عرش ارگ، سقوط دانش است!
دانش، تریبون ارگ است تا سیاست سیاه را پاک جلوه دهد غافل از اینکه سرنوشتی به مانند دوستم و خلیلی در انتظار وی می باشد و آن هنگام که طعم دسیسه ارگ را چشید بازهم چنین از حکومت قبیله گرا حمایت می کند؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۱    ۱۳۹۶/۶/۲ کد خبر: 137662 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سرور دانش که در گذشته از بازی های سیاسی دوری می کرد با ورود به رده بالای قدرت و جناح اشرف غنی در همراهی از سیاست ارگ سعی دارد از حکومت چهره ای موجه بسازد تا چتری حمایتی شود برای مقام و امتیاز.

با کنارگذاشتن نگاه قومی که سنتی از گذشتگان که به همت اشرف غنی به اوج خود رسیده است، عملکرد سیاستمدارانی به مانند معاون دوم ریاست جمهور از مجرای قانون و وظیفه نگاه می شود، دانش با وارد شدن به دو موضوع بحث برانگیز فضای سیاسی جاری بیش از گذشته مورد هجوم قرار خواهد گرفت.

دفاع همه جانبه از قدرت ریاستی و رد نظام پارلمانی و فدرالی که در دوران حکومت وحدت ملی، طرفداران بسیاری از مقام های ارشد گرفته تا جامعه دارد، نشان می دهد که تا چه میزان قدرت و امتیاز می تواند مقامی حتی مصلحت اندیش به مانند دانش را به تغییر رویکرد وا دارد.

اینکه مقامی چون معاون دوم رییس جمهور باید همراه با سیاست راس حکومت باشد از بایدهای ماندگاری در قدرت است اما با کنارزدن حقایقی که دیگر بر همگان روشن و زندگی مردم را با مشکلاتی بزرگ در کنار جنگ و ناامنی سخت تر از هر زمانی کرده است، چشم پوشی هایی می باشد برای بقای مقام و قدرت.

دانش تنها مقامی نیست که با وارد شدن به حکومت برای مقام، پشتیبان رهبران سلطه گر شده و بر منافع ملی، حزبی و حتی قومتیی خود چشم می پوشد، اسماعیل خان، جنرال دوستم، محقق، خلیلی، سیاف، تا اندازه ای عطا محمد نور و ... تا زمانی که مشمول امتیازهای حکومت می شدند و دلخوش به مقام بلندپایه در حمایت از کرزی و غنی چنان به دفاع از سیاست حکومت می پرداختند که تغییر یکباره بیش از افشاگری و انتقادهای تند، شوک آور بود.

معاون دوم ریاست جمهوری که نظام پارلمانی را با صراحت به دلیل فضای سیاسی کشور رد می کند خود از حزبی می آید که همواره مدافع و خواستار چنین نظامی برای افغانستان بوده است.

از جانب دیگر، همچنان که پست نخست وزیری را در حکومت به مانند چالش بزرگ و از عوامل بی ثبات شدن حکومت می داند به طور واضع به مانند رییس جمهور، قانون اساسی و خواست یک ملت را زیرپا می گذارد در حالی که توافقنامه سیاسی حکومت وحدت ملی به صراحت بر مشارکت در قدرت میان ریاست جمهوری و ریاست اجرایی تاکید می کند که همان پست نخست وزیری می باشد که در میانه دسیسه چینی های ارگ هیچ گاه زمینه ظهور پیدا نکرد و تعدیل قانون اساسی و اصلاحات انتخاباتی نیز در سنگ اندازی های حکومت به کلاف های سردرگم بدل شدند.

سخنان معاون اول ریاست جمهوری اگر چه تضمینی برای بقای پست و قدرت وی در حکومت است اما تیشه به ریشه گذشته و اصول حزبی خود زد و از جانب دیگر با پشت کردن به مردم تبدیل به سپری برای اشرف غنی و ارگ نشینانی شد که استعدادی بی همتا از وسیله قراردادن چهره های سیاسی برای منفعت های شخصی و تباری دارند.

زمانیکه اشرف غنی طی سه سال گذشته اختلاف های قومی را به شکافی بی سابقه رسانده و دلیل جنگ و ناامنی هاست چگونه مقامی می تواند با وجود چنین حقایقی، مدافع قوم گرایی و انحصارطلبی باشد در حالی که تمامی اقوام جز رهبران پشتون از گزند چینن سیاستی در امان نیستند.

