هم در پارلمان و هم در حکومت فساد است
فساد هم در ارگ ریاست جمهوری و هم در پارلمان به شدت وجود دارد. پارلمان حکومت را و حکومت پارلمان را متهم به فساد می کند. در حالیکه فساد در تمام اجزای حکومت، مقننه و اجرایی ریشه دوانیده است 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۱۲    ۱۳۹۶/۷/۲۴ کد خبر: 140098 منبع: پرینت

مجلس نمایندگان افغانستان در واکنش به موضع گیری های رییس جمهور واکنش نشان داده و ارگ ریاست جمهوری را متهم به کانون فساد کرده است. رییس جمهور اشرف غنی پیش از این به نامزد وزیران هشدار داده بود که در بدل رای مجلس نمایندگان افغانستان رای اعتمادی که به نامزد وزیران داده می شود باید پول داده شود و به نحوی معامله ای میان وزیران و نمایندگان مردم صورت بگیرد. در واکنش به همین مساله شماری از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان این موضع گیری های رییس جمهور را هتک حرمت بر مجلس نمایندگان دانستند و در پاسخ به این مساله ارگ ریاست جمهوری افغانستان را متهم به موجودیت فساد و کانون فساد کرده است. بحث تقابل دستگاه ها پیش از این هم مطرح بود و در عین زمان اتهامات میان مجلس نمایندگان و میان نامزد وزیرانی که پیش از این به مجلس معرفی شده بود دقیقا وجود داشت و اما از این مساله در راه گزارش هایی هم منتشر شده ولی این مساله هرگز به اثبات نرسیده است که کدام طرف واقعا بحث معامله را مطرح می کنند در حال حاضر رییس جمهور افغانستان یک هشدار تازه صادر کرده است و مبتنی بر همین هشدار نامزد وزیران باید توجه کنند تا از تعامل پولی با مجلس نمایندگان جلوگیری کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper) بشیر بیژن، معاون نهاد خدمتگزاران کابل در برنامه «مثبت و منفی» گفت: در خیلی از کشورها که نظام دموکراتیک است و اجزای متشکل قدرت در جغرافیای مسوولیت مشخص به سر می برند تصادماتی را ما شاهد بوده ایم هم در کشورهای منطقه و هم فرامنطقه. تفاوت در این است که در آن کشورها این تصادمات و یا اختلافات بر سر منافع ملی می باشد ولی در کشور ما این اختلافات موجب آبروریزی مردم این سرزمین می شود. از یک سو ما در سالیان متمادی به عنوان فاسدترین کشور در جهان معرفی می شویم. شهروندان جهان وسیله آنچنانی ندارند که رویاروی مردم نجیب افغانستان از لحاظ اخلاقی و تعهد و روش و منش شان را ارزیابی کنند. ما هم دقیقا این توانایی را نداریم که شهروندان آلمان را بگونه مثال تک تک شناسایی کنیم.

وی معتقد است، فساد در افغانستان آبروی مردم کشور را برده است و می گوید: مرجعی که از هویت و مدنیت مردم، از اخلاق مردم از تاریخ مردم نمایندگی می کند هم در کشور ما و سایر کشورها، آدرس های مشخصی هستند مثلا رییس جمهور، مثلا رییس اجرایی چون هر دو آدرس به زعم انتخابیه است. یعنی که مردم به عنوان نماینده های خود آنها را تایید کرده و شورای ملی شامل هر دو اتاق و شوراهای ولایتی است و از طریق آنها پست های انتخابی و اعضای کابینه است و اعضای قضا و دادستانی و برخی اعضای دیگر است. مردم دنیا وقتی روی پرده تلویزیون می بینند که رییس جمهور متهم به فساد می شود و حتی مستند متهم به فساد می شود، وقتی مردم می بینند که شورای ملی متهم به فساد می شود و حتی مستند متهم به فساد می شود. وقتی مردم می بیند که شورای ملی مستند متهم به فساد می شود و به همین شکل اعضای کابینه. آنها قضاوت روی مردم افغانستان می کنند. و در کل، تمام افغانستان را فاسد می بینند و در کل تمام مردم افغانستان را فاسد می بینند. من از این بابت گفتم که بسیار مایوس کننده است و بسیار افسوس می خورم به اینکه دلایل مشهود اختلافات و تصادمات میان حلقات و نهادها موجب آبروریزی مردم افغانستان می شود و نصف جهان به دیده شک نگاه می کنند که این کشور واقعا در معنویت خودش مشکل دارد.

