سپردن جنگ کشور به نیروهای اجیر غیر دولتی
این اولین بار است که وزیر دفاع به عنوان بلندپایه ترین مقام نظامی امریکایی نه تنها خروج قوای امریکایی را از افغانستان رد نمی کند بلکه از آن به عنوان یک تصمیم در استراتژی جدید نام می برد 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۸    ۱۳۹۶/۵/۲۵ کد خبر: 137274 منبع: پرینت

خروج کامل قوای امریکایی از افغانستان به عنوان یکی از گزینه های استراتژی جدید حکومت ترامپ مورد تذکر و تایید جیمز متیس وزیر دفاع امریکا قرار گرفت. او به خبرنگاران با اعلام این گزینه در استراتیژی جدید از سپردن جنگ به نیروهای اجیر صاحبان شرکت خصوصی امنیتی نیز نام برد.

این اولین بار است که وزیر دفاع به عنوان بلندپایه ترین مقام نظامی امریکایی نه تنها خروج قوای امریکایی را از افغانستان رد نمی کند بلکه از آن به عنوان یک تصمیم در استراتیژی جدید نام می برد. سپردن جنگ به نیروهای اجیر غیر دولتی نیز برای نخستین بار است که از زبان وزیر دفاع امریکا به عنوان یک گزینه مطرح و ارایه می شود.

گزینه خروج قوا در استراتژی جدید امریکا، موفقیت استراتیژی پاکستانی ها را تثبیت می کند که حمایت از طالبان را دو سه سال بعد از فروپاشی حکومت آنها بخشی از استراتژی خود در بحران افغانستان قرار دادند. ارتش و سازمان استخبارات نظامی پاکستان امیدوار بود که بازسازی و بازگشت نیروهای طالبان در جنگ با قوای امریکایی و دولت مورد حمایت آنها در فرجام، امریکایی ها را بسوی استراتژی خروج می برد و آنگاه افغانستان بار دیگر از سوی پاکستان توسط طالبان فتح می گردد. حتی اگر گزینه خروج در مرحله جدید از سوی ترامپ عملی نشود و امریکایی ها همچنان به حضور نظامی خود در افغانستان ادامه دهند، باز هم پاکستان به استراتژی خود مبنی بر حمایت از طالبان ادامه خواهند داد تا امریکایی ها به گزینه خروج کامل گردن نهند.

به نظر می رسد که پاکستانی ها در مرحله پس از خروج قوای امریکا بیشتر به همکاری چین دل بسته باشند تا در بازی کشورهای رقیب و متخاصم منطقه در زمین افغانستان دست بالا داشته باشند و به پیروزی برسند. البته همکاری کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی برای پاکستانی ها در این بازی قابل محاسبه است.

آیا پاکستانی ها در استراتیژی شان بر سر افغانستان به پیروزی خواهند رسید و بر تمام بازیگران رقیب و متخاصم منطقه ای شان چیره خواهند شد؟ درحالیکه پاکستان از آن توان و ظرفیت دهه نود سده بیستم که طالبان را به حکومت در کابل رساند، برخوردار نیست. آیا امریکایی ها افغانستان را در بازی ها و رقابت جدید پس از بهار خونین عربی، جنگ اوکراین و بحران اتمی کوریای شمالی و جزایر جنوب چین با ایران و پیمان شانگهای ترک خواهند کرد و آن را برای رقیبان خود خواهند گذاشت؟

هنوز پاسخ روشن و قطعی به این پرسش ها وجود ندارد اما نکته روشن آن است که دولت افغانستان (به اضافه سیاستمداران و جامعه سیاسی افغانستان) نقش و تاثیر تعیین کننده در این بازی ها ندارد و بود و نبودش به بود و نبود امریکایی ها در افغانستان وابسته است.

اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   Ayendagan
درود!
حزب اسلامی در هوس بلخ...
دسیسه بزرگی ارگ + گلبدین برای تصرف بلخ بوسیله حزب اسلامی و به خاک و خون کشانیدن مردم این سر زمین و هم چنان چپاول دار و ندار این مردم بالای میز غنی است ، قرار است تا به هرگونه که میشود با استفاده از هر شیوه باید بعد از جنرال دوستم عطا محمد نور والی بلخ حذف گردد تا باشد زمینه تسلط کاخ شیطان +گلبدین بر بلخ فراهم گردد ِ دیشب چندین قریه در ولسوای چمتال به طالبان + حزب اسلامی واگذار شد تا گامی باشد برای تصرف مزار.گذشته ها نشان داده که گلبدین همواره خبر بد بوده.
حمایت مردم نجات بلخ خواهد بود.

>>>   محمد فرهنگدوست هروی
دیورند خواهان عزیز برادران پشتون پاکستانی خود را ببینید
پشتونهای پاکستان زن و مرد مختلط در حالی که پرچم پاکستان را با افتخار پوشاک یا کفن خود ساخته اند ، رقص میکنند. سوء تفاهم نشود. همین پشتونهای پاکستان خود را افغان هم میدانند. افراسیاب ختک معاون اسفندیار ولی خان میگوید: ایرانها به ما " افغان " میگویند؟ هندی ها به ما " پتان" میگویند؟ در صورتی که ما پختون یا پشتون هستیم.پایان سخن جناب ختک.
به هریک از پشتوهای پاکستان اگر بگویید با افغانستان یکجا میشوید با مشت بر دهن تان میکوبد. حالا ادعای دیورند خواهی کرزی چیقدر منطقی است؟

>>>   Wali
برادر حي از كي بگويد
از طالب پشتون
از داعش پشتون
از انتحاري پشتون
از حكومت فاسد پشتون
از حكمتيار قصاب كابل كه پشتون است

>>>   اگر جنگ افغانستان روی یک قرارداد وپروتوکول همه جانبه به شرکت های خصوصی داده شود به مفاد مردم افغانستان است
نیروی های دولتی با این تفاوتی مقامات امنیتی در مقابل شورشیان جنگ کرده نمیوانند. 15 سال قبل همین شرکت های امنیتی امنیت سرک ها را گرفته بودند

>>>   سالهاست که جنگ افغانستان توسط نیروهای اجیر چندین ملتی غرب بنام های طالب - داعش - القاغده بیش برده میشود و روزانه صد ها سر باز افغان کشته و معلول میشوند در حالیکه یک سر باز ناتو هم کشته نمیشود این خود نشان میدهد که سربازان شان شامل جنگ نیستند و اجیران شان این جنگ را پیش میبرند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است