نخبه های محروم و نظام قبیله گرا!
حکومتی که در ظاهر مدعی پذیرای قشر تحصیل کرده است تنها در یک قوم خلاصه می شود و حال نتیجه کنکور نشان داد که جامعه در پی برهم زدن نظم سنتی نظام سلطه جو است 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۹    ۱۳۹۶/۵/۸ کد خبر: 136514 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان((afghanpaper، طی چهل سال ناامنی و جنگ بخش اعظم نخبگان و تحصیل کردگان یا ترور و کشته و یا مجبور به ترک کشور و زندگی در مهاجرت شدند و به عبارتی طی سال ها حضور جنگ سالاران در قدرت افغانستان روز به روز به خشونت و درگیری فرو رفته است.

ورود به دوران جدید در تاریخ افغانستان که با وجود نقض های بیشمار سبب ادامه جنگ و ظهور فساد در لایه لایه حکومت شده است اما زمینه برای نسلی به وجود آمد که از راه تحصیل و آموزش در پی بالا بردن سطح جامعه و به عبارتی سازندگی برای آینده می باشد.

با وجود اینکه اشرف غنی از ابتدای ورود به قدرت همواره مدعی حمایت از قشر جوانان تحصیلکرده برای حضور در نظام است اما با نگاهی به ساختار حکومت، به مانند گذشته سنت وار در اختیار مقام های وابسته و با نگاه قومیتی می باشد.

نظمی که از دیرباز در راس قدرت و نهادهای حکومتی برقرار بود و هست تا همچنان یک قوم برتر در راس و باقی اقوام بر اساس قوانین نانوشته اما حاکم بر افغانستان در رده های پایین قرار می گیرد، پست های کلیدی و مهم برای قوم پشتون است و پس از آن تاجیک و کمترین امکانات برای دیگر اقوام.

نتایج کنکور تازه نشر شده سال جاری نشان داد که جامعه به سوی برهم زدن این نظم سنتی و قومیتی پیش می رود: سه نفر اول کنکور سال 1396 از قوم هزاره می باشد که در رشته طب در دانشگاه کابل تحصیل خواهند کرد.

هرچند در گذشته ای نه چندان دور، امکانات آموزشی و تحصیل متمرکز بر قوم پشتون و تاجیک بود اما اکنون با برهم خوردن مناسبات سیاسی کشور و بالا رفتن سطح آگاهی جامعه دیگر نمی توان پیشرفت دیگر اقوام را نادیده گرفت و می ماند حکومت وحدت ملی با ادعاهای بسیار و نتایج محدود.

در حالی که از بالاترین مقام ها تا سفیر و نماینده در سیطره مقام های تباری ارگ قرار دارد در تظاد آشکار با قشر تحصیلکرده افغانستان است، فساد و حکومت دیکتاتوری اشرف غنی که سبب شکاف اختلاف های قومیتی شده با تمامی توان هر نخبه و تحصیلکرده را رد و در پی مقام های همراه می باشد.

رییس جمهور به مانند حکومت کرزی در ظاهر و با صرف هزینه های بسیار خود را پذیرای افراد با صلاحیت نشان می دهند در حالی که حتی جامعه درگیر با جنگ تاب تحمل عملکرد تباری حکومت را از دست داده و در هر فرصتی خواهان اصلاحات هستند.

ویرانی و جنگی که از سوی دولتمردان مربوط به سیاست پاکستان و یا دیگر عوامل خارجی عنوان می شود تنها برای فریب افکار عمومی است در حالی که آنچه رخ می دهد از درون نظام حاکم و براساس منافع قومیتی بر مردم تحمیل می شود.

هرچند حکومت با حمایت همه چانبه امریکا در یک مقام و یک قومیت متمرکز شده است اما برای دوری از آنچه بارها در گذشته تاریک افغانستان رخ داده و به نبرد میان قومیت ها رسید باید به سوی مشارکت در قدرت پیش رفت و به جای مقام های سمتی و سلیقه ای افرادی با صلاحیت جایگزین شوند بدون نگاه تبعیض آمیز.

