دو برداشت در مورد گلبدین حکمتیار
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۲    ۱۳۹۶/۶/۲۹ کد خبر: 138967 منبع: پرینت

دو برداشت در مورد گلبدین حکمتیار وجود دارد:
1- فکر منظمی را دنبال می‌کند. زمینی می‌اندیشد و شناخت خوب از آشفته‌بازارِ سیاسی دارد. پیوستنش را با دولت طرح مسأله نمود و اکنون به آن‌ها با تحلیلِ رفتارشوی پاسخ‌ می‌دهد. در این مرحله واحدهای ویژه‌ای را برای یارگیرهای بابِ نو در میان جوانان در شهرها راه انداخته است و مهره‌های وفاددار عقیدتی دیروز نقش‌عقبه را بازی می‌کنند. در امریکا – حزب دموکرات و حزب جمهوری‌خواه سازمان‌های پیکارهای انتخاباتی توصیف می‌شوند. از همین‌رو در یک‌ونیم دهه گذشته امریکایی‌ها در صدد ایجاد دولتِ حزبی در افغانستان نبودند. اکثریت کارشناسان‌ما دولت غیر حزبی را سازمان‌های تجارتی می‌پندارند. آن‌ها نگاهی به دولت‌های منطقه دارند و فضای افغانستان برعکس آن‌ها است. حکمتیار نبض این اعتراضات را در دست‌گرفته و آینده‌محور به آن تمرکز می‌کند.

2- حکمتیار می‌گوید در دولت آینده‌ رییس جمهور را ما معرفی می‌کنیم. نمی‌گوید «من» می‌خواهم رییس جمهور یا معاون اول ‌باشم. از این حرف فقط یک‌برداشت می‌شود که او در کنار کسی خواهد ایستاد که با ارزش‌های دموکراسی غربی متعهد باشد، جامعه جهانی به برد او سرمایه‌گذری‌هایش را برهوس نبیند. پس هرکی رییس جمهور آینده‌ما باشد، با حکمتیار به‌ ربودنِ قدرت از دیگران در یک‌بازی بردوباخت سهیم هست و هرکی در این کشور به راستای ارزش‌های دموکراسی غربی گام می‌بردارد، حکمتیار را در آینده در کنارش می‌بیند. او خیل‌بزرگ مردم را به صندوق‌های رای می‌آورد، چیزی که اشرف‌غنی و جامعه‌ی جهانی خلای آن را در دور اول انتخابات گذشته حس‌کردند و در دور دوم، به تشدیدِ جذب‌بانک‌های رای پرداختند. تمام رهبران جهادی برخلاف حکمتیار آرزوی رسیدن یک‌رهبرجهادی را به ریاست جمهوری از گذشته در دل می‌پرورانند. این در نهایت آشتی ِروشن‌فکران غیرایدئولوگ با حکمتیار خواهد بود.

نجیب الله


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکمتیار
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   اگر عمرش یاری کند و پیک اجل تاءخیر

>>>   Ayendagan

گلبدین حکمتیار چه کاره است که دم از عفو مخالفان خود می زند
من که نفهمیدم و اگر دوستان چیزی میدانند ، لطفا در مورد توضیحات ارایه بدارند . به این گزارش توجه فرمایید
حکمتیار در هرات: مخالفان خود را عفو میکنم
گلبدین حکمتیار مسئول حزب اسلامی در سفرش به ولایت هرات گفت که تمامی مخالفانش در چهار دهه گذشته را عفو می‌کند و می‌بخشد. او در سخنرانی‌اش در مسجد جامع هرات بیان کرد که نمی‌خواهد تا دوباره بجنگد و می‌خواهد که با رقبای خود رقابت سالم را داشته باشد. مسئول حزب اسلامی در میان برخی از مردم هرات در حالی از بخشیدن دیگر رقبای خود سخن گفت که خودش چندی پیش به برنامه صلح پیوست و دولت هم تمامی پیوستگان به برنامه صلح را شامل عفو می‌کند.
حکمتیار در سخنانش این را بیان کرد که جنگ در افغانستان نمی‌تواند فاتحی را داشته باشد و باید همه به صلح روی بیاورند.
او گفت می‌خواهد که پیام پایان جنگ را به تمام مردم برساند.
این گفته‌ها پیرامون ختم جنگ در حالی مطرح می‌شود که گلب‌الدین حکمتیار یکی از متهمان درجه یک در ویران سازی و کشتار مردم کابل است.
وی در ادامه صحبت‌هایش همچنین اشاره به مقابله با تعصبات کرد و گفت که هرگونه تعصب حرام است و دامن زدن به آن مانند خوردن شراب و گوشت خوک می‌باشد.
او گفته که باید به تمامی تعصبات پایان داده شود و اجازه ندهیم که این گونه رفتارها باعث از بین بردن وحدت مردم شود.
مسئول حزب اسلامی همچنین در صحبت‌های خود گفت که باید به نام و یاد شهدا پارکی در هرات ساخته شود و این پارک باید در حضور بعدی او در ولایت هرات افتتاح گردد.
حکمتیار در ادامه صحبت‌هایش اشاره به این کرد که مردم هرات باید رهبرانی مانند میرویس هوتک، احمدشاه ابدالی و محمود غزنوی داشته باشند.
این فرد در ادامه گفته هایش افزود که نباید تمامی طالبان را به یک چشم دید و باید آنان را به دو دسته خوب و بد تقسیم کرد.
او همچنین خواست که یک حکومت مقتدر در افغانستان تشکیل شود و طالبان خوب را به کنار خود بیاورد.
با این وجود شماری از مردم ولایت هرات منتقد سفر گلب‌الدین حکمتیار به این منطقه از کشور هستند.
شماری از کسانی که همزمان با سخنرانی وی در مقابل استادیوم ورزشی هرات جمع شده بودند، می‌گفتند که مسئول حزب اسلامی در خونریزی‌های زیادی دست داشته و به فرهنگ و زبان مردم افغانستان هم توهین کرده است.
سیدجمیل فقیری، یکی از این معترضان، آقای حکمتیار را "قصاب کابل" خواند و گفت که این فرد به جز تفرقه‌افکنی و دسیسه اندازی در میان ملت افغانستان، راه دیگری را نپیموده است.
به بیان وی، مردم هرات به خوبی از گذشته این فرد مطلع هستند و نخواهند گذاشت که دوباره آنان را فریب دهد.
با این همه این دومین سفر ولایتی حکمتیار پس از پیوستن به برنامه صلح افغانستان است.
او نخستین حضور خود را در ولایت لغمان به هم رساند.
پس از آن وارد کابل شد و حالا هم در هرات در مورد صلح، جنگ، مبارزه با تعصب و تشکیل حکومت جدید شعار داد.
جمهور

