حکومت ناچار به قبول طرح شورای تفاهم است
شورای تفاهم و مردم ناظر عملکرد کمیشنران بوده اند و ندیدند که این افراد اصلاحات بنیادین برای پروسه انتخابات بیاورند و تضمینی برای ادامه کار درست آنان نیست 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۱۰    ۱۳۹۶/۷/۱۷ کد خبر: 139756 منبع: پرینت

دوازده جریان و حزب سیاسی کشور با تشکیل شورای تفاهم جریان های سیاسی طی کنفرانسی موضع خود را در قبال انتخابات پارلمانی کشور بیان کردند و در قدم اول خواستار عزل فوری کمیشنران و روسای کمیسیون های انتخاباتی شدند. در همین حال سرپرست سخنگوی دفتر رییس جمهور در پیامی خاطر نشان کرد که اعضا و روسای کمیسیون های انتخاباتی مطابق قانون مقرر شده اند و بکار خود ادامه می دهند. قرار است که شورای تفاهم احزاب سیاسی در قبال بی توجهی حکومت به خواست های آنان طرح بدیل خود را به مرحله اجرا در آوردند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، شیوا شرق، عضو جریان سیاسی محور مردم افغاستان در گفتگو با "همگام" اعلام موضع شورای تفاهم جریان های سیاسی در قبال افغانستان گفت: موضوع فقط برکناری کمیشنران انتخابات نیست. شورای تفاهم و مردم ناظر عملکرد این کمیشنران بوده اند و ندیدند که این افراد اصلاحات بنیادین برای پروسه انتخابات بیاورند و تضمینی برای ادامه کار درست آنان نیست.

شرق می گوید: فسادهای مالی، جهت گیری های سیاسی، وابستگی به ریاست جمهوری و کاخ سپیدار در کمیسیون انتخابات از دلایل جمله دلایلی است شورای تفاهم خواهان عزل کمیشنران کمیسیون انتخابات شده است و موضوع دیگر این است که این افراد به هیچ وجه توانایی برگزاری انتخابات را ندارند.

عضو جریان سیاسی محور مردم، با اشاره به فرمان تقنینی رییس جمهور در کمیسیون انتخابات اظهار کرد: تیمی که رییس جمهور انتخاب کرده است ظرفیت و استقلال لازم برای مدیریت کاری انتخابات را ندارد و فرمان رییس جمهور نیز نشان می دهد که وی در پی مهندسی کردن انتخابات پیش رو است.

وی بیان کرد: هدف شورای تفاهم از اعلام موضع سلامت انتخابات و برگزاری انتخابات دمکراتیک بوده است. حکومت وحدت ملی نیز ناگزیر است که این مساله را قبول کند و برای آوردن اصلاحات و تغییرات در کمیسیون انتخابات قدم بردارد.

شرق، درخصوص اعضای کمیسیون انتخابات می گوید: اگر آرشیوهای انتخاباتی را بررسی کنیم برخی از چهره ها در کمیسیون متهم به تقلب هستند.

عضو جریان سیاسی محور مردم الکترونیکی کردن انتخابات را یک بهانه برای تقلب می خواند و می افزاید: قدرت های خودکامه که جایگاه مردمی ندارند در زمان انتخابات چنین بحث هایی را مطرح می کنند تا در زمان اعلام نتایج میزان محبوبیت خود را بالا بگویند. نگاه غنی و عبدالله به الکترونیکی کردن انتخابات چنین نگاهی است.

وی افزود: کمیسیون انتخابات همانطور که از عدم اطمینان میان اعضا رنج می برد ظرفیت لازم برای آوردن این همه اصلاحات را ندارد چرا که اگر می داشت در یکسال گذشته شاهد کارهای محسوس که زمینه نهادینه کردن دمکراسی در کشور می شد را از آنان می دیدیم.

شرق درخصوص تفاهم ملی احزاب سیاسی می گوید: شورای تفاهم احزاب سیاسی در چهارچوب مشور سیاسی به توافق رسیده است که در برابر مسایل بزرگ کشور کنش واحد داشته باشد. نهادهای انتخاباتی در هر انتخاباتی که برگزار شده است با شیوه خاص و فرمان جداگانه قوانین را دنبال نکرده اند و ای مسایل پروسه های انتخابات را کج دار کرد.

عضو شورای تفاهم احزاب سیاسی بیان کرد: اصلاحات انتخاباتی ناکافی است. طرح شورای تفاهم برای افغانستان و دمکراتیک کردن انتخابات است و راهی است که فکر اصلاح طلبانه را در پروسه های انتخاباتی می گنجاند. اگر دولت با موضع شورا مخالفت نکند این طرح را با هدف دمکراتیک سازی انتخابات افغانستان پیشکش می کنیم.

شرق موضوع برگزاری انتخابات شورای ولسوالی ها از سوی رییس جمهور را یک شعار گفته و بیان کرد: رییس جمهور می بایست حداقل انتخابات مجلس نمایندگان را برگزار می کرد و بعید است که وی بخواهد انتخابات شوراهای ولسوالی ها تحقق یابد.
وی افزود: روسا همان روش تقلبی پیشین را در پیش می گیرند تا زمام امور را بدست بگیرند.

کد (13)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
شورای تفاهم
نظرات بینندگان:

>>>   انتخابات چی وکاری چی ؟ برای اغغانستان در حالت فعلی یک دیکتاتور ضد استعمار وعادل ضرورت است - تاهمه کجروان را به راه مستقیم بیاورد

>>>   شکی نیست که در انتخاب کمیشنران کمیسیون انتخابات مهره چینی شده, و افراد گمنام که فقط به فکر همان معاش ماهوار و امتیازات شان بوده و توانایی رهبری و مدیریت چنین یک پروسه ملی را ندارن.
متاثر و متآسف هستم که چرا کسانیکه خودرا زعمای ملی و نخبه گان سیاسی میدانند به عنوان یک مسلمان و به عنوان یک افغان هیچ شرم و عاری ندارند و به خاطر ماندن بر سر قدرت بهر وسیله متوسل میشوند.
بیایید قدرت و زعماعت را در مسیر صداقت و حققیت جستجو کنید تا که در پیشگاه وجدان و تاریخ شرمسار نباشید.
(عدالتخواه)


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است