تیر خلاصِ عطا و قلب ارگ
هرچند ریاست جمهوری عطا محمد ناممکن به نظر می رسد اما با سود بردن از عمق نارضایتی مردم و توانایی بسیج رهبران مخالف حکومت در حمایت از خود، می تواند دومین رییس جمهور غیرپشتون تاریخ افغانستان باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۲    ۱۳۹۶/۸/۸ کد خبر: 140801 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،عطا محمد نور سرانجام از یک حامی انتخاباتی تبدیل به نامزد ریاست جمهوری شد، قدرتمندترین والی افغانستان که با تمامی اتهام و حواشی ها، ظرفیت تامین امنیت ولایت بلخ و رشد اقتصادی در این منطقه را در میانه جنگ و ناامنی هایی که حتی پایتخت از آن مصون نمانده، داشته است.

والی بلخ در حالی اعلام آمادگی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری کرد که تلاش هایی وی برای معامله با ارگ در فریب اشرف غنی تاوانی بس گران داشت و سپس با دست نیافتن به اهداف مد نظر در تشکیل ایتلاف نجات، وارد دور تازه ای از مبارزه با ارگ می شود.

هرچند، در مقابل رهبران با سیاست پشتون همراه مقام های دیگر اقوام مغلوب مقام و امتیاز شده اند اما اگر والی بلخ مقام های مخالف حکومت را در حمایت از خود بسیج کند، می تواند با استفاده از عمق نارضایتی مردم و رهبران مخالف، دومین رییس جمهور غیر پشتون تاریخ افغانستان شود.

این در حالی است که حمایت از جنرال دوستمی که دهه هاست به مانند دو دشمن در مقابل هم بر سر حکومت بر شمال قرار داشته اند بنا بر مصلحت های سیاسی است که تمامی رهبران جهادی و مقام های غیرپشتون از قدرت برکنار و خطر پشتونیزم شدن حکومت و قدرت یابی طالب و داعش در یک قدمی افغانستان قرار دارد.

هرچند حواشی و اتهامات بیشماری همواره همراه این والی قدرتمند شمال بوده و هست اما در کشوری که گروه های تروریستی مختلفی هدف جز نابودی افغانستان و حاکمیت افراط گری ندارند در کنار حکومتی قوم گرا که تنها در پی تحقق اهداف قوم پشتون است، وجود چنین مقامی بیش از هر زمان برای مقابله به انحصارطلبی ارگ حیاتی می باشد.

رهبران دوران جهاد به دلیل عدم بینش سیاسی و توطیه قدرت های منطقه ای سبب بروز جنگ های داخلی شدند و دور تازه ای از ناامنی ها و افراط گری را بر مردم تحمیل کردند اما تنها جبهه ای است که از ابتدا به دنبال نابودی طالبان بوده اند، نه به مانند کرزی و غنی که این گروه را ذخیره های قومی می پندارند.

شمالی که حتی در دوران حاکمیت طالبان به جبهه مقاومت معروف بود زمانی به ناامنی و کشتار کشیده شد که جناح رهبران مجاهدین متزلزل و به انزا کشیده شد و ضربه مهلک به امینت آن، تبعید جنرال دوستم به ترکیه بود.

جنرال دوستم نه مرد سیاست بلکه رهبری قدرتمند جنگی است و برهمین اساس، نتوانست هوشیارانه در مقابل توطیه های ارگ مقاومت کند و اولین گام اشتباه وی که سبب تبعیدی ناخواسته شد، اتحاد با اشرف غنی و دلخوش شدن به مقام تشریفاتی معاون اول ریاست جمهوری بود.

در این میان که ایتلاف نجات با وجود رهبران قدرتمندی همچون عطا محمد نور، جنرال دوستم و محمد محقق نتونست فشاری بر ارگ بوده و اشرف غنی را مجبور به عقب نشینی کند، نامزدی عطا محمد برای ریاست جمهوری در انتخابات آینده، خط و نشانی دیگر برای حکومت است با این پیام که جز پشتون دیگر اقوام نیز در سرنوشت افغانستان سهیم می باشد.

با نگاهی به ولایت های مختلف افغانستان در دوران حکومت وحدت ملی می توان نتیجه گرفت که به انزوا کشیدن رهبران جهادی که تنها جبهه مخالف با طالبان در قدرت بودندف سبب شد که مناطق همواره امن بدل به میدان جنگ و ولایت های پشتون نشین ناامن به ثبات برسد زیرا دیگر نه جنرال دوستمی است که سد دفاعی طالب و داعش در شمال باشد و نه دیگر رهبران از قدرتی برخوردار که در برابر رویکرد قوم گرایانه ارگ به مقابله بپردازند.

