نسل کشی میرزاولنگ:
شرمی بر پیشانی خلیلی!
آنگاه که از شیرخوارگرفته تا پیرمرد 95 ساله به دست وحشی های طالب و داعش سلاخی می شدند رهبر قوم هزاره در برابر نسل کشی ها در پی به صلح کشاندن قاتلان مردم خود است، حال خیانت را معنا کنید! 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۷    ۱۳۹۶/۵/۱۹ کد خبر: 136967 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان((afghanpaper، رویداد تکان دهنده میرزاولنگ نه جنایتی دیگر از سوی تروریستان بلکه در امتداد تنفر مذهبی و قومی، نسل کشی بود که توسط وحشی گرانی صورت گرفت که مدت مدیدی در انتظار فرصت برای قتل عام مردمی بودند که سال ها در برابر افراط گری مقاومت می کردند که به لطف ارگ نشینان خودفروخته فراهم شد.

با نگاهی به تاریخ پرآشوب و تجربه جنایت های بیشمار طی چهاردهه ی افغانستان اما سلاخی و کشتار بی رحمانه غیرنظامیان میرزاولنگ بهت انگیز است آنهم در سرزمینی که پا به دوران جدید گذاشته و به دنبال مشارکت تمامی اقوام بود اما چرا به مانند دروان حاکمیت طالبان خشونت چنین گسترش یافته است؟

مردم هزاره ای که دودهه قبل در ولایت بامیان به دست طالبان قتل عام شدند اکنون نیز با وجود رهبرانی در ساختار حکومت در خط مقدم قربانی شدن به دست افراط گرایان هستند، ضعفی که متوجه رهبران می باشد.

کریم خلیلی با سابقه طولانی در سیاست نه ناآگاه به مسایل جاری می باشد و نه آنچنان بی ذکاوت که پی نبرد در پستی که از سوی رییس جمهور قرار گرفته بیش از صلاحیت برای دهان بستن وی می باشد.

زمانیکه وی به عنوان رهبری برای مردم هزاره در بی تفاوتی تکیه بر مقامی تشریفاتی زده است مردم میرزاولنگ به طرز فجیعی به قتل رسیده و همچنان در اسارت هستند و حکومت هیچ اقدامی نه برای دفاع از آنان و نه بازپس گیری این منطقه صورت داد.

جایگاه و اعتبار اجتماعی خلیلی برگرفته از مردمی می باشد که با وجود تمامی ضعف و بی کفایتی ها همچنان حامی وی هستند اما چگونه مقامی چون وی که حتی کمترین اختیار در خصوص برنامه صلح حکومت وحدت ملی ندارد در برابر امتیاز و پول، عزت مردم را می فروشد؟

این در حالی است که دیگر از سطح جامعه گرفته تا حکومت و گروه های تروریستی می دانند که شورای عالی صلح هیج کارایی نداشته و ندارد و تنها تشریفاتی برای تبلیغات دروغین حکومت است در مراسم و نشست ها.

از سوی دیگر، خلیلی خود سابقه طولانی در نبرد با طالبان دارد و می داند این گروه افراط گر پایبند به هیچ دین، مذهب و قومیتی نمی باشد و تنها برای نابودی و ویرانی و بازگرداندن امارت خود به سر می برند و حال می خواهد با دشمنانی که وحشیانه از کودک شیرخوار گرفته تا پیرمردی 95 ساله را قتل عام کردند، صلح کند؟
کدام صلح و با چه کسانی؟

طالبان طی یک و نیم دهه گذشته نه تنها قدمی کوچک در راستای کاهش خشونت ها برنداشته بلکه خشن تر از هر زمانی به قتل عام غیرنظامیان در هرگوشه ای از افغانستان دست می زنند و حال می ماند قدرتی در دست رهبران پشتون که تروریست تر از هر تروریست داعش و طالب هستند.

خلیلی از ابتدای آنکه از سوی اشرف غنی به ریاست شورای عالی صلح منصوب شد باید این مقام را رد می کرد نه اینکه پس از انتحاری بزرگ کابل وارد نمایش مضحک حکومت برای برگزاری کنفرانس صلح در میانه اعتراض های گسترده مردمی شود.

خیانتی که اکنون خلیلی بر مردم خود روا داشته همان سیاستی است که دهه ها سبب به ثبات نرسیدن افغانستان شد زیرا همواره زمانی که یک رهبر از میان یک قوم باید با اقتدار در پی منافع ملی و مطالبه حقوق مردم باشد به راحتی در برابر امتیاز و پول به زانو در می آید.

