آمریکا از شکست آینده خود در افغانستان ترسیده است
آمریکایی ها هم هدف هایی درون افغانستان دارند و هم استراتژی های منطقه ای دارند که برای رسیدن به آنها در اینجا حضور دارند ولی این به سیاستمداران ما بر می گردد که نگذارند استراتژی و این اهداف ما را پیوسته قربانی کند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۶    ۱۳۹۶/۷/۱ کد خبر: 139067 منبع: پرینت

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که سه هزار سرباز تازه نفس آمریکایی ضمن استراتژی نو رییس جمهور آمریکا راهی افغانستان شده است. ترامپ رییس جمهور آمریکا ماه پیش با خروج نظامیان آمریکا از افغانستان مخالفت کرد و گفت که نمی خواهد خلا ایجاد شده باعث قدرت گرفتن طالبان در افغانستان شود. در همین حال دیروز یک دسته از هلی کوپترهای آمریکایی به میدان هوایی قندهار رسید و و قرار است که به نیروهای افغان تسلیم شود. تمرکز بیش از حد آمریکا در بخش نظامی در قضیه افغانستان بیانگر چیست؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، جاوید کوهستانی آگاه مسایل نظامی در برنامه «بازنگاه» گفت: جنگ افغانستان یکی از طولانی ترین جنگ ها برای آمریکا در بیرون مرزهایشان است و برای آن هزینه بسیاری کرده اند و دیدگاه های مختلف و متفاوتی را در افکار عمومی مردم آمریکا بوجود آورده اند که یا این جنگ پایان داده شود یا به یک نتیجه مثبت برسد. برخورد ضعیف آمریکا در گذشته موجب تقویت نیروهای افراطی و بنیاد گرا در منطقه شد و همچنان مداخلات کشورهای منطقه بالا گرفت. در حقیقت آمریکا افغانستان را به سمت یک جنگ جدید نیابتی به پیش برد و این جنگ بیشتر یک نمایش جدید از منافع کشور ها را بوجود آورد.

وی در خصوص استراتژی جدید آمریکا می گوید: تصمیم اخیر آمریکا که بعد از یک رایزنی بسیار طولانی مدت چندماهه برای استراتژی آمریکا است، بحث یا رویکرد جدی تر مبارزه با هراس افکنی است. از یک طرف آنچه وعده شده بود و مطابق با توافقنامه امنیتی میان افغاستان و آمریکا است که نیروهای امنیتی افغانستان باید تا سال 2017 تقویت شوند و مخصوصا قوای هوایی افغانستان می توانست در یک جایگاه بسیار بلند قرار می گرفت و افغانستان از نظر دفاعی به پای خود می ایستاد. متاسفانه این پروسه اصلا انجام نشد که بخواهند حالا این پروسه را جدی تر بسازند. با عدم تجهیز نیروهای امنیتی ما در چند سال اخیر تلفات بسیار سنگینی به جا گذاشتیم.

کوهستانی در دلیل وجود آمریکا در منطقه و افغانستان می گوید: ما به امنیت نیازمند هستیم، بدون امنیت بدون ثبات و بدون تامین امنیت کلی در افغانستان ما به هیچ توسعه سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی نمی رسیم. چرا که همه را این جنگ می بلعد. از این لحاظ اولویت دارد که امنیت در افغانستان تامین شود. تا زمانی که جنگ در افغانستان ادامه پیدا کند، سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد. سرمایه دار ملی از افغانستان فرار می کند و ما نمی توانیم فضای اعتماد را به درون جامعه و با کشورهای همسایه و منطقه بوجود بیاوریم. این وظیفه مردم افغانستان است که با تجربه گذشته های دور و تجربه سیزده پانزده سال اخیر که به دسترس داریم خودشان به دستاوردهای امنیت برسند و وابسته به تصمیمات بیگانه ها از جمله آمریکا نباشند و یا از این تصمیمات سعی کنند به بهترین نحو به نفع خود استفاده کنند. چرا که آمریکا به خاطر ما به اینجا نیامده است. عاشق مردم افغانستان نیست. بلکه بخاطر استراتژی های درازمدت در جنوب آسیا در افغانستان حضور دارند. همیشه وقتی بحث سند امنیتی در افغانستان به میان می آمد ما بحث می کردیم که وقتی ما از آمریکا توقع داریم سالانه چند میلیارد دالر برای ما هزینه کند آنها در مقابل چه توقعی و هدفی در اینجا دارند. اگر آنها هدفی ندارند پس در اینجا چه می کنند. هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمی گیرد. یقینا آمریکایی ها هم هدف هایی درون افغانستان دارند و هم استراتژی های منطقه ای دارند که برای رسیدن به آنها در اینجا حضور دارند ولی این به سیاستمداران ما بر می گردد که نگذارند استراتژی و این اهداف ما را پیوسته قربانی کند.