اشرف غنی اگر چه به مانند دیگر رهبران یک جنگ سالار نیست اما به عنوان یک تحصیلکرده به همان راهی می رود که حکومت ها در گذشته تاریک افغانستان رفته اند، رهبران قوم پشتون خطر قدرت یافتن مقام های دیگر اقوام را بیشتر از تروریسم و افراط گری می دانند و برهمین اساس به جای دشمن پنداشتن طالبان به آنان به عنوان ذخیره های قومی می نگرند.

از جانب دیگر حضور زنان در جامعه و فضای سیاسی با وجود حاکمیت 50 درصدی طالبان بر افغانستان دستاوردی بزرگ برای کشور است و در حالی که همواره تهدید افراط گرایان بر زنان جامعه بوده و هست، 33 درصد از قبول شدگان کنکور سال جاری را دختران تشکیل می دهد.

تحصیل و آموزش جدای از اینکه جز حقوق اولیه است به دور از قومیت و نژاد باید در اختیار تمامی باشندگان در هر نقطه ای از افغانستان قرار گیرد زیرا جامعه اکنون هرگونه تبعیض و فشار را رد می کند.

و افغانستان امروز نه آن کشور دیروز است که با تحریک خارجی و یا پرچم سفید به تباهی کشیده شود و نه طالب جنگ سالاران برخاسته از افراط گری است بلکه سازندگی می طلبد و امنیت از دلِ مشارکت و همراهی تمامی اقوام.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کانکور
قومگرایی
نظرات بینندگان:

>>>   هزاره ها با دولت یکجا شدند و دست از اعتراضات کشیدند و جنبش روشنایی نیز دست از تظاهرات کشید،بنأ دولت به پاس این خدمات شان،ده کیلومتر سرک را در دایکوتدی قیر میکند و سه نفر اول کانکور را نیز از ملیت هزاره انتخاب کردند.
بدرنگان که حساب و کتاب برابر شد.

>>>   انتحار در انحصار یک قوم .
افتخار در انحصار یک قوم.
هزاره با علم وتحصیل افتخار می افریند.
اوغان با انتحار ووطن فروشی خفت می افریند.

>>>   اولا نخبه باید تعریف شود بعدا قضاوت نمائیم

>>>   باور کنید اگر خراسان (افغانستان کنونی )در مدت300سال اخیردر دست مردمان اصلی خود یعنی تاجیک وهزاره وازبک بود اکنون از جاپان جلو تر بود .
ولی افسوس این کشور پر افتخار به دست قوم مهاجر پشتون افتاد و.....
طبعاً قوم مهاجر هیچ احساسی نسبت به کشوری که اورا پناه داده ندارد.اینها جز خیانت کاری دیگر برای این وطن نکردند.

>>>   اگر شفافیت وعدالت باشد معلوم میشود کی مرد میدان است با لاف وپتاف افتخار به استخوان های دزدان گذشته کسی خوب نمیشود
آنانیکه دیگران را از خود کمتروخود را برتر فکر میکنندحالا شاید اندکی متوجه شده باشند

>>>   نه نه این عدالت نیست این تعصب قومی است چگونه ممکن است کسی از بامیان که عقب مانده ترین ولایت است باشد ونمره اول را اخذ کند حتما واسطه وزور درکار بوده، چون پدرش کارگر شاروالی وخودش هم درقالین بافی کارمینموده که حتما چاقوی تیز با خود داشته است بنا ما اینرا قبول نداریم وتظاهرات میکنیم ، راه خوست کابل را مسدود میسازیم

>>>   تاریخ به خوبی نشان داده است که نظامهای دیکتاتوری در جهان همیشه سقوط کرده است .و هرگز پایدار نخواهد ماند.

