قوم برتر یا حکومتی غیرمتمرکز
افغانستان نه سرزمین قومیت ها بلکه اقلیت ها است که هیچ قومی نمی تواند ادعای کثرت و برتری کند و حال اگر مردم تعیین کننده سرنوشت حکومت باشند کدام را انتخاب می کنند؟ قوم برتر یا حکومتی غیرمتمرکز؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۲    ۱۳۹۶/۷/۲۸ کد خبر: 140273 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان((afghanpaper، نزاع های قومی در افغانستان ریشه ای به قدرت تاریخ دارد و بر همین اساس پادشاهی و دولت ها براساس برتری قومی در این سرزمین کهن بنا شدند، به شکوفایی رسیدند، سقوط را تجربه کردند و جنگ های ویران کننده را.

جدای از اینکه قرن های متمادی تنها یک قوم بر کشور حکمرانی می کرد و سبب ایجاد توهم برتری جویی در میان قوم پشتون که خود را وارثان بلامانع قدرت می دانند اما طی دهه های گذشته هر حکومت و سیاستمداری که بر حکومت تکیه زد و خواستار سلطه یک قوم بر تمامی اقوام بود با شکست مواجه شد و ناامنی ها گسترش یافت.

اگر چه افغانستان را کشور قومیت ها می نامند اما حقیقت امر این است که سرزمین اقلیت های کوچک و بزرگ می باشد و هیچ قومی نمی تواند ادعای اکثریت و برتری نماید و تلاش های رهبران پشتون برای رسیدن به کشوری پشتونیزم از باوری غلط و درکی پایین از ساختار اجتماعی_قومی افغانستان نشات گرفته است.

شهرهای مهم افغانستان که اقتصاد و سیاست را بنا می کنند جز شهر قندهار با قومیت های مختلف خواهان مشارکت قومی و سهم داشتن از حاکمیت است به مانند هرات، بلخ و کابل که نمی توان آنها را در انحصار یک قومیت دانست.

نکته قابل تامل این است که با وجود تنش های قومی تاریخی و برتری جویی های تباری اما هیچ یک از اقوام حتی باشندگان مرکزی که در طول تاریخ محروم از امکانات دولتی بوده اند، به مانند اقلیت هایی ترکیه و ایران خواستار خودمختاری و استقلال نبوده و نیستند.

امتیازی که دولتمردان با نادیده گرفتن آن به راه اشتباهی می روند که بارها در گذشته نتیجه ای جز سقوط، کشتار و جنگ نداشته است از سلطه گری رهبران حکومت کمونیستی و جنگ داخلی رهبران جهادی گرفته تا حاکمیت طالبان و دولتمردان دوران جدید.

از جانب دیگر، مذهب که در دیگر کشورهای خاورمیانه دلیل اصلی نبرد و ناامنی ها می باشد با وجود چهار دهه جنگ، هیچگاه به سوی جنگ مذهبی سوق پیدا نکرد اما تلاش های گروه های تروریستی با حمایت مستقیم پاکستان و عربستان برای براندازی اختلاف های مذهبی با توجه به تغییرات مناسبات سیاسی و جنگ مدام در آینده امکان پذیر خواهد بود.

اگر جنگ مذهبی در افغانستان شعله ور شود تبعات ویران کننده تری از جنگ های داخلی در پی خواهد داشت زیرا کشور اکنون نیز در نبرد با گروه های تروریستی در آستانه سقوط قرار دارد و بماند، دخالت های کشورهای قدرتمند خارجی و داخلی که کشور را تبدیل به میدان رقابت بر سر منافع کرده اند.

از جانب دیگر، دوران جدید افغانستان از ابتدای تشکیل آن به دست امریکا خود سرچشمه بحران ها می باشد، انتصاب رهبری از قوم پشتون و حکومتی قبیله ای که در کنفرانس بن از سوی کشورهای غرب برازنده افغانستان دانسته شد، طی سال های پس از آن در اختلاف های قومیتی و گسترش میدان جنگ نمود پیدا کرد.

پس زدن و برکناری رهبران قدرتمند دیگر اقوام از صحنه سیاسی و رده های بالای حکومتی طی شانزده سال گذشته سبب به وجود آمدن شکاف عمیق قومیتی شد و تلاش مقام ها برای ماندن بر سر قدرت با تضعیف حکومت مرکزی.