رسیدن عطا محمد نور به ریاست جمهوری با توجه به دامنه گسترش نفوذ طالبان، قدرت یابی داعش در شمال و حمایت امریکا از حکومتی در اختیار قوم پشتون، ناممکن به نظر می رسد اما تاریخ نشان می دهد که این سرزمین به خود رویدادهای نادری دیده است و مردم این سرزمین چنان خسته از جنگ و کشتار که تنها در پی رهبری هستند که حداقل توانایی حفظ همین نیم بند ثبات را داشته باشد.

برای تیم ارگ و در راس آن اشرف غنی که از دل تقلب و معامله به حکومت رسیدند، جنگ و ناامنی حاشیه امن بقای قدرت است و برهمین اساس بر مبنای اهداف امریکا و پاکستان زمینه نفود تروریستان را هموار می کند و حال باید پاسخگو باشند که چرا انتحاری طالب توانایی به خاک و خون کشاندن هر نقطه از کشور را دارد و در برابر داعش هیچ نبردی صورت نمی گیرد؟

دوران اوج خشونت ها در دولت وحدت ملی سبب شده است که مردم بیش از هر زمانی حتی از دوران حاکمیت طالبان، ناامید از برقراری قانون و پایان تروریسم باشند و زمانی که عبدالله به عنوان تنها مقام قدرتمند باقی مانده در حکومت، بی کفایت ترین نیز می باشد و دیگر دوستم، محقق، اسماعیل خان، سیاف و ... از قدرت به دور مانده اند، عطا محمد نوری می ماند با ثروت قابل توجه و برخوردار از روابط مستحکم با قدرت های منطقه ای و جهانی که ظرفیت مقابله با ارگ را دارد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عامحمد نور
ریاست جمهوری
نظرات بینندگان:

>>>   مبارک باشد
جرات عطا محمد نور در امور سیاسی بسیار بالا است
برخلاف عبدالله که شدیدا محافظه کار است و ترسو
عطا محمد نور از جمله کسانی است که می تواند حق از دست رفته تاجیک ها را باز پس بگیرد.
شاهین از کابل

>>>   در انتخابات دوره بعدی اشرف غنی وعطا محمد نور مشترکأ خود را برای انتخابات ریاست جمهوری کاندید میکنند که در آن اشرف غنی منحیث رییس جمهور و عطا محمد نور منحیث معاون اول او و یکنفر هزاره منحیث معاون دوم او.
داکتر عبدلله نیز خود را با معاونین اش کاندد میکند، در نتیجه اشرف غنی برنده انتخابات اعلان میشود و این مرتبه دولت اعتلافی و رییس اجراییه وجود نخواهد داشت و شکل دولت نیز به شکل ریاستی باقی خواهد ماند.
در دور بعدی ریاست جمهوری یعنی بعد از دور دوم ریاست جمهوری اشرف غنی، اشرف غنی به عطا محمد نوروعده داده است که از کاندیدای ریاست جمهوری عطا محمد نور پشتیبانی میکند.
این که بعد از دور دوم ریاست جمهوری اش، اشرف غنی به وعده اش به عطا محمد نور وفا خواهد کرد و یا این که تا آن زمان چه حوادث دیگر رخ خواهد داد، آینده آن را معلوم خواهد ساخت.
چیزی که ارتباط میگیرد به دوستم، او از پست معاونیت اول ریاست جمهوری با گرفتن پول زیاد استعفی میدهد و از اشرف غنی تقاضا کرده است تا برای پسرش باتور دوستم، جایی در دولت در نظر بگیرد.
این که پسر دوستم علاوه بر رهبری جنبش اسلامی، آیا توانایی پیشبرد کدام مقام دولتی را خواهد داشت، در آینده معلوم خواهد شد.
بهر صورت به جنبش اسلامی شاید کدام چوکی پایین تر از مقام معاونیت ریاست جمهوری در نظر گرفته خواهد شد.

