هیچ راهبرد و استراتژی از آمریکا به سود ما نیست
رهبری و مدیریت کشور ما جزوی از برنامه های آمریکا می باشد و این جزو برنامه بودن برای منافع ملی ما سرتاسر ضرر است و نه منفعت و هیچ راهبرد و استراتژی هم نمی تواند به نفع ما باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۷    ۱۳۹۶/۷/۱ کد خبر: 139071 منبع: پرینت

متحدان ناتو تصمیم فرستادن سربازان خود به دلیل مشخص نشدن تعداد سربازان آمریکایی به افغانستان را به ماه اکتبر به تعویق انداختند. ناتو می گوید که هنوز هم مشخص نیست که به سربازان آمریکایی در چه بخش هایی مسوولیت داده خواهند شد تا ناتو بقیه خالیگاه ها را پر کند. پرسش هایی که مطرح می شود چرا آمریکایی ها شمار سربازان خود را به افغانستان مشخص نکره است؟ نگرانی ناتو چقدر به جا است؟ حکومت افغانستان در چنین وضعیتی چه می تواند کند؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، محمداسحق اتمر، آگاه سیاسی در برنامه «پس از خبر» گفت: یک چیزی را که رییس جمهور آمریکا در روز اعلان استراتژی آن را اذعان کرد این بود که از ناتو می خواهیم که کشورهای ناتو هم سهم خود را ادا کنند و آمریکا را تنها نگذارند. در این مورد باید گفت جنگ در افغانستان یک بن بست است و این بن بست زمانی باز می شود که یک طرفی از نیروها، یک طرفی از دو طرف برتری به دست بیاورد. در کنار این مساله مساله صلح هم مطرح است. وزیر خارجه آمریکا در هنگام سفر به آمریکا می گفت، من کوشش می کنم که آمریکا را قانع بسازم که بر سر این استراتژی تجدید نظر کنند و راه مذاکره را با طالبان در پیش بگیرند. فکر می کنم که اگر دولت افغانستان هم پیش از اینکه وزیر خارجه پاکستان این مسایل را با آمریکا مطرح کند، نماینده دولت افغانستان یا کسانی که نمایندگی از افغانستان را می کنند اینها هم باید با مقام های آمریکایی ملاقات کنند و اوضاع را به نفع خود پیش ببرند. آمریکا در استراتژی خود گفته است که تا زمانی که امنیت بهتر نشود از اینجا بیرون نخواهد رفت و این موضوع برای کشورهای همسایه تشویش بوجود آورده است.

وی معتقد است تصمیمات ناتو بیشتر توسط آمریکا گرفته می شود و افزود: بیشترین قوت آمریکا به خاطر آمریکا و پول آمریکا است. آمریکا از جمله کشورهای بزرگی است که پول ناتو را می پردازد و به همین دلیل هم بیشترین تصمیم گیری ها را می کندو ناتو هم اکثرا منتظر می ماند که تصمیم گیری ها را آمریکا بگیرد.

اتمر در ارتباط با هدف از استراتژی جدید و حضور آمریکا در افغانستان بیان داشت: آمریکا در کل نمی خواهد که ابتکار جنگ به دست ناتو باشد. آمریکا از ناتو در افغانستان به عنوان یک ابزار استفاده می کند تا رهبری جنگ به دست خودش باشد. آمریکا با کشورهای ناتو بعضی منافع را مشترک به پیش می برد. علت اینکه آمریکا در منطقه اهداف ماورای افغانستان را تعقیب می کند. حضور آمریکا به نظر آمریکایی ها در افغانستان یا در منطقه برای سال های بسیار متمادی و طولانی خواهد بود. چرا که منافع آمریکا در اینجا می باشد. هدف آمریکایی ها از حضور در اینجا این است که بتواند به منافع آسیای میانه دست بیابد. آمریکا هدفش این است که اقتصاد چین را از حالت فعلی و قلدری اش بکشد. آمریکا به این دلیل در اینجا حضور دارد که تجارت منطقه به دست خودش باشد. به این خاطر در اینجا حضور دارد که روسیه را محدود بسازد. به این دلیل اینجا است که سلاح هسته ای ایران را محدود بسازد. به این دلیل است که غول اقتصادی یعنی چین را ضعیف بسازد و کنترل کند و به طور کلی در اینجا حضور دارد که شرق را به راحتی از اینجا کنترل کند و خود یک ابر قدرت باقی بماند.

وی در ارتباط با نقش آمریکا در افغانستان می گوید: در این میان افغانستان هم جزوی از برنامه های آمریکا می باشد. رهبری کشور ما و مدیریت کشور ما جزوی از برنامه های این کشور می باشد و این جزو برنامه بودن کشور ما برای آمریکا برای منافع ملی ما سرتاسر ضرر است و نه منفعت و هیچ راهبرد و استراتژی هم نمی تواند به نفع ما باشد. ما دیدیم که حکومت وحدت ملی چطور شکل گرفت. در هیچ جای دنیا اینطور نشده است که وزیر خارجه یک کشور بیاید و برای یک کشور دیگر رییس جمهور و صدر اعظم تعیین کند. چیزی را که ما می بینیم یک بحران عظیم و بزرگ برای کشورمان است. خدا کند که کسانی که بازیگر این بازی ها هستند رحمی به حال مردم ما کنند و یا اینکه رهبری ما حداقل یک اقتدار از خود به خرج دهد که حداقل این بازی ها آنقدر به ضرر ما نباشد.

این آگاه سیاسی افزود: جنگ به هر صورت به فایده ما نیست. در تلفات جنگی این افغان ها هستند که کشته می شوند. اما باز هم ضروری است که ما خود را قوی بسازیم. در کنار این ضرورت هم داریم که فشار جهانی به صورت واقعی و نه به صورت حرف و ادعا بر منابع تمویل تروریزم بیشتر شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   اگر به سود ما نیست به سود چند تن از کسا نیکه در راس قدرت است چرا که جیب های شا ن از دالر پر می شود

>>>   صرف دالـرهایش به سود ماست باقی هیچ !


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است