متن كامل سخنراني صلاح الدين رباني در بدخشان
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۵۰    ۱۳۹۶/۷/۲۴ کد خبر: 140096 منبع: پرینت

متن كامل سخنراني صلاح الدين رباني در بدخشان به مناسبت ششمين سالياد شهادت رهبر جهاد و مقاومت و شهيد صلح استاد برهان الدين رباني

بسم الله الرحمن الرحیم
نحمده و نصلی علی رسوله الکریم و علی آله و اصحابه اجمعین

اعضای محترم شورای رهبری جمعیت اسلامی، رهبری ولایت، شورای ولایتی، اعضای محترم شورای علما، فرماندهان محترم جهادی، فعالان جامعه مدنی، اصحاب رسانه‌ها، مجاهدین عزیز، خواهران و جوانان و همه‎ی دوستانی که در این محفل جمع شده ‌اید!
السلام علیکم و رحة الله و برکاته!

ما که در امتداد ششمین سالگشت شهادت رییس جمهور پیشین، رهبر جهاد و مقاومت و شهید صلح استاد برهان الدین ربانی رحمت الله علیه قرار داریم به روح مطهر ایشان و به روح قهرمان ملی کشور شهید احمد شاه مسعود، شهید عبدالعلی مزاری، شهید حاجی عبدالقدیر و شهدای ولایت بدخشان چون داکتر محمد عمر، استاد فیض الرحمن فایض، مولوی عبد الحکیم خمینی، عبد العلی دانشیار، استاد سیف الرحمن سایف، استاد آرین پور، فرمانده سید نجم الدین واثق، وکیل سید محی الدین صیاد، انجنیر عبدالمحمد شهنه، سید عبدالمهدی، قاضی احمد، مولوی خردمند، فرمانده عطایی، داملا سید امیر، سید عنایت الله بهشتی، مظهرالدین واثقی، فرمانده جمشید خان، سنایی، فرمانده محمد بهادر مدافع، عبدالحق خادم، عبد الجبارمصدق، فرمانده شمس الدین، مولوی مهدی، پهلوان جوره و سایر شهدای دوره‌های جهاد، مقاومت و یک و نیم دهه‌ی پسین که فرصت گرفتن نام همه‌ی آن قهرمانان در این‌ زمان کوتاه میسر نیست، اتحاف دعا می‎کنیم.
همچنان به روح مرحوم مارشال محمد قسیم فهیم و مرحوم ملا نقیب آخند درود می فرستیم.

حضار گرامی!
استاد شهید افتخار افغانستان و الگوی آزادیخواهی و اعتدال بود که مبارزه اش مبتنی بر تدبیر، دانش و عدالت خواهی استوار بود.
رهبر جهاد و مقاومت و شهید صلح طی نیم قرن مبارزه، مکتبی را از خود به میراث گذاشت که تأمین عدالت و محوریت منافع مردم زیر سایه ارزشهای دینی و ملی برای پیروان آن مکتب در اولویت قرار دارد.

شش سال و بیست و شش روز از شهادت رهبر جهاد و مقاومت مردم افغانستان می گذرد، شهادتی که درپی به آغوش گرفتن پیام آور دروغین صلح اتفاق افتاد، قطعا ضعف‌ها، غفلت‌ و ابهاماتِ کلانی در این رویداد وجود داشت که تا اکنون هیچ سرنخی که این گره را باز کند، مسئولین امور به ما ارائه نکرده اند. همانگونه که در مورد پرونده سایر شهدای زنجیره‌ای جهاد و مقاومت نیز این کار نشده است.
استاد در پی یک مبارزه سخت و زمانگیر، سنت ایستادگی در برابر ظلم، تجاوز و بی عدالتی را در تاریخ معاصر افغانستان بنیان گذاشت و به قله‌های موفقیت رساند و پیروان رهبر شهید این سنت مبارک را ادامه خواهند داد.

خواهران و بر ادران!
همانگونه که دینداری و دانش پروری جزء طبیعت شما مردم متدین و مبارز است، عدالت خواهی و مبارزه در برابر هرگونه ظلم و بیدادگری نیزهمیشه در میان طَیف‌های مختلف مردم این سرزمین به عنوان يك اصل ثابت مطرح بوده است.
بدخشان به عنوان یکی از کانون‌های روشنگری و مبارزه برای تامین عدالت، جايگاه خود را در کشور تثبيت و فرزندان آن سهم خویش را در این زمینه به خوبی ایفا نموده اند.
شما در دوره جهاد به عنوان سنگرداران نستوه در برابر کمونیزم ظاهر شدید و در سال‌های مقاومت به عنوان پایگاه و عقبه تسخیر ناپذیر جبهۀ ضد تروریزم رسالت تان را انجام دادید و با وجود بی عدالتی‌ها و بی مهری هایی که در حق شما صورت گرفته است، امروز نیز فرزندان و برادران شما، از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب افغانستان برای دفاع از کشور، در صفوف نیرهای امنیتی سینه سپر کرده اند که این مایۀ افتخار و بیانگر رشادت، مجاهدت و وطندوستی بی پایان شما است.

