حلقه ارگ است که نمی خواهد انتخابات برگزار شود
نه تنها اراده ای برای برگزاری انتخابات پارلمانی وجود ندارد بلکه یک برنامه برای سبوتاژ انتخابات و آسیب پذیر کردن ساز و کارهای اساسی که روندهای دموکراتیک رادر افغانستان نهادینه می کند، وجود دارد 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۱۰    ۱۳۹۶/۶/۲۳ کد خبر: 138700 منبع: پرینت

خواست تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان، برگزاری انتخابات پارلمانی می باشد. اما حکومت افغانستان می گوید که اصلاحات نظام انتخاباتی جریان دارد و این پروسه همچنان ادامه خواهد داشت، اما گزارش هایی وجود دارد که انتخابات مجلس نمایندگان در سال جاری همچنان برگزار نخواهد شد. از طرفی دیگر، رییس دارالانشای کمیسیون انتخابات از کامپیوتری شدن سیستم انتخابات حرف می زنند. با این اوصاف، آیا در سال جاری انتخابات برگزار می شود؟

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، آصف آشنا آگاه مسایل سیاسی در برنامه «نگرش» گفت: انتخابات 93 نشان داد که مردم در افغانستان چیزی می خواهند و سیاسیون و رهبران هم در افغانستان چیزی می خواهند. شانزده سال پس از طالبان در افغانستان این موضوع را نشان می دهد که در هرکجایی که به مردم افغانستان نوبت و فرصت داده شده و حق انتخاب داده شده است، مردم افغانستان درست انتخاب کرده اند، ولی هر بار نوبت به رهبران آمده است، همیشه خراب کرده اند، بحران آفریده اند و همیشه آسیب هایی را به مردم افغانستان زده اند. بنابراین مردم افغانستان، انتخابات در افغانستان، حق رای و حق شهروندی در افغانستان قربانی بازی های سیاسی رهبران افغانستان است. هر رهبری در هر سطحی، بازی های سیاسی را در سرنوشت مردم افغانستان به اجرا می گذارد که قابل دفاع نیست و رهبران گناهکاران و تقصیرکاران اصلی وضعیت مردم افغانستان هستند.

وی، در خصوص ضروت انتخابات در افغانستان بیان داشت: هیچ کدام از این رهبرانی که هم اکنون بر کرسی قدرت نشسته اند را مردم انتخاب نکرده اند. مردم از این رهبران خواست ها، آرزوها و مطالباتی دارند. عده ای در سطوح رهبری می ایستند و از آرزوهای آنها حرف می زنند ولی مطابق به حرف، شعارها، مطابق به تعهدی که به مردم در قبال آرزوها، خواست ها و حقوق مدنی سیاسی مردم می دهد عمل نمی کند و مردم تا اینجای کار، شانس این را نداشتند که رهبران سیاسی خود را انتخاب کنند. حالا انتظار ما این است که رهبران سیاسی در ادامه راه، حداقل برای جبران اشتباهات گذشته شان یک تعهد جدی را در قبال انتخابات به اجرا بگذارند، ما راهکار و راه حلی غیر ار انتخابات و غیر از مراجعه به روندهای دموکراتیک نداریم. هرگاه که رهبران پا فراتر از روندهای دموکراتیک، گذاشته اند، افغانستان را به بحران بردند و رهبران گناهکاران مردم افغانستان هستند.

آشنا، در ارتباط با وجود یا عدم وجود اراده برای برگزای انتخابات اظهار کرد: با توجه به شناختی که از رهبران سیاسی داریم و با توجه به اطلاعاتی که از بازی های سیاسی داریم، نه تنها اراده ای برای برگزاری انتخابات پارلمانی وجود ندارد بلکه یک برنامه برای سبوتاژ انتخابات و آسیب پذیر کردن ساز و کارهای اساسی که روندهای دموکراتیک رادر افغانستان نهادینه می کند، وجود دارد.

این آگاه سیاسی، در خصوص حلقه ای که به دنبال خراب کردن انتخابات است، می گوید: انتخابات چیزی است که بر اساس ساز و کارهای دموکراتیک قدرت را به مردم برمی گرداند و مردم با آن اعمال اراده می کنند و یک نظام مشروع بر مبنای اراده مردم شکل می گیرد و اینجا است که قدرت به مردم برمی گردد، صاحب قدرت مردم است و مردم تصمیم می گیرد که چه کسی مسوولیت نظام را داشته باشد و چه کسی رهبری را داشته باشد و رییس جمهور که باشد. واقعیت امر این است و این را مردم افغانستان با تمام صراحت می دانند. اما در حال حاضر عده ای در صدد این هستند که انتخابات را دور بزنند و آن را آسیب پذیر کنند و حالاحالاها به افغانستان و به مردم افغانستان، اجازه ندهند که صاحب واقعی قدرت باشد و اعمال کنندگان واقعی قدرت و اراده سیاسی مردم مبتنی بر قانون اساسی باشند. برای این کار یک سری جلسه ها، در پروسه هایی شکلی برگزار می شود که این برنامه را به پیش می برند. این برنامه در حلقه ای است که نگاهش به قدرت، یک نگاه صراحتا تباری و هژمونیک است و این حلقه دقیقاً حلقه ارگ است، حلقه ای که انتخابات 93 را مهندسی کرد،تقلب کرد، دستگاه انتخاباتی را، کمیسیون انتخابات را به عنوان ابزار و سامانه تقلب استفاده کرد. فایل های صوتی به جا مانده از آن، یک پرونده سیاه و شرم آور است در تاریخ کارنامه این سیاستگران و سیاسیونی که با اراده سیاسی مردم افغانستان بازی می کنند ثبت شده است.