>>>   نظام سیاسی کشور به اصلاحات نه ، به تغیر نیاز دارد!
تمرکزقدرت ، گسترده گی فساد دراهرم قدرت و وابستگی بی حد وحصر نظام کنونی عامل اساسی فرو رفتن کشور در منجلاب و بدبختی است.
حمایت از غنی و حمایت از عبدالله ، سبک و سنگین ساختن وزنه به نفع این و آن هیچ دردی را مداوا نمی کند .
چارهء اساسی دگرگونی ، رهایی از دام هایی گسترده شده توسط غنی و عبدالله نجات کشور از منجلاب بدبختی انتخاب راه سوم یعنی تغیر کلی نظام در ساختار و ترکیب آن است .
محمداسلم سلیم

>>>   توصیه من به اقای نور اینست که فریب غنی خیل ها را نخورد و الله زیان میکند. در آن زمان که سر نور به داخل جال بند ماند باز چیزی کرده نمیتواند.
چیزی دیگری که باید گفت آنست که عبدالله عبدالله اگرچه ادم نرم و ملایم است لاکن طرفداران وی خیلی کله شخ هستند و ممکن است که گردن نرم عبدالله را خوش نداشته باشند، لاکن طرفداران داکتر عبدالله به هیچ وجه نمیخواهند که بدیل معامله گر را قبول نموده و به عوض عبدالله برای معامله گران رای بدهند.
با احترام
شاهین شمالی

>>>   اشرف غنی هنوز بی خبر است که اعطامحمد میخواهد در آینده معاون نه بلکه در پست ریاست جمهور ی خود را کاندید خواهد کرد واشرف غنی معاون او خواهد بود

>>>   تاانتخابات را که مرده وکی زنده .
ع

>>>   ما دعوا میکنیم که خداوند به جنرال دوستم عمر دراز دهد٬ در صورت زنده بودنشان در هر تیم که ایشان قرار داشته باشند برنده هستند. دیگر تبصره در مورد بردن تیم های دیگر ضایع وقت خواهد بود و بس.


>>>   عطا اگر اینکار را کند بزرگترین خطای زندگی خودش را خواهد کرد۰

>>>   استاد عطا آیا شهامت آنرا ندارد که خودش را به حیث رئیس جمهور کاندید کند؟

>>>   ملت راتباه کردند:
استادعطابزرگترین دزد افغانستان بزرگترین رهبر کشورشود مردم ازحکومت جدا خواهد شد ولی جنرال دوستم باحزب بیسوادش چوکی دولت را میراث فرزندداند بازهم ملت ازدولت خلاص است . گویا مردم افغانستان دولت خودرا ندارد.
اوزبیک

>>>   سلام به همه خوانندگان محترم، اگر ملت چشم بینا و گوش شنوا داشت، وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی،امنیتی، فقر، بیکاری، حملات انتحاری، جنگ ها، حملات انتحاری مشکوک که بارها گفته شده است اراکین دولتی در آن دست دارند، دست آندازی های بیمورد ریئس جمهور و رئیس اجرائیه در امور حکومتداری، واسطه بازی و رشوت خوری و همه و همه را میبینند و میشنوند، فکر نکنم که به تکت انتخاباتی اشرفغنی رأی بدهند. هر دو داکترصاحبان حکومت را بین خود تقسیم کرده اند، کسانیکه در گروپ شان بودند و یا هم طور مستقل فعالیت داشته اند هیچکدام در حکومت حضور ندارند. کاری را که هر دو داکتر برای آسایش مردم، بخاطر از بین بردن و ختم جنگ، بخاطر بهبود وضعیت اقتصادی، امنیتی و اجتماعی و فرهنگی ملت انجام داده باشند لطفاً به ملت بگویند. در دوسال این حکومت نتوانست که حتی انتخابات پارلمانی را برگذار نماید. شعار های انتخاباتی که جلو فساد را میگیرند، کدام فساد محوه شد برعکس زیاد هم شد. تقرری های مقامات بلند رتبه ذریعه پول صورت میگیرد. تبدل و تقرر والی ها به پول صورت میگیرد، به لیاقت و شایستگی، تجربه، تحصیل و تخصص هیچ توجه نیست. پس به نظر من محال است اشرفغنی در دور دوم رئیس جمهور شود. همگان به شمول مقامات داخلی و خارجی از بهار آینده در هراس هستند ودشمن در نظر دارد که چند ولایت را با خطر سقوط مواجه سازد که با اینکار مردم بیچاره آواره گردیده دار و ندار شان را از دست میدهند. دولت بخاطر اینکه در فکر انتخابات دور دوم باشد بهتر است در پهلوی ان به این فکر باشد که دوسال واندی باقی مانده را چطور سپری نماید.