هرچند اشرف غنی با تیم ارگ تلاش دارد همچنان قدرت را متمرکز و مخالفان را از صحنه محو اما این حقیقت را نادیده گرفته است که رهبران قدرتمندی چون جنرال دوستم، عطا محمد نور و محقق با اعتلاف جدید نجات اگرچه در انحصارطلبی های قومی، فساد و جنگ های گذشته دست دارند اما همچنان از قدرت بسیج کردن مردم در برابر حکومت برخوردار هستند.

حکومتی که از دل تقلب و فساد اما با گزینه مشارکت اقوام در قدرت تشکیل شد توسط زیاده خواهی های اشرف غنی در بدترین وضعیت سیاسی فرو رفته است و زمینه برای تاخ و تاز اسلام آباد و دیگر رقبای منطقه ای در مناسبات سیاسی باز و میدان نبرد از سوی گروه های تروریستی گسترش یافت.

با وجود اینکه افغانستان کشوری جنگ زده و در انحصار گروه های تروریستی در جهان معرفی می شود اما از امتیازهای منحصر بفردی برخوردار می باشد که تنها نیازمند اراده ای ملی و وجود رهبرانی با نیات منافع ملی می باشد تا به سوی ثبات و امنیت پیش برود.

امتیازهای به مانند خواست تمامی اقوام برای کشوری با ثبات و مشارکت در قدرت اما همواره قدرت در اختیار رهبرانی قبیله ای و سلطه جو قرار گرفت که جنگ را مدام و مردم را قربانی کرده اند.

حکومتی غیر متمرکز ملی می تواند گزینه ای مناسب برای افغانستان باشد، حقیقتی که هرچه رهبران بر کتمان آن اصرار می ورزند، کشور را به سوی نابودی و سقوط به پیش می برند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قوم متمرکز
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   زمانی که کشور "افغان ـستان" تشکیل میشد. استعمارگران و سلطه طلبان جهان برای سرنوشت مردم این سرزمین تصمیم گیری کرده بود. وقتی نام یک قوم یعنی افغان را بر کل سرزمین تاریخی خراسان گذاشتند دیگر تاجیک و هزاره و قزاق و دیگران باید حساب کار خودشان را بکنند.
یادم هست که در یک سال گذشته مردم هرات چه مکافاتی بر سر به کار بردن کلمات دانشگاه و دانشکده داشتند!! یعنی نه تنها برتری طلبی قومی که برتری طلبی زبان هم جاری ست.
و این به واسطه سیاست قدرت های جهان است فراموش نکنید تا 200 سال قبل زبان رسمی در هند هم فارسی بود اما بعد از حضور انگلیس در هند فارسی به نابودی گرایید در پاکستان هم چنین شد در افغانستان هم در آرزوی همین اند و طبیعی ست که حضور فارسی زبانان در افغانستان مانع از تحقق آرزوی انهاست.به همین دلیل به دنبال انزوای هر چه بیشتر اقوام غیر افغان هستند.
آنها از تمدن و زبان فارسی در هراس اند و اعمال و رفتار انها در طی 3 قرن گذشته بر این ادعا شهادت می دهد.

>>>   بهروز جلال آبادی

یک گوساله را پرسیدم اوغان استی !
اول گفت نه ، من هزاره هستم و بعدا گفت بلی اوغان هم هستم ؟
گفتم : اوغان درجه ۳ استی و یا چهار ؟
گفت : اوغان بودن درجه ندارد !
گفتم : وقتیکه درجه ندارد آیا یک هزاره اوغان ریس جمهور شده میتواند ؟!
گفت : نه والله ، خو بهتر است پشتون ریس جمهور باشد تا پشتونها از جنگ دست بکشند !
گفتم : در دوصد سال از جنگ دست کشیدن ؟
دهن گوساله باز ماند و برای گفتن چیزی نداشت !
بلی امروز ما شاهد تعداد زیات اینطور گوساله ها در اقوام غیر پشتون هستیم که بنام وحدت سمبولیک ملی بطرف نابودی در حرکت اند !

>>>   نویسنده متن وقتیتکه حکومت غیر متمرکز شد و قدرت در دست هر جولا افتید بدان که ګلم مردم افغانستان جمع میشود که فعلا تقریباَ حکومت غیر متمرکز است و انعده اقلیت های که اصلیت ندارند و ارزش وطن و وطندوستی را نمیداند برای دشمنان خاک افغانستان کار میکند وقتیکه غیر متمرکز شدیم بعضی از ساحات افغانستان به جز از فحشا و منکرات و منطقه خوشګذارنی باداران ایشان دیګر چیزی نخواهد بود فلهذا ما دایماَ به یک حکومت قوی متمرکز ضرړرت داریم و این را جامه عمل خواهیم پوشید. کسانیکه ارمان این غېرمتمرکز رادارد این ارمان را به ګور خواهد برد.