>>>   انطوریکه غرش اسمان بلند میگردد باران ان شدید نیست گلبدین حکمتیار هم که میغرد و لاف میزند انطور نیست این نوع خود سازی و بلند پروازی حکمتیار است در زمان انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۳ حکمتیار معاون خود را بدور انتخابات فرستاد و نهایت زیاد کوشش را کرد که انرا از طریق انتخابات پیروز نماید ولی کمترین رای را دربین اشتراک کننده ها چوکی ریاست جمهور که کمتر ازدو فصد بود بدست اورد به پف و پتاق و بلند پروازی های گلبدین خان دیگر کسی نه فریب میخورد ونه باور به چنین سخنان اش دارند بگذار که باد دل خود را خالی کند .

>>>   محمود منجم زاده‎
اظهار قدردانی از شهروندان با دانش و با عزت هرات که به استقبال حکمتیار نرفتند
پس ازآنکه آقای اسماعیل خان عدم حضور خود را در مراسم حکمتیار اعلام کرد ولی هرات به تشویش افتاد و به تمامی ادارت دولتی هرات تلفونی اطلاع داد تا برای استقبال حکمتیار بیایند ، طوریکه گزارش شده و در عکس ها دیده میشود ، کسی ازافراد سرشناس هرات ، جامعه مدنی ،دکتران ، علما ، فرهنگیان ، اساتید دانشگاهای دولتی و خصوصی ، دانشگاهیان ، تجار ملی ، خبرنگاران ، مدیران اصناف و اهل کسبه بانوان درمراسم استقبال و سخنرانی خمکتیار شرکت نکردند . تنها والی هرات درمسجد جامع شریف در کنارش نشته بود و دراطراف او هراتیان شناخته شده حضور نداشتند حکمتیار به خوبی درک کرد ، که شهروندان هرات به او اعتماد ندارند و نسبت به او شک و تردید دارند ، او شانس خود را در هرات آزامیش کرد و نتیجه مطلوب نگرفت . فهمید ، که شهروندان هرات از توهین و اهانیکه به زبان ، تاریخ و فرهنک این مرز وبوم کرده به شدت خشمگین اند و او در هرات جایگاهی ندارد

>>>   گلبدین حکمتیار جاسوس معلوم الحال پاکستان سفراش به هرات در دو مورد خاص بود یکی اینکهخ ازمایش از تعداد طرفداران خود کند و دوم اینکه بظاهر دفتر سیاسی بنام حزب اش و در حقیقت امر دفتر نمایندگی از ای اس ای بمنظور نفاق افگنی و شیطانت بین اقوام ساکن در ان ولایت را ایجاد کند گلبدین حکمتیار بمثابه یک شیطان کار میکند نه بخاطر ارامی و اسایش اسلام و انسان در کشور ما افغانستان متشکل از اقوام متعدد درین خطه در چندین سال عمراش بجز جاسوسی و وطنفروشی و نفاق افگنی و ضدیت با دیگر اقوام بجز قوم و زبان خوداش دیگر کاری را انجام نداده و درین اخر عمر هم از کاری زشت و بداش منصرف نشده ترک عادت برایش برایش مقدور است .

>>>   همين اقايان كه حكمتيار را ويرانكر و قاتل مردم كابل مى نامند يكبار همين مردى ووقار را دريابند كه أيا حكمتيار در ويرانه كابل تنها بود؟؟ مسعود و ربانى كه مهندسى خرابى نه تنها كابل بلكه إز كل أفغانستان بودند امروز لقب قهرمان مولى و هيولاى صلح به انان جسبانديد!! مردم مى داند كه انها كى ها بودند وقتى در جشمى مردم خاك زدن تمام شده!!

>>>   فقط دعاکنید که جنگ پشتون وغیرپشتون شروع نشود. چونکه هردو طرف بسیار داغ وآتشین است، اگر این رویارویی درمبارزات سیاسی بصورت سالم صورت گیرد خیلی خوب میشود، چونکه هم کشور ازوضعیت آشفتگی خلاص میشود وهم با این رقابت دموکراسی درکشورما نهادیه میشود وهم دیکتاتوری وتک حزبی ازبین میرود، وهم قومگرایی. چون آن زمان همه چیز به انتخاب مردم است، هرحزبی که بیشتر فعال باشد وبرای مردم کارکند مردم را همراه خود خواهد داشت ودرانتخابات های مجلس وریاست جمهوری وشوراهای ولایتی ازنامزد آن حزب فعال حمایت کرده ورٲی خواهند داد.
عبدالحکیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است