قوم گرایی خلق مردم را تنگ کرده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۲    ۱۳۹۶/۷/۳ کد خبر: 139149 منبع: پرینت

پدیده شوم قوم‌گرایی این روزها خلق مردم را تنگ و اخلاق اداره را فاسد کرده است.

سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور در مراسم معرفی سرپرستان وزارت های احیا و انکشاف دهات و زراعت درخصوص پدیده قوم گرایی در ادرات کشور گفته است که نفرت پراکنی‌های قومی و زبانی، وحدت و امنیت ملی را به خطر انداخته است.

وی با بیان اینکه قوم گرایی باید در اداره های دولتی جرم تلقی شود گفته است که همه باید در برابر گرایش ها و حرکت های قومی بایستیم.

پس از افشا شدن اسناد قومگرایانه در اداره امور ریاست جمهوری بسیاری افراد همچون رییس جمهور، رییس اجرایی و معاونان و سخنگویان آنها علیه پدیده مرسوم قوم گرایی در ادارات موضع گرفتند و سخنان تند راندند؛ حال آنکه اگر هم این اسناد از کانال های تلگرام اداره امور افشا نمی شد حذف و برکناری رقبا و مخالفین سیاسی و دور نگه داشتن ارشدترین مقام حکومتی از مسند قدرت (معاون اول رییس جمهور) خود کمتر از پدیده قوم گرایی حکومت نیست.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دانش
اسناد اداره امور
نظرات بینندگان:

>>>   اگر همینطور مانند میخکش عمل کنند روزی خواهد رسید که مردم مانند کردستان عراق به همه پرسی ضرورت افتد

>>>   با آمدن گلبدین تبعیض ومشکلات قومی تشدید گردیده چون اوبخاطر تضعیف حکومت کارمیکند

>>>   کردهای عراق همه پرسی برا اداخته اند وتصمیم دارند آینده سیاسی کشور شان مستقل وفدرالی سیکولار باشدوهرگز دوباره با عرب های ترورست یکجا نخواهند شد اما کوشش میکنند همسایه های خوب باشند خداوند پیروز شان گرداند تا مطابق دلخواه خود زندگی کنند سیاست کنند ووطن خودرا آباد سازند

>>>   فدا محمد تورانیان
باید جوانان مبارز شهر کابل تمام عیار مسلح شوند و تا زمانی که از قره باغ ، غوربند ، شکردره ، دهنه ی غوری ، جنوب کابل .... تروریستان نابود نشوند ما بیشتر از هر روزی مسلح تر شویم . در غیر آن فاشیزم و تروریستان افغانی برای حذف ما هرکاری که شیطان رجیم بلد است انجام خواهند داد ....

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک .
درسی برای میخکش ها!
جدایی کُردستان از بدنه‌ای عراق می‌تواند درسی برای رژیم‌های خودکامه و ملت‌های گوسپندی باشد

>>>   Raheel
کردها- باناموسترین و غیرتی ترین مردم جهان در پیوند شان با زنان اند. مردان به ناموس مردم خود احترام می گذارند و زنان از ناموس و ابروی خود دفاع می کنند. حضور آبرومندانۀ هزاران زن در صفوف رزمندگان کرد در سوریه، عراق و ترکیه بیانگر این حقیقت است.
ازمردان کرد باید آموخت و به زنان جامعۀ خود حرمت گذاشت و از زنان کرد نیز که حس خودکمتر بینی ندارند و در کنار مردان خویش با سربلند و حس برابری ایستاده اند.
شاید برخی ها بگویند که این یک مسالۀ فرهنگی است. اما کی می تواند انکار کند که فرهنگ دگرگون شونده است. فرهنگ کدام پدیدۀ ایستا نیست!
وقتی جامعه خود را با کردستان مقایسه می کنیم، از این بیغرتی باید هزاران بار بمیریم که در کشور ما مامور ادارۀ تقاعد چشم به ناموس سرباز شهیدی می دوزد که در راه آرامش و امنیتش جان داده است و گند این رسوایی نه از زبان خودمان بلکه از "سیگار" امریکایی بلند میشود. قصۀ فرخنده باشد به جایش که لکۀ ننگ بزرگ دیگریست بر جبین مان!