بیژن در خصوص صحبت های رییس جمهور درمورد پارلمان می گوید: موضوعی را که رییس جمهور مطرح کرد همزمان معترف به دو مساله است. یکی اینکه در صلاحیت های قانونی خودش برمی گردد به عنوان زمامدار نظام دموکراتیک که چنین ادعایی می کند و یکی هم به صلاحیت های پارلمان. ما که همیشه انتقاد داشتیم که رییس جمهور در حوزه مسوولیت ها و مکلفیت هایش سلیقه ای برخورد می کند،سیاسی و منفعت جویانه برخورد می کند و اصل شایسته سالاری را رعایت نمی کند. این انتقادات ما حقیقت پیدا می کند. یعنی اینکه خود رییس جمهور افرادی را نامزد کرده است که دقیقا این از صلاحیت خودش است و بدانید که رییس جمهور بسیار در حوزه کاری اش مقتدرانه عمل می کند تا سرحدی که بسیاری از وقت ها شباهت به زمامداران نظام های دیکتاتور و توتالیته را دارد. حرف های رییس جمهور به صورت مستقیم واقعا اهانت به شورای ملی پنداشته می شود، بخصوص برای پارلمان افغانستان و در عین حال پارلمان هم که بیشتر بواسطه خود اعضای پارلمان متهم به فساد و معامله گری و برخوردهای سلیقه ای و کمیشن کاری و متهم به انواع و اقسام فساد بوده، در حقیقت رییس جمهور افغانستان یک بار دیگر روی آن اتهامات مهر صحت گذاشت و پارلمان افغانستان با گذشته برملا شده ای که در نزد مردم افغانستان دارد موضع گیری اش در برابر حرف رییس جمهور بسیار توجیه پذیر نیست.

چرا که در طول مدت پنج سال حقایق بسیار تلخی به آدرس پارلمان به مردم افغانستان اثبات شده است. از گرفتن پول از پست های کابینه و غیر کابینه تا کمیشن کاری و مسایلی که بیشتر بواسطه خود اعضای پارلمان افشا شده است. آدرس حقیقی را گفتم که نگویند که سند واقعی نیست. متاسفانه در این روزها که اعضای پارلمان را در رسانه ها می بینم در وضعی از هم نصنفی های خود دفاع می کنند که بسیار خنده آور است. وقتی که سخنان آنها را می شنویم حتی اعتراف نمی کنند که مشکلاتی وجود دارد و این برای آینده افغانستان بسیار خطرناک است. فساد هم در ارگ ریاست جمهوری و هم در پارلمان به شدت وجود دارد. پارلمان حکومت را و حکومت پارلمان را متهم به فساد می کند. در حالیکه فساد در تمام اجزای حکومت چه در بخش مقننه و چه در بخش اجرایی ریشه دوانیده است و فقط اراده ای واقعی می خواهد که آنها ریشه کن شوند. وگرنه با انتقاد این از آن و آن از این به هیچ جایی نخواهیم رسید و فساد دامنه دار تر خواهد شد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پارلمان
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   این فاروق وردک خودش در دلالی سیاسی استاد است.
هم رقم گوسفندی اش را یاد دارد و هم رقم پولی و هم رقم سفارتی اش را.
آدمی است با تجربه.
هم از این خواهد گرفت و هم از آن خواهد گرفت
هم عیان خواهد گرفت و هم نهان خواهد گرفت
هم به عبدالله سلامی میزند هم غنی گیرد بغل
چون رسد روزش ز هردو جسم و جان خواهد گرفت

>>>   بوی تعفن فساد دولت هوای زمین و آسمان را استفراغ آور ساخته است!!!

>>>   جناب بیژن صاحب سالها گفتید فساد اماچه غائده آخر ترا هم خواهد کشت وبس خانه ات بنشین شوله ات را بخور فایده ندارد
دوست شما
حکیمه از نیمروز

>>>   فساد سر فساد خدایا این مملکت را از فساد پاک کن بیخی تباه شدیم از دست فساد گران بی ناموس.
حضرت فرخ شاه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است