>>>   یکی شان هم بدرد ما نخورده ونه میخورد نمیدانم سرنوشت ما بیچاره ها بکجا خواهد رفت

>>>   معاونیت اول ریاست جمهوری سودی ندارد به عطامحمد نور جز اینکه از اعتبارش در میان رهبران حزب جمعیت اسلامی کاسته شود

>>>   Ariaie
تاجيكان چند والى دارند؟
ايا انتظارات كه از والى بلخ دارند از ديگران نيز دارند؟
كدام روز در حمايت والى بلخ به خيابان بيرون امديد كه حالا اينقدر مهنت ميگذاريد؟
ايا به او راى داده ايد؟
به عقيده من او مسوليت خوب و خراب سياست شما را ندارد و تا حال بيشتر از حد توانش و مسوليت اش برايتان انجام داده است. و شمايى كه ميگوييد معامله كرد قبل از نوشتن اگر كمى لطف أضافه نموده بنويسيد چى را معامله كرد ، عالى خواهد شد. يك شناسنامه است كه غنى در جلسه كابينة بابت توافق داكتر صاحب عبدالله با ان تشكرى نمود.
مسول اجراى توافق نامه هم رياست اجرايه است كه همه در حمايت از اجراى ان قرار داريم.
به عقيده من عطا بسيار كار درست انجام داد ، اگر رياست اجرايه به او نياز داشت بايد او را نگه مى داشت. حالا هم عطا جبهه خود را دارد و شما هم مجبور نيستيد حمايت و يا مخالفت كنيد. عطا موقعيت خود را مديون زحمات خودش است. به هر حال در انتخابات اينده باز شانس برايتان ميسر ميشود ، كوشش كنيد به كسى مسوليت دهيد كه بتواند كار كند.

>>>   دو خبر

اول:
داكتر غني از استاد عطا محمد نور خواسته سمت وزارت دفاع را قبول كند، اما آقاي نور به داكتر غني، جنرال عتيق الله بريالي را به وزارت دفاع پيشنهاد كرده است.

دوم:
داكتر غني گفته است من با داكتر عبدالله توافق كرده ام كه مصطفي مستور به وزارت ماليه و اكليل حكيمي به وزارت خارجه برود. استاد عطامحمد نور در پاسخ گفته است تا زمانيكه صلاح الدين رباني راضي نباشد هيچ نيروي توانايي بركناری صلاح الدين رباني وزير خارجه كشور را ندارد.

>>>   در انتخابات دوره بعدی اشرف غنی وعطا محمد نور مشترکأ خود را برای انتخابات ریاست جمهوری کاندید میکنند که در آن اشرف غنی منحیث رییس جمهور و عطا محمد نور منحیث معاون اول او و یکنفر هزاره منحیث معاون دوم او.
داکتر عبدلله نیز خود را با معاونین اش کاندد میکند، در نتیجه اشرف غنی برنده انتخابات اعلان میشود و این مرتبه دولت اعتلافی و رییس اجراییه وجود نخواهد داشت و شکل دولت نیز به شکل ریاستی باقی خواهد ماند.
در دور بعدی ریاست جمهوری یعنی بعد از دور دوم ریاست جمهوری اشرف غنی، اشرف غنی به عطا محمد نوروعده داده است که از کاندیدای ریاست جمهوری عطا محمد نور پشتیبانی میکند.
این که بعد از دور دوم ریاست جمهوری اش، اشرف غنی به وعده اش به عطا محمد نور وفا خواهد کرد و یا این که تا آن زمان چه حوادث دیگر رخ خواهد داد، آینده آن را معلوم خواهد ساخت.
چیزی که ارتباط میگیرد به دوستم، او از پست معاونیت اول ریاست جمهوری با گرفتن پول زیاد استعفی میدهد و از اشرف غنی تقاضا کرده است تا برای پسرش باتور دوستم، جایی در دولت در نظر بگیرد.
این که پسر دوستم علاوه بر رهبری جنبش اسلامی، آیا توانایی پیشبرد کدام مقام دولتی را خواهد داشت، در آینده معلوم خواهد شد.
بهر صورت به جنبش اسلامی شاید کدام چوکی پایین تر از مقام معاونیت ریاست جمهوری در نظر گرفته خواهد شد.

>>>   میدانم استاد عطا فریب غنی را نمیخورد،اما باید متوجه یک چیز باشد روش خیلی سری را فعلا غنی وشرکایش از آن برای از بین بردن حریفان خود استفاده میکند نصب وسیله است در دفتر کار دشمن خود، این وسیله که از دید پنهان است میتواند مستقیمن حریف راتوسط شعای رادیواکتیف ویا دیگر شعاع های مضره هدف قرار که به مرور زمان اون را از پای می اندازد،بنا برین قبل از ورود به دفتر کار ازین جهت باید خودرا مطمئن بسازد.
ن.