>>>   Ariaie
يك اشتباه كه برترى جويان پشتون مانند يون و غيره تيوريسين هاى فاشيزم دارند فكر ميكنند مى توانند پاكستان را تجزيه كنند بدون اينكه افغانستان تجزيه شود. در حاليكه تجزيه پاكستان يك در ميليون هم عملى به نظر نمى رسد اما تجزيه افغانستان از نظر ارزشى، فكرى، زبانى و قومى قبلاً اتفاق افتاده و تنها نيازمند يك جرقه است. من به همه انهايكه از تجزيه پاكستان و در عين حال از إيجاد كشور تك قومى طبق تيورى برترى جويان بدون كدام درك و حساب به طور كور كورانه حمايت مى كنند اين را گوش زد ميكنم كه شما در واقع داريد به خرمن خود إتش مى زنيد و اين افكار پوچ ، ناسنجيده شده ، فاشيستى و ناممكن هرگز جامه عمل نخواهد پوشيد و ميتواند نتيجه معكوس داشته باشد. به جغرافيايى فعلى، به قوم هاى برادر و به انچه داريم احترام كنيد و بياييد دست به دست همديگر داده اينده فرزند اين كشور را زير بيرق وحدت و عدالت بسازيم

>>>   ما افغان نيستيم
برادران پشتون!
اگر ما نتوانستيم هموطن خوب باشيم ميتوانيم همسايه خوب باشيم.
دوري و دوستي بهتر از نزديكي و دشمني است.
اينگونه
نه شما پشتونها مجبور ايد احمدشاه مسعود را (قهرمان ملي) بگوييد؛
نه ما مجبوريم احمدشاه ابدالي را بابا بگوييم؛
نه شما مجبوريد حبيب الله كلكاني را خادم دين و غازي بگوييد
نه ما مجبوريم امان الله خان را با القاب دروغين ياد كنيم
نه شما مجبوريد عبدالعلي مزاري را شهيد وحدت بگوييد
نه ما مجبوريم عبدالرحمن خان را احترام كنيم
نه شما مجبوريد به زبان فارسي حرف بزنيد
نه ما مجبوريم پشتو ياد بگيريم
نه شما مجبوريد به فكر بدخشان و باميان و هري باشيد
نه ما مجبوريم به هيرمند و پكتيا بيانديشيم
برادران پشتون!
ما و شما نه زبان مشترك داريم
نه از يك نژاد هستيم
نه فرهنگ مشترك داريم
نه تاريخ مشترك داريم
نه نظريات و افكار مشابه داريم
نه ارزش هاي ما يكي است
نه عاشق چشم و ابروي يكديگر هستيم
پس بياييد راه خود را از هم جدا سازيم و به عنوان دو همسايه خوب باشيم حالا كه هموطن خوب نميشويم چرا همسايه خوب نشويم؟

>>>   Zahir Ariaie.
به جنرال رزاق پيشنهاد ميكنم:
اگر واقعاً به برادرى و به برابرى باور داريد و خود را در اين راه مصمم و متعهد مى دانيد ، بايد ان را عملاً نشان دهيد. يكى از كار هاى عملى و سمبوليك كه ميتواند تا قلب ها راه پيدا كند بالا نمودن لوحه برادرى و رد تعصب زبانى دانشگاه و پوهنتون به هر دو زبان رسمى ، آريايى كشور در دانشگاه قندهار است.نبود اين واژه جز نشان دادن تعصب چيزى از زبان فارسى كم نمى كند اما بودن ان وحدت وبرادرى را تحكيم مى بخشد وبرنده ان تنها مردم افغانستان خواهند بود!