این آگاه نظامی، دلیل تغییر موضع یکباره آمریکا در برابر طالبان را چنین بیان می دارد: آمریکا در حال حاضر از شکست آینده خود در جنگ افغانستان ترسیده است. به همین دلیل سعی کرده است در این استراتژی تازه جدی تر عمل کند و نیروهای خود را بازگشت داده است. همچنین از قدرت گرفتن روسیه و چین هراس پیدا کرده است و از تسلط آنها در منطقه واهمه دارد. در استراتژی تازه به این دلیل طالبان را مورد هدف قرار می دهد چرا که حالا این طالبان زیر پرچم روسیه رفته اند واز جانب آنها حمایت می شوند و قطعا با آن بخشی از طالبان مبارزه خواهد کرد که از جانب روسیه حمایت می شوند.

کوهستانی معتقد است آمریکا همانطور که تابحال به آرامش ما نیندیشیده است پس از این هم نخواهد اندیشید پس این خود ما هستیم که باید در خصوص امنیت خود فکر و تلاش کنیم و افزود: در حال حاضر ما نباید وابسته به استراتژی و راهبردهای آمریکا باشیم. باید از خود سیاست داشته باشیم و برای مذاکرات صلح و دفاع همه جانبه در برابر دشمن آمادگی داشته باشیم. ما همه منتظر برخورد آمریکا هستیم که این برای ما برای کشوری که ادعای استقلال می کنیم خوب نیست.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   آخرهرجنگ صلح است. پس باید ازهمین حالا اقدام به صلح شروع وتحقق یابد. مدت 16 سال تجربه جنگی وقت کمی نیست . اگرچندین برابر ادامه یابد ممکن وضع ازکنترول که فعلاً امکان آن است. ازدست برود .زیراشرایط کاملاً فرق یافته .به گفته بعضی تحلیل گران یک قطبی سازی جهان تقریباً به یک خیال وآرزو تبدیل شده است.
به نظربنده باجناح های که به صلح آماده هستند صلح وجناح جنگ طلب ازصحنه دور شوند. این کاربرای جامعه جهانی خیلیها سهل است .بعدا تطبیق برنامه حکومتداری خوب وتطبیق پلان استراتژی انکشافی افغانستان وتامین امنیت مطمئن ودوامدار کشوربطرف ترقی وپیشرفت دموکراسی سوق داده شود .این به نفع افغانستان منطقه وجامعه جهانی خواهدبود.برعکس آن فاجعه بارترازجنگ جهانی دوم خواهدبود.

>>>   افسوس که هر کدو ولندغر حالا بنام فعال مدنی و اګاهی سیاسی و اګاهی نظامی که سواد به الیکین در وجود اشان دیده نمیشود مانند این اګاهی مرغ فروش. پلخشتی در باره اوضاع سیاسی و نظامی کشور سخن میګوید. اګر سخن از شکست امریکا باشد و کسانیکه امریکا را شکست میدهد انها باید در این باره سخن بګوید نه مانند شما لندرها که سبب اوردن امریکا شدید و چای ونان را به واسطه زنان خود برایشان در بګرام. روان میکردید شخصی خودتان باید هیچ حرف به زبان نیاورید چون برای ما مانند افتاب روشن هستید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است