آنچه در میرزاولنگ رخ داد و نسلی کشی از سوی طالب و داعش کشور را تکان داد بدون حمایت های درون حکومتی هیچ گاه به کشتار کودکان، زنان و مردان بی دفاع نمی انجامید، حکومت اشرف غنی در سه سال گذشته با بی اعتنایی به آنچه در میدان جنگ می گذرد، عاملان اصلی کشتارها و خون ریزی هاست زیرا زدو بندهایی سیاسی سبب شده که مناطق را به طالبانی واگذار کنند که بیش از اینکه دشمن و تروریست باشند، ذخیره های قومی هستند برای کشوری پشتونیزم.

سرور دانش اگرچه همواره تلاش کرد با گفتگو و از در مصلحت اندیشی به مصاف مخالفان حکومت برود اما اکنون تبدیل به تریبونی برای ارگ شده تا سیاست سیاه را پاک جلوه دهد غافل از اینکه سرنوشتی به مانند دوستم و خلیلی در انتظار وی است و آن هنگام که از قدرت به دور ماند و طعم دسیسه ارگ را چشید باز هم چنین از حکومت قبیله گرا و سلطه جو حمایت می کند؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دانش
ارگ
نظرات بینندگان:

>>>   دانش سیاستمدار نیست بلکه سخنگوی ریاست جمهوری و شورای امنیت است. مثلی که در عوض این سخنانش اداره امور تیل موترهایش را دو برابر اجرا کرده تا هم دانش و هم اطرافیانش بمانند سید اعلی و حاجی علی میرزایی از آن دزدی کنند.

>>>   این شخص به فکر پر کردن جیب خود و تانکی تیل موترش است و بس

>>>   سرور. دانش. هم از. مقام. می لغزد
. غنی ماند وگلبدین. درقفس

>>>   سرور. دانش. هم از. مقام. می لغزد
. غنی ماند وگلبدین. درقفس
. عبدالله هم. اگر پای خودرا ازگلیم
بیشتر. دراز کند. میلغزد.

>>>   Malikyar
باید این نظام منفور و دوزدان شان تبدیل شود تا نظام مردمی روی کار شود که تمام انسانهای با وجدان سر کار شوند

>>>   کسیکه معاون دوم نظام است ...
کسی که به عنوان معاون دوم یک نظام
1. چند عسکر در جلریز برای نجات یک پوسته فرستاده نمی تواند،
2. از تغییر مسیر یک لین برق جلوگیری نمی تواند و در نهایت مجبور می شود بر خلاف منافع ملی و خواسته مردمی، فاشیستان را همراهی کند،
3. برای جلوگیری از قتل عام مردم در میرزا اولنگ، معذرت خواهی می کند ولی صلاحیت فرستادن چند سرباز را ندارد،
4. یک وزیر در کابینه ندارد و حتی جرات اعتراض هم ندارد
بازهم خواستار استحکام نظام فاشیستی است.

برای حفظ موقعیت چند روزه حاضر است
1. برخلاف مسیری که مبارزه کرده است،
2. بر خلاف سنگری که از آن معرفی شده است که خون همسنگرانش هنوز خشک نشده است،
استدلال کند و به نظر خودش حرف منطقی بزند

>>>   غلام حضرت جوادی
این آدم به اندازه ای بی خاصیت است که وجود بی مقدارش هم از خودش خیر ندیده به خاطر همین است که نمی تواند از ملیت بزرگ هزاره نمایندگی کند این آدم های بی مقدار به خاطر خوش خدمتی به قبیله همیشه تملق و چاپلوسی را پیشه ای خود قرار داده مقام خود را فراموش کرده تبدیل به سخنگوی قبیله شده اند

>>>   Shebal
این حکومت با ارباب های مختلف خوب در همه دسیسه های مخرب بر ضد ملت فعالیت می کنند و هرگز علاقه به بر قراری و آرامش در کشور ندارند و نباید باین نوع فریب ها دلخوش کرده خود را فریب داده و فقط با تائید و رد گفته های این باند های مافیایی روز گذرانی کنیم ، یگانه راه تحول جدی در افغانستان همبستگی ، اتحاد و از خود گذشتگی است که بصورت منسجم بدون ترس از مرگ و زندگی در مقابل این فاشیست های عوام فریب و نیرنگ باز قد علم کرده به نابودی شان تمام ملت به پا خیزند در غیر اینصورت این مرگ تدریجی و این زندگی گوسفندی تا ابد الاباد نصیب ما بوده با دنیای یاس و ناامیدی نابود میشویم .

>>>   اقاي دانش يك مرتبه نظر تان را با دوستان تا ن مطرح ميكردين بعداًبه دفاع از سلطه سه صد ساله ميشديد

>>>   باشد که صبح دولتش بدمد کین هنوز ازنتایج سحراست.
علامه بلخی.