>>>   بهروز جلال آبادی
باور کنید هر وقت صفوف اردو و پولیس از ستون پنجم و پشتونهای فاشیست تصیفه و بجایش تاجیک هزاره و ازبک جا بجا شد باز شما خواهید دید که یک سرباز اردوی ملی شهید نخواهد شد.
مشکل اینجاست که همین جنرال های پشتون به طالب ها کمک میکنند.

>>>   Kakar
پشتون كه طرفدار مرگ طالب باشد، او را در عرف وعادات فرهنگ پشتونوالي ما حرامي ميگويند. زيرا او طرفدار كشتن پشتون، و يتيم سازي و بيوه سازي پشتونها ميباشد. چنين پشتون؛ اگر از آسمان هم برايش بزبان پشتو وحي نازل شود، مردم عوام پشتون به او حرامي ميگويند

>>>   رستم پنجشیری
عمیقآدرشگفتم که خون کدام حیولای خونخواردر رگ های پلید این ناانسان ها جاریست، سده های دیگراینها ازانسانیت فاصله دارید شاید هم نه اصلآ انسان شدنی نستید. هموطن بودن باهمچومردم مایه ای شرمساری است.

>>>   Baha
انقلاب به مفهوم واقعی آن اگراز متن مردم برخاسته باشد هرگز ویرانگر بوده نمی تواند، چون انقلاب کبیر فرانسه، انقلاب روسیه ، انقلاب چین، کیوبا و این بیشتر تبلیغات غربی هاست که می گویند عصر انقلابات گذشته چون هراس دارند که مردم حکومت های دست نشانده آنها را سرنگون کنند

>>>   Anwary
طور مثال همه آن خائنین که از برای پختونولی بر ملت بابا ساخته جسدها ی کسیف همش کشیده شود و نمایش گذاشته شود که دیگر خواب حاکمیت را نکنند

>>>   پس راه نجات تان چیست، می خواهید هر روز کشته شویذ، اکر در چین انقلاب نمی شد امروز قدرت بزرگ در جهان نمی بود.

>>>   همين أفكار حقيقت نا بذير أفغانستان را به أين حالت در اورده هست!! بعضى متعصبين أين را بذيرفته نمى توانند كه بكويند بشتون ها اكثريت مطلق هستند!!با أين كثيرالقومى كفتن افتاب را به دو انكشت نمى توان بوشيد!!

>>>   یک بار دیگر باید گفت و پافشاری کرد که دشمن اصلی و عامل همه جنایات فاشیزم قومیست. تروریزم در جیب فاشیزم وارد پایگاهها می شود و خانۀ های امن ترور و جنایت زیر چپن و لنگی فاشیزم است. تا زمانی که فاشیزم اختیار امور کشور را به دست دارد، پاکستان در تداوم جنایت، ترور و ویرانی در کشور با هیچ مشکلی برنخواهد خورد.

تا زمانی که به این مشکل با شهامت و بدون هرگونه تجاهل و دهن پرآبی صحت نشود و ریشه های این برنامۀ خونین برون آورده نشود، شاهد قربانی فرزندان مان در سراسر کشور خواهیم ماند.

فاشیزم و محملهای فاشیزم، مزدوران فاشیزم، همدستان فاشیزم، نواله خوران دربار فاشیزم، چاکران بیمغز و کش‌وفش‌گرای فاشیزم و تمامی عوامل تداوم دهندۀ حاکمیت فاشیستی باید از دولت برون رانده شوند. رسیدن به امن و امان تنها و تنها از همین راه می گذارد و بس!
Raheel

>>>   طندار هموطن
فواد جان خون عسکر تاجک ارزانتر از نرخ کچالو به ما چی ربط دارد چقدر تسلیت بگوهیم وقتی تو بی غیرت برای تحکیم قدرت غنی احمد زی برادر طالب خود را به کشتن میدهی به من چی ربط دارد خود کرده را نه درد است نه درمان

