تامین امنیت با شرکت خصوصی آمریکایی؟
فضای سیاسی و نظامی در دست استخبارات جهان است و ما آن استقلال را نداریم که مستقل عمل کنیم. طبعا ناتو برنامه و دیدگاه خود را در رابطه با تصامیمی که آمریکا در قبال افغانستان می گیرد دارد 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۲۵    ۱۳۹۶/۵/۲۹ کد خبر: 137449 منبع: پرینت

گروه طالبان در نامه ای سرگشاده به دونالد ترامپ از رییس جمهور آمریکا، خواسته اند که تمامی نیروهای خارجی را از افغانستان بیرون کنند و بگذارند که افغان ها بین خود کنار بیایند و بین خود صلح کنند. در این حال روسیه همچنان خواهان بیرون شدن آمریکا از افغانستان شده است و گفته است که ظاهرا دیده می شود که آمریکا در جنگ افغانستان ناکام است و باید ترامپ تمامی نیروهای نظامی اش را از افغانستان بیرون کند که این موضوع سرو صداهایی را در داخل افغانستان با خود به همراه داشت. از سویی دیگر ما شاهد این بودیم که شرکت خصوصی بلک واتر خواهان این شد که تا امنیت افغانستان خصوصی شود و گفتند تمامی نیروهای آمریکا از افغانستان بیرون شوند و 5500 نیروی شرکت بلک واتر داخل افغانستان شوند و آنها نظامیان افغان را در تامین امنیت کمک کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، عبدالمقدم امین، آگاه مسایل سیاسی در برنامه «راه حل» گفت: باید بپذیریم که دولت افغانستان با چالش های بسیار کلانی چه در سطح ملی و چه در سطح منطقه و چه در سطح داخلی مواجه است. هر کدام از اینها در جای خود بسیار برجسته است. اگر ما چالش های ملی را مورد مطالعه قرار دهیم بازی های سیاسی بر مبنای منافع ملی صورت نمی گیرد. برای اینکه وقتی ما بحث منافع ملی نداشته باشیم بحث سیاست خارجی خود را نمی توانیم داشته باشیم.

وی افزود: به هر صورت آمریکا در قضایای افغانستان تنها نیست. بعد از توافقنامه بن دنیا در رابطه با افغانستان تصمیم گرفته است. یعنی این تصمیم را هم نمی تواند که تنها آمریکا بگیرد به این معنا که ناتو و در مجموع کشورهای اروپایی پایشان به قضایای افغانستان کشانده شده است وسازمان ملل متحد در این رابطه تا الان نظارت کرده است. بخش های فراملیتی عملا در جنگ های افغانستان، در حوزه های مختلف فعالیت کردند و هنوز هم فعالیت می کنند. فعلا موقف آمریکا در قبال منطقه بویژه افغانستان در یک حالت بررسی و تحلیل قرار دارد. تفاوت های دیدگاه و تحلیل های متفاوتی در رابطه با قضیه افغانستان وجود دارد. سیاست خارجی آمریکا به شورای امنیت ارتباط می گیرد. یعنی نظامی ها و در مجموع قوای مسلح می تواند حرف کلیدی بزند و تاثیر بالایی داشته باشد. ولی استراتژیست هایی که در قصر سفید هستند جنگ را در افغانستان یک جنگ کاملا ناکام تلقی کردند و ادامه این جنگ را به نفع آمریکا نمی دانند. فضای عمومی آمریکا هم وضعیت افغانستان را به نفع آمریکا نمی داند

امین، در ارتباط با این شرکت نظامی خصوصی بیان داشت: این شرکت نظامی که آمریکایی هست به نحوی تحت اشراف شورای امنیت است و اینها در عراق و کشورهای شرق میانه عملا جنگیدند و امتحان خود را برای کشورهای منطقه و نهایتا آمریکا و در مجموع سازمان ملل متحد دادند. این از لحاظ حقوقی در قانون آمریکا پذیرفته شده است.

این آگاه سیاسی، در خصوص بخش های امنیتی و وضعیت کنونی آن گفت: برای فعلا هم در افغانستان بخش امنیت خصوصی سازی شده است. اگر در اردو و پولیس نگاهی بیندازیم بیشترین جنگ را اربکی ها می کنند که ارتباطی به بخش های امنیتی و سازمان های رسمی و قانونمند ندارند و دو طرف جنگ غیر قانونی باهم می جنگند. چون فضای دیپلماتیک و فضای سیاسی و نهایتا فضای نظامی در دست استخبارات منطقه و جهان است و ما آن استقلال را نداریم که مستقل عمل کنیم. طبعا ناتو برنامه و دیدگاه خود را در رابطه با تصامیمی که آمریکا در قبال افغانستان می گیرد دارد.