>>>   مگر عطا چی گناه کرده بجز بروز رسانی در سیاستش؟ از نظر من دیگر کسی قابل اعتماد وجود ندارد که بخواهد حمایتش کند! خود ایشان وارد میدان میشود و نیاز به حمایت دارد تا پیش داوری در مورد ایشان، خود نور میگه که بدون مردم من هیچ هستم و حد اقل این درک را دارد!
معاونیت مارشال را هم دیدیم
معاونیت احمد ضیا را هم دیدیم و... همه سوخته و باخته بدر آمده اند که نتیجه‌اش...
حداقل یک شانس به شخص عملگرا باید داد ولو که ببازد چون همیشه گول خوردیم و باختیم ببینیم عطا چی میکند. بازنده که چیزی را نمیبازد

>>>   بچه فلم سبوس حق دارد نیم حکومت را ازان خود کند چون دوره دوره دزدان است واینکه چی کارها کرده وپولها راازکجا کرده خیراست خدا دادیش یعنی
تعز من تشاء
روزش میاید

>>>   نداشتن اهداف مشخص و مشترک ، نداشتن یک برنامه کاری و کار آمد ، نداشتن یک استراتیژی قابل تطبیق برای برنامه و بلاخره نداشتن یک مسیر معین برای رسیدن به اهداف نتیجه اش همین است که امروز سخنگوی داکترعبدالله عبدالله استاد عطامحمد نور را مقصر بداند و در مقابل استاد عطامحمد نور داکترعبدالله عبدالله و قصرنشینان قصر سپیدار را .

>>>   عاقبت معلم عطا بخیر.خواب های کلان باعث نابودی آن خواهد شد.پای خود را به اندازه گلیم خود دراز کند.مرچه که گمی آن بیا ید، بال میکشد. عاقبتش بخیر.
قدیر از بلخ.

>>>   اقای نور ازین کار چه نفعی خواهد برد هیچ چون هدف اساسی ارگ خورد کردن است نه امتیاز دادن شاید برای مدمتی با هم بازی یک قدم پیش یک قدم پس را ادامه دهند اما مطمئین باشد که جز پذیرفتن شکست حتمی چیزی نصیبش نخواهد شد با
و.......

>>>   به جواب دوست که فیسبوک چلونکی خطاب کرده.
اول اینکه حزب جمعیت از احزاب با قدرت نیست فقط پندار شماست.اگر این چند کلاه بردار سرقدرت مقصد شما باشد (اسمعیل خان قانونی خان بسم الله خان امرالله خان عطا خان ربانی خان وغیره وغیره)باید عرض شود که انها از فروخته ترین و منفورترین چهره های جهاد کشور میباشندکه به یقین تاریخ کشور برای ابد بر انها ل.... خواهد فرست.
دوم اینکه شاید خودت از تبلیغی های عطا باشی که به این شیوه تبلیغات نان خود را حلال سازی.
سوم اینکه واقعیت این است که عطا پسر کاکا نور محمد جیزگر در مصاحبه با ب-ب-سی که فعلا هم در یو تیوپ قابل دید است اعتراف کرده است که اگر جایداد ان از 5 ملیون دالر تجاوز کرد میتوانند ان را ضبط کنند.این در حالی است که سنگ و چوب بلخ میداند که دارایی های او از بلیون دالر تجاوز میکند.این رو پسر کاکا نور محمد خود را در قطعی یافته است خصوصا بعد از اینکه راپور( یو نا ما) به ارگ رسید و دارایی او رابه مراتب بالا تر از اقرار او نشان داد ازین رو او باید با معامله باارگ خود را ازین مشکل رهایی دهددر غیر ان درین گرداب باقی خواهد ماند.برادر ایمان داشته باش جدا شدن عطا از بدنه بلخ به مسابه جدا شدن از قدرت خواهد بودو مانند دیگران به انزوا کشانیده خواهد شد زیرا موجودیت انها در قدرت وغارتگری انها برای جامعه بین المللی قابل تحمل نیست حتی باعث بد نامی انهاست لهذااین مرد استوره وسپاهسالار را هم در جمع گذشتگان بشمارید.

>>>   تاحکها عجب خوابها می بینند!