>>>   مردم هزاره بیدار شوید
تنها راه مبارزه است مرگ باعزت به زندگی با ذلت است .
در این کشور قانون گرایی وملی گرایی جواب نمیدهد.
در این کشور هرچه وطن فروش تر ،اصیل تر،
وهرچه لوچک تر ،عزتمند تر میشوید.
تعجب نکنید :ببینید اوغان کوچی ومهاجر که وطن فروشی اش تاریخ این کشور را سیاه ساخته وهنوز برای نوکری اجنبی ها کشور واقصاد ومردم این کشور را نیست ونابود ساخته اکنون داعیه مالکیت دارد واقوام دیگر را مهاجر میخواند .
شما دیدید حرکت های مدنی پاسخی جزء انفجار وانتحار نداشت و ملی گرایی جزء تبعیض وفقر حاصلی ندارد .
همه باهم باید برای احقاق حق خود همچون برادران تاجیک خود سلاح بگیریم ومانند برادران ازبک خود به یک یا چند کشور خارجی وابسته شویم.
باور کنید در این کشور ملی گرایی وقانون مندی جواب نمیدهد......

>>>   قوم برتر ای عزیزان قوم ماست
ادعایی غیر از این آری خطاست
چیست معیار بهی و برتری؟
تا نمایانم ترا کان مال ماست
طارق

>>>   من طرفدار یک حکومت ملی از مجموعۀ تمام اقوام افغانستان هستم، اما نه از رهبران به اصطلاح مجاهدین که دست هرکدام شان در خون 65 هزار کابلی سرخ است و درین 16 سال گذشته آنقدر فساد کرده اند، هیچ نوع اعتماد بالای اینها وجود ندارد.
می ماند حکومت متمرکز یا غیر آن. در حال حاضر( با این رهبران مفسد) یک حکومت متمرکز بهتر است. زیرا جلو یک نفر یعنی یک رئیس جمهور را می توان طوری گرفت، اما 34 رهبر را در هر ولایت هیچ کسی دیگر گرفته نمی تواند.
اخلاق اعضای پارلمان را همین حالا به بسیار خوبی همه مشاهده می کنیم. آیا بالای اینها اعتماد دارید که امور یک حکومت غیر متمرکز را به اینها بسپارید؟

>>>   ﺯﺍﺩﻩ ﯼ ﺑـﻠــﺦ ﻭ ﺑـﺨــــﺎﺭﺍ ﻭ ﺳﻤـﻨـﮕـﺎﻧﻢ، ﺭﻓـﯿـﻖ
ﻫﻢ ﺯ ﺷﯿـﺮﺍﺯ ﻭ ﺳﻤـﺮﻗـﻨـﺪ ﻭ ﻧﻤـﻨـﮕـﺎﻧﻢ، ﺭﻓـﯿـﻖ
ﺍﺯ ﻧﺴﻒ، ﺍﺯ ﮐﯿﺶ ﻭ ﮐـﺎﺑﻞ ﺍﺯ ﺧﺠـﻨﺪ ﻭ ﺍﺻﻔـﻬﺎﻥ
ﻫﻢ ﺯ ﭼﺎﭺ ﻭ ﻣﺮﻭ ﻭ ﺧـﻮﺍﺭﺯﻡ ﻭ ﺯﺭﺍﻓﺸـﺎﻧﻢ، ﺭﻓـﯿـﻖ
ﺯﺍﺑـﻠﯽ، ﻓـﺮﻏـﺎﻧﻪ ﺍﯼ، ﺗـﺒــﺮﯾـﺰﯼ ﯾﺎ ﺗـﻬــﺮﺍﻧﯽ ﺍﻡ
ﺍﺯ ﻫـــﺮﺍﺗـﻢ ﯾـﺎ ﺯ ﺗـﺮﻣــذ ﻭ ﺑـﺪﺧـﺸـــﺎﻧـﻢ، ﺭﻓـﯿـﻖ
ﻫﻢ ﺯ ﭘﻨﺞ ﻭ ﻭﻧﺞ ﻭ ﺩﺭﻭﺍﺯ ﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻭﺷﺖ ﻭ ﺭﺷﺖ
ﻫﻢ ﺯ ﻫﻨﺪ ﻭ ﮐﺎﺷﻐـﺮ، ﺍﺯ ﺍﻭﺵ ﻭ ﮔﯿﻼﻧﻢ، ﺭﻓـﯿـﻖ
ﻫﻢ ﺯ ﯾﺰﺩﻡ ﯾﺎ ﺯ ﮐﺎﺷﺎﻥ، ﻫﻢ ﺯ ﺗـﻮﺳﻢ ﯾﺎ ﺯ ﺷـﻮﺵ
ﻫﻢ ﺯ ﺧﺎﮎ ﭘﺎﮎ ﺭﺳﺘـﻢ ﺧـﯿﺰ ﺳـﯿﺴـﺘـﺎﻧﻢ، ﺭﻓـﯿـﻖ
ﯾﺎﺩﮔﺎﺭ ﺑﯽ ﺳـﺘﻮﻥ ﻭ ﺗﺨﺖ ﺟـﻤـﺸـﯿـﺪ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ
ﮔـﺮ ﺯ ﺩﯾـﺰﮎ ﯾﺎ ﮐـﻬـﻨــﺪﺯ ﯾـﺎ ﺯ ﺧـﺘـﻼﻧـﻢ، ﺭﻓـﯿـﻖ
ﻗـﺼـﻪ ﮐــﻮﺗـﻪ، ﮔـﺮ ﺯ ﺧـــﺎﮎ ﺁﺭﯾــﺎﻧـــﺎﯼ ﻗـﺪﯾـﻢ
ﮔـﺮ ﺯ ﺍﯾـﺮﺍﻧـﻢ، ﺍﮔـﺮ ﺍﺯ ﺗـﺎﺟﯿـﮑـﺴـﺘــﺎنم، ﺭﻓـﯿـﻖ
ﺷﯿـﻌـﻪ ﯾﺎ ﺳﻨـﯽ ﻭ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻣﺸــﺮﺑﯽ، ﯾﺎ ﻣﮑـﺘـﺒﯽ
ﺩﻫﺮﯼ ﺍﻡ ٬ ﺯﺭﺩﺷﺘﯽ ﺍﻡ ٬ ﯾﺎ ﮐﻪ ﻣﺴﻠـﻤﺎﻧﻢ، ﺭﻓـﯿـﻖ
ﻣﻠـﺖِ ﻣﻦ ﺗـﺎﺟـﯿــﮏ ﻭ ﺑـﺎﺷـﺪ ﺯﺑــﺎﻧـﻢ ﭘــــﺎﺭﺳـﯽ
ﭘـﺎﺳــﺪﺍﺭ ﻧـﻨـﮓ ﻭ ﻧـﺎﻣــﻮﺱ ﻧـﯿــﺎﮐــﺎﻧـﻢ، ﺭﻓـﯿـﻖ