تاریخ همچنان که روایت گر جنایت های فجیع در سرزمین آشوب زده افغانستان است از رهبرانی نیز می گوید که با پشت کردن به مردم و بی اعتنایی در برابر کشتار ها به مانند تروریستان در هر جنایت و ویرانی دست داشته اند و حال هرچه می خواهد با چنگ و دندان به مقامی تکیه کند که به ترور برهان الدین ربانی انجامید.

خلیلی باید از ریاست شورای صلح استعفا دهد و جز این، از اعتبار اجتماعی در میان مردم خود به زیر آمده و به مانند بیشمار مقام های خیانت پیشه در پستوی خانه به سر برد و این سرنوشت چندان دور نیست.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلی
شورای صلح
نظرات بینندگان:

>>>   همه می دانند که شورای صلح هیچ کاره است. سوال اینجاست که چرا نمایندگان هزاره ها مثل محقق و دانش تا این حد بی صلاحیت و تماشاگر استند!!

>>>   مردم هزاره جنایت کسانی که واز وجود داعش در میرزاولنگ خبر میدهند بالاتر از جنایتی است که در انجا رخ داده
بادقت باندیشید :تا دیروز طالبان وداعش دشمن بودند!!!؟؟
چی شد امروز آنها برادرانه در کنار هم بر سر یک تعداد مردم بیگناه حمله میکنند وزن وبچه پیر وجوان راقتل عام میکنند.
ببنید مظلومیت مردم هزاره را که حتی سخنگوی دولت که خود شیعه مذهب است. بر جنایات طالبان سرپوش گذاشته واز وجود واین جنایات را به داعش نسبت میدهد
ومسئولان امنیتی بعد چند روز سکوت تنها به یک تاسف اکتفا می کنند .
حتی حامیان خارجی طالبان نیزبا دروغ در روز روشن برای اینکه طالبان را مبرا کند از وجود داعش وپرچمهای سیاه نام برده واز بردن نام طالبان با صراحت خودداری میکنند.

امروز ای جوان هزاره از خواب غفلت بیدار شو که دشمن همان خواب های 250ساله را در سر دارد
ان جوانی هزاره که تاریخ گذشته ومصائب امروز را فراموش کند مطمئن باشید خون هزاره در رگهایش نیست
جوان هزاره بیدار شو .جوان هزاره بیدارشو.

>>>   اصلا خلیلی نباید قبول میکرد این پست سمبولیک را

>>>   دانش و محقق بیکفایت باید پاسخگو باشند که در دولت سمت اجرایی به عهده دارند
صادق

>>>   طالبان وطن فروش چرا به اسرائیل و آمریکا حمله نمی کنند.
چون که نوکران انها هستند واهداف آنها را پیش میبرند.

>>>   داعشی در کار نیست .همه جنایت ها متوجه طالبان وطن فروش است .
اینها میخواهند با نام داعش طالبان را مبرا جلوه دهند تا به مانند گلبدین ادم کش وارد قدرت کنند.
ولی خدا اینها را میشرماند وبا جنایت دیگر ان صورت درنده و وحشی خود را نمایان میسازند.

>>>   مردم افغانستان بخصوص مردم هزاره هرکس چی داخلی وچی خارجی این جنایت را به نام داعش زد دشمن ماست
این جنایات را طالبان سفاک مرتکب شدند.
هر کس انسان است دیگر صلحی با اینان انجام نمیدهد.

>>>   خلیل پدر فعلا به فکر سرمایه های چور کرده شهرک حاجی نبی هست و میترسد که اگر خلاف سیاست حکومت پیش برود سرمایه های باداورده طبط شده و خودش به زندان میرود خلیل پدر حالی مردمش را فدای سرمایه حرام و شهرک هایش کرده اگر مردم هزاره غیرت دارند دیگه خلیل پدر و استاد پیکی( محقق ) را دیگر رهبر خطاب نکنند
اریامهرازکابل

>>>   من به هر قومی که مربوط باشم آنقدر احمق نمیشوم که دزد مربوط قومم که در معامله با دزدان دیگر خود را به
"مقامی " میرساند و به لیسیدن استخوانی دل گرم میکند، و من فکر کنم که دزد قومم "از غم مردم پای لچ میخوابد".

>>>   .... کند این رهبران بی کفایت را و....ت قاتلانی را که کودک را سلاخی می کنند به قرآن مجید قسم خونم بجوش آمده و حاضرم برای نابودی آنهاییکه این چنین ناموس مردم را به گروگان گرفته وبه آنها تجاوز می کنند از خونم بگذرم تا خونشان را به زمین بریزم.

