آمریکا راه را برای صنایع در افغانستان باز نمی کند
 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۳۳    ۱۳۹۶/۸/۲۹ کد خبر: 141844 منبع: پرینت

برای علت اصلی عدم آغاز به کار معدن مس عینک مساله باستان شناسی مطرح نیست، بلکه قدرت های بزرگ جهانی همچون آمریکا از کار بر روی آن جلوگیری می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، رحمت الله بیژن پور، آگاه مسایل سیاسی در برنامه «بازنگاه» معتقد است، برای آغاز به کار نکردن کار مس عینک مساله باستان شناسی مطرح نیست، بلکه قدرت های بزرگ جهانی همچون آمریکا از کار بر روی آن جلوگیری می کنند و توضیح داد: دو سه علت و انگیزه های امنیتی ممکن است موجود باشد اما قرار داد بزرگی که افغانستان را به آستانه قراردادهای جهانی می برد و افغانستان را از مرحله سنت ها و استخراج بسیار بی رویه ای که در گذشته هاخودش انجام می داد به یک مرحله مدرنیزم می برد ناکام شد و در مورد این ناکامی دولت هیچ چیز واضحی نگفت و دلایل واضحی نداد.

وی افزود: پس مشکل چیست؟ مشکل این است که دولت تحت فشار است دولت نمی تواند اصل علت را برای این مسایل مطرح کند و می گوید آنجا چون باستان شناسی نشده است و یک سلسله آثار و میراث در اینجا در دفینه های خاکی هست و اینها اول باید شناسایی شوند که مساله استخراج و مساله کنده کاری ها و حفریات و اینها ممکن است همه منابع را هدر دهند. این نیست.

بیژن پور گفت: ده سال است که ما در این باب نه باستان شناس داریم و نه کار و کوششی. پس معلوم می شود که این یک استدلال پا در هوا است. آمریکا حریف بسیار بزرگ چین در رابطه با مساله صنایع است. بنابراین واقعا دیوانگی است که آمریکا راه را باز کند برای غول صنایع که بیاید به افغانستان و با ظرفیت های بسیار ابتدایی در حقیقت امکانات کلان را برای مردم سنتی بیاورد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   چین خودش قصدآ نظر به عدم موجودیت امنیت در افغانستان، این پروژه را به درازا میکشد، تا زمانی که امنیت بیاید.
در موردانتقال گاز ترکمنستان نیز موضوع امنیت مهم است و کار آن به این زودی ها انجام نمیشود.
زیرا اینها کمپنی های دولتی نیستند که درین پروژه ها سرمایه گذاری میکنند، بلکه کمپنی های شخصی و چندین ملیتی و سهامی هستند که تنها به یک کشور تعلق ندارند، بلکه از سرمایه گذاران و سهام داران افراد و کمپنی های مملکت های مختلف تشکیل شده اند و سرمایه خویش را در جایی که امنیت نباشد، به خطر نمی اندازند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است