دیگ به دیگ می گوید رویت سیاه
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۲    ۱۳۹۶/۸/۳۰ کد خبر: 141896 منبع: پرینت

به گمانم رحمت الله نبیل رییس پیشین ریاست امنیت ملی یک کانتینر اطلاعات محرمانه دارد که هر وقت دلش خواست دست به افشا گری می زند.

ایشان واقعا اگر با مردم افغانستان صادق است چرا در زمان ریاست خود در امنیت ملی با ماشین های چاپ کارت های رای دهی مقامات و دالر های جعلی نامزدان انتخابات مقابله نکرد؟ چرا آن زمان دست به این افشاگری نزد؟
حتی این امکان بود که او می توانست پس از برکناری خودش از ریاست امنیت ملی این اطلاعات را با مردم شریک می ساخت...

اینکه برخی امثال این بزرگواران و یا مورد دیگر مانند سپنتا که بیاید و حالا دست به بروز اطلاعات طبقه بندی شده تحت نشر یک کتاب بزنند، بی فایده است، مردم از آنها سوال خواهند کرد: آنوقت که شما در چوکی های گرم قدرت و با امکانات وسیع نامحدود قرار داشتید چرا دغدغه و نگرانی تان مردم افغانستان نبود که حالا از چوکی های قدرت دور شده اید؟

هرچند این رسم رسم خوبی است اما همان مثال معروف است که می گویند: دیگ به دیگ می گوید رویت سیاه....

مهدی ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دیگ
نبیل
نظرات بینندگان:

>>>   مردم ما بسیار خلاق هستند،حیف که دولت زمینه رشد آنها را فراهم نمی کند.
شما ببینید،در زمانی که ما در افغانستان بودیم،این ضرب المثل چنین بود:
دیگ تبر را میگوید رویت سیاه.
حالا این هموطن ما تبر را در کوره آهنی انداخته و آن را ذوب کرده است و بعداً با زحمت زیاد و چکش کاری زیاد،از آن یک دیگ دیگر جور کرده است و ضرب المثل را چنین تغیر زاده داده است:
دیگ دیگ دیگر را میگوید رویت سیاه.
این را میگویند خلاقیت.

>>>   درست فرمودید اید جناب نویسنده . این همه از سرهمدیگرند . حالا هرکدام شان کاسه ئی داغتر از آش شده اند و بلبل زبانی میکنند.
این کار ها برای محبوب شدن نزد مردم است چرا هرکدام از این عزیزان خواب رسیدن به ریاست جمهوری را دارند و خود ریس جمهور آینده کشور میدانند. تاریخ معاصر خصوصآ 3دهه اخیر نشان داده است که سیاسیون افغانستان به عهد و پیمانی صادق نسیتند هر طرف که سنگینتر بود خود رابه آن وصله میکنند.نزد شان هیچ چیزی ارزش ندارد نه ایمانداری است و نه هم وطنپرستی بلکه هرکدام به یک کشور خارجی وابسته اند و باید چنین باشد چون خودشان از خود کدام استقلالیت ندارند و همیشه کوشش میکنند که خود را وطن دوست و انسان های بسیار دلسوز و غمشریک مردم داغدیدخ جلوه دهند تامردم بفریبند.
نمونه اش آقای کرزی که درطول 15سال ریاست جمهوری اش بخاطر وابسته بودن به بیگانه ها هیچ نوع کار بنیادی انجام نداد حالا هر طوری است آقای غنی و عبدالله کوشش به ساخت کار های بنیادی دارند مانند ساخت بند های آب و برق کوشش دارند تا افغانستان بسر پای خود استاده شود. پس چه خوب است اگر همت همکاری باایشان را نداریم حد اقل بگذارید که خود شان به مردم خدمت کنند.
اسماعیل حیدر هرات

>>>   Lalzad
اولین سند رسمی «پاک سازی قومی»!
======================
(تبعیض قومی - نژادی)

* در طول تاریخ یکصد ساله کشوری به نام افغانستان که برتری خواهی قومی - زبانی توسط محمود طرزی با مقاله ای «زبان افغانی اجداد زبان هاست» در زمان امیر حبیب الله در ۱۹۱۱ آغاز می شود و بعد اقدامات وحشتناکی در جهت تعویض زبان پارسی به پشتو صورت می گیرد... این «حکم مقام ریاست جمهوری» اولین سند رسمی دولت «افغانی» در جهت تصفیه قومی «تاجیک ها» از بدنه اصلی قدرت (نیرو های مسلح) است!