>>>   حکومت غنی درست است که برمبنا والگوی روز دنیا(آرای مردم) به وجود آمد. اما درعمل کاملا روش سنتی وتک قطبی خودش را درانظار عمومی به نمایش گذاشت است، این افتضاح آن قدر واضح است که یک کودک که هیچ آشنای به امور سیاسی و مدیریتی ندارد کار نامه غنی را قرن حجری میداند. یک نمونه اش اردو و پولیس حق تهاجم در مقابل دشمن ندارد، وقت طالب وداعش( برادران ناراضی) کارت به گلوی اردو و پولیس گذاشت فقط حق دفاع دارد. این برنامه سیستماتیک است که هرروز جوانهای ما قتل عام می شوند. خودت حدیث مفصل بخان ازاین مجمل.
حق خواه

>>>   درس به خود خوانده منت ایشان را باید غنی بکشد. اګر حکومت ناز و نخره هر نابغه را بکشد دیګر دنیا ویران خواهد شد
در کشور های اروپایی به میلیونها نابغه ها است انها باید دولت خود را باید منه دار خود بسازد که درس خوانده اند
باید ګفت که هر کس درس بخود میخواند و کار به شکم خود میکند. دولن را منت دار خود نسازد
اګر این جوان درس خواند همان قدر لذت اش را خواهد برد و در یک پست دولتی وظیفه اجرا خواهد کرد نه اینکه جاروب را ګرفته سرک را جاروب بزند.

>>>   محمد فرهنگدوست هروی
باز هم تقلب و حق تلفی هراتیان که نفس شان بریده.
ننگرهار با 300 هزار جمعیت 15399 نفر کامیابی در کنکور سراسری داشته.
هرات با 3000000 جمعیت هرات 10850 کامیابی در کنکور داشته. هرکس که چنین خیانتی در حق مردم میکند یقیناً مسلمان نیست. چون یک مسلمان چنین خیانت در حق برادر مسلمان خود نمیکند.

>>>   سال گذشته شهره قادري شاهدخت تاجيك تبار كه پدرش معيوب و نابيناست، اول نمره كانكور سرتاسري كشور گرديده بود اما هيچ كس ننوشت كه يك دختر تاجيك در كشوري مرد سالار و زن ستيزي مانند افغانستان اول نمره عمومي گشت.
و حالا چنان با آب و تاب هزاره بودن ، ولايت و ولسوالي مربوطه اول نمره امسال برجسته ميگردد كه گويا فردا به مريخ روان است.

>>>   به نظرمن هیچ چیزی نیست این یک ساخته کاری است از قواره اش فهمیده میشود که چین استعداد ندارد.

>>>   معلوم میشود که بسیاروارخطا هستید هههه

>>>   لالا هـراتی !
این احصائیه گیری یا نفوس شماری نیست امتحان است ! وقتی مشت تو خالی است حکومت به اساس نفوس برایت امتیاز بدهد؟؟؟

>>>   Mutaref
مجيد قرار، نماينده «فرهنگي» اشرف غنى در واشنگتن نوشته است ؛ اين وطن از ماست، دل ما كه افتخارى مي باشيم يا انتحارى، همين از بزرگى من است كه هم آب هستم و هم آتش !

>>>   په پشتو کی یو متل دی:
ژرنده که دپلار ده ، هم په وار ده.
در سال آینده بخیر ،اول نمره عمومی از ولایت لوگر می برآید و اشرف غنی او را غرض تحصیلات عالی به پوهنتون جورج واشنگتن به امریکا میفرستد.

>>>   شما برای چی تحصیل میکنید؟وبه دانشگاه میروید؟
اگر شما هم مثل انسانهای نا اگاه وبی سواد دنبال تعصب باشید
چه تفاوتی بین شما وانهاست !!!!

>>>   نظر دهنده اول
اگر به خوب رنگی وبد رنگی است خدا ما بدرنگها را بیشتر دوست داشته ودارد.
شما خوب رنگاره بری ماخلق کرد تا از شما لذت ببریم

>>>   تا کور شود چشمی که نتواند ببیند افتخار هزاره را.

>>>   اوغان وطن فروش وتاجیک دزد از حسد وبخل نمیتواند موفقیت هزاره را ببینند .
اما این اول راه است ....

>>>   قدرت ما در قلم علم ماست. نه در انتحار ویا چور وچپاول

>>>   هزاره ها چنان مظلومند که همه باورکرده اند که اول نمره کانکور نباید ازولایت های محروم باشد، ویا مانند امورسیاسی باید ترجیحا ازقوم پشتون ویاتاجیک باشد، امروز هزاره ها درهر موقعیتی که هستند چه تحصیل ویا مقام سیاسی واداری وفرهنگی وهنری ونظامی براساس لیاقت وشایستگی خود بوده نه براساس پارