فرمانداران ما نباید خارجی ها باشند
ملت ما نیاز دارد که وابسته به هیچ نیرو و قدرتی نباشد و خود بتواند سر پای خود بایستد، از دیگر ممالک کمک بخواهد، اما همه چیزشان و فرمانداران شان خارجی ها نباشد 
تاریخ انتشار:   ۰۶:۴۰    ۱۳۹۶/۵/۱۲ کد خبر: 136661 منبع: پرینت

برخی بر این عقیده اند که اگر نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شوند، حکومت وحدت ملی تا چند هفته دیگر سقوط خواهد کرد. آیا سقوط این حکومت به نفع مردم نیست؟ حکومت، افغانستان را به حیث یک فاجعه گران به ارث برده است. آمریکا در افغانستان سه کار را می تواند کند. اول اینکه نیروهای خود را از افغانستان خارج کند و اگر نیروهای خود را خارج کند، نتیجه معلوم است. دوم اینکه به همین وضعیت ادامه دهد ،پول زیادی مصرف کند و نتیجه کمی بگیرد. سوم اینکه جنگ افغانستان را به عنوان یک ورشکستگی نگاه کند و فشار بیشتر را بالای هراس افکنان در افغانستان وارد کند. مشاور وزارت دفاع آمریکا این نکات را ذکر کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، داکتر زلمی زابلی، عضو مجلس سنا در برنامه «نگرش» گفت: این وظیفه شهروندان یک کشور است که خود از کشور خود در برابر دشمنانشان دفاع کنند و این مکلفیت دولت ها است که از قلمروشان، از تمامیت ارضی شان، خودشان دفاع کنند. این البته باعث سربلندی ملت ها است. باعث ابهت و افتخار است. اما این مساله از افغان ها ربوده شده است. نظر به شرایط فوق العاده مبرم، شرایط بسیار بغرنج، افغان ها حالا قادر به دفاع از مملکت خود نبوده و نیستند.

وی، در خصوص کمک های جامعه بین الملل به افغانستان گفت: حالا آمدیم بر سر مساله کمک یا طلبیدن نیروهای اجنبی یا کشورهای دوست و متعهد که به خاطر دفاع از تمامیت ارضی، استقلال و قلمرو کشور، با ما همکاری می کنند. این موضوع در ذات خود آنقدر هم ناپسند نیست و در تضاد با استقلال یا حاکمیت یک مملکت نیست. دولت های امروزی، اکثرا کشورهایی که مستقل هستند بخاطر تامین منافع شان، از یک کشوری که با آن متعهد هستند و هم پیمان می باشند برای تامین امنیت شان دعوت می کنند. افغانستان هم به این کار نیاز دارد. اما مدیریت و درایت برای این کار را ندارد و این وضع عاملی برای زیر سلطه گرفتن کشور شده است. بیش از شانزده سال است که نیروهای خارجی در افغانستان حضور دارند، اما کمکی برای آوردن امنیت و حفظ مرزهای کشور نشده اند.

زابلی، در خصوص گفته های مشاور وزارت دفاع آمریکا درمورد جنگ افغانستان بیان داشت: آمریکایی ها این جنگ روانی را در حال حاضر به راه انداخته اند و نیاز دارند که این جنگ را ادامه دهند. در این سال هایی که آنها در اینجا بوده اند ما باید از کمک های آنها استفاده می کردیم و پیشرفت می نمودیم اما آنها حالا به ما منت می دهند که اگر ما برویم، شما از پس خود بر نمی آیید. ملت ما نیاز دارد که وابسته به هیچ نیرو و قدرتی نباشد و خود بتواند سر پای خود بایستد از دیگر ممالک کمک بخواهد اما همه چیزشان و فرمانداران شان خارجی ها نباشد.

اما متاسفانه حکومت داران ما نمی توانند این موضوع را اجرا کنند، ممکلتی هستیم که سیاست داخلی و خارجی درست نداریم، کابینه درست نداریم، نهادهای دولتی مان در دست افرادی بی لیاقت است. پارلمان در دست افرادی مافیافی می باشد. در این حالت چطور می توانیم خود بودجه خود را تامین کنیم، امنیت ایجاد کنیم. متاسفانه کشور ما تکه پاره شده است و زمان زیادی نیاز دارد تا به یک کشور منسجم برسد.

این آگاه نظامی، در مورد چگونگی ایجاد امنیت و ثبات به طور مستقل بیان داشت: ما باید برنامه ای برای آینده خود داشته باشیم که اگر در آینده، حامیان افغانستان از اینجا خارج شده اند ما بتوانیم به راحتی خلا آنها را پر کنیم. در حال حاضر همه کشورهای دنیا می دانند که تمام مشکلات کشور ما از پاکستان است و بدون اراده این کشور هیچ کشور دیگری نمی تواند امنیت را به افغانستان بیاورد. از این طرف آمریکا هم پیوسته برای ما استراتژی جنگ طرح می کند، به وزیر دفاع خود هم گفته است که هر قدر هم که نیرو روان می کنی مربوط به خودت است. هیچ وقت نگفته اند که برای صلح پول می دهم بلکه برای جنگ است که یکسره هزینه می کند. به این ترتیب است که آمریکا افغانی ها را همیشه به طرف بدبختی سوق می دهند.

این عضو سنا معتقد است، آمریکا هنوز خود نمی داند در افغانستان چه باید کند و افزود: مساله آمریکا در افغانستان و متحدانش به یک مساله حیثیتی تبدیل شده است. حالا با این گفته وزیر دفاع آمریکا، دولت باید برای خود استراتژی داشته باشد که اگر نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شد، بتواند امنیت کشور را کنترل کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارگ
خارجی ها
نظرات بینندگان:

>>>   سناتور جان، معاش خودت را خارجی ها میپردازند، تعمیر سنا را خارجی برایت خیراتی ساخته اند، و امنیت عمومی ات را هم خارجی ها گرفته اند. پس زیاد کلانکاری نکن. راستی که ولسمشر صییب تانرا هم همین خارجی ها تعیین نمودند.

>>>   حكمتيار حكومت رولا غنى را مى پذيرد و تحت درفش و غرش هوا پيما هاى امريكاى ها مى خواهد زيست كند ، اما حكومت مجاهدين و همفكران خود را قبول نداشت و براى تخريب حاكميت مجاهدين بيش از هزار ها انسان كابلى را به قتل رساند . مگر رولا و غنى ، مسلمان تر از شهيد مسعود و ربانى اند ! بديهى است كه حكمتيار فاشيست حاكميت تاجيكها را بد تر از حاكميت عيسوى ها و كمونيست ها تلقى مى كرد و مى كند.
من از همين جا به عبدالله ، عطا و هر تاجيكى كه با هر بهانه و دليلى از حكمتيار استقبال مى كنند لعنت مى فرستم و اينها را هم دست جنايات و خيانت هاى حكمتيار مى دانم ، باور دارم كه هر انسانى با شرفى اين حقيقت را مى داند.
تاجيكان نبايد به خايين هاى صف خود بيش از اين فرصت دهند ورنه در انتظار توهين تاريخ باشند.

>>>   مولانا فرید آگاهی مسایل سیاسی :
گارنیزیون کابل برای سرکوب یک قوم خاص و یک جریان خاص به میان آمده است .
ترکیب قومی گارنیزون را ببینید .قومندان از یک قوم . معاون اش از یک قوم ریس ارکان از یک قوم نود درصد افرادش از یک قوم . در کشتار ۲۴۰ سربازان مان در بلخ کسانی دست داشتند که خودشان لباس سرباز و پلیس را می پوشند و برای ارگ کار می کنند. در این روز های آخر غنی حکومت اش را مانند حکومت داکتر نجیب اداره می کند

>>>   بسم الله شیر" رییس حزب وفاق ملی؛
چرا پشتون ها قدرت و حاكميت افغانستان را در انحصار خود گرفتند و ميخواهند ديگر اقوام را براى هميشه از قدرت به حاشيه برانند و نابود كنند؟ چرا پشتونها به برابري و برادري باور ندارند و خود را برتر از ديگر اقوام ميبينند؟
گناه اقوام غير پشتون چيست كه بايد كشته شوند و هميشه محكوم باشند؟
برادران پشتون بيآييد اصل برابري و برادري را قبول كنيد و به شكل صلح آميز در كنار اقوام ديگر زندگي كنيد و دست از تماميت خواهي برداريد تا مردم ما بعد از دو صد سال به آرامش برسند و ملك و ملت آبا و آرام شوند.