>>>   نوش جان والی، گناه والی در چی است، زمانیکه حکومت خواب برده باشد، والی چی هر کس دیگر که هم باشد چنین میکند. حکومت های مصلحتی که روی روابط تقرر مینمایند، چنین است، رئیس جمهور اسبق زمانیکه بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زد، دید که نه از حزب قوی است و نه هم پشتیوانه قوی دارد، پس برای پادشاهی کردن مجبوراً دست به دامان چنین افراد مثل عطا محمد نور، قانونی، مارشال، بسم الله خان، استاد سیاف، مجددی و دیگران افتاد تا حمایت آنها را با خود داشته و حکومت کند، در مقابل مجبور بود تمام خواسته های آنان را بپذیرد در غیر آن ممکن بود رئیس جمهور وحکومت نماید. رفته - رفته پالیسی رئیس جمهور اسبق به رئیس جمهور جدید هم مانند مرض ساری انتقال گردید که حدی هم باید به خواسته افراد فوق توجه نماید تا حکومت کند،ولی این مردم هستند که در مشکلات و معضلات به سر میبرند. و خواسته یا ناخواسته دشمن یکدیگر میشوند. دوستان شاید دیده باشند در کمپاین انتخابات ریاست جمهوری سال 1393 همین کمپاینران دو داکتر به هر دو داکتر چی چیزها که نگفتند. اما زمانیکه امروز میبینند که منافع شان در خطر است و یا هم برای حکومتش درد سر جدید ایجاد میشود تمام گلایه ها، حرف های رکیک و زشت را کنار گذاشته اند و قرار است، دست به دست هم بدهند.

>>>   هرکی آب ازدم شمشیرخورد نوشش باد
البته دراین دینا
وای بحال اینهاکه درآخرت چی جواب میدهد.
ع

>>>   نوش نوش والی بلخ باید قدرتمند باشد.
برادر کرزی که نیم قندهار را چور کرد وشهرک ساخت کجا بودی؟
هر کس که زور داشت هرچه که دلش خواست می کند.

>>>   سرنوشت دزدان شمالی چطور میشه ؟؟

>>>   واقعآخجالت نه میکشیدکه همچین چیزی مینویسیدآیا عطانور رانمیشناسیدکه این حرف هافقط لاف است وبس ویاهم اگر بتوانیداسم پنج سیاست مداررانام ببریدکه از عطاحمایت کنددیگه حق باشماست وماخیال میکنیم که عطا هم میتواند.....

>>>   عطاجان بخیز که صبح شده هه

>>>   به امید انروز که یکی باشد قدرت فاشیستی را بشکند.

>>>   باخبر که عطا می کند خطا و نمیشود رهبر ورخطا .دیکر بس است که مردم فار سی زبان را تا عطا شود خطا.

>>>   تنها یک قوم مطرح نیست اقایی نور صرف چند نفر از او حمایت میکند اگر در فکر این میبود که کاندید ریاست جمهوری شود در نقاط دیگر افغانستان نیز خدمت میکرد تا مردم او را میشناخت صرف نمیشود به قوم خود خدمت کرد و امید ریاست جمهوری را نیز داشت خواب است مهال یک خواب میبیند ریاست جمهوری اون هم در این وقت شما وطن پرست ها را همگی میشناست اگر انتخابات شود یکی هم برای شما رای نمیدهد این را بدانید

>>>   اگر مهاجرت اقوام در نظر گرفته شود، پسینه ترین باشنده شدگان خراسان پشتونها اند. حضور شان در شمال کشور و کابلستان که مسالۀ دیروزی است و همه به یاد دارند. در جنوب کشور نیز اینها باشنده های اصلی نیستند. اگر به راستی مسالۀ پیشینۀ حضور در این کشور را دامن می زنند، بازنده خود شان اند.

پادشاهی کردن در یک ملک معنی باشندۀ اصلی آن ملک را ندارد. ورنه هندوستان باید سرزمین مغولها و کورگانی ها می بود نه سرزمین هندیان. حکومت پشتونها در خراسان نیز از همین مقوله است. سرزمین اصلی پشتونها اطراف کوههای سلیمان است، نه آنچه امروز افغانستان نام گرفته است

>>>   بسم الله شیر" رییس حزب وفاق ملی؛
چرا پشتون ها قدرت و حاكميت افغانستان را در انحصار خود گرفتند و ميخواهند ديگر اقوام را براى هميشه از قدرت به حاشيه برانند و نابود كنند؟ چرا پشتونها به برابري و برادري باور ندارند و خود را برتر از ديگر اقوام ميبينند؟
گناه اقوام غير پشتون چيست كه بايد كشته شوند و هميشه محكوم باشند؟
برادران پشتون بيآييد اصل برابري و برادري را قبول كنيد و به شكل صلح آميز در كنار اقوام ديگر زندگي كنيد و دست از تماميت خواهي برداريد تا مردم ما بعد از دو صد سال به آرامش برسند و ملك و ملت آبا و آرام شوند

>>>   امیدوارم که مجاهد نستوه و شخصیت بزرگ جهادی رهبر حزب اسلامی افغانستان جناب حکمتیار صاحب که از محبوبیت فراقومی در سرتاسر کشور برخوردار اند، در مقابل معلم عطا خود را برای پست ریاست جمهوری آینده کشور کاندید نمایند.
حسیب