ﻇﻔﺮ ﺻﻮﻓﯽ ﺍﺯ ﺍﺯﺑﮑﺴﺘﺎﻥ

>>>   Latif Pedram
آقای حکمتیار:
اگر بحث قومی مطرح گردد، رجزخوانی شود، ارث و میراث به رخ هموطنان و جهانیان کشیده شود، سنگ نبشته ها گواهی بدهند، ادبیات و متون منظوم و منثور شهادت بدهند، معماری وارد میدان شود، موسیقی سخن بگوید، خطاطی چیزی بنویسد و نگارگری جلوه ای کند، آن گاه، "من" صاحب افغانستان هستم.
آری "من" و "ما" فدرالیست هستیم و افغانستان را فدرالی خواهیم کرد

>>>   محمد همایون صادقی
در جنوب بیشتر سربازان تاجیکان ، ازبک ها و هزاره ها و برخی از عجل گرفتگی های هموطنان پشتون .
غنی و کرزی نقشه انتحار بعدی را در شمال مدیریت میکند که چه وقت خودکفان برای خودکفانی آماده میشود .

>>>   آیا ما همه افغان هستیم؟
هرگز نه.
نام افغان منحیث نام شهروندان کشور با جعل، ریا، و تهدید در لویه جرگه سال ۱۹۶۳ از طرف باند قومپرستان پشتون آن وقت و به همکاری ظاهر و کاکا هایش بالا مردم تحمیل شد۰ پشتون ساختن کامل کشور یکی از پلان های شوم آنها بود که تا به حال ادامه دارد۰ افغان، اوغان، پتان، همه نام های مترادف برای قوم پشتون هستند، و با هویت دیگر قوم های ساکن اصلی این دیار هیچ ارتباط ندارند۰   تحمیل نام و هویت  یک قوم بالای قوم های دیگر خیانت ملی است، و خاموشی علیه آن هم بُزدلی و خیانت ملی میباشد۰
خلاصه اینکه واژه افغان هویت تنها یک قوم است و نباید به هیچ بهانه و هیچ حیله بالای هویت دیگر قوم های کشور تحمیل شود۰ آنهائیکه روی تطبیق این موضوع پافشاری میکنند یا از تاریخ این مرز و بوم آگاهی ندارند ویا فاشیست هائی بیش نیستند۰
افغان اوغان اپگان یعنی پشتون، پتان پختون و ما اگر پشتون نیستم افغان نیستیم۰
واقعیت همین است۰

>>>   حکومت غیرمتمرکزرا دردهه 70 تجربه کردیم زیرا آنوقت درهرکوچه یک حکومت بود

>>>   Mutaref
روزنامه آرمان ملي:
سخنگوي كميسيون انتخابات باور به «انتخابات» ندارد و اين روش را غير اسلامي تلقي مي كند.

