چرا یک جنگسالار دغدغه های زبان شناسانه دارد؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۸    ۱۳۹۶/۶/۲۳ کد خبر: 138670 منبع: پرینت

چرا يك جنگسالار می تواند دغدغه های زبان شناسانه داشته باشد؟

بسياري ها در شگفت اند كه يك قاتل و جنگسالار چطور مي تواند دغدغه هايی به اصطلاح زبان شناسانه داشته باشد! مثلا حكمتياري كه همه عمر اش در جنگ و كشتار گذشته است چگونه به خود حق مي دهد كه درباره واژگان زبان فارسي به داوری بنشيند؟! آيا اين عرصه، جولانگه هر مگس است؟

من اما از اين پرسش در شگفتم. آخر ميان كشتار و دغدغه هاي زبان شناسانه مي تواند پيوندهاي بسياري باشد. بيشتر پژوهشگران به اين عقيده اند كه دغدغه هاي سره سازي زبان، ساخته و پرداخته ذهنيت هایي است كه به پاكسازي نژادي نيز باور دارند.

به باور پژوهشگران، انگيزه اي كه در پشت سر اقدام به سره سازي زبان نهفته است، در حقيقت همان انگيزه اي است كه در عقب پاكسازي نژادي نيز نهفته است. اين انگيزه عبارت است از بيگانه هراسي، ديگرستيزي و باور به ارزش اصالت و خلوص. مثلا هيتلر با همان دلايلي از يهود و پديده اي اختلاط نژادي نفرت داشت و كمر به پاكسازي نژادي و نسل كشي يهوديان بسته بود كه امروزه حكمتيار و دار و دسته اش به پاكسازي دري از واژگان ايراني بسته است.

اين ذهنيت اگر در عرصه فرهنگ، خواهان پاكسازي زبان دري از واژگان اصيل آن است، در عرصه اجتماعي نيز خواهان پاكسازي افغانستان از اقوام غيرپشتوني آن است. كشتارها و جنگ هايی كه كرده نيز به همين خاطر بوده است، به خاطر رسيدن به خلوص.

عبدالشهید ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکمتیار
زبان فارسی
زان پشتو
نظرات بینندگان:

>>>   حالا میخواهندکه جنک راتشدیدکنند تاانتخابات برگزارنشود وقدرت بدون انتخابات در دست پشتونهاباقی بماند به همین خاطر میخواهند داعش را در افغانستان رسمیت ببخشند تاجنگ شدیدتر شود امابایدبدانندکه دیگرقدرت از دست پشتونهارفته چونکه درمدت یکصدسال اخیر کوچکترین خدمتی به مردم و خاک افغانستان نکردند درحالیکه همه کشورهای که باافغانستان دریک سطح بودند پیشرفت های زیادی کردند دیگر به همه مردم دنیا و افغانستان معلوم شده که پشتونها خدمتگارخوب برای افغانستان نیستند.
ف ی

>>>   گلبدین فکر میکنم فراموش کرده است که هنگامی که او دانشجو مکتب بود و همچنان در دوران دانشگاه که در فاکولته انجنیری بود و از جمله اخوانی های پخته بود و آثار ید قطب و محمد قطب را میخواند،آیا چه فکر میکند که این آثار در افغانستان چاپ میشد؟
نخیر! تمام آثاری که اعضا احزاب اعم از چپی و راستی آن را مطالعه میکردند، در ایران چاپ میشد. چه کتاب های سید قطب و محمد قطب بود و چه هم کتاب های حزب توده ایران.
افغانستان آن وقت امکانات نشرات آثار زیاد را نداشت و از طرف دیگر کتاب های مارکسیزم و لنینیزم و اخوانیزم را در افغانستان چاپ نمیکرد، بلکه تمام این آثار در ایران چاپ میشد.
در زمانی که او در دانشکده انجنیری بود، اصلآ پشتو درست حرف زده نمیتوانست، مثلی که داکتر عبدالله پشتو حرف بزند، به همین قسم پشتو حرف میزد. زیرا از مکتب ابتداییه گرفته تا لیسه و دانشگاه، در همه جا به فارسی درس خوانده بود.
بعد ازین که پاکستان رفت و گروپ های مجاهدین را ساختند، آی ،اس،آی پاکستان آنها را به گروپ های مختلف قومی و زبانی، جهت گرفتن زیاد کمک های خارجی و همچنان جهت جلوگیری از پیوستن آنان به دولت افغانستان، تقسیم کرد و بدینترتیب گلبدین پشتو را در پاکستان یاد گرفت.
شاید کسانی باشند که در تظاهرات احزاب در زمان ظاهرشاه، بیانیه این نمایندگان احزاب اعم از خلق و پرچم و شعله یی و اخوانی و غیره احزاب را شنیده باشند. هیچکدام آنها به پشتو بیانیه نمیداد، بلکه همه شان مثل آدم فارسی گپ میزدند.

