حکومت انتخابات را گرو گرفته است
حکومت تا وقتیکه مطمین نشود که می تواند انتخابات را در گرو کنترل خود بگیرد و می تواند با مدیریت داخل ارگ انتخابات را برگزار کند، هیچگاه انتخاباتی را برگزار نخواهد کرد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۸    ۱۳۹۶/۸/۲۶ کد خبر: 141681 منبع: پرینت

بحث اصلاح نظام انتخاباتی از کارنامه های بنیادین و اساسی حکومت وحدت ملی بود که متاسفانه تا سه سالگی این اولویت می لنگد. هرچند طی فرمانی یک سری اصلاحات را درقوانین انتخاباتی در کمیسیون ها، بوجود آمد که بیشتر حرکت ها شکلی است و در سیاست های اعلامی خود هم رهبران حکومت وحدت ملی پیوسته تعهد می سپارد و اعلام می کند که ما متعهد به برگزاری انتخابات هستیم اما کشمکش های موجود در سطح رهبری حکومت متاسفانه حکومت را زمینگیر و روزمره زده ساخته است. متاسفانه حکومت وحدت ملی افغانستان بیشتر به روزمرگی پیش می رود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،فضل احمد معنوی استاد دانشگاه در برنامه «تحول» گفت: هم کمیسیون انتخابات ما ضعیف است و ضعیف عمل کرد و هم از لحاظ ظرفیتی متاسفانه از آن ظرفیتی که باید بتواند تصمیم بگیرد، برخوردار نیست و از طرف دیگر دو سال قبل مدعی شده بودیم که اراده برگزاری انتخابات و اصلاحات انتخاباتی را در این حکومت نمی بینم و امروز هم بیشتر از دو سال می گذرد و شما شاهد هستید که هیچگونه اراده ای برای برگزاری انتخابات و اصلاحات در انتخابات در این حکومت دیده نشده است. باور من این است که حکومت تا وقتی که مطمین نشود که می تواند انتخابات را در گرو کنترل خود بگیرد و می تواند با مدیریت داخل ارگ انتخابات را برگزار کند، هیچگاه انتخاباتی را برگزار نخواهد کرد.

معنوی، در خصوص وظایف کمیسیون انتخابات اظهار داشت: اگر کمیسیون انتخابات یک کمیسیون مقتدر و توانا می بود، متکی به خود می بود و همان اعتماد به نفس را می داشت، ضرورت به این نبود که ما فشاری را بر بالای حکومت وارد کنیم. کمیسیون های انتخاباتی می توانند حکومت را مکلف به کارهایی که در انتخابات مربوط به حکومت می شود بسازند. از این جمله می توان، به تامین امنیت، فراهم کردن لوازم و امکانات، فراهم سازی زمینه ها اشاره کرد. شما می دانید که کمیسیون انتخاباتی از یک جایگاه مرتفع و بالا برخوردار می باشد.حتی کمیسیون انتخابات هند وقتی که انتخابات ها نزدیک می شود، صلاحیتش از صدر اعظم هم بالاتر می رود و در مواردی می تواند کارهای صدراعظم را کنترل کند. اما اینکه کمیسیون ما خودش این توانایی را ندارد و می آید بار خود را بر سر حکومت می اندازد، از قبل معلوم بوده است که حکومت این اراده را ندارد. اما کمیسیون باید به یک صلابت و به یک قوت عمل می کرد. بدون شک اگر در اختیار ارگ نمی بود، امروز نمی توانستند کاری انجام دهند امروز دست بین و ناظر به دست حکومت نمی بودند که چه چیزی را برای آنها برای انتخابات انجام می دهد. با این اعمالی را که ما در این چهار و پنج ماه می بینیم و انجام می دهد یک کمیسیون نهایت ضعیف است که استقلال عمل هم ندارد.

وی، ادامه داد: این کمیسیون کارهای بسیاری برای انجام دادن داشت که باید انجام می داد اما آن را انجام نداد. از جمله تا امروز باید بحث لیست رای دهندگان را به یک جایی می رساند که رای دهی به مرکز رای دهی وصل شود و مراکز رای دهی را باید تابحال مشخص می کرد و آن را سبک و سنگین می ساخت. تا امروز باید فقط غم کارت های انتخاباتی یا همان اسنادی را که در انتخابات، به کار می رفت، بر سر آن باید کارهایی را انجام می داد. متاسفانه بسیار خنده آور بود که می گویند که ما یک طرزالعملی را تصویب کرده ایم که در گذشته نبوده است. این به خود مسخره کردن است. در کمیسیون انتخابات به حد کافی اسناد تقنینی وجود دارد و ضرورت به ورق بازی و کاغذبازی های زیادی نیست. کارهای عملی و اساسی را که می تواند برای انتخابات کمک کند، باید تابحال روی دست گرفت و به یک جایی می رساند اما تابحال چنین کاری نکرد.