>>>   خلیلی وامثالش شیعه های درباری هستند که دین ومذهبشان پول ودالر است وبه فکر فقر مردوم و ظلم و ستمی که برمردوم هزاره میشود هیچ کوچکترین توجه
ندارند وفقط به فکر امنیت خود وخانواده خودشان هستند

>>>   کریم خلیلی از جمله کسانی است که به اصطلاع عام نمک به حرام دلیلش اینکه کریم خلیلی یک ماور عادی دولت داوود خان بود اما پس از چاپلوسی و خمخم و پیشخدمتی به رهبر واقعی مردم هزاره بابه مزاری مردم هزاره انرا شناختند و بعد از بشهادت رساندن استاد مزاری که پای خلیی هم ناممکن نبوده خودرا بجای رهبر شهید قلمداد کرد و از همین طریق و نام مردم هزاره امروز به جا ومقام نه تنها که خوداش رسیده بلکه پسرو برادراش صاحب مقام و پول بی شمار از فروش بیت المال گردیده اند که بطور نمونه از پست سفارت قزاقستان به نقی جان و فروش تپه تاج که مشهور بنام تپه اسکارت مربوط وزارت دفاع است و بنام شهرک حاجی نبی برادر خلیلی اکنون مسما است یاد کرد وده ها خیانت دیگر از این قرار بواسط خلیلی و فامیلش وجوددارد سوالی که مطرح است اینست که با انهم خلیلی اگر به شهادت رساندن و مجروح کردن صد ها مردم هزاره در چوک دهمزنگ بود و وگروگان گیری و سربریدن ها در سمت منطقه هزاره نشین توسط طالبان و اکنون قتل عام مردم شیعه هزاره را طالبان ترورست وابسته به پاکستان صورت گرفته و نسل کشی کرده نه خلیلی و نه دانش شاگرد وفادار خلیلی حد اقل یک بارهم به اعتراض صدای شانرا بلند نکرده اند و خودرا در چوکی پنهان کرده تا مبدا که ولی نعمتش ازرده خاطر گردد .

>>>   خلیلی بیچاره چی میتواند انجام دهد؟

>>>   روي دالر نازك است. براي خودش ميرسد، اولاد هايش در وزارت خارجه و سفارت ها چكر ميزنند. برادرش شهركها ميسازد. ديگر قوم چيه؟ خليلي بعد از همه امتيازاتيكه بهد از ٢٠٠١ بدست آورده، حالا فراقومي فكر ميكند. حق هم دارند. وقتي مردم گوسفندي خواب است، بازار دوكانداران و تيكه داران گرم است.

>>>   خليل پدر در جنجال و گرفتاريها دور از صدارت و خليل پسر خاموش و زيرك بر مسند سفارت
شاعر كابلى

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک
میگن امروز در یک برنامه در شهر مزارشریف بجای سرود ملی آهنگ استاد مددی نشر شده است. و دلیل جلوگری از پخش سرود ملی را ملی نبودن آن عنوان کرده اند.

>>>   آنقدر #شريك سازيد تا خود استاد اين متن را بخواند!
جناب استا کجا هستی؟ از صلح چه خبر؟
جناب استاد از فاجعه سرپل خبر شدی؟ آیا نمی‌شود که با مخالفین مذاکره کنی که حداقل دست از نسل‌کشی و قتل عام مردم بی‌گناه بردارند؟ مگر خودت نگفته بودی که در صورتی از پس مسئولیت‌هایم برآمده نتوانم، از مردم افغانستان معذرت خواسته از وظیفه‌ام کنار میروم؟ حالا از پس مسئولیت‌هایت برآمده توانستی یاخیر؟

>>>   هزاره از هر طریق ممکن تلاش میکنند که چوکی های حکومتی را حفظ کنند و میدانند سایست ها حذفی از داخل ارگ بگونه قصدی انجام میشود و هر گونه حرکت های مدنی با خون و دهشت خاتمه پیدا میکند . حالا بیخیالان که هزاره ها را رهبری میکنند میدانند کوچکترین حرکت شان به قیمت از دست دادن موقف شان تمام میشود. درین جای شک ای نیست که از هر گروه بیشتر رهبران هزاره متهم به معامله گری هستند.
در کشوری که ریس جمهور خواب پشتونستان در در سر می پروراند. از هر طریق ممکن کوشش بر تضعیف و بی اعتبار کردن رهبران دربین مردم خود ایشان میکند.
متاسفانه که بافت اجتماعی دولت افغانستان به دست تکیه داران جهادی و نکتایی داران متعصب افتاده است .

>>>   این "رهبران"مجاهدین چیزی بنام شرم نمیشناسند.