>>>   این ....و تروریست حرفه ئی کلبدین راکیتار نیز 100 % افکار هیتلر را دارد و از سیاست پیروی میکند حتی شدیدتر وقاطع تر ازهیتلر. اگر این ذریة ....زاده اش از بین نروند وحدت وبرادری ویکپارچه افغانستان 100 % در خطر قرار دارد.

>>>   امیر صاحب محترم وقتت را به بیهودگی سپری مکن که ؛
فرصت کم است و قافله عمر در گزر

>>>   آقای ثاقب از لابلای نوشته تعصب آمیز تان هویداست که شما خود در جال تعصب و قومپرستی گیر ماندید. کسانیکه از رهبر حزب اسلامی شناخت ناچیزی هم دارند به یقین کامل میتوان گفت که جناب شان از تعصبات زبانی و نژادی پاک هستند. تعصب و نژادپرستی اعمال رهبران لاشخور شورای نظار و متاسفانه یک تعداد جمعیتی های قومپرست میباشد. لطفا قضاوت منصفانه کنید. بهتر است نام خویش عبدالتعصب بگذارید.
حسیب

>>>   نام این کشور باید دوباره تغییر کند و نام ننگین قومی آن دور شود از زمان افغانستان شدن و افغان بودن، تاحال افغان ها (پشتونهای کوه سلیمانی) چه سودی برده و چه افتخاری آفریده اند ؛
بجز وطنفروشی، جاسوسی، چاپلوسی، دروغ، خیانت، جنایت، وحشت، انتحار، انفجار، قتل، تقلب، درنتیجه ننگینترین و شرمگین ترین کشور مولد مواد مخدر و مردم گدا و محتاج را به جهان عرضه کردن دستاورد دیگری نبوده و نیست ؟

>>>   Kabul Jan
مکتب خیالی
ملالی خیالی
نازو انا خیالی
پته خزانه خیالی
لوی افغانستان خیالی

>>>   افراط وتفریط درتمام امورزندگی فردی واجتماعی خوب نیست، حال حکمتیار جنگسالاراست، این سرجایش وباید محاکمه ومجازات شود، ولی این مسٲله باعث نمیشود که هرچه ایشان گفت باطل وخلاف باشد، ایشان نان هم میخورد پس ما هم نان نخوریم؟ ذهنیت منفی ما ازحکمتیار باعث قضاوت های غیرعادلانه درمورد ایشان شده واین نگاه منفی را درتمام رفتار وگفتارایشان سرایت داده وتمام کاهای خوب وبد شان را محکوم مینمائیم، پس باید تنها گفتا ورفتار اشتباه آنرانقدکنیم وازمطلق گرایی بپرهیزیم وکارهای خوب ایشان را تحسین وتٱییدکنیم.
نجیب الله

>>>   اورا پاکستان برای تفرقه افگنی فرستاده

>>>   تبلیغات نامشروع بخاطر انتخابات واحیا دوباره این جنایت کار است پس


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است