آمریکای تحت ریاست ترامپ هر روز منزویتر می شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۹    ۱۳۹۶/۷/۲۴ کد خبر: 140044 منبع: پرینت

رسانه های یونانی روز (یکشنبه) در گزارش هایی جداگانه به نقل از سیاستمداران و تحلیلگران آمریکایی با اشاره به سخنان جمعه گذشته ترامپ درباره ایران و توافق هسته ای نوشتند: آمریکا تحت ریاست جمهوری 'دونالد ترامپ' هر روز منزویتر و ضعیفتر از پیش می شود.

خبرگزاری رسمی یونان (آنا) در اینباره نوشت: تحلیلگران آمریکایی از عملکرد سیاسی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در سیاست بین المللی انتقاد کردند و با نقل سخنان جمعه گذشته وی در باره برنامه هسته ای ایران، گفتند که آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ سیر نزولی اعتبار خود در جهان را آغاز کرده است.

آنا در ادامه گزارشی افزود: وندی شرمن یکی از مذاکره کنندگان ارشد آمریکایی برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران و 'نیکلاس بِرنز' دیپلمات ارشد آمریکا اظهارات رییس جمهوری آمریکا را نابخردانه توصیف کردند و گفتند 'این گونه سخنان اعتبار بین المللی آمریکا را زیر سئوال برده است و این امر را تداعی می کند که آمریکا نه تنها به تعهدات خود بلکه به تعهدات بین المللی هم پایبند نیست و در جهان و بخصوص در هم پیمانان سنتی خود یعنی اروپا نگرانی ایجاد کرده است.

نیکلاس برنز گفت: در حالیکه آمریکا نیازمند اجماع جهانی و بخصوص دوستان سنتی آمریکا در قبال کوریای شمالی است، اقدامات سیاسی و عملکرد سیاست خارجه ترامپ در روند اوضاع سیاسی بین المللی از قبیل خروج از پیمان تغییرات آب و هوایی پاریس، خروج از یونسکو، زیر سوال بردن عملکرد پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ناتو و کشورهای عضو آن و سخنان ماه سپتامبر (سنبله) گذشته وی درباره منافع ملی آمریکا در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل متحد، بدون اشاره به منافع کشورهای هم پیمان که خود اشتباه بزرگی بود، خروج از توافق تجارت آزاد بین آتلانتیکی و خروج از توافق تجارت آزاد با شمال آمریکا، تداعی کننده این است که آمریکا فقط به فکر خود است و چیزی دیگری برای آن مهم نیست.

به نوشته خبرگزاری رسمی یونان، دیپلمات آمریکایی ادامه داد: چنین سیاست خارجی و اظهارات اخیر ترامپ، که حتی به توافق هسته ای ایران که آمریکا یکی از امضاکنندگان آن است و مضافاً به تصویب و تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز رسیده است، احترام به تعهدات بین المللی آمریکا را زیر سئوال رفته است و این امر هر روز بردامنه انزوای جهانی آمریکا می افزاید .

** روزنامه یونانی به نقل از کارشناس آمریکایی: اقدامات ترامپ به منافع آمریکا زیان فراوان وارد می کند
روزنامه یونانی 'کاتی مرینی' نیز در گزارشی نوشت: ریچادر هاوس (Richard Haass) رئیس شورای روابط خارجی آمریکا با اشاره به سخنان ترامپ در مورد ایران و توافق هسته ای گفته است: سیاست خارجی ترامپ مبنی بر خروج از توافقات و پیمان های بین المللی باعث شده که آمریکا وجهه سیاسی و توانایی خود را در جهان از دست بدهد و جهان به آن به عنوان کشوری بنگرند که به تعهدات و امضای خود هم احترام نمی گذارد، که این مواضع جهانی کشور را هر روز ضعیفتر می کند.

وی افزوده است، توافق هسته ای با ایران یک سند بین المللی است که به تصویب و تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز رسیده است، بنا بر این ترامپ با این اقدام میزان ارتباط و احترام دولت آمریکا را به مصوبات این شورا در جهان به اثبات می رساند که در بلندمدت به منافع و عملکرد جهانی آمریکا زیان فراوانی وارد خواهد آورد.

** روزنامه اوگی: ارجاع برجام به کنگره، ناتوانی ترامپ در تصمیم گیری تلقی شده است
روزنامه 'اوگی' نیز نوشت: دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا نه تنها در خارج تنها مانده است، بلکه در داخل نیز بخاطر سیاست خارجی خود با مشکلات فراوانی مواجه شده است.

این روزنامه روز یکشنبه در گزارش خود نیز نوشت: تعدادی زیادی از سناتورها و شخصیت های سیاسی زیادی که در میان آنان تعداد زیادی هم جمهوریخواهان آمریکا هستند، از اظهارات دونالد تارمپ درباره توافق هسته ای با ایران بشدت انتقاد کرده اند و ارجاع تصمیم در باره این توافق را به کنگره، ناشی از ناتوانی ترامپ در تصمیم گیری و احترام گذاشتن به توافقات بین المللی قلمداد کرده اند.

اعلام استراتژی جدید آمریکا در قبال برجام توسط دونالد ترامپ با واکنش شدید کشورهای خارجی و بخصوص کشورهای سنتی هم پیمان این کشور نیز واجه گردیده است.

روزنامه یونانی زبان' کانترانیوز' در گزارشی نوشت: ترامپ با اظهارات خود در قبال ایران باعث ایجاد نگرانی جامعه جهانی و بخصوص هم پیمانان خود گردیده است.

این روزنامه در ادامه گزارش خود با اشاره به واکنش کشورهای جهان به این سخنان وی نوشت: وزیران خارجه آلمان، فرانسه، انگلیس و تعداد دیگری از کشورهای سنتی هم پیمان آمریکا با تماس با همتای ایرانی خود، پایبندی کشورهایشان را به توافق هسته ای با ایران مورد تاکید قرار داده اند.

به نوشته کانترانیوز، چین، روسیه و تعداد زیادی از کشورهای جهان با انتقاد از عملکرد ترامپ در قبال ایران، نه تنها پایبندی خود را به این توافق ابراز کرده اند، بلکه از مواضع جمهوری اسلامی ایران نیز دفاع کرده اند.

شماری از رسانه های گفتاری و تصویری یونان نیز روز یکشنبه، با پخش سخنان فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و تاکید وی بر پایبندی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به توافق هسته ای با ایران، از قول وی افزودند 'توافق هسته ای با ایران یک سند بین المللی است و نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری نمی تواند آن را لغو و یا نادیده بگیرد'.

تلویزیون دولتی یونان (ارت)، تلویزیون خصوصی 'اسکای نیوز' یونان، تلویزیون 'کانترا چانال و چند دیگر تلویزیون خصوصی در گزارش هایی مشابه در مورد انتقادهای شدید جامعه جهانی از گفته ها و اقدامات ترامپ پیرامون ایران و توافق هسته ای گفتند که اظهارت ترامپ و عدم پایبندی آمریکا به توافقات بین المللی بشدت باعث نگرانی جامعه جهانی گردیده است.

این شبکه ها همچنین گزارش دادند: 'حسن روحانی' رییس جمهوری ایران ضمن انتقاد شدید از عملکرد و اظهارات دونالد ترامپ در قبال ایران و توافق هسته ای و اعلام پایبندی جمهوری اسلامی ایران به توافق هسته ای گفته است 'ایران تا زمانی که این توافق منافع ملیش را تامین کند، به آن پایبند خواهد بود ولی درصورتی که در تامین منافع ملی ایران ناتوان شود، بدون هیچ درنگی آن را لغو خواهیم کرد'.
این شبکه های نیز از حمایت همه جانبه توافق هسته ای توسط کشورهای جهان و بخصوص هم پیمانان سنتی آمریکا، خبر دادند.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امریکا
ترامپ
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است