>>>   Noorulhaq Noor
درست است !
و اگر بازهم خوشباوران یا خودفرشان(معامله‌گران) تبارهای ستمکشیده، فریاد واهی "وحدت ملی" سر دهند، بازهم ستمگری یک تبار را بالای مردمان بومی این سرزمین و نسلهای پس از خود به ارث می گذارند !
که چنین مباد ؛
اگر هوشیارانه بتوانیم راه کردها را برای رهایی خود از بند جهل اجتماعی در پیش گیریم، بهتر ؛
و اگر نتوانیم، راه پیشنهادی آقای دوکتور عبداللطیف پدرام "فدرالیسم" گزینه بهتر خواهد بود.

>>>   Sadded
واقعا احساس غرور ميكنم به اين مردم شجاع، خطاب به كوچي ها و حاميان اش پنجشير مكان شيران است نه شغال ها ، تجربه نشان داده كه شما يك ويروس جامعه هستيد عبدالرحمن خان تان يك گ كلان را خورد و حالا دوره وي تمام شده آن آرمان را به جهنم ببريد زنده باد مردم دلير و شجاع ام

>>>   هوطنان مهن دوست نمونه ای آفات طبیعی خطر ناک در جامعه افغانستان به نسبت تهيه و تحقق راهبرد تعصب امیز تبار اشر عنی احمدزی بنام ثواب الدين مخكش کوچی معاون پيشين اداره امور، و بر خورد دوگانه وي در برابر ساير اقوام بومي كشور در امورات رسمي بخصوص در اداره امور اقاي مخكش به دروع از سوي ارگ جهت تحقيقات بيشتر به داد ستاني معرفي گرديد.
از نظر اکثریت آگا هان قلم بدست ميبايست مغز تعصب افغانستان يعني اقاي غني احمد زی مورد باز پرس واستجواب ملت افغانستان و نهاد هاي بين المللي حقوق بشر و ساير نهاد هاي معتبر قرار گيرد.
هموطنان آگاه قلم بدست مطلب را دقیق بخوانید واگر قابل نقد است نقد کنید ؛ دلسوزی و همدردی تان را به وطنیکه بیش از 100 سال است پایمال انسانهای نا انسان و همرای آمدن حیوانات از آن طرف مرز دیورند بوده است همیشه عمال کوچی ها قاچاق اسلحه مواد انفجاریه بد ا خل افغانستان است و باغث گسترش جنگ به شمال افغانستان شده اند و بوسیله تبصره یک دوسطر کامنت در پای مضمون نشر شده دلسوزی تا به وطن جنگ زده نمایان کنید.
ممنون

>>>   هزاره های هموطن ما خیلی ها پیشتر از کرد ها بر ای عیدالرحمن به امضای بیست تن از بزرگان شان نامه نوشته بودند که ما همسایه شما هستیم باما به خوبی رفتارکنید یکی از دلایل خشم عبدالرحمن همین جمله همسایه بودن شده بود

>>>   اشعار صوفی عشقری کابلى شور بازارى
بعمر خود نخواند ه درس پشتو
چه ميداند حساب پنذه لس را
نگهدار عشقری را در حريمت
قدوم نيك ميباشد فرس را
در دبستان بهر تحصيليم ما
روز ها در قال و در قيليم ما
بي نكو روی گلستان خوش نميا‌يد مرا
جنت بی حور و غلمان خوش نميايد مرا
دست و پائی بزن ای عشقری كوشش بنما
كه در آتشكدهء عشق رسد خار و خسم
بنازم مشرب رنداندنه ات را
كه در ميخانه داری پارسايی

>>>   خداکند همین حرکت کُـرد ها باعث تحریک بلوچهای اسرائیلستان گردد تا درد سر بزرگی برای اسرائیلی ها ایجاد کنند
ر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است