رییس پیشین کمیسیون انتخابات، در مورد دلایل عدم انجام وظیفه کمیسون انتخابات گفت: من خود با اعلام تقویم انتخابات موافق نیستم چرا که اگر اصلاحات و کارهای اساسی را که این کمیسیون انجام نداده و فقط تایم لاین یا همان تقویت انتخابات را اعلام کند، در آن صورت تکرار اشتباهات گذشته خواهد بود. اول کمیسیون انتخابات باید برای اصلاحات نسبی که در عهده و صلاحیتش هست، همانطور اصلاحاتی که از نظر زمانی این امکان را برای این کمیسیون می دهد یا برای آن تقویم برایش بسازد بعد زمان بندی کمیسیون انتخابات را اعلام کند. این کمیسیون تابحال چنین کاری را هم انجام نداده است. اینکه چرا نتوانسته است این کار را کند، برای آن چند دلیل وجود دارد. یک، کمیسیون نتوانست به استقلالیت تام به وجود بیاید، دو، کسانی در کمیسیون راه پیدا کرده اند که هیچگونه تجربه انتخاباتی را در گذشته نداشته اند. سه، اینها از سطح پایین به یک سطح بالاتری آمده اند و بیشتر به امتیازات چشم دوخته اند. موترهایشان چگونه می شود بیشتر به این حرفها متوجه شده اند. از طرف دیگر اینها تعهداتی به این حکومت داشتند. بنابراین ضعف و ناتوانی یک مقدار کم علاقگی جامعه بین المللی را هم در قبال داشت و جامعه بین المللی همان ساپورت و حمایت مالی و تکنیکی را که در گذشته از کمیسیون انتخابات داشت، تا حالا از خود نشان نداد. مادامی که کمیسیون از خود یک ابتکار عمل نشان ندهد استقلالیت خود را به اثبات نرساند، قوت خود را به نمایش نگذارد، من باور دارم که جامعه بین المللی هم اعتماد لازم را دیگر به این کمیسیون ها نخواهد داشت.

وی، معتقد است برای فعلا خبری از انتخابات نیست چرا که افغانستان ناامن است و این ناامنی هم ازسوی حکومت رهبری می شود و افزود: حکومتی که مبتنی بر اراده مردم به میان آمده باشد، حکومتی توانا، قوی و با اراده مستحکم سیاسی عمل می کند، می تواند تصمیم بگیرد، می تواند تغییر بیاورد، می تواند تحول بوجود بیاورد، این حکومتی که نه یک وزیر را می تواند برکنار کند، نه یک وزیر را می تواند مقرر کند و نه تصمیم های کلان را در سطح ملی می تواند بگیرد، دلیلش این است که مبتنی از اراده مردم نیست. اگر مبتنی بر اراده مردم هم نبود، بعد از به قدرت رسیدن اگر به مردم احترام می گذاشتند ما امروز شاهد این پراکندگی نمی بودیم. حکومتی که از مردم خود می ترسد و به روی مردم خود شلیک می کند و آتش می گشاید، دلیلش این است که حکومت از خود هم می ترسد و نه تنها که از دشمن بیرونی می ترسد، نه تنها که از دشمن نظامی خود می ترسد بلکه از مخالفان سیاسی خود و از معترضان درون نظام خود هم می ترسد و هر روز به دنبال یک توطیه و یک دسیسه جدید است برای اینکه اقتدار موجود خود را چطور حفظ کند. با این روند شاید بتوانند چند صباحی دیگر دوام خود را حفظ کند اما باید بدانند که دوام آنها با این ترفند ها و بازی های غیر مسوولانه و با این حرکت های خطرناک پایدار نخواهد بود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   ضرورت به خواند .... شما نیست چون شما دزد را همه میشناسد که از کلینری و دزدی تیل از موتر های دولتی به ریاست کمیسیون انتخابات رسیدید و حالا بالای حکومت انتقاد میکنید کسی باید این انتقاد را کند که ملت انرا نشناسد و یا دزد علنی نباشد.

>>>   وطندار شما دولت و ملت را گروگان گرفتین، هرروزه ناز و نزاکت میکنین. کوشش شبانه روزی شما فقط تضعیف دولت است، شخص خود شما دئیس کمیسیون انتخابات بودی چه مرداری که بود و نکردی، حال چطور به خود حق میدهید که از دولت انتقاد کنید کمی دلسوزی به حال ملت خصلت مردانگی است.

>>>   ملا معنوی از جمله بزرگترین .....شورای نظار است که من آن را خوب میشناسم در یک ولسوالی بهم بزرگ شدیم
باز میخواهد که در آب خط، ماهی بگیرد.مگر به آرزوی خود نمیرسد.
ق،م پنچشیری.

>>>   استاد بزرګوار وګرامی بس است خود را اینقدر خورد نسازید همه روزه غیبت کمیسیون انتخابات را میکنید د رحال که غیبت کردن ام ګناه است حتمی میدانید بګذارید هرچه که کردند کمیسنران میکند ضرورت به غیبت کردن خودت واقایی رشیدی نیست
قیام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است