>>>   شنیدم که جناب والی بلخ الحاج عطامحمد نور تصمیم گرفته و عزم را جزم نموده اند که در انتخابات آینده افغان ستان خود را به ریاست جمهوری کاندید کنند . عزم خوبی است و تصمیم شرط اول موفقیت است . اما ،
جناب والی صاحب باید بدانند که برای رسیدن به این مقام از دید من حقیر چندین امتحان را بگذرانند .
۱ -- پیروی و تسلیمی بی چون و چرا از کسانی که بودجه عادی و انکشافی افغان ستان را تمویل می کنند و جلو دار انتخابات ریاست جمهوری اند . آیا در چنین امتحان کامیاب خواهند شد ؟
۲ -- دستخط نمودن تفاهم نامه تقسیم قدرت سیاسی و نظامی بعد از برنده شدن در انتخابات آزاد با کسانی که ادعای اکثریت دارند . آیا جناب والی صاحب حاضر هستند چنین تفاهم نامه یی را دستخط نمایند ؟
۳ -- پیروی کردن از سیاست تفاهم با طالب ، نه دفاع و جنگ . آیا طالبان و داعش جنگ را بیشتر نخواهند ساخت در صورتی که بدانند یک هموطن نیمه پشتون شان در قدرت می خواهد راه پیدا کند ؟ گرچه جناب والی بلخ بسیار کوشیده اند تا توازن گویا ملی را نگهدارند ، ولی هستند کسانی که می خواهند میزان دار باشند نه داور و تماشاگر . آیا جناب والی صاحب توان پیدا خواهند کرد با کسانی که عمری درین سیاست اغواگرانه و عوامفریبانه دست بلند تجربه دارند ، کنار آیند ؟
۴ -- آقای نور باید در دولت آینده خود رول گلبدین را در ساختار نظام سیاسی در نظر بگیرند ، در غیر آن کابل بار دیگر به ویرانه تبدیل خواهد شد .
۵ -- آقای نور باید بدانند که هیچ اوغانی ، چی غلجایی و چی ابدالی به جز چند لوگری ، ایشان را به هیچ نام و عنوان و انگیزه یی به رهبری خود نمی پذیرند . ایشان برای رسیدن به هدف ، حتی گوسفندها ، بز ها و بزغاله های کوهی خود را مجبور به رای دادن می کنند ، چی رسد به سلیمان کوهی های لر و بر بی شناسنامه. در برابر دوصد هزار خانم رای دهنده خوستی و پکتیایی از همین حالا باید خط تسلیمی خود را دستخط نمایند .
جناب والی صاحب با در نظر داشت این حقایق تلخ تجربه شده ، اگر باز هم می خواهند چوکی ارگ را صاحب شوند ، میل و خواست خود شان خواهد بود .
منصور بدری

>>>   ایا عطا .... سند فراغت قانونی دارد که به ریاست جمهوری خود را کاندید میکند کسی کاندید میشود که حداقل لسانس باشد ولی عطا چور یک معلم ماشنی از صنف هشتم است.

>>>   Ayendagan
جناب اشرف غنی برای انخابات دور بعدی ریاست جمهوری هم اکنون از بودجهٔ دولت مصرف می کند.
طوری که واضح و آشکار است، جناب غنی متحدین قبلی اش را از دست داده است.
از این سبب در صدد بدست آوردن متحدین جدید است. برای این کار دو گزینه دارد:
۱ـ از جادهٔ ملی و اخلاقی بیرون شود، بیشتر درجهت قوم گرایی بیشتر ازپیشتر غوطه ور گردد تا اگر بتواند پشتونهای متعصب را به خود در انتخابات بکشاند.
۲ـ به حکمتیار رشوه بدهد؛ مانند تأمین مصارف مالی، مقرری اعضای حزب اسلامی به پُستهای دولتی وغیره تا از این طریق اگر بتواند حکمیار را هم متحد خود سازد.
ولی جناب غنی باید بداند که حکمتیار تاکنون به اتحاد با هیچ کس وفادار نمانده و نبوده است، حتا به خدا! چنانچه چند مراتب در خانهٔ خدا عهد و پیمان اتحاد بست؛ اما به آن وفا و عمل نکرد. حال جناب غنی آزموده شده را می آزماید!

>>>   همه احزاب جهادی و همه ملت با استار عطا همراه است.فقط طالب و گلبدین و داعش و اتمر و غنی مقابلش است.

