193 هزار تن در سال جاری آواره شده‌اند
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۶    ۱۳۹۶/۵/۲۵ کد خبر: 137262 منبع: پرینت

اداره هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد برای افغانستان (اوچا) در گزارش جدیدش گفته است که از ماه جنوری تا جولای سال جاری میلادی 193 هزار تن در نتیجه جنگ آواره شده‌اند.

به نقل از دویچه وله این گزارش نشان می‌دهد که تنها در یک هفته گذشته 10 هزار تن از خانه‌های شان آواره شده‌اند. بر اساس این گزارش بیجاشدگی و فرار از جنگ در 174 ولسوالی افغانستان اتفاق افتاده است.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشری ملل متحد در کابل در پاسخ به ایمیل خبرنگار دویچه وله گفته است که قندوز بیشترین آواره را در بین ولایت های افغانستان دارد چنانچه بیش از 25 هزار نفر از این ولایت آواره شده‌اند. ولایت ننگرهار در شرق افغانستان در رده دوم قرار دارد و بیش از 25 هزار و 300 تن از این ولایت در سال جاری آواره‌شده‌اند. همچنین ولایت بغلان بیش از 16 هزار آواره دارد.

در همین حال وزارت مهاجرین و عودت کنندگان می‌گوید حدود 180 هزار تن در سال جاری خورشیدی از خانه‌های شان بیجا شده‌اند.

حفیظ الله میاخیل سخنگوی وزارت مهاجرین به دویچه وله گفت علاوه بر کمک به بیجا شدگان، این وزارت تلاش دارد تا آواره‌های جنگ دوباره به خانه‌های شان برگردند: «وزارت مهاجرین و موسسات کمک کننده برسر ادغام مجدد بیجا شدگان کار می‌کند تا در مناطق اصلی شان زمینه زندگی آن‌ها فراهم شود.»

براساس گزارش سازمان ملل متحد تنها از ولسوالی نجراب کاپیسا در نزدیکی کابل 2 هزار و 900 تن به دلیل جنگ مجبور شده‌اند از خانه‌های شان فرار کنند و به مناطق‌امن‌تر بروند. هفته گذشته بیش از 200 تن از ولسوالی دوشی ولایت بغلان مجبور به فرار شده‌اند. بر اساس این گزارش 11 هزار و 500 تن به ولایت های مرکزی افغانستان به شمول کابل و ولایت های اطراف آن‌ بیجا شده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است که 3 هزار و 200 تن اخیرا از قریه میرزاولنگ ولسوالی صیاد ولایت سرپل به دلیل ترس از جنگ و کشتار فرار کرده و به مرکز ولایت سرپل پناه برده‌اند. براساس این گزارش 7 هزار و 300 تن از ولایت بغلان، 4 هزار و 200 تن از ولایت جوزجان و 5 هزار تن از ولایت قندوز بیجا شده‌اند.

همچین بیش از34 هزار تن از ولایت های شرقی به دلیل جنگ و ناامنی بیجا شده‌ که 18 درصد کل بیجاشدگان در افغانستان را نشان می‌دهد. در ولایت های جنوب و جنوب شرق افغانستان نیز مردم مجبور شده‌اند خانه‌های شان را ترک کنند. گزارش نشان می‌دهد که 42 هزار تن از ولایت های جنوبی و جنوب شرقی افغانستان آواره شده‌اند. این آوارگان 22 درصد کل بیجاشدگان افغانستان را تشکیل می‌دهند.

از ولایت های غربی کشور نیز 22 هزار نفر آواره شده‌اند. از سوی دیگر آمار کمیشنر عالی سازمان ملل متحد برای افغانستان نشان می‌دهد که از ماه جنوری تاکنون 45 هزار مهاجر افغانستان از کشورهای ایران و پاکستان به افغانستان برگشته‌اند.

اداره کمک‌های بشری سازمان ملل متحد می‌گوید 168 میلیون دالر کمک برای بیجاشدگان و افراد نیازمند در نظر گرفته شده است. آمار این اداره نشان می‌دهد که شمار بیجاشدگان در نتیجه جنگ و حوادث طبیعی در سال جاری نسبت به سال گذشته در همین مدت، 15 درصد کاهش یافته است اما نگرانی اصلی این است که بسیاری بیجاشدگان در وضعیت بدی به سر می‌برند و امیدی برای برگشت به خانه‌های شان به این زودی‌ها ندارند.

کد(10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آوارگان
مهاجرت
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است