وی افزود: آنها حرف های خود را دارند و در آخرین طرح شورای امنیت و در مجموع سازمان ملل متحد، سازمان هایی که عملا در اینجا حضور دارند و اینجا سرمایه گذاری کردند و به مردم خدمت کردند و تعهدات خود را در شورای امنیت در قضایای افغانستان داشتند اینها همه جواب ها و سوال های خود را با یک دید مشترک در رابطه با افغانستان باید داشته باشند اما آنچه که به حکومت افغانستان برمی گردد این است که ما از لحاظ حقوقی و از لحاظ قانونی یک کشور مستقل هستیم. کشوری هستیم که دارای حاکمیت و قانون اساسی هستیم و در سازمان ملل متحد رسمیت داریم، وقتیکه ما می گوییم که این نظام دموکراتیک است و ما به فرهنگ دموکراسی احترام داریم، در نظام های دموکراتیک اعتماد ملت می تواند پایه های اساسی نظام راتشکیل دهد. در تصمیم های کلان ملی افکار عمومی به عنوان یک واقعیت باید در جریان قرار داده شود. این بحث یک فرد نیست که حالا بگوییم استراتژی جدید آمریکا که می خواهد سربازان خود را به شیوه های مختلف از افغانستان بیرون کند یا اینکه تمام سربازان خود را در چوکات یک شرکت خصوصی آمریکایی وارد صحنه جنگ و شیوه های جدید بسازد.

امین، معتقد است برای هر کاری مهم در افغانستان باید از مردم نظر خواهی شود و افزود: آن برنامه های آمریکا است که بر مبنای منافع ملی خودشان تصمیم می گیرند. اما آنچه که به حکومت افغانستان ارتباط می گیرد به نظر من باید افغانستان زمینه را مساعد بسازد تا دیدگاه همه مردم را به نحوی با آن شیوه های اثرگذاری که بتوانند از سراسر کشور داشته باشد تا یک راه مسالمت آمیز برای مداخله کشورهای بیرونی، برای حضور حقوقی و قانونمند کشورهای بیرونی در داخل افغانستان یک طرح معقول را باید داشته باشد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   شرکت انحصاری پنشیر وردک خود ما چی کرد که شرکت خصوصی بلک واتر کند

>>>   مگر خود مردم افغانستان را چه شده که نیاز به نیروهای نظامی و شرکتهای شخصی خارجی پیدا شده است؟ مگر مردم افغانستان همه اش زن و یا مریض و ناتوان هستند که باید از خارج کسانی بیایند و از این مردم دفاع کنند؟ واله چنین نیست مردم افغانستان شجاع ترین و جنگجو ترین و با اراده ترین مردم دنیا است. این مردم می تواند از خود دفاع کند دولت باید مردم خود کشور را بر علیه دشمن بسیج کند و آنان را پشتبانی نماید. نیروی های خارجی نه تنها برای کشور و مردم ما نمی جنگند بلکه اهداف شوم خود شان را در کشور ما تعقیب می کنند. اشرف غنی که با امریکا پیمان بست و اینک می خواهد شرکتهای شخصی را برای جنگ وارد افغانستان کند، لکه ننگی است که در تاریخ بر پیشانی او ثبت می شود. او که خود را اقتصاددان و مغز متفکر جهان می داند تا حالا نتوانسته کوچکترین قدمی را در عرصه اقتصاد و امنیت کشور به پیش بگذارد بلکه چندین قدم به عقب رفته است و باعث ایجاد چالش های قومی و قوم گرایی شده و پیوسته در راستای تقویت دشمنان تلاش می کند.

>>>   Haroon Mutaref
ولسوالي هاي كه در شمال به دست طالبان مي افتد، نگوييد سقوط كرد. «واگذار» بگوييد.

>>>   Kohistani
طالبان را چطور اکمال نمایند اگر با همین روش پیش نروند ومردم هم مصروف بدون بیمه وصدای خود را هم خود شان خفه میسازند به این مردم حتی گوسفندی گفتن هم کم است چون گوسفند در وقت کشتن حتی دست وپای میزند ولی اینمردم خیلی خاموشانه گردن زیر ساطور قصاب میبرند
رهبر جوان

>>>   دقیقا بخاطر اکمال طالبان است مطمین باشید

>>>   Had
به یاد داشته باشید وقتی آین ها نتوانند دیگر به حق این ملت مظلوم ظلم کنند اگر این توان را داشته باشند همه دولت را به طالب و سایر گروه های افراطی می سپارند

>>>   محمد فرهنگدوست هروی
از اینکه زندانی های انتحاری 98% از قوم پشتون بودند اشرف غنی فرمودند : عادلانه نیست. ولی تیم کاری شان در کشوری که اقوام مختلف زندگی میکند همه از یک قوم هستند. بنظر شان اصلا غیر عادلانه نیست. حالا اینکه میخواستند چطور در این مقوله انتحاری ها عدالت برقرار کنند خدا میداند. همان وقت مردم زیاد پرسیدند. آقای غنی وقتی تاجیکان ، هزاره ها و ازبکها انتحاری نمیکنند چکار کنیم؟ آیا میخواهید اقوام غیر پشتون را از کوچه بازار بگیرید در پهلوی انتحاری ها به زندان افکنید، تا عدالت ادعایی شما برقرار شود؟
جالب این است. تعدادی مدعی هستند در دولت پشتونها کم حضور دارند. علت جنگ طالبان هم حضور کم رنگ پشتونها در قدرت هست.

>>>   پروانداره ازخود اس


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است