حضار گرامی!
سرتاسر افغانستان خانۀ مشترک همه ای ماست و بقول استاد شهید همه ای مردم افغانستان جز وجود ماست؛ از اینرو در هرگوشۀ این سرزمین که خشتی گذاشته شود، خوشحال می‌شویم و از آن تقدیر و حمایت می‌کنیم.
قابل تذکر می دانم که امنیت و ثَبات پایدار در هرکشوری به رشد متوازن بستگی دارد و مسوولان این عرصه باید متوجه این امر مهم باشند.
بدخشان از جمله مناطق محرومی است که توجه بسیار ناچیزی در یک و نیم دهه اخیر نسبت به آن صورت گرفته است؛ در حالی که زمینه های توسعه اقتصادی و تجارتی مانند مرز مشترک با سه کشور، نیروی انسانی پرتلاش، و منابع سرشار طبیعی در این ولایت وجود دارد که اگر از آن استفاده صورت می‌گرفت، به یقین وضعیت اقتصادی مردم بهبود چشمگیری می یافت.
چندی قبل زمینه آمدن سفیر کشور دوست چین را به بدخشان فراهم ساختیم و ایشان بعضی پروژه های مهم در این ولایت به شمول احداث خط فایبر نوری را مورد بررسی قرار دادند که از ایشان تشکری می کنیم و امیدواریم که سرمایه گذاری روی این پروژه ها بتواند نگاه های مثبتی را به این ولایت جلب نماید.
همچنان در نتیجه تلاشی که صورت گرفته است، مقامات ولایت سرحدی کاشغر چین علاقه ‌مندی شان را جهت امضای تفاهم نامه (خواهر خواندگی) با بدخشان نشان داده اند که همکاران ما در وزارت امور خارجه جهت نهایی شدن آن کار می کنند و با امضاء آن زمینه انتقال دانش و تجربه کشور همسایه ما به ولایت بدخشان فراهم خواهد شد.

حضار گرامی٬
پاسداری از کشور، وظیفه همه شهروندان است و شهادت به خاطر دین و وطن افتخار بزرگی‌است و شما در حراست از کشور سهم برازنده‌ی ایفا کرده اید. خواست های شما همیشه، ایجاد مکاتب، معارف با کیفیت، دست یابی به زمینه های کار و تحصیلات، توجه به ساخت زیربناها، و داشتن ادارات مسئول و پاسخده در سطح محلات بوده است که همه‌ی این خواست‌ها مدنی و معقول است که باید جدی گرفته شوند.
مردم قدرشناس افغانستان، هیچ‌گاه قربانی‌های بی‌دریغی را که جوانان بدخشان در پاسداری از حریم دین و میهن‌شان داشتند، هرگز فراموش نمی‌کنند. این مردم می‌‌دانند که جوانان بدخشان بیشترین شهدا را در راستای پاسداری از حریم وطن خود داشته‌اند که متأسفانه به این قربانی‌ها ارج شایانی گذاشته نشده است.
به جا می‌دانیم از نیروهای دفاعی و امنیتی کشور بابت زحمات و قربانی‌های شان تشکری کنیم. ما مبارزات و جان فشانی‌های نیروهای امنیتی کشور را برای تامین امنیت مردم و حفاظت از این سرزمین، مقدس می‌شماریم و این مبارزات را ادامه جهاد و مقاومت مردم افغانستان در برابر اشغال و تروریزم بین المللی تلقی می نماییم. همه باید بدانند که انگیزه مبارزه امروز نیروهای امنیتی‌مان در برابر ترورزم همان جهاد و مقاومت دیروزی مردم ما است.

برادران و خواهران!
نه تنها در بدخشان که در سایر ولایات نیز مردم با مشکلاتی گوناگونی دست و پنجه نرم می کنند. برای حل بنیادین این مشکلات باید اولویت را به اصلاحات بنیادین به ویژه در عرصه اصلاح ساختار نظام سیاسی بدهیم تا از این طریق از یکسو اعتماد مردم نسبت به نظام بیشتر شود و از سوی دیگر دولت با کارآمدی و موثریت بیشتر بتواند در توسعه، رشد متوازن و بهبود وضعیت زندگی مردم ، مسئوليت هايش را به انجام برساند.
جهاد و مقاومت مردم افغانستان، در برابر استبداد، اشغال و انحصار گرایی شکل گرفت و مردم ما در این مسیر همچنان متعهد و پایدار اند.
ما باور داریم به هر پیمانه‌ای که قدرت، متمرکز و انحصاری شود، به همان اندازه محرومیت و بدامنی در ولایات بیشتر میشود و کارایی نظام برای حل مشکلات مردم از بین میرود. مردم پس از سالها مبارزه، رنج و محرومیت و صد‌ها هزار قربانی، مستحق داشتن نظام عادل، کارا و پاسخگوهستند. ما اتکا به رای مردم را مناسبترین راه حل منازعات در کشور می دانیم، نباید از اراده مردم کسی بترسد؛ باید برای مردم فُرصتی مساعد شود که در مورد سرنوشت شان، مطابق میکانیزم های قانونی تصمیم بگیرند. اگر کسانی به خودشان حق می‌دهند که به جای مردم در مورد نوعیت نظام و یا هر امر دیگری که مرتبط به سرنوشت مردم است، تصمیم بگیرند و فکر می‌کنند که مردم نمی دانند، اشتباه بزرگی را مرتکب می شوند و کشور را در مسیر نادرستی قرار می‌دهند.
در صورتی که نظام سیاسی موجود نتواند به خواست های برحق مردم پاسخ دهد، مردم حق دارند برای اصلاح نظام ،خواهان تغییرات بنیادین مطابق قانون اساسی شوند و ما در جمعیت اسلامی موضوع اصلاحات در ساختار نظام سیاسی را جدی تر از پیش دنبال می‌کنیم.
اگر مقام و مسوولی توانایی شنیدن صدای اعتراض مردم را ندارد، باید بداند که اعتراض حق دمکراتیک و شرعی مردم است، و دولت، هم قانوناً و هم شرعاً مکلف است که صدایی مردم را بشنود و بدان ارج نهد.
اگر به تقاضای اصلاحات بنیادین در نظام توجه صورت نگیرد عواقب ناگواری دست آورد‌های یک و نیم دهه گذشته را تهدید خواهد کرد.

حضار گرامی!
افغانستان انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ را پیش رو دارد و اگر زمینه‌ی برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه فراهم گردد، ما این را فرصت مناسبی برای بدست آوردن اعتماد از دست رفته مردم٬ نسبت به روند مردم سالاری در کشور میدانیم.
برگزار نشدن انتخابات مجلس نمایندگان مطابق قانون در وقت معین آن یک مشکل کلان و نشانه ناتوانی ادارات مربوطه در انجام ماموریت شان بود و به هر پیمانه‌ای که برگزاری انتخابات به تأخیر بیفتد، مردم سالاری در کشور بیشتر صدمه می‌بیند و گمانه‌زنی ها در مورد عدم اراده‌ی برگزاری انتخابات افزایش می‌یابد که به نفع مردم و کشور نیست.

از آنجایی که تا هنوز سرنوشت حوزه های انتخاباتی،‌ بودجه کمیسیون های انتخاباتی و ثبت نام رأی دهندگان در هاله‌ از اِبهام قرار دارد، چنین برداشت می شود که نهاد های مسئول در وقت تعیین شده نمی توانند انتخابات پارلمانی را بصورت شفاف و قابل قبول برگزار کنند.

با وجودی که در سالهای گذشته پیوسته تاکید به تغییر نظام انتخاباتی موجود به نظام حزبی داشته‌ ایم، متاسفانه هنوز بحث نوعیت نظام انتخاباتی به عنوان یک مشکل باقی‌است. تا زمانی که احزاب سیاسی در یک نظام مبتنی بر دموکراسی نقش و جایگاه قانونی خودشان را نیابند، تامین مردم سالاری واقعی خوابی بیش نخواهد بود. جمعیت اسلامی افغانستان در همه انتخابات های گذشته، حضور پرقدرت و با برنامه داشته است و در انتخابات پیش‌رو نیز منسجم ‌تر از قبل برای پیگیری اهداف کلان ملی خویش، حضور خواهد داشت.
تمرکز اصلی ما این است که از همه ظرفیت‌های ملیونی و انرژی ملی این حزب تاریخی، برای دستیابی همۀ مردم افغانستان به یک نظام مسوول و پاسخگو کار بگیریم.
همانگونه که در دوره جهاد و مقاومت، جمعیت اسلامی بیشترین بار مسئولیت را به عهده گرفت، و نگذاشت که استقلال و تمامیت ارضی کشور از دست برود، وقت آن رسیده است تا جدی تر وارد میدان شویم و نگذاریم که دست آوردهای کنونی به هدر روند و به سرنوشت کشور و مردم بیشتر از این جفا صورت گیرد.
برادران و خواهران عزیز !
به موضوع دیگری که می خواهم اشاره کنم، بدامنی در بدخشان است که با استفاده از این تریبیون، می خواهم پیامی به افرادی داشته باشم که در سال‌های اخیر فریب دشمن را خورده و در برخی از گوشه‌های این ولایت دست و آستین بر زده‌اند که خانۀ خویش را به دست خویش ویران کنند.
چون آفتاب روشن است که جنگ در بدخشان یک پروژه است، و هیچ نسبتِ عقیدتی میان خواسته های اهالی بدخشان و مالکان این پروژه‌ی ویرانگر و خانمان‌ سوز وجود ندارد. حرف ما به آنانی که ناخود آگاه در خدمت دهشت‌افگنان قرار گرفته اند ، این است که تروریزم دشمن دین، فرهنگ و مردم ماست و تروریستان هیچ ارمغانی، جز ویرانگری ندارند.
مگر به شهادت رسانیدن استاد عزیز به عنوان یکی از بزرگترین علمای جهان اسلام، استاد شرعیات، فقیه مجاهد، مبارز نستوه، فارغ الازهر بزرگترین دانشگاه اسلامی و از پیروان واقعی امام ابو حنیفه رحمه الله علیه خود دلیل بر صدق مدعای ما نیست؟
حوادث و جهت‌گیری های یک سال اخیر باید همه چیز را آشکار ساخته باشد و کسانی که در خدمت بیگانگان قرار گرفته اند، متوجه شده باشند که سران گروه‌های تروریستی، هیچ هدف عقیدتی و خیراندیشانه‌ای برای مردم ما ندارند و از شما تنها به عنوان مواد سوخت برای پیش برد برنامه‌های خصمانه دیگران و اهداف و منافع شخصی‌شان استفاده می‌کنند.
جوانانی که ناآگاهانه در آن صفوف قرار گرفته‌اند، باید فکر کنند که چه منفعتی عقیدتی، شخصی و مردمی‌شان در این جنگ نهفته است که به نیابت از دیگران، سلاح دشمنی در برابر ارزش‌ها، باورها، تاریخ و مردم خویش برداشته ‌اند و زندگی آبرومندانه را برخود حرام کرده‌ و سبب بد امنی ولایت و مردم خویش شده اند.

خواست ما از شما این است که به زندگی آبرومندانه برگردید، و خانه‌های خویش را پایگاه تروریستانی که هیچ تعلق و پیوندی با شما ندارند، نسازید.

در اخیر خطاب به جوانان عزیز می گویم!
همانگونه که شانه ‌های پرتوان شما، تاب برداشتن مسوولیت پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی کشور در برابر تروریستان را دارد، شما توانایی و ظرفیت‌های بلندی در راستای خدمت‌گذاری به مردم و کشور خویش را در دیگر عرصه‌ها نیز دارید ، که نباید از آن چشم پوشی صورت گیرد.
شعار اینکه افغانستان فردا باید بدست شما اعمار شود، بهانه‌ خوبی برای محروم نگه داشتن امروز شما نیست و باید امروز نیز، شما در ساختن افغانستان نقش برجسته‌ ای داشته باشید.
بقول استاد شهید؛ جوانان نیروی خلاق و قدرتمند امروز٬ امید فردا و آینده سازان کشور اند که در طول تاریخ در پیشاپیش تحولات بزرگ اصلاحی٬ انقلاب های اجتماعی و تحولات بنیادی حضور داشتند و دارند.
پس هیچ کس و هیچ قدرتی نمیتواند چنین نیروی را نادیده بگیرد و نباید هم بگیرد.

هموطنان عزیز!
چنانکه بارها گفته ایم خط رهبر، خط اصیل جامعه ماست و به ادامه آن تاکید میورزیم.
در اخیر با تجدید میثاق با راه و آرمان استاد شهید از برگزار کنندگان این همایش با شکوه تشکر می کنم و یکبار دیگر از حضور گرم و صمیمانه همه شما سپاسگذارم.

أقول قولی هذا استغفر الله لی ولکم.
و السلام علیکم ورحمته الله و برکاته

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ربانی
بدخشان
نظرات بینندگان:

>>>   اینکه ربانی صاحب گفته که بروح مارشال فهیم وبه روح نقیب الله آخند درود میفرستیم خوب بود که میگفت که بروح تمام شهداء افغانستان درود میفرستم من نمیدانم چرااینها دریک چوکات خورد وتنگ فکرمیکند باید کلان وملی فکرکند وملی گپ بزند

>>>   چی دست آورد دارد بجز ازچوروچپاول

>>>   صلاح الدین خان1
جز 4 نفر ادل اگر سایر شهدای بدخشان زنده میشدند و خواهر محترم مودل و برادر تانرا در کانادا و خود شما را با ان نکتایی و دریشی مود روز میدیدند بلافاصله بار دیگر میمردند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است