کودکان پناهجو در یونان طعمه قاچاقچیان انسان
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۱    ۱۳۹۶/۵/۱۵ کد خبر: 136768 منبع: پرینت

چند فعال حقوق‌ بشر از وضع اسف‌بار کودکان پناهجو در یونان گفتند.

چند فعال حقوق بشر اعلام کردند کودکان پناهجو در یونان و نیز در دیگر کشورهای اروپایی به دلیل سن پایین، بیشتر به دام قاچاقچیان انسان گرفتار می‌شوند.

در ماه آوریل، دانشگاه هاروارد گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد کودکان پناهجو در یونان در خطر سوء استفاده جنسی از جانب گروه‌های تبهکار قرار دارند. علاوه بر نظارت ضعیف بر اجرای قوانین، رواج فقر نیز به این مشکلات بیش از پیش دامن زده است.

سخنگوی سازمان بین‌المللی مبارزه با برده‌داری در اینباره گفت: «سن پایین و سفر به کشوری بیگانه، کودکان را نسبت به قاچاق انسان آسیب پذیرتر می‌کند. حال، هنگامی که این موضوع را با فقر و دور افتادگی در نظر بگیریم، خواهیم دید کودکان چگونه به دام قاچاقچیان سودجو می‌افتند.»

تا اواخر سال 2016، کمتر از 2500 کودک پناهجو به دیگر کشورهای اروپایی انتقال یافته اند. این رقم، کمتر از 11 درصد کل جمعیت کودکان پناهجویی است که در یونان زندگی می‌کنند.

در ماه فوریه، دولت انگلیس تصمیم گرفت برنامه‌ای مبنی بر انتقال کودکان پناهجو به داخل خاک این کشور را لغو کند. مقام های انگلیس ادعا کردند این برنامه برای قاچاقچیان انسان امتیاز محسوب می‌شد.

مسوول بنیاد خیریه انگلیسی «قاچاق انسان» در اینباره گفت: «ما از تحقیق و بررسی درباره این موضوع حمایت کردیم و دریافتیم مدرکی دال بر ادعاهای مقام های انگلیسی وجود ندارد. بر عکس، آنچه قاچاق انسان را افزایش می‌دهد، تشدید آسیب‌پذیری افرادی است که هم اکنون در معرض خطر قرار دارند.»

همچنین، در ماه مِه، درخواستی بر پایه قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در انگلیس نشان داد دولت این کشور نزدیک به هزار و ششصد پیشنهاد نگهداری از کودکان پناهجو از جانب شوراهای محلی را رد کرده است.

در حال حاضر، بیش از 60 هزار پناهجو در یونان حضور دارند و بیش از نیمی از آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. بسیاری از این افراد پس از گریختن از مناطق جنگ زده در افغانستان، سوریه و لیبی، اکنون در مراکز پذیرش گرفتار شده اند. در سال 2016، اتحادیه اروپا و ترکیه توافقی به امضا رساندند که تعداد پناهجویانی که وارد کشورهای اروپایی می‌شوند را محدود کرد.

گفته می‌شود صدها هزار کودک پناهجو تنها و جدا از بزرگسالان زندگی می‌کنند که این مساله می‌تواند آنها را به هدف مناسب‌تری برای قاچاقچیان انسانی که به اردوگاه پناهجویان نفوذ می‌کنند، تبدیل کند. قاچاق مواد مخدر و خشونت میان پناهجویان تبدیل به روال عادی در این اردوگاه‌ها شده است و این موضوع می‌تواند آسیب‌های فیزیکی و روانی شدیدی به کودکان وارد کند.

گریختن صدها هزار پناهجو و مهاجر از درگیری‌های خاورمیانه و کشورهای شمالی قاره آفریقا، اتحادیه اروپا را در سال‌های اخیر با شدیدترین بحران پناهجویان مواجه کرده است. یونان، ایتالیا و اسپانیا کشورهایی هستند که بیشترین فشار را از جانب پناهجویان متحمل شده اند و بسیاری از مهاجرانی که به کشورهای اروپایی سفر می‌کنند، به طور معمول از خاک این 3 کشور عبور می‌کنند.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پناهجو
یونان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است