>>>   ناراحت نباشید تمام فارسیوانها به خصوص هزاره عقل شان در پس پای شان است. امید است خیلی زود اصلاح شوند

>>>   بزودي شاهد خواهيم بود كه جناب دانش بي دانش معاون اول و يگانه معاون غني خان ميشود، و پستهاي معاون دوم، رياست اجرائيه و معاونانش ، رياست صلح و ديگر پستهاي مصرفي از بين ميرود، كه أمريكا و غرب هم با غني موافقه كرده اند، تا مصارف دولت كمتر شود، و هم چنان انتخابات در ختم دوره كاري اين حكومت دائر نخواهد شد. اما مشروط به اينكه إصلاحات خواست أمريكا و غرب بايد تطبيق شود. كه آنهم با تيم معيوب و بي تجربه غني جان قابل امكان نيست.

>>>   ارگ از دانش بیچاره در جهت مقاصد خود استفاده می کند.

>>>   مورچه بال کشیده

>>>   از خدا خواستیم که این ....دانش را یک کوچی در همان دره های هزاره جات تنها گِیر کند که نتیجه این همه چاپلوسی ها به کوچی را بداند۰

>>>   این بیچاره قانون پوه صییب دانش هههه۰۰۰ یک گدیگکی بیش نیست و مانند همان کاغذ استفاده میشود۰ آن حرف حرف خودش نیست گپ های رییسش است۰

>>>   دروغهای کرزی، اشرف غنی، خلیلزاد و دیگر پشتونیستها پیش امریکایی ها افشا شد
معاون رییس جمهور امریکا مایک پنس: "میخواهم روشن سازم که امریکا نه خواستار تحمیل دیموکراسی [نوع آمریکایی] در افغانستان است و نه هم خواستار تحمیل یک نظام سیاسی متمرکز که خلاف حق خود ارادیت محلی باشد". ( یعنی تا حالا نظام ریاستی را که تضمین کنند سیطره فاشیزم پشتونی بود، با زور امریکایی ها میخواستند تطبیق کنند. امریکایی ها پی بردند که با زور ما فاشیزم پشتونیی را تطبیق میکنند. فرهنگ دوست )
ناصح: خوب است؛ شما امنیت بیاورید نوع نظام را خود مان تعین خواهیم کرد. همه کارشناسان هم معتقد اند که نظام متمرکز کنونی بزرگترین مانع در راه ملت سازی، امنیت و مردمسالاری است.
منان ناصح

>>>   همنطوریکه از نام اش پیدا است دانش آدم با دانش وبا عزت است که مصلعت علیای کشور را میخواهد واز تفرقه گیری دور میکند. خود را وای به کسانیکه همه روزه درفکر قوم گرایی اند بز تفاوت است که است تاجک قومگرا وهزاره قوم گرا وپشتون قوگرا وازبک قوگرا ،این انسانها در روز آخرت در بارگاه الهی جوابده اند ،در اسلام عزیز قومگرایی بکلی مردود است وقومگراییان همیشه خوار وزار اند .
عبدالله ریحان

>>>   خودغنی به کسی احتیاج ندارد خود ریس است معون اول است معاون دوم است وظایف تمام وزیرهارا اوجام میدهد بزودی ریس اجراییه هم به اًرایشگاه میرود خلاص
بخاطریکه خودش مغز متغر غر جهان است.

>>>   Soraya Baha
دفاع از عطا محمد نور دفاع از شرف و آرمان انساني و تعهد اخلاقي ماست، عطامحمد نور یگانه زمامداری است که در برابرفاشیسم غنی قامت برافراشت. پیآمد آن توطئه سازمان يافته ارگ است که گوش بریده مومند را ابزاری ساخته اند برای درهم کوبیدن عطا محمد نور ، اما دریای خون صدها جوان بهای یک قطره خون این گوش بریده مقدس را برنمی تاباند.

>>>   محمد شهاب
داعش پروژه ای امریکایی در شرق میانه است . در افغانستان هر جنایت که انجام می یابد توسط طالبان تروریست وحشی است. منظور از ذکر اسمای چند وطنفروش جنیات کار که در بالا ذکر شد ، اینست که اینها ماموران دولتی و مهره های مزدور اجرای این برنامه هستند.

>>>   خبرعاجل...
طالبان افغان باز درمسجد امام زمان واقع قلعه نجار های خیرخانه جنایت آفریدند. تاحال اجساد 5 زن و3 کودک ازدرون مسجد بیرون شده است وهنوز درگیری دوام دارد.

