مرکل، اردوغان را متهم به سوء استفاده از اینترپل کرد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۳    ۱۳۹۶/۵/۳۱ کد خبر: 137520 منبع: پرینت

صدر اعظم آلمان با انتقاد از دستگیری یک نویسنده آلمانی –ترک در اسپانیا با پیگیری‌های دولت ترکیه، رییس جمهور این کشور را متهم به سوء استفاده از اینترپل در جریان این دستگیری کرد.

یک نویسنده آلمانی روز شنبه با تشویق و پیگیری های ترکیه در اسپانیا دستگیر شد. علت این دستگیری یک پرونده جنایی علیه وی در ترکیه اعلام شده است.

وکیل "دوگان آخانی" که نویسنده‌ای متولد ترکیه و تبعه آلمانی است در این باره اظهار داشته است که پولیس اسپانیا آخانی را در در گرانادای اسپانیا در حالی که وی در تعطیلات به سر می برد دستگیر کرده است. یک حکم دستگیری فوری از طرف ترکیه به اداره پولیس اینترپل برای دستگیری این تبعه آلمانی ارایه شده بود.

آخانی بعد از پی گیری های دولت آلمان و درخواست ها برای آزادی وی موقتا از زندان آزاد شده و البته حق خروج از اسپانیا را ندارد. سیستم قضایی اسپانیا باید حالا درباره تحویل وی به ترکیه تصمیم گیری کند. دولت آلمان می خواهد از تحویل وی به ترکیه جلوگیری به عمل آورد.

اخانی از زمان پناهندگی در سال 1991 در آلمان زندگی کرده و یک تبعه آلمانی است. هنوز اتهام ترکیه علیه این نویسنده آلمانی مشخص نیست.

این نویسنده آلمانی در مصاحبه ای با تسنیم رویکرد انتقادی خود در قبال اردوغان را علت دستگیری اش ارزیابی کرده و تاکید کرده که بسیار در این باره غافلگیر شده است.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در گفتگویی انتقاد شدیدی به برخورد ترکیه با این نویسنده آلمانی وارد کرده و در این باره ابراز خشم و ناراحتی کرده است.

وی که در گفتگو با آر تی ال آلمان صحبت می کرد مساله دستگیری نویسنده آلمانی در اسپانیا دخالت کرده و آزادی هر چه سریع تر وی را درخواست کرد.

"توماس اوپرمن"، رییس فراکسیون حزب سوسیال دمکرات آلمان هم انتقاد شدیدی به اردوغان وارد کرده و تاکید کرد که وی دمکراسی و حاکمیت قانون در کشور خود را نابود می کند. اگر کسی با رویکردهای سیاسی اردوغان در آلمان کار کند جایش در راس دولت نبوده بلکه در زندان است.

"هوست زیهوفر"، ریس حزب سوسیال مسیحی آلمان هم این اقدام دولت ترکیه در دستگیری نویسنده آلمانی را محکوم کرده و گفت: ما نه می توانیم این مساله را تحمل کنیم و نه در قبال آن سکوت کنیم. وی این اقدام اردوغان را ناامید کننده دانست.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اردوغان
اینترپل
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است