وی، در خصوص دلیل عدم وجود اراده برای برگزار کردن انتخابات گفت: انتخابات هنوز تا اینجای کار در معضله و برنامه های سیاسی کلان، در دستور کار قرار نگرفته است و یک اذعان شرافتمندانه به مسایل بزرگ بر مبنای انتخابات صورت نگرفته است. برای همین است که عملا برنامه ریزی می کنند و انتخابات را دور می زنند. فاجعه این است که انتخابات 93 نتیجه ای نداشت و به جای آن توافقنامه سیاسی روی کار آمد، توافقنامه سیاسی در یک حکم واضح زمان بندی شده می گوید که اصلاحات انتخاباتی از چه تاریخی به اجرا گذاشته شود که انتخابات پارلمانی به موقع برگزار شود، جرگه برگزار شود و درمورد تغییر نظام بحث شود. حالا طوری تلاش می شود که انتخابات پارلمانی را برگزار نکنند، یک تلاش سیاسی بسیار هدفمند برای جلوگیری از تغییر نظام وجود دارد. چرا که تغییر یک نظام یک گام دیگر در راستای تقسیم قدرت است و برای یک تصمیم سیاسی بزرگ ایجاد تعییر در ساختار حقوقی قدرت درمتن قانون اساسی است، تا قدرت همیشه در یک نهاد، به دست یک نفر و با آن پیش شرط ها و الزام هایی که ما از کنفرانس بن ما تا اینجا تجربه کرده و آمده ایم، با آن الزامات فراقانونی به انحصار یک فرد با یک شرح حال مشخص نباشد، تا قدرت به دست مردم باشد و در نهادهای متعدد تقسیم شده باشد تا مردم در یک مسیری قرار بگیرند که در یک سیر تدریجی تصاحب قدرت، قدرتمند شود، دموکراسی نهادینه شود و ملت شکل بگیرد و اراده سیاسی ملی شکل بگیرد و همه چیز به سامان شود. متاسفانه هنوز هیچگونه آمادگی برای این وضعیت وجود ندارد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
کمیسیون
نظرات بینندگان:

>>>   قبیله به دموکراسی یا مردم سالاری واقعی باور ندارد. این بدوی ها مانع مردم سالاری واقعی میشوند همانگونه که مانع سرشماری شدند و مانع اصلاحات انتخاباتی شدند.

>>>   270ســال است که این مردم خاین است هم خاین وهم خاک فروش وطن فروش

>>>   Zahir Ariaie
ارگ تلاش دارد تا قبل از به ثمر نشستن ستراتژى ترامپ براى نابودى طالبان ، مهره هاى زيادى از انها و مربوط به گلبدين را جذب ارتش و دولت كند تا بقاى دولت ديكتاتورى قومى را به زعم خودشان در صورت چالش ، ضمانت نماييد!

>>>   Rafi
عجب بی منطق رهبرانی است در نصف کشورت پول رایج اش کلدار است این مزدور ها امدن فرق بین فارسی و دری را به مردم نشان داده رایستن

>>>   سال ها و سده هاست که با این نام و نیرنگ اواغنه ما سرکوب شده ایم . حتی بزرگان ما هم به این جال بند مانده اند که از سنگ آواز می برآید و ازین ترسو ها نی

>>>   نظام وطنفروش و مخالفین خائن!

>>>   کشورما در طول حکمرانی پشتونها، هرچه بی آبروی وتخلف وبی لیاقتی وکارغیر انسانی تصورکنی هست. کدام نماد تمدن وجود دارد که ما ازآن یادکنیم، تنها نماد ضد تمدنی هرجه تصورکنید وجود دارد.

