نظام نیمه ریاستی، بهترین نظام برای کشور است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۱    ۱۳۹۶/۵/۳۱ کد خبر: 137552 منبع: پرینت

نظام پارلمانی کامل قابل تطبیق نیست؛ هنوز در کشور احزاب سیاسی، ملی و نیرومند با پایگاه های وسیع ثبت شده نداریم و احزاب هنوز قومی است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور در نشست بررسی قانون اساسی در کابل گفت: قوانین عادی یک کشور براساس صلاحیت های پارلمان در زمان مناسب تغییر و بازنگری می شوند اما قوانین اساسی اینچنین نیست که با تقاضای گروه ها قابل تبدیل باشد.

دانش گفت: با تقاضای اشخاص و گروه ها نمی توان به وثیقه ملی دست برد و آن را تغییر داد، حتی اگر دست برای بازنگری باز گذاشته شود هر روز کشور ثبات خود را از دست می دهد و دچار تغییرات موسمی و آنارشیزم می شود. این حالت مخصوصا در کشورهای پسا منازعه و دارای شکاف های متعدد سیاسی، قومی و فرهنگی مانند افغانستان شدیدتر است.

معاون دوم رییس جمهور، نظام کنونی را مناسب کشور خواند و اظهار کرد: نظام فعلی مطابق قانون اساسی، نظام نیمه ریاستی است و دارای خصوصیاتی از نظام ریاستی و نظام پارلمانی است.

وی، بر این عقیده است که نظام پارلمانی کامل در افغانستان قابل تطبیق نیست و در همین مورد بیان می کند: در گذشته در دهه قانون اساسی، نظام پارلمانی تطبیق شد اما نتایج مفید در پی نداشت و سبب بی ثباتی کشور شد. هنوز در افغانستان احزاب سیاسی، ملی و نیرومند با پایگاه های وسیع ثبت شده نداریم و احزاب هنوز قومی است.

دانش بیان کرد: نظام پارلمانی با وضعیت فعلی احزاب منجر به انحصار گروهی، حزبی و قومی قدرت می شود. بهترین نظام در شرایط فعلی، نظامی مبتنی بر دمکراسی مشارکتی است که همه گروه های سیاسی و قومی بطور عادلانه در قدرت مشارکت بیابند و این نظام تنها در قالب نیمه ریاستی قابل تطبیق است.

معاون رییس جمهور افزود: نظام نیمه ریاستی یک ظرفیت بزرگ با اشکال مختلف دارد و می تواند مانند نظام فعلی بدون صدراعظم باشد چنانچه این مساله در بسیاری حکومت ها سبب مشکلات شده است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دانش
قانون اساسی
نظرات بینندگان:

>>>   کسیکه معاون دوم نظام است ...
کسی که به عنوان معاون دوم یک نظام
1. چند عسکر در جلریز برای نجات یک پوسته فرستاده نمی تواند،
2. از تغییر مسیر یک لین برق جلوگیری نمی تواند و در نهایت مجبور می شود بر خلاف منافع ملی و خواسته مردمی، فاشیستان را همراهی کند،
3. برای جلوگیری از قتل عام مردم در میرزا اولنگ، معذرت خواهی می کند ولی صلاحیت فرستادن چند سرباز را ندارد،
4. یک وزیر در کابینه ندارد و حتی جرات اعتراض هم ندارد
بازهم خواستار استحکام نظام فاشیستی است.

برای حفظ موقعیت چند روزه حاضر است
1. برخلاف مسیری که مبارزه کرده است،
2. بر خلاف سنگری که از آن معرفی شده است که خون همسنگرانش هنوز خشک نشده است،
استدلال کند و به نظر خودش حرف منطقی بزند

>>>   Salam
يگان تا هيچ از جوالى گرى و بار كشى سير نمى كند، حتا اگر نام فاميلى اش دانش هم باشد !

>>>   اين ها صرف بخاطر قدرت است دكترصاحب اگر ارگ + داعش و طالب قوم هزاره را خاكستر بگردانند در عوضش براي دانش و محقق پول و سكرتريت هم بدهند قناعت دارند

>>>   نظام فعلی بهترین نظام ضد دزدهاست

>>>   آقای سرور دانش،
شما باید زبان گویای مردم باشی و نه زبان گویای فاشیزم پشتون. اگر به دلیل موقعیت خود نمی توانی زبان گویای مردم باشی، زبان گویای فاشیزم هم نشو! شما امروز در جمع نمایندگان نهادهای بین المللی علیه فدرالیسم موضع گرفتی، فدرالیسمی که آقای عبدالعلی مزاری از نخستین طراحان آن بود.
زبان گویای فاشیزم پشتون شدن در حضور نمایندگان نهادهای بین المللی، یک نکته ی منفی دیگر در کارنامه ی شما می باشد. توجه داشته باش که موارد منفی در کارنامه ی شما در حال زیاد شدن است

