بازدیدهای ارگ و بدنامی انتخاباتی
انتخاب اعضای جدید با دخالت مستقیم غنی نه تنها رسوایی کمیسیون سابق را نپوشاند بلکه بدنامی دیگر در کارنامه انتخابات است و بازدیدهای بیشمار ارگ از کمیسیون جدید جز مدیریت انتخابات برای چیست؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۰    ۱۳۹۶/۷/۲۰ کد خبر: 139878 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، کمیسیون انتخابات که در ابتدا نام مستقل را یدک می کشید چنان غرق در معامله و فساد بود که حکومت بار سنگین چنین عنوانی را از دوش کمیسیون برداشت اما با توجه به لطف اعضای گذشته که سبب قدرت یابی اشرف غنی شد تا چه میزان حاشیه های اطراف اعضای جدید می تواند تهدیدی برای انتخابات آینده باشد؟

کمیسیون گذشته خلاصه در رابطه و فساد بود تا آنجا که انتخابات گوسفندی سال 2014 چنان موجی از بحران در کشور به وجود آورد که به حکومت وحدت ملی ختم شد اما نه چاره ای برای پایان دادن به آشفتگی های سیاسی بود و نه بر کاهش اختلاف ها انجامید.

این در حالی است که با اعلام زمان انتخابات آینده و تعیین اعضای جدید کمیسیون با دخالت مستقیم رییس جمهور، موجی از نگرانی های دگرباره از تقلب های آینده انتخاباتی به راه افتاد که با توجه به سابقه و روش گزینش چنین حجم از انتقادها قابل درک می باشد که به تازگی حرکت های برای عزل کارمندان کمیسیون انتخابات از سوی سیاستمدارن به خصوص شورای تفاهم احزاب سیاسی افغانستان در حال جریان است.

اولین گام جبهه مخالف حکومت برای انتخابات آینده ریاست جمهوری، سنجیده و درست می باشد اما نکته قابل تامل، باقی راه می باشد، تجربه های بیشمار نشان داده که سیاستمدارن همواره مغلوب امتیاز و پیشکش های حکومتی هستند تا پیگیرکنندگان مطالبه ها.

اشرف غنی با تکیه بر پشتیبانی امریکا و حمایت برخی جریان های داخلی بخصوص چهره ای معروف چون حکمیتار خود را پیروز انتخابات آینده می داند و از برنامه ای پنج ساله می گوید که چندان دور از انتظار نیست زیرا چنین سلطه بر کمیسیون و در دست داشتن حکومت باید سبب اعتماد به نفس در رییس جمهوری باشد که خود را دیکتاتور بلامانع افغانستان می داند.

در همین راستا، حکومت وحدت ملی نمی تواند بدون جلب حمایت مردم بر تداوم قدرت مطمین باشد در حالی که سطح ناامیدی جامعه نسبت به عملکرد دولت به پایین ترین حد خود رسیده است که فقر، بی کاری، جنگ و ناامنی از دلایل آن می باشد.

و در حالی که ارگ سرگرم قوم گرایی و راندن جهادی ها از قدرت است جبهه مخالف در دستان کرزی حامی رهبران جهادی و خواهان حضور در حکومت می باشد و به همین دلیل تمامی مخالفان ارگ به گِرد کرزی جمع شده اند تا به انزوای خود پایان دهند.

از جنرال دوستم گرفته تا مسعود و خلیلی در کنار سیاف و قانونی به دنبال تشکیل حلقه ای از سیاستمدارن هستند تا در روزهای سخت دور ماندن از قدرت توسط کرزی به حکومت بازگردند و از سوی دیگر چشم به پیشکش های ارگ دوخته اند تا دلخوش به امتیازهای ناچیز باشند.

اما نکته قابل تامل، بحرانی بس بزرگتر از آنچه در انتخابات سال 2014 رخ داد، انتظار آینده را می کشد زیرا بدون کوچکترین اصلاحاتی، کمیسیونی وابسته تر و با دخالت مستقیم اشرف غنی روی کار است و جز عبدالله تمامی مقام های بلندپایه دیگر اقوام، مخالف حکومت و از سوی دیگر اختلاف های درون حکومتی در اوج قرار دارد.

در همین راستا، ارگ در برابر خواست شورای تفاهم که به تازگی از اجماع جریان های سیاسی تشکیل شده، پاسخ قانع کننده ندارد و تنها به رد چنین درخواست های اکتفا می کند زیرا هیچ دلیلی برای اریه ندارد جز هزینه های هنگفتی که خرج مدیریت انتخابات آینده کرده است.

دیدوبازدیدهای ارگ از کمیسیون انتخابات نشان از نفوذ بالای حکومت بر اعضای آن دارد و همان هراس سیاستمداران از مهندسی شدن انتخابات می باشد که به دور از واقعیت نیست.

هرچند خواست شورای تفاهم در ظاهر برای شفافیت انتخابات و مشروعیت نظام آینده است اما رهبرانی که همواره منافع شخص و تباری را بر منافع ملی ترجیح می دهند در قدرت شبیه به غنی عمل می کنند، همانگونه که هدف نهایی کرزی و غنی پشتونیزم کردن افغانستان است.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
کمیشنر
نظرات بینندگان:

>>>   رئیس جمهور ترکمنستان یک قلاده چوچه سگ برای پوتین هدیه داد قبلا صدراعظم جاپان نیز یک سگ ماده برای پوتین در سفرش به جاپان هدیه داده بود وزمانیکه چند سال بعد باردیگر پوتین به جاپان سفر داشت جاپانی ها اینبار می خواستند یک سگ مذکر از جنسیت سگ ماده قبلی برای جوره شدن بدهند اما پوتین این مراتبه انکار کرد ،
حکومت افغانستان چرا مردم را دست خالی روان میکند صد ها سگ در دریای کابل گرسنه غذا می پالند اینهارا برای روسها یا دیگران هدیه بدهند که هم دوستی زیاد شود وهم آن سگ های بیچاره صاحب نان وزندگی راحت شوند

>>>   می گویند بابا اشرف غنی جان آدم بسیار محافظه کار است ، داکتر اقتصاد است ، بودجه دولت را حیف و میل نمی کنه ، بر ضد فساد اداری مبارزه می کنه ، بر علیه کسانی که بیت المال راچور میکنه ایستاده شده و و و داستان های الف لیلی ( الفت لیل و لیل ) برای ما می خوانند که تو گویی بعد از سه سال بخیر و خوبی اسپ ما دلدل میشه و خر ما بالدار .
تنها بودجه مصرف بی بی گل خانم محترم جناب غنی بابا زیاده از ( ۲۳ ) ملیون اوغانی است . باز خانه کرزی بابا آباد که برای مادر میرویس جان خانم شان بودجه سالانه از بیت المال دولت گدایگر منظور نکرده بودند .
زن باشه مانند زن غنی بابا باشه که از طرف شب ... زن و از طرف روز شمشیر زن پول های گدایگری باشه !

>>>   برنده انتخابات بعدی جناب اشرف غنی رئیس جمهور است هرطوری که باشد خواه به زور پوا خواه به تقلب

>>>   بهترین کار اینست که کسانی راکه خودرا کاندید ریاست جمهوری میکنند توسط کمپنی منیسا در امریکا تست IQ شوند وازان جمله هرکس نمره بالا اخذ کرد صرف برای دو نفر اجازه داده شود تا در انتخابات سهم بگیرندهرکس برنده شد همو رئیس جمهور باشه
همین چند روز پیش تیلرسون ترامپ را احمق خطاب کرد بعد رامپ به تیلر سون چلنج داد که بیاید وتست آی کیو بدهد تامعلوم شود کی احمق است ، حالا کمپنی منیسا از هردو خواسته است برای تست آی کیو آماده شوند
ر

>>>   سخنان دلچسب حکمتیار!
==============
* از جمله ۴ ملیون مهاجر بیش از ۹۸ درصد آن پشتون ها اند...
* تمام جنگ ها در مناطق پشتون ها جریان دارد...
+ + +
نسل جوان کشور بیدار شوید:
جنگ بر سر لحاف ملانصرالدین است، شعار از «اسلامیت» و عمل از «افغانیت»...
همان تیوری غنی: متعادل سازی در زندان ها و بمباران ها...
wali


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است