>>>   Najib Salam
من بار ها گفته ام كه هزاره ها در اين بازى هاى سياسى بازنده گان اصلى اند، افراطى هاى قبيله هزاره ها را به جرم هزاره بودن و شيعه بودن چندين چند قتل و كشتار مى كنند ، روزگارى در زمان حاكميت حزب دموكراتيك سليمان لايق نوشته يى در روزنامه حقيقت انقلاب ثور تحت عنوان حل مساله ملى داشت و در آن هزاره ها را حتا در فيصدى هم نياورده بود و اين باعث شد كه كشتمند از تيم نجيب برنجد كه در نهايت به ترور نافرجامش از سوى اعمال قبيله انجاميد و معيبوب شد.
هزاره ها در اين هفده سال به مقام هاى پوشالى حكومتى دل خوش كردندو نخبگان سياسى هزاره با آن كه توده هاى مردم شان با شجاعت برخواستند و عدالتخواهى كردند، هر از گاهى در پاى ارباب قبيله خم شدند و جنبش هاى مردمى خود را بى ماهييت ساختند.
اخيرن سرور دانش كه به نماينده گى از تبار هزاره به معاونيت رياست جمهورى دست يافته است ، با يك چرخش شرم آور اهداف رهبر هزاره ها را بناگوش كرد و در مقابل نظام نظام فدرال و غير متمركز كه مى تواند قدرت مردم را تمثيل كند و به استبداد قبيله خاتمه دهد، جنگ اعلان كرد.
تجارب كشتار اين هفده سال يكى پشت ديگرى نشان مى دهد كه اقوام غير پشتون در معرض پاكارى قومى قرار دارند و اگر همين گونه ادامه پيدا كند عواقبش وخيم تر خواهد شد.
تمكين كردن به حاكميت قبيله جز ادامه اين فاجعه نيست و دل خوش كردن به چند مقام پوشالى عسل ايست زهر آگين و كشنده . راه حل پايان دادن به اين نظام و اين حكومت است ، هر راهى ديگرى به اين دايره يى شيطانى ختم مى شود

>>>   Kohistani
نمیدانم نسل کسی هزاره ها را سران معامله گر شان نمی بینند یا همدست فاشیزم شکم پر میکنند
جوانان هزازه نگذارید که رهبرانتان مانند رهبران تاجیک مفت بری کنند

>>>   کلمرغ جان میخواهد این قانون پوه صییب را مثل همان پوقانه استفاده کند۰ این بیچاره خودش بوت پاک هم نیست، بلکه بوت لیس است۰

>>>   معلوم شد که این دانش بسیار بدون خرد سیاسی و بدون دانش بوده. تنها چیزیکه میداد همان مالی است.

>>>   بااین همه سیاهی نوسی وبدبینی به کجامیرسید؟دراین کشوراگرافلاطون هم باشدیاپیامبری بیاییدازدست شما به سطوح میایید

>>>   Abdullah
افرادی مثل سرور دانش که زمانی در ایران زیارت های امامزاده ها را جاروب میکردند و به خاطر یک شکم حلوا روز ده بار نوحه میخوانند، امروز معاش دالری میگیرند. این ملاچه های تازه پول دیده تا که زنده هستند نوکری قبیله گرایان را خواهند کرد و مردم خود را قربانی طالبان دولتی و غیر دولتی خواهند کرد. برای حفظ جان و نوامیس اول باید با این این روسپی های سیاسی تصفیه حساب کرد.

>>>   کوچی از قانون اساسی چیزی نمیداند و فکر میکند عصر عبدالرحمن خان است۰ وقتی از قانون و دموکراسی حرف بزنی از دو ملیون رای تقلبی و گوسفندی اش یاد میکند و فکر میکند رای دادن یعنی دیکتاتور انتخاب کردن۰ اوغان و چاکلیت۰۰۰ ههههه۰۰۰

>>>   در جواب Abdullah باید گفت: کافران همه را به کیش خویش پندارند. توهین به یک صنف به دلیل ضعف شخصیتی بک فرد که هنوز معلوم نیست، بی انصافی است. تا زمانی که اظهار نظرهای ما این گونه باشد هرگز به خوشبختی نخواهیم رسید. برادر عزیز من همه گفتار و کردار و رفتار ما بی جواب نمی ماند. پس مواظب باشید استعداد تان را بی جهت مصرف نکنید. نمی دانم خودت چه کاره هستی که این گونه بی باک اهانت می کنی؟ از کوزه همان برون تراود که در اوست.

>>>   کسانیکه به قدرت نرسیده اند هرکلام ازدهنش برآمد میگند به رهبران قومی پول دالر مهیم است نه قوم ونه ملت وقتی به سیاست برست فراموش میکند قوم ملت را بلکی مهیم باشد دالر خون بچه غریب بریزدبر یک ملیون دالر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است