>>>   Ariaie
برداران كرزى و غنى حمام خون راه انداخته اند. اين خون آشام هاى تاريخ هر چه خون مي نوشند تشنه تر و تعداد شان بيشتر ميشوند. اگر از جنگ هاى منظم و بزرگ دنيا بگذريم و به جنگ هاى داخلى كشور ها نظر بيندازيم، هيچ جايى دنيا مثال خونخورى و ويرانگرى دو صد ساله اين پديده شبه انسان اما درنده خو و وحشت اور را نمى توانيم پيدا كنيم. اينكه اين وحشت چيگونه نسل به نسل در ميان شان انتقال پيدا كرده و سلسله ان را مانند افتخار و هويت حفظ كرده اند، نياز به بررسى عميق دارد.

>>>   Ariaie
رقابت درانى و غلزايى يك نمايش سياسى و تبليغاتى بيش نيست، يكى كار سياسى مخالفت با طالب را پيش مى برد و موافقت خود را با أمريكا نشان مى دهد و يكى نقش مخالف أمريكا و برادر طالب را پيش مى برد. همه مى دانند كه رهبرى و قدرت اصلى طالب نيز دست غلزاى هاست كه كرزى درانى سنگ برادرى انها را سالهاست بر سينه مى كوبد. اين حربه براى اين اجرا ميشود تا ميدان سياسى از ديگران گرفته شود و در هر دو ميدان رهبرى را خود داشته باشند . بايد ياد اور شد كه در جناح مقاومت كه يكعده خود را پرچم دار أن قلم داد مى كنند ، در هر صورتى نه اراده براى تثبيت جايگاه موجود است و نه اراده و برنامه براى رهبرى و ابتكار عمل.

>>>   شاه پور باخترئ
پشتون ها پاكستان مردمان تحصيل كرده با پاس و خود را پاكستانئ ميدانند و به كشور خود هميشه خدمت گار استند
يك پشتون پاكستانئ را نميبينيد كه تنبان مادر خود را پوشيده و هموطنان خود را انتحار و ترور كنند
يك سرباز پشتون پاكستانئ از پاكستان به اوغانيستان فرار نكرده
اما .....اوغانيستان خاك فروش بيناموس زن فروش كه روزانه صد ها زن و مادر خود را در بازار ها شينوار و پكتيا ميفروشند
تروريست بيغيرت كه تنبان ادئ خود را پوشيده و مردم بيچاره را انتحار ميكند
هزاران جنرال و صاحب منصب ارتش + وزير دفاع پشتون به پاكستان داوطلبانه تسليم شده
كاش پشتون اين طرف يك زره غيرت پشتون پاكستان را داشت
ائ كاش

>>>   حکومت متمرکز را هم درین دوصدو هفتاد سال تجربه میکنیم که بغیر از ناکامی فقر گدائی گری بین المللی و شرمساری جهانی چیزی دیگری به ارمغان نداشت.

>>>   حکومت غیرمتمرکزبرای دزد ها واره دار است ازهمی سبب پا فشاری دارد که غیرمتمرکزشود هرکس پشتون رابد میگوید ووارخطا است لطفا پمپرز بسته کند

>>>   قو خودت هویت ندارد چون افغان هویت مردم افغانستان است هویت تو هم باید افغان باشد در غیر از ان جای ندارید بروید به ایران یا تاجکستان

>>>   حکومت متمرکز را هم درین دوصدو هفتاد سال تجربه میکنیم که بغیر از ناکامی فقر گدائی گری بین المللی و شرمساری جهانی چیزی دیگری به ارمغان نداشت.

>>>   اوغان یا افغان فقط همین اوغان ها یا پشتونها هستند نه همه شهروندان کشور. ما شکر فضل خدا اوغان یا افغان نیستیم، دروغ نگوید خیانت و تقلب بس است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است