>>>   كسانكه از امريكا آمدند، نود درصد دزدى را همينا كردند، اينها سازمان هاى كمك رسانى جهانى را ميشناختند، به ميليارد دزدى كردند

>>>   حلقه فاشیستی ارگ بنام دفاع از آبهای افغانستان خود را از انزوا بیرون میکشند.
تمام معادن مارا باداران خارجی شان میدزدند و آرامند . اما آبهای رفته را در غربال نگهمیدارند

>>>   کشور بدبخت و بدنام که تابعیت اش مایه شرم و سر افگندگی در جهان است و مردم جهان به این سر زمین به چشم یک جنگل وحشی و خطرناک مینگرند . هویت بدنام افغان که نامردانه و مظلومانه به پیشانی 30 میلیون نفر بیگناه زده شده است از باعث خیانت کثیف ترین سیاست مداران است که فقط برای خود مقام و عیش و عشرت میخواهند و مردم را در بی سرنوشتی و بیکاری و اوارگی مجبور به انجام هرگونه جنایت و خیانت و وحشی گری میکنند .

>>>   زياد شهروند و ملت نگو كه باز قضيه بچه ات همراى يكى از شهروندان ياد آدم ميايد.

>>>   چرا برای آمریکا گزینه های متعددی را درمورد افغانستان برمی شمرید؟ چرا این گزینه های فریبنده را تول وترازومیکنید؟ چرا فرضیه های عینی وواقعی که حق طبیعی وقانونی ملت ماست را مطرح نمیکنید؟ چرانمیگوئید، آمریکا درافغانستان دو گزینه بیشتر ندارد، یاتوان مقابله با تروریستها را درافغانستان ندارد، پس جواب آمریکا برای مجامع جهانی که خودرا ابرقدرت مطلق جهان میداند چیست؟ یا اینکه توان مقابله باترورستان را دارد ولی نمیکند؟ قضاوت با خوانندگان گرامی.
جاغوری

>>>   هر چی بلای که سر ما افغان ها میاد تقصیر خودم ما هست .ما اصلا متحد نیستیم هر روز مردم بی گناه شهید میشن رییس جمهور هم خیلی خوبه غنی ولی مردم بی فرهنگ هست سر یه موضوع کوچیک برادرشو میکشه رییس جمهور هری باشه مردم شهور و فرهنگ نداشته باشه افغانستان همیشه تو خون غرقه سرباز دزد به خاطر پول وطنشو میفروشه و... اصلا ما افغان ها معنی فرهنگ و متحد شدن را نمیدانیم چی هست.حق ما هست که کشته بشیم هر وقت انتحاری میشه دیگه همه سروصدا میکنه الکی متحد اگه باشیم اینجوری نمیشه بی فرهنگ تر وغیر متحدترین کشور روی زمین افغانستان هست روی یک صندلی۱۰ نفر ایستادن .واقعا ما باید خجالت بکشیم .کشور درست میخواهیم باید متحد باشیم فرقی نمیکنه کی رییس هست و...

>>>   نام افغان برای اولین بار منحیث نام شهروندان کشور با جعل، ریا، و تهدید در لویه جرگه سال ۱۹۶۳ از طرف باند قومپرستان پشتون آن وقت و به همکاری ظاهر و کاکا هایش بالا مردم تحمیل شد۰ پشتون ساختن کامل کشور یکی از پلان های شوم آنها بود که تا به حال ادامه دارد۰ افغان، اوغان، پتان، همه نام های مترادف برای قوم پشتون هستند، و با هویت دیگر قوم های ساکن اصلی این دیار هیچ ارتباط ندارند۰ تحمیل نام و هویت یک قوم بالای قوم های دیگر خیانت ملی است، و خاموشی علیه آن هم بُزدلی و خیانت ملی میباشد۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است