فشار آمریکا بر پاکستان فقط خیمه شب بازی است
شعار فشار بر پاکستان از سوی آمریکا فقط یک خیمه شب بازی و یک بازی تازه در سیاست های این کشور است. اگر هم فشاری وجود داشته باشد بسیار مقطعی است 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۸    ۱۳۹۶/۶/۲۷ کد خبر: 138858 منبع: پرینت

آمریکا استراتژی جدید خود را در قبال افغانستان اعلام کرد و ترامپ در این مورد وعده داده است که با طالبان وارد جنگ به صورت جدی خواهد شد و آنها را از بین خواهد برد. همچنین حدود سه هزار نیروی آمریکایی دیگر وارد افغانستان خواهد کرد. بر پاکستان نیز به دلیل حمایت از طالبان فشار جدی خواهد آورد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، عبدالقیوم سجادی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «تحول» گفت: مردم افغانستان از جامعه جهانی انتظار داشتند که مطابق با وعده هایی که داده بودند امنیت و ثبات را در داخل کشور استقرار کنند. اما درست زمانی که آمریکا وارد افغانستان شد نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه جنگ پیچیده تر شد و پای کشورهای دیگری نیز بدین جا باز شد. استراتژی جدیدی را که آمریکا اعلام کرد چند ویژگی خاص داشت که در گذشته ها آن را نداشت. مردم افغانستان می خواستند که حداقل استراتژی آمریکا و برنامه های آمریکا در افغانستان روشن باشد. بعد از اینکه ما پیمان امنیتی را با آمریکا امضا کرده بودیم در آن وقت بسیار خوشبین هم بودیم اما متاسفانه نتیجه نداد و حالا چند ویژگی خاص داشت. این ویژگی ها در این نکته ها نهفته بود که اینها تجربه های تلخی از عراق داشتند. تجربه های تلخ گذشته ای که از عراق بر آمدند و در عراق حمله کردند. آن تجربه ها را نمی خواهند در افغانستان تجربه کنند و شکست بخورند. در طول این هشت ماه از کانگرس آمریکا به افغانستان آمدند و مشاورین آن بر سر این موضوع کار کردند و شاید در این مورد نظریات حکومت افغانستان را نیز گرفته باشند. بعد از این آنها تصمیم گرفتند که در افغانستان بمانند اما تاریخی را مشخص نکردند که کی بیرون می آیند. همین هم مشخص می شود که راهبرد تازه وضعیت جدیدی به افغانستان وارد نمی کند. بلکه افغانستان در همان وضعیت امنیتی قبلی خواهد بود تنها آمریکا مطابق با برنامه های خود و برای خود پیش می رود.

وی، معتقد است شعار فشار بر پاکستان از سوی آمریکا فقط یک خیمه شب بازی و یک بازی تازه در سیاست های این کشور است. اگر هم فشاری وجود داشته باشد بسیار مقطعی و تا زمانی است که دوباره پاکستان گوش به فرمان آمریکا شود و افزود: در شرایط کنونی پاکستانی ها همچنان به آمریکایی ها نیاز دارند و بالعکس آمریکایی ها نیز به پاکستانی ها نیاز دارند. بنابراین آن بند که مربوط به فشار بر پاکستان است چندان از سوی آمریکایی ها عملی نخواهد شد. آمریکا همیشه قوای مسلح پاکستانی ها را تمویل می کرد و آن پولی را که آمریکایی ها به پاکستان می دادند نه چین می تواند به آنها بدهد و نه روسیه می تواند به آنها کمک کند.

سجادی معتقد است این استراتژی سودی به حال افغانستان نخواهد داشت و افزود: بدون شک این استراتژی چندان نمی تواند برای ما مفید باشد همانطور که افرادمختلفی هم این اعتراض را به این استراتژی کرده اند و جامعه بین المللی هم این اعتراض را نموده است که در این استراتژی آن بندهایی را که انتظارمی رفت وجود ندارد و برای قطع جنگ در افغانستان کافی نیست. چرا که جنگ در افغانستان بس است. مردم افغانستان به صلح نیاز دارند.

نماینده مجلس، معتقد است جنگ آمریکا هم بر ضد طالبان در استراتژی جدید فقط با آن بخش از طالبان است که هم اکنون در برابر خودش قرار گرفته است و گفت: آمریکایی ها همچنان به این فکر می کنند که از طریق افغانستان قوای خود راتقویت کنند و از اینجا بر روسیه فشار وارد کنند. حالا از چه طریق آنها می توانند این کار را کنند؟ در گذشته که طالبان در افغانستان می جنگیدند آمریکایی ها می گفتند این جنگ جنگ داخلی است و ما با طالبان کاری نداریم. حالا که روس ها طالبان را جذب کرده اند و حالا طالبان زیر نظر روسیه کار می کند و طالبان را به عنوان یک سنگر و موضع در مقابل داعش و در مقابل تهدیدات آسیای میانه از آنها استفاده می کنند. آمریکایی ها در این وقت دیدند که اگر ما جنگ افغانستان را جنگ داخلی بگوییم و طالبان را مورد نظر خود قرار ندهیم از طالبان یک جبهه بزرگ در مقابل خودشان درست می شود و این اهدافی را که بر روسیه و آسیای میانه و چین داشتند بر باد می دهند. بنابراین آنها تصمیم گرفته اند که جنگ را با طالبان شروع کنند. طالبان را از بین ببرند و بعد از اینکه طالبان را از بین بردند می توانند هر چیزی را و هر کاری را در منطقه انجام دهند. در این اواخر بیشتر فشار و تجمع طالبان بر شمال افغانستان بود بخصوص بر سرحدات آسیای میانه در بدخشان و در جوزجان و قسمت هایی از شمال شرق و شمال غرب بود. منتها آمریکایی ها حالا تصمیم قاطع گرفته اند که باید طالبان را از بین ببرند اگر طالبان را از بین نبرند روس ها می توانند به هر شکلی که شده استفاده خوبی از آنها کنند و یک یک سپر بسیار قوی در مقابل آمریکایی ها باشد.