* گر چه اقوام هزاره و ازبیک از همان آغاز در بدنه اصلی قوای مسلح (ارتش، پولیس و استخبارات) و وزارت خارجه حضور نداشتند (از پذیرش آنها عملا جلوگیری می کردند)،‌ اما این بار اول است که چنین فرمان دولتی در مورد تصفیه «تاجیک ها» از نیرو های مسلح صادر می شود...

* گمان می رود با تقویه غلزی سازی قدرت چنین احکام و اقداماتی شامل تصفیه تمام اقوام از بدنه اصلی دولت/حکومت و به خصوص نقاط حساس آن گردد...

+ + +
* امید است این «حکم مقام ریاست جمهوری» تکانه بزرگی باشد در جهت همسویی تاجیک ها با هزاره ها، ازبیک ها و سایر اقوام محکوم که فاشیزم قبیلوی به هیچ کسی رحم و ترحم ندارد...

* چون اینجا سخن بر سر مخکش ها، یون ها و یا طاقت ها نیست، بلکه سخن بر سر «حکم مقام ریاست جمهوری» است!

>>>   امیدوارم صحبت های خلیلزاد نماينده ی آمریکا را شنيده باشید.چه کسی به راه مسعود خيانت کرد و از پشت خنجر زد؟ چه کسی کرزی را بر ما تحميل کرد؟ کسی به قهرمان ملی خیانت کرد که بیش از هر آدم دیگری ژست وفاداری درمیاورد.من آن چه را كه خلیل زاد امشب گفت سال هاقبل می دانستم وبرای همین درانتخابات رای ندادم.
لطيف