>>>   دولت میراث پدر اشرف غنی نیست- او زمان ها را گاو خورد-

>>>      غنی در نتیجه یک خیانت ملی و تقلب سازمان یافته بقدرت رسید و ادامه حکومت او هم پر از خیانت و تقلب خواهد بود۰

>>>   حکومت ومردم میخواهد که این طویله فساد دیګر بسته بشود و تمام ګاوهای وحشی دیګر در این طویله تجمع نکند و بهترین سیستم ریاستی است که حکومت میتواند خود تمام تصامیم خود را بکیرد وبه این ....ضرورت نیست که به ملیونها دالر مصرف بیجا بدهد و باز هم از یک دیګر خود رشوت بګیرد

>>>   Mehr
انگار كه اشرف غني باز بسادگي توانست تا رقيبانش را از سر راهش در انتخابات آينده دور بسازد
و هر كدامشان را پشت همان نخود سياه شناخته شده بفرستد 😀
انگار كه همه اين ها بنام رهبران، تنها منتظر گشاده شدن پيشاني، اشرف غني هستند، تا براي معامله با ايشان از همديگر شان پيشي بگيرند
كسانيكه برنامه راهبردي و هدف أساسي نداشته باشند، ناگزير اند تا بخاطر چيز هاي كم ارزش، هم خود را فريب دهند و هم ملت را مصروف

>>>   سیستم ریاستی امتحان خودش را داده و ناکام است. بهترین سیستم حکومتداری برای کشور سیستم فدرالی پارلمانی غیر متمرکز است تا تمام مردمان کشور در تعین سرنوشت خودشان خود را سهیم ببینید نه اینکه بجا کننده اوامر مرکز باشند.

>>>   باندهای ضد فرهنگ در ارگ ریاست جمهوری در توجیه ضدیت خود با زبان مشترک با ایران میگویند: چون ایران با مهاجرین بدرفتاری میکند و در قتل مردم افغانستان دست دارد باید زبان فارسی دری از افغانستان برکنده شود. یا طوری تغییر کند که هیچ شباهتی با هم نداشته باشد.
اگر به همین منوال بخواهیم گز کنیم پس باید زبان پشتو را نابود کنیم. چون 95% شهادت مردم عادی و سربازان کشور به دست پاکستانی ها و مزدوران شان انجام میشود. فعلا هم صحنه سیاسی و نظامی پاکستان جولانگها پشتونهای آن کشور است. پشتونها صد برابر پنجابی ها ضد مردم افغانستان هستند و در حق مردم ما جنایت کرده اند. جنایات و دست اندازی های پاکستان توسط آی اس آی انجام میشود. رئیسان این سازمان مخوف تقریبا همه پشتون هستند. کارمندان و جاسوسانش تا 60% پشتون هستند.
محمد فرهنگدوست هروی

>>>   سیستم ریاستی امتحان خودش را داده و ناکام است. بهترین سیستم حکومتداری برای کشور سیستم فدرالی پارلمانی غیر متمرکز است تا تمام مردمان کشور در تعین سرنوشت خودشان خود را سهیم ببینید نه اینکه بجا کننده اوامر مرکز باشند.

>>>   آقای آشنا! میگویند تحلیلگر سیاسی استی اما راستش نفهمیدم که چه چیز را در سیاست تحلیل میکنی؟ بسیار از مردم میگویی اما نمیدانم متوجه این امر استی که آن مردم کجاست؟ صرف نظر از مردمی که بنام (مردم افغانستان) مسمی است، از تو میپرسم که آن مردم متحد، واحد و زحمتکش هزاره کجاست؟ عیبت نیست، چون از تحلیلگران سیاسی معاصر استی، تلاش میکنی سیاست را به مود روز تحلیل نمایی و به عمق سیاست اصلاٌ کار نداری!
آقای آصف جان آشنا! هیچ میدانی که ملیت زحمتکش هزاره به چند گروپ (حتی متخاصم) تبدیل شده است؟ هیچ خبرداری که هریک از این گروپها رهبدان شان را چون ارواح برستش میکنند؟ نمیدانی! پس به جای تحلیل اوضاع سیاسی افغانستان یک بار خود را زحمت داده، قبل از تحلیل بی مطالعه، اوضاع سیاسی قوم زحمتکش خودت را اول مطالعه و ارزیابی بکن و بعدش هم تحلیل نما، آنگاه خواهی دانست که این همه روندی که در کشور جریان دارد فقط تمسخر کردن مردم و به قدرت رسیدن به وسیلۀ همین مردم است و بس! به مردم نفعی نه رسیده و نخواهد رسید الا اینکه نماینده گان واقعی مردم رو صحنه بیایند و مردم را از فلاکت نجات بدهند.
شما جوان استید و شاید در تحلیل تان صادق اما این تحلیل چون سیاست زده هاست نه سیاستمداران، کوشش نمایید تخلیلگر سیاستمدار باشید نه تحلیلگر سیاست زده زیرا در خیلی هم جوان استید و اگر یکبار سیاست زده شدید، دیگر از زمین افتیده بالا نخواهید شد.
حکومت فعلی را شما هر چه و به هر معنی یی تعریف نمایید، از نظر سیاست واقعی یک حکومت بیمعنی، غیر قانونونی و برآمده از معاملات کشورهای بیرونی است که ملت افانستان و سیاستمداران افغانستا حتی آقای غنی و عبدالله جزئی تریت نقشی در این حکومت نداشته اند، ندارند و حتی در آینده هم نخواهند داشت مطمئین باشید! ایکاش وقت داشته باشید که در زمینه صحبت رو در روی داشته باشیم.
میهن زرغون


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است