>>>   متأسفانه بحث ساختار ریاستی وغیر ریاستی نظام از دیر زمان به اینسو از جادهء اصلی اش که باید ایجاد حل بنیادی برای این کشور فلاکت زده باشد عمدا بانحراف سوق داده شده است یعنی که وضع را چنان ساختند تا اکثریت مردم از ان جز مسئلهء تقابل قومی نیبینند ناخوانده های سخنان معاون دوم ریاست جمهوری در این بابت چهار گوشهء گلیم تحریف را مینمایاند یکی ازاین گوشه ها اینکه مشارکت سیاسی ایشان در نظام بر مبنای تمثیل حزبی و قومی انقدر نیست که بر مبنای شاگردی در مکتبِ "بازهای حزب جمهوری امریکا " است که امامت ان را در افغانستان امام خلیل زاد بعهده دارد. همانطور که "ان جنابی که همیشه شاهد میبودند" نیز شاگرد اول نمرهء این صنف است .و ظیفهء شاگردان این مکتب ایجاد بحران ها ی مدیریت شده است که منفعت ان مدیریت برای امریکا باشد نه برای افغانستان . از همین اساس یکی از نقاط مدیریت این است که تمثیل ها و مساهمت هایی در نظام سازگاری با حجم جهت سهیم شونده نداشته باشد. استفاده از تفاوت احجام و لنگر اندازی قدرت مداخله گر در کنار یکی بر علیه دیگری از طرق مختلف صورت میگیرد که یکی ان در صورتِ نقصِ کمیتِ یک حجم این است که قدرت مداخله گر کیفیت ان حجم را بالا میبرد مثلا کلید های اقتصاد و کلید های پروژه های کلیدی را در دست ان حجم قرار میدهد و کمیت احجام دیگر را به حیث قوهء کار باقی میگذارد و از تهدید و عقده مندی های دفین مدیریت خویش را پیش میبرد .در نسخهء افغانی ان بعضی جناح های حاکم با وصف شراکت در مدیریت امریکایی حجم این خطر را درک کردند و همین بود که به نحوه ی از وضعیت امنیتی بر کاهش تاثیر چنین مدیریت و بیان اینکه حجم را بر اساس کمیت میشناسند نه کیفیت دست بکار شدند و همین بود که بسیاری اعمال ترورستی در این زمینه که جهت های خاصی را هدف قرار میداد مشکوک بود و نتیجه اینکه بالاخره هر جهتی هر چیز را از دست میدهد و همه جهت ها بر خون میرقصند و زیانکار بزرگ فقط رعیت خواهد بود. معنای مدیریت داخلی در خدمت مدیریت خارجی همین است
برما چیست؟ انچه بر ماست بر عکس این شاگردک های بی دانشِ استعمار در تبانی با داشته ها پیشینه ها واقعیت ها بر تشکیل و تقویت شوراهای محلی متشکل از متنفذین علماء, صاحب رسوخان,صاحب قلمانِ با مبدأ.در سطوح ولسوالی ها تا ولایت ها بکوشیم و این چنان تقویت یابد که این شوراها پالیسی اجتماعی و اقتصادی خود را برتعییناتِ پایتخت و تصامیم ملی و کاندید والیان از راه مشروعیت مردمی إعمال دارند معنی حقیقی جرگه داری که میگویند هم همین است. چنین شوراها نسخهء از اهل حل و عقد و نمونهء اولی از نظارت مردمی بر قدرت های دچار بحران است که به تفاوت شکلها در حل بحران و حتی ترقیی بسا کشور ها مفید بوده است.ملت های موفقِ جهان نسخه ها را از شهر ها به پایتخت میبرند نه اینکه نسخه را ازپایتخت به شهرها آرند.
به هرحال ای بسا آرزو که خاک شده .
در طینت سیاسیون این کشور استعداد های گوناگونی نهادینه شده است که جز خیرهر چه دارد .پس بر خیر جویان است که بستر خود را دور از این پیس ها و جذامی ها افگنند
بیدل همینها را میگوید
اهل دنیا نقش دیوار نجاست خانه اند
دیدنِ ایشان به جز ازحاجتت درکار نیست

>>>   آقای دانش !
اینکه از اشترلی به قدرت تکیه زده یی . این از برکت دموکراسی اسمی است
مثلیکه قدرت مزه دار است . وگر نه در حقوق اساسی شهروندان تحریف
نمی آوردی .
م.ش.ف کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است