>>>   ﺣﻤﻴﺪ ﺣﻤﻴﺪ
ﻭﺯاﺭﺕ ﻣﺎﻟﻴﻪ 99% ﭘﺸﺘﻮﻥ
ﻭﺯاﺭﺕ ﻗﺒﺎﻳﻞ 100% ﻗﺒﻴﻠﻪ
اﺭﮔﺎﻧﻬﺎﻱ ﻣﺤﻞ 90% ﻗﺒﻴﻠﻪ
ﻭﺯاﺭﺕ ﺗﺠﺎﺭﺕ 80% ﻗﺒﻴﻠﻪ
ﻭﺯاﺭﺕ ﻣﻌﺎﺭﻑ 50% ﻭﺭﺩﻛﻲ 30 % ﺟﻨﻮﺑﻲ ﻭاﻝ ﻣﺘﺒﺎﻗﻲ ﺩﻳﮕﺮ اﻗﻮاﻡ
ﻭﺯارﺕ اﻃﻼﻋﺎﺕ و ﻓﺮﻫﻨﮓ 70% ﻗﺒﻴﻠﻪ
ﻭﺯاﺭﺕ ﺩﻓﺎﻉ 100 % ﺑﺴﻮﻱ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﺷﺪﻥ ﺑﺮاﻱ ﺁﻣﺎﺩﮔﻲ ﻳﻚ ﻛﻮﺩﺗﺎﻱ ﻧﻆﺎﻣﻲ و ﻗﻮﻣﻲ و ﻧﻆﺎﻡ ﺭا ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺼﺮ ﺩﺭ اﺧﺘﻴﺎﺭ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﺳﺎﺧﺘﻦ
ﻭﺯاﺭﺕ ﺗﺤﺼﻼﺕ ﻋﺎﻟﻲ 85 % ﻣﺮﺑﻮﻁ ﻗﺒﻴﻠﻪ
ﻭﺯﺭاﺕ ﺷﻬﺮ ﺳﺎﺯﻱ 60% ﻗﺒﻴﻠﻪ
ﻭﺯاﺭﺕ اﻗﺘﺼﺎﺩ ﻛﺎﺭ و اﻣﻮﺭ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ 80 % ﻣﺮﻛﺰ ﻗﺒﻴﻠﻪ
ﻭﺯاﺭﺕ ﺷﻬﺪاﻱ و ﻣﻌﻠﻮﻟﻴﻦ 79 % ﻗﺒﻴﻠﻮﻱ
ﻭﺯاﺭﺕ اﻧﻜﺸﺎﻑ ﺩﻫﺎﺕ 69 % ﻗﺒﻴﻠﻮﻱ
ﻭﺯاﺭﺕ ﺻﺤﺖ ﻋﺎﻣﻪ 70 % ﻗﺒﻴﻠﻪ
ﺷﺎﺭﻭاﻟﻲ ﻗﺒﻴﻠﻪ
ﺷﺮﻛﺖ ﺁﺭﻳﺎﻧﺎ ﻗﺒﻴﻠﻪ
ﺩاﻧﺸﮕﺎﻩ ﻛﺎﺑﻞ ﻗﺒﻴﻠﻪ
ﻣﺤﻤﻜﻪ 95 % ﻗﺒﻴﻠﻪ
ﺛﺎﺭﻧﻮاﻟﻲ 80 % ﻗﺒﻴﻠﻪ
اﺭﮒ 100% ﻗﺒﻴﻠﻪ
اﺯ 36 ﻭاﻟﻲ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ 25 ﻭاﻟﻲ ﻗﺒﻴﻠﻪ
ﻗﻮﻣﺎﻧﺪاﻧﻬﺎﻱ ﻟﻮا و ﻗﻮﻝ اﺭﺩﻭ ﻫﺎﻱ ﻭﺯاﺭﺕ ﺩﻓﺎﻉ ﻫﻤﻪ ﻳﻌﻨﻲ 99% ﻗﺒﻴﻠﻪ
ﺳﻔﺎﺭﺗﻬﺎ و ﻗﻨﺴﻮﻟﮕﺮﻱ ﻫﺎﻱ ﻭﺯاﺭﺕ ﺧﺎﺭﺟﻪ 89% ﻗﺒﻴﻠﻪ
ﻗﻮﻣﺎﻧﺪاﻧﻬﺎﻱ اﻣﻨﻴﺖ اﻛﺜﺮ ﻭﻻﻳﺎﺕ ﻫﻤﻪ 90% ﻗﺒﻴﻠﻪ
ﺩﺭ ﺭاﺱ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﻮﺳﺴﺎﺕ ﺧﺎﺭﺟﻲ ﻛﻪ ﺭﻳﺎﺳﺖ ﺁﻥ ﻣﺮﺑﻮﻁ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻧﻲ ﻫﺎ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﻫﻤﻪ ﻳﻌﻨﻲ 99% ﻗﺒﻴﻠﻪ
ﻛﺎﺭﻣﻨﺪاﻥ ﻣﻮﺳﺴﺎﺕ ﺧﺎﺭﺟﻲ 99% ﻗﺒﻴﻠﻪ
ﺭﻳﺎﺳﺖ اﻣﻨﻴﺖ ﺑﺴﻮﻱ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﺷﺪﻥ ﺗﺎ ﻓﻌﻠﻦ 65 % ﻗﺒﻴﻠﻮﻱ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ
ﻭﺯاﺭﺕ ﺯﺭاﻋﺖ 89% ﻗﺒﻴﻠﻪ
ﻭﺯاﺭﺕ ﻣﻮاﺩ ﻣﺨﺪﺭ اﺯ ﺧﻮﺩ ﺷﺎﻥ اﺳﺖ, ﭼﻮﻥ ﻫﺮﭼﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ, ﻗﺎﭼﺎﻗﺒﺮ و ﺳﺎﺣﻪ ﻛﺸﺖ ﻣﻮاﺩ ﻣﺨﺪﺭ اﺳﺖ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺧﻮﺩ ﺷﺎﻥ ﻣﻴﺸﻮﺩ,,
ﻟﻂﻔﻦ ﻣﺘﺒﺎﻗﻲ اﺵ ﺭا ﺷﻤﺎ ﺑﺮ اﺳﺎﺱ ﭼﺸﻢ ﺩﻳﺪ ﻧﺎﻥ اﺿﺎﻓﻪ ﻛﻨﻴﺪ,,