>>>   کسا ننیکه در مقا بل نور صا حب گپ های زشت می زند انها همه پشتو ن های تبیض پسند است و انها افغا ن ها غول هستند
چون ابر مرد تا ریخ نور صا حب یک شخص با غیرت و با غرور در قو م تا جک ها است و ما از او تا دم مرگ از او دفاع می کنیم و اشا لله که ریس جمهور اینده ما خو اهد بود

>>>   معلم صاحب رسم عطا جان اول به خود فکر کن از کدام سواد کدام کله کدام مغز پوچ که با چراغ ۱۵۰۰۰کیلو ولت زره بینی کنی کدام عقل فهمیدگی دیده نمی شود باز شما تا جکان کجا درایدوکنترول تمام افغا نستان را با ای کله های مغز پوچ تان می توانید یادت رفته در زمان پادشاهی سقوی دوم ربانی و مسعود بز در سه سال خود درگیر با تمام اقوام شد نزدیک بود که ایزار ویا تنبان های یکدیگر را بکشید یادت رفته رهبر باد پکه ربانی یک روز به ارامی خواب پادشاهی را از دست حکمتیار نچشید باز تو که مانندی یک پشقل نزد مردم اهمیت نداری به چز چند تا اوباش ولنده غران دیگر با ای مغز خورد خود خواب کلان نبینید چرا که شما دو دوره امتحان خویش را دادیددر دوره اول بچه سقو بودنه جنگی قیمار بازی چرس مرغ جنگی بچه بازی را را رایچ سا ختید در دوره دوم سقوی تخم نفاق تعصب قوم پرستی عیاشی دزدی چور و چپاول مال بیت المال و شخصی شراب خوری را در دوره خودت هم جنس بازی عروسی هم جنس بازان را ما فیا گیری خطر ناک را بچیش دولت داری حو صله کلان میخواهد نه شما واری کله پوچان وبی مفز در اخیر خیال است مهال است وجنون

>>>   عطا خواب دیده که ریس جمهور افغانستان شو د اما ما میگم این ارمان به گور خواهد برددر ولایت خو سمت شمال چور وچپاول کرد حالا کمر به چورملی زه مگر ما میگم که اعطا خبیس این ارمان به گور خواهد بوردی

>>>   امکانات رییس جمهور شدن اش بعید است. امکانات معاون رییس جمهور شدن اش در اعتلاف با غنی و یا داکتر عبدالله ،تا اندازه یی وجود دارد.
اما صلاحیت معاونیت رییس جهوری اش، مثل صلاحیت دوستم خواهد بود.
بنأ از دمب شیر بودن، کله خر بودن بهتر است و همین صلاحیتی را که فعلأ در مزار دارد، با کاندید شدن اش برای انتخابات نیز از دست میدهد.
حتی همین حالا پخش خبر کاندید شدن اش در انتخابات ریاست جمهوری، خطر بزرگی به مقام اش در مزار میزند و خصوصآ همکاران و کارمندان و هم پیمانان اش در صدد سؤاستفاده هرچه بیشتر از مقام شان درمدت زمان باقیمانده از والی بودن عطا محمد نور در مزار میشوند و این فساد اداری خود باعث سستی پایه های اداری عطا محمد نور در مزار خواهد شد.
معمولآ در دیگر ممالک احزاب کاندید های انتخاباتی خویش را یک سال پیش اعلان میکنند. اما برای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، هنوز تقریبآ دوسال باقی مانده است.

>>>   ناکارگی و خیانت های اشرف غنی در برابر مردم وعدم تطبیق وعده های دروغین اش در زمان انتخاباتی و سوگند وفاداری و پشتونیزم ساختن دولت و چشم پوشی از مفسدین و متخلسن و معامله گری پنهان و پیدایش در طول سه سال از ریاست جمهموری بودن اش کاثریت مردم نه تنها که مردمان غیر پشتون بلکه تعدادی زیادی از مردمان پشتونو طرفداران قبلی اش از وی ناراض هستند در دور اینده انتخابات سال ۱۳۹۸ هجری شمسی دو فیصد هم نیست .

>>>   آریانای بزرگ با انتخاب چنین بزرگ مرد دوباره زنده میشود عظمت ازدست رفته چند صد صاله دوباره زنده میشود دربدن (یما پادشاه) دوباره روح میدمد کوه های پامیر هندوکش دوباره استوارتر میشود ازاین بعد شغالان برسرکوه های باعظمت گشت کذار کرده نخواهند توانست.
خون در رگ هایم ازخوش حالی میجوشد احساس پرواز میکنم،
امپراطوری خشم باتمام وجود از توحمایت میکند.
بااحترام
امپراطوری خشم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است