وی، در مورد واکنش کشورهای منطقه در مقابل استراتژی جدید می گوید: روسیه چون کشوری است که تجربه جنگ را در افغانستان دارد و در قسمت افغانستان مطالعات خوبی کرده است و در سیاست دنیا خوب وارد است. بخصوص در سیاست های آمریکا می داند که باید چه روشی را اعلام کند. ممکن است روس ها هم چند روز بعد اعلام کنند که ما چه تصمیمی گرفتیم و چه می خواهیم در افغانستان کنیم.

سجادی، از حکومت می خواهد با وجود تمام مشکلاتی که در ای راهبرد وجود دارد به منافع ملی فکر کند و اجازه دهد باز هم با برنامه جدید مردم بیش از پیش پایمال شوند و افزود: اگر ما برای این استراتژی که جدیدا آمریکا اعلام کرده است پیگیری نداشته باشیم و وحدت ملی نداشته باشیم این به زیان ما تمام می شود. درست است که تفرقه میان ما از کشورهای بیرونی سازمان دهی می شود اما حکومت مرکزی ما باید این جو را سازمان دهی کند و اجازه ندهد که همه چیز به ضرر ما باشد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   امروز دونالد ترامپ در ملل متحد در جلسه قبل از جلسه عمومی بیانیه داد.
نماینده امریکا در ملل متحد قبلاً به گوتیروس منشی ملل متحد گفته بود که هر چیزی که ترامپ در بیانیه اش گفت،تو بگو خو.
دونالد ترامپ انتقاد زیادی بالای ملل متحد در مورد بیروکراسی و عدم هم آهنگی و عدم صرفه جویی در بودجه و غیره کرد.
بعداً منشی ملل متحد نیز گفته های او را تصدیق کرد و وعده همکاری به رییس جمهور در قسمت کار بهتر ملل متحد داد.
نماینده امریکا در ملل متحد که از خوشی زیاد در کالایش جای نمیشد ،با تبسم زیر دلش میگفت که زنکه بزودی چوکی وزارت خارجه امریکا را از اًن خود خواهی کرد.
اما وقت خدا حافظی رییس جمهور امریکا کوتاه با هردویشان دست داد و بطرف در خروجی رفت.
در راه یک تعداد حاضرین تالار با او دست دادند.یک نفر هم با او دست داد و هم با دست دیگرش در شانه زییس جمهور زد.
رییس جمهور هم بخاطری که پس نماند،هرکه پیشش می آمد،یک دست به شانه اش مبزد.
دستش را بالا کرد که به شانه نفر بعدی بزند،دید که شبخ حسینه رییس جمهور بنگله بیش است.دست اش را پس کرد و رییس جمهور بنگله دبش یک ذره همرایش طویل تر صحبت کرد،فکر میکنم از دست میانمار می نالید که مسلمان های روهینگیا را آواره کردند.
بهر صورت رییس جمهور امریکا یک اندازه حرف هایش را گوش کرد،اما بدون آنکه چیزی بگوید،بطرف در خروجی رفت.

>>>   شوونیست ها میخواهند هم غرب را دراختیار داشته باشند هم شرق را:
سفرآقای کرزی به روسیه ویکی از کشورهای عضو پیمان شانگهای به قصد فضا سازی برای تحقق برنامه های کلان شوونیست ها است. یعنی می خواهند هم غرب را دراختیار داشته باشند هم شرق را. این کوشش های مستمر و سازمان یافته وبرنامه ریزی شده در اوضاع واحوالی رخ مینمایند که بقیه مدعیان وتیکه داران قومی به پست های کوچک و درآمدهای شخصی پول وثروت وحضور سمبولیک درهیرارشی قدرت قانع شده اند وتوان و شهامت مقابله کردن با شوونیزم را درسمت وسوی تغییررادیکال وبنیادین وعدالت خواهانه ندارند .بنا براین پیشاپیش هشدار می دهم جوانان آگاه باشند، برای هرنوع اقدامی که ضرور افتد ودرست تشخیص داده شود، در همه حال دربرابر تمامیت خواهان وبی عدالتی ها وقانون شکنی های شان بی تفاوت نخواهیم ماند.
لطیف پدرام

>>>   این «شعار فشار بر پاکستان از سوی آمریکا فقط یک خیمه شب بازی و یک بازی تازه در سیاست های این کشور است. اگر هم فشاری وجود داشته باشد بسیار مقطعی است» درست است منتها بعضی ها هفته فام که نه بلکه سالها فام هستند. این تحلیل ها نیز از نوع شب خیمه بازی ها می باشد.
در افغانستان همه شب خیمه باز اند و ...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است