>>>   رهبران هزاره شنیدن که سیاست هیچ را نمشناسند ولی این طور نیست هر سیاست گری برای کشور ، مردم و قوم خود خدمت میکند در غیر آن آنرا سیاست گفته نمیتوانیم فقت خدمت برای خود و فامیل شان است در فکر هیچ کس و هیچ چیزی دیگر نیست .
مرتضی «رسولی»

>>>   آدم های که حاضرند بخاطر مقام و پول ناموس و وجدان اش را معامله نمایند،در دایره انسانی جاه ندارند.
هادی

>>>   چه کسی خلیلی و محقق را رهبر هزاره کرده است. آنان رهبران شوم خود شان هستند.خلیلی و محقق در طول عمر شان به اندازه یک دانه ارزن برای مردم هزاره خدمت نکرده اند. نه خدمت فرهنگی و علمی و نه خدمت اقتصادی و اجتماعی و نه خدمت نظامی و عاطفی. آنان تحت این عنوان فقط توانسته اند شکمهای شان را سیر کنند و بر پولهای شان بیافزاید.

>>>   استاد خلیلی یک رهبر کارکشته و خردمند است. در سه دور انتخابات ریاست جمهوری نقش پادشاه ساز را داشته است.

>>>   انوارالحق احدى به بى بى سى: اشرف غنى در ٢٠٠٩ دوستم را قاتل گفت، اما در ٢٠١٤ با خوشحالى او را معاون اول انتخاب كرد، معيار در كجاى اين است؟
#مسلم_شيرزاد

>>>   دانش و محقق بايد پاسخگو باشد كه هيچ فايده ندارد اين بودنشان در حكومت صرف به فكر گرفتن چند عكس فيس بوكى هستند. خدا بشرمانه اينها را كه بمانند چند جوان احساساتى جنبش روشنايى مردم را به كشتن دادند
سجاد

>>>   اين قتل عام نتيجه غفلت و بى توجهى قوماندان أمنيه كه هزاره ميباشد است. در انجام وظيفه غفلت كرده
با خبر

>>>   مسؤول اصلی تمام این فجایع که در هزاره جات رخ میدهد کریم خلیلی .... اش می باشد؛ زیرا تمام مردم هزاره را قربانی شهرک های برادرش و چوکی های بی صلاحیت چند نوکرش می کند.

>>>   مردم غیور هزاره دگه بس است دنبال سران بیغیرت هزاره را ایلا کنید دنبال یک ادم دلسوز بروید که مردم بیگناه هزاره کشته نشود مثل خدا بیامرز استاد مزاری نه مثل سه تا هزاره خود فروخته

>>>   این گپ ها جائی را نمیگیرد۰ کوچی احمدزی و تیم فاشیستی اوغان میلیتی های او از نسل کشی برادران طالب خود خاموشانه پشتیانی میکنند و در ظاهر شما را بنام وحدت ملی فریب میدهند۰ فقط تمام قوم های غیر اوغان باید متحد شوند و حساب خود را یکسره از حساب این اوغان های ....رای همیشه جدا کنند۰ تجزیه بین اوغان و اتحاد غیر اوغان ها راه حل است۰

>>>   انگاه که پول معنی پیدا کرد وابزار بهترین دنیا شدوبا ان همه مشکلات مادی حل گردیدودرست وقتی که این فلز با ارزشبعض از صفت های خداوندی {ستار العیوب وقاضی الحاجات } بودن را العیاذا بالله به خود اختصاص داد دیگر همت وغیرت وننگ وقوم وملت ومذهب رنگ باخته وبی ارزش میگردد نه تنهااقای خلیلی هر ابر مرد دیگر تا نهایت درجه خفت وذلت وفرومایگی تنزل میکند واحراز مقام می نماید
محمد داود بیگ معلم لیسه ای صمیم

>>>   این سران هزاره ترسو هستن شرم غیرت ندارین که مردم بیگناه هزاره را میکشد شما حتی یک دلداری مردمت را ندادین.
مهاجر

>>>   سران هزاره دفکر خودشان است سر مردش هر چه بیاد عین خیالشان نیست همین مردم هزاره بودن که شما دقدرت رسییدین.

>>>   از خدا خواستیم که این ....خلیلی را یک کوچی در همان دره های هزاره جات تنها گیر کند که نتیجه این همه چاپلوسی ها به کوچی را بداند۰

>>>   درین کشور داعشی وجود ندارد۰ همین اوغان ها یا پشتونها هستند که گاهی طالب میشوند، و گاهی گلبیدینی، گاهی داعشی، و حتی گاهی جنایتکاران خلقی و نجیبی ویا فاشیست های اوغان ملیتی میشوند۰ تمام این وحشت و کتشار ها را همین اوغان ها میکنند، فقط به اشکال مختلف، و فقط همین اوغان ها۰ رهبر های اینها همه یکی هستند، یعنی همه اوغان هستند و باهم وجه مشترک دارند که به اساس آن باهم همبستگی و همکاری میکنند۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است