزه با مواد مخدر ناکارآمد.

رشد روز افزون کشت زعفران در غرب و در مجاورت ولایت بادغیس که مقام دوم کشت کوکنار را دارد، افتخار افغانستان است اما با توجه به دامنه وسیع ناامنی و وجود مقام های قدرتمندِ دخیل در تجارت مواد مخدر، نمی توان چندان امیدی برای جایگزین شدن طلای سرخ با کوکنار داشت.

حمله امریکا به بهانه مبارزه با تروریسم برای افغانستان درگیر با افراط گری و خسته از جنگ چیزی جز قدرت یابی دگرباره طالبان و تهدید جدی امنیتی نداشت در کنار ظهور داعش و رویای ریشه دواندن در افغانستان و تجارت گسترده مواد مخدر.

کشورهای منطقه نیز که خود را قربانی مواد مخدر افغانستان می دانند نیز جز راه های مهم انتقال این مواده سیاه به جهان هستند و حال کدام کشور و چه حکومتی در حقیقت، خواهان مبارزه با مواد مخدر است؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   شاین بار بازار بوش شکار شد
چند سال است طور متواتر مارکیت های البسه فرش روغنیات درولایات کابل هرات جلال آباد بلخ که سرمایه های مردم بی بضاعت ماست به خاکستر مبدل میگردد ، وقی ترورست های اشرار جان مردم را میگیرند حکومت فقط همینقدر خودرا مسئول میداند که بالفاظ شدید محکوم کند ووقتی داروندار مردم که بعضا مقداری پولی را از کسی طور قرضه گرفته اند تا توسط آن با کاروزحمت خویش نان حلال برای فامیل خودکمائی کنند به دود تبدیل میشود وبه هوا میرود مسئولین به آسانی اعلان میکنند که دلیلش شارتی برق بود !!
درپشت این خیانت دست خرابکاران همسایه ها ست تا از یکطرف اقتصاد مردم مارا به خاک بنشانند واز طرف دیگر بار دوم از کشورهای شان این اموال خریداری گردد،
متاسفانه که مصروفیت ارگان های کشفی که همچو مسایل راباید تعقیب و عاملش را شناسائی کنند خیلی زیاد است ونمیتوانند و.یا نمیخواهند وقت خود رابه این مسایل که درامدی برایشان ندارد ضایع سازند، چون وقت طلاست باید درجائی مصرف گردد که طلا بدست آید، مثلا یکی از تجار درمصاحبه با رادیوی خارجی چنین میگوید:
ژورنالست: شما از حکومت چی توقع دارید؟
تاجرملی: ما از حکومت هیچ توقع نداریم صرف اگر توسط موتر های شیشه سیاه امنیت ملی اختطاف نشویم این بزرگترین همکاری حکومت با ما است !
معلوم نیست فردا نوبت کدام مارکیت است تا هستی ناچیز فامیل تهی دست هموطن مارابه دود سیاه تبدیل کند وحکومت هم بگوید شارتی برق بود!!
کسانیکه توسط کارت های چاپ شده در قصر های وزیر اکبرخان صاحب قدرت شده اند نزد مردم مسئولیتی ندارند چون از رای مردم به قدرت نرسیده اند، آنها خودرا مدیون پرنتر های میدانند که کارت های جعلی رای دهی را برای شان چاپ کرده است تا بتوانند از طریق کود 91 تمام پول بیت المال رابه هرکس که دل شان خواست ببخشند ، ده ها مارکیت دیگر خاکستر شود برای اینها کوچکترین صدمه وارد نمیشود ،
(ر)

>>>   بهتر همین است که پولیس این مواد نا کار آمد را ضبط وسپس بین خود تقسیم کنند تا چاره آنها هم شود پولیس خدمتگارمردم!

>>>   وظیفه دولت حفظ امنیت است .
تجارت تریاک یک تجارت پرمنفعت است که بیشتربه کشورهای غربی صادر می شود ومواد اولیه ضروری بسیاری ازکارخانجات داروسازی است .
هم اکنون دربسیاری ازکشور هامانندیونان تریاک قانونی برای این منظور کشت می شود .
شیوای بلخی

>>>   کشورهای اروپایی در زمان جنگ جهانی دوم هیتلری نازیها اشغال و توسط ارتش و قوای نظامی آن با خاک یکسان شدند، ولی توسط آمریکا و متحدین کل اروپا از دست نازیهای دیکتاتوری ناسیونالیستی هیتلر آزاد و با استقرار آزادی و دموکراسی و قوانین حقوق بشر جهان دوباره متحد شده و کشورهای خود را به مدرنترین شکل شاخته و به قویترین اقتصاد جهانی تبدیل شدند. بنابراین ادعای خصومت دیرینه بین کشورهای مسلمان یک بهانهٌ ساختگی و ضعف و بی کفایتی حاکمان آنکشورها را در ایجاد صلح و دوستی و پیشرفت را بیان و آشکار می کند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است