آمریکا همکار استراتژیک خود را ترک نمی کند
پاکستان همکار استراتژیک آمریکا است. هم پاکستان و هم آمریکا به همکاری هم نیاز دارند. پس دلیلی وجود ندارد که فشارهای واقعی بر هم وارد کنند. شاید این فشارهای آمریکا بر پاکستان در پشت پرده طور دیگری باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۱۴    ۱۳۹۶/۷/۱۹ کد خبر: 139860 منبع: پرینت

قرار است رییس جمهور غنی به زودی به اسلام آباد به دعوت رییس ستاد ارتش پاکستان سفر کند. هدف سفر رییس جمهور غنی به پاکستان بهبود روابط کابل و اسلام آباد گفته شده است. اشرف غنی در حالی به پاکستان سفر می کند که به تازگی حکومت پاکستان پذیرفته است که سازمان استخباراتی آن کشور با هراس افکنان ارتباط دارد و وزیر خارجه پاکستان گفته است که حکومت افغانستان یک حکومت فاسد است و ارتش افغانستان به هراس افکنان سلاح می فروشد. اما در وضعیتی که به تازگی رویکرد آمریکا در برابر پاکستان تغییر کرده است و آمریکا بر پاکستان فشار وارد می کند سفر اشرف غنی به اسلام آباد چقدر منطقی است؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، سید ناصر موسوی، آگاه مسایل سیاسی در برنامه «راه فردا» گفت: پاکستانی ها وقتی متوجه شدند که قرار است راهبرد تازه آمریکا بر اوضاع منطقه و افغانستان تاثیر بگذارد تلاش کردند که یک مقدار از رابطه تنش آلودی که میان افغانستان و میان پاکستان وجود دارد و این رابطه بسیار سرد است و بخش اعظمی از این فشارهایی که مخصوصا در راهبرد آمریکا تدوین شده ناشی از تلاش های دولت افغانستان بر علیه پاکستان است. اینها می خواهند که یک مقدار رابطه خود را با افغانستان عادی بسازند. به همین دلیل از مقام های افغانستانی دعوت کرده اند که به اسلام آباد بروند.

وی در خصوص فشار آمریکا بر پاکستان می گوید: قطعا پاکستانی ها تلاش می کنند و فکر می کنند که افغانستان در تبیین این راهبرد و این استراتژی نقش بسیار کلیدی داشته و این فشار بیش از حد هم بر پاکستان وارد می شود و تلاش می شود که از طریق ایجاد روابط حسنه با دولت افغانستان یک مقدار از فشار موجودناشی از راهبرد آمریکا بکاهند و به این دلیل اینها تلاش می کنند. پاکستانی ها سیاست را بسیار خوب می فهمند و قدرت لابی بسیار قوی در سطح مجامع بین المللی دارند و بدون شک موفق هم خواهند شد که فشارها را رفع کنند. حتی پاکستانی ها همیشه از یک سیاست به عنوان سیاست انکار و اصرار استفاده می کنند. در حالیکه دنیا می داند و اسناد و مدارک وجود دارد که مراکز تجهیز و همه چیز طالبان در خاک پاکستان است. اما پاکستانی ها اصرار و انکار می کنند که اینجا چیزی وجود ندارد. از آن طرف هم آمریکایی ها که تابحال با آنها مدارا کرده اند. به این دلیل است که پاکستانی ها در جهت تامین منافع آنها کار کرده اند. حالا هم اگر راهبرد در جهت فشار بر پاکستان است به این دلیل است که پاکستان از همکاری با آمریکا منحرف شده و به سوی روسیه متمایل شده است ورنه آمریکا هرگز چنین فشاری بر پاکستان نمی آورد. از جانبی پاکستان همکار استراتژیک آمریکا است و نزدیک به یک قرن است اینگونه بوده است هم پاکستان و هم آمریکا به همکاری هم نیاز دارند. پس دلیلی وجود ندارد که فشارهای واقعی بر هم وارد کنند. شاید این فشارهای آمریکا بر پاکستان در پشت پرده طور دیگری باشد.

موسوی با بیان اینکه حمایت آمریکا برای بقا و حمایت پاکستان امری بسیار حیاتی است افزود: پاکستانی ها می دانند که اگر این حمایت را از دست بدهند با توجه بر اوضاع به هم ریخته جنوب آسیا و فشار شدید هندوستان در همسایگی پاکستان، آنها توان حفظ و ثبات داخلی کشورشان را و ایجاد یک رابطه خوب را با کشورهای منطقه نخواهد داشت. به این دلیل با انزوایی که در آن قرار گرفته است و با فشاری که بر آن وارد شده است تلاش کرده است که حداقل یک رابطه حسنه را مجددا در افغانستان بوجود بیاورد. با سفری که قرار است مقام های آمریکایی به پاکستان به زودی داشته باشند پاکستان به این خواسته خود بسیار نزدیک شده اند و در واقع رسیده اند.

این آگاه سیاسی در خصوص روابط منطقه ای پاکستان بیان داشت: قرار گرفتن چین در کنار پاکستان روی یک سری مسایل اقتصادی است. قرار گرفتن روسیه هم در کنار پاکستان به نحوی در کنار پاکستان روی یک سلسله تعاملات سیاسی که در جنوب آسیا وجود دارد است. این هم تازگی ندارد. این بحث از آغاز بود و پاکستانی ها می دانند که با آغاز حرکت زیر تشکیل یک اجماع منطقه ای علیه راهبرد آمریکا پاکستان را زیر فشار شدید آمریکا قرار داده و خودش می داند هزینه پرداخت آن از توان پاکستان بالا است و قطعا پاکستانی ها خود این را درک کرده اند. پاکستانی ها خود می دانند که به سود پاکستان نیست که علیه آمریکا قرار بگیرد. آمریکا هم همکار استراتژیک خود را ترک نمی کنند. برای فعلا فشار می آورند که این کشور در کنار رقیبانش قرار نگیرد.

وی افزود: ما نمی توانیم دایما در یک رابطه تنش آلود و بسیار درگیر با پاکستان زندگی کنیم. ما نیاز به صلح داریم و به هر پیمانه ممکن ریشه های آفت باید برداشته شود و باید یک راه حل دیپلماتیک را بوجود بیاورد تا هم افغانستان و هم پاکستان بسیار مسالم آمیز به عنوان ملت های مسلمان و مستقل زندگی کنند. ادامه تنش به هیچ صورت به نفع هیچ کدام از این دو کشور نخواهد بود. اما در خصوص دعوت مقام های افغانستان توسط پاکستان به اسلام آباد پاکستانی ها تلاش می کنند که رابطه را عادی بسازند و از یک طرف از فشار موجود بکاهند و از جانب دیگر در ظاهر به آمریکایی ها نشان دهند که آنچه را که شما می خواستید ما خواهان حل مسالمت آمیز مشکل و همکاری های منطقه ای در بحث امنیت در افغانستان هستیم اما برنامه ظاهری اش همان مساله امنیت است. اما اساسا پاکستانی ها می خواهند فشاری که بر آنها وارد شده است را از بین برند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   مانند کرزی غ هم بیست مرتبه اگر آی اس آی را زیارت کند بازهم اسرائیل همان است که هست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است