>>>   رحمت الله «نبیل» سریک متوفی را از تنش جدا کرد
کسی که از ماجرا های سیاه مطلع بود، کاملن و تا چهار سال بعد هم به معامله گران وفادار مانده بود. نبیل پیش ازین داستان، باید منافع ملی را برای خبرنگاران تعریف می کرد. طشت غنی- کرزی که سال هاست از بام افتاده است.رئیس سابق امنیت ملی به قیمت از دست دادن فرصت های مناسب، کلۀ میت «حکومت وحدت ملی» را پس از نزدیک به چهار سال سکوت سیاسی قطع کرد. شروع فعالیت های جریان محور و افشا گری دیرهنگام انجنیر نبیل در ذات خود یک کمپاین انتخاباتی و سیاسی است. شاید برای عمر داوودزی یا خلیلزاد... مهم نیست چه کسی باشد. این قدر گفته آییم که از کوبیدن سنگ بر شیشه ای شکسته آواز برنیاید وبا کندن کله یک لاش چهار ساله، فتح وبهادری سیاسی حاصل نشود.

راز اصلی از رواق گفتار خود آقای نبیل آویخته است، یعنی که بحران توزیع قدرت درحال چاق شدن است. زمان بهره وری از بحران درحال فزونی فرارسیده است. شمشیر کشی نبیل علیه غنی- عبدالله به طور خودکار، خود او را بر کرسی مظان قضاوت تاریخ برمی نشاند، ورنه کسی به غیر ازغنی، کرزی و سپنتا (آن بی خطرترین شاهد شاطرمنش تاریخ) ازین آلوده گی های باورنکردنی پس پرده خبر نداشت. این که کرزی در پروسه انتقال مسوولیت های امنیتی با غنی وارد معامله شد که نتیجه اش برای مملکت بس تاسف بار بود؛ اصل فاجعه نیست؛ اصل فاجعه درآن است که کرزی و غنی چه گونه از سوی ارکان دولت همراهی شدند تا کار به این جا کشید.

کسی که از آن ماجرا مطلع بود، کاملن به معامله گران وفادار مانده بود.
حکایتی است که شخصی را پسر در چاه افتاد. گفت: جان بابا! جایی مرو تا من بروم ریسمان بیاورم و تو را بیرون بکشم.
آقای نبیل درنقش آن که گویا دنبال ریسمان دویده بود، علی الظاهر با ریسمان بازگشته تا نعش پسر ( یعنی اولویت ملی را) را از چاه بیرون کند.

حالا که دوره غنی رو به پایان است چه فایده دارد که گفته شود قرارداد ها پیشکی وعده داده شد، ماشین های چاپ کارت جعلی انتخاباتی درخانه ارکان برحال دولت کنونی فعالیت داشت. این روایت طوری بیان شد که گویا روایت کننده یک فرد کاملن عادی و بی صلاحیت بوده و کدام دخل وغرضی به آسیب های تاریخی کشور نداشته است.

چرا خاینان را دستگیر نکردید؟ اگر چنان مجالی دراختیار نبود، دست کم چرا همان زمان افشا نکردید؟ این همه خیانت به همه ارکان دولت گزارش داده شد. حال چه فایده که اشاره ای سربسته به این شود که همه ارکان دولت خاین بودند. شما چرا آبرو ومنافع خاینان را حفظ کردید؟ شما می توانستید غیر مستقیم افشا کنید اما نکردید. دربرابر یک خیانت تاریخی چهار سال سکوت شده است. حالا که سکوت شکسته، ما با یک کمپاین سیاسی- انتخاباتی به عنوان بدیل آن سروکار داریم که زیانش برای افشاگر کمتر از فایده اش می تواند محاسبه شود. فاش گری نبیل او را از چشم پوشی در برابر یک خیانت عظیم تاریخی برائت نمی دهد. وی سهل می توانست غیر مستقیم مساله را به افکار عمومی افشا کند. مغز اجتماعی به طور اتومات نتیجه خود را گرفته است.
کسی که از ماجرا های سیاه مطلع بود، کاملن و تا چهار سال بعد هم به معامله گران وفادار مانده بود. نبیل پیش ازین داستان، باید منافع ملی را برای خبرنگاران تعریف می کرد. طشت غنی- کرزی که سال هاست از بام افتاده است.

گزارشنامه افغانستان

>>>   مه عناصرخائین به وطن وچوچه های سیا اند .
اگرخائین نمیبود رییس امنیت نمی شد
اگرخائین نمی بودهمرای دزد دان جواله نمیگرفت
همه این غدارها ونوکران امریکا به جرم خیانت بوطن وهمکاری بااشغال مستحق اشد مجازات اند.

>>>   حمد همایون صادقی
نخست جنایت میکنند و بعدن برای تبرئه ایشان اعتراف .
نبیل ، سپنتا ، داودزی بخاطریکه مردم را فریب بدهند بیشرمانه در رسانه ها اعتراف کردند و برخی ساده لوح ها اعترافات آنها را ستایشگر شدند .
این سه نفر ، جنایتکاران و روانی های قومگرای فاشیست را برنده های انتخابات اعلام کردند و عامل تباهی و نسل کشی در میهن مان شدند .
همین سه نفر با کرزی و غنی رؤسای جمهوری های نامشروع باید به دادگاه مردمی کشانده شوند و مردم آنها را همچو قذافی مجازات کنند .
مردم باید انقلاب کنند و این سیستم دونیم قرنه استبدادی استعماری را از ریشه نابود کنند .
این چرخ کهن فاشیستی و شمشير زنگ زده را نباید گذاشت که استعمارگران صیقل دهد و سر های آزادیخواهان و عدالتخواهان را از تن ایشان جدا کند .

>>>   Salam
در افغانستان تنها اقوام وجود دارد، چيزى بنام ملت وجود ندارد و اقوام هم با موجوديت قدرت و وزن سياسى مطرح مى شوند. توصيه يى من به تاجيكان اين است كه در كوتاه مدت براى اقتدار سياسى و رهبرى كشور با پشتون ها علنأ رقابت كنند ، ساير اقوام دنبال قوم حاكم اند نه گزينه ديگر . همين اكنون همنوايى هزاره ها و ازبيك با حاكمان پشتون رابطه يى آمر و زير دست است و در راستاى اهداف آنها حركت مى كنند. هزاره ها و ازبيك در هيچ امرى ملى و عدالتخواهى با تاجيكان هم سوى نكرده اند ، نخبگان هزاره و ازبيك حاضر اند تا شناسنانه اوغان بگيرند و سرور دانش طراح اين مساله شد ، در بحث زبان پارسى هم خيلى پسيف عمل كردنند و همين اكنون هم اپارتايد قومى پشتون ها عليه تاجيكان را توجيه مى كنند. براى همين تاجيكان بايد براى اقتدار و قدرت مبارزه كنند نه معاون شدن . قبيله گرايان نه هزاره را حريف مى شمارد و نه هم ازبيك ها ، قبيله گرايان مى دانند كه اين قوم توان رقابت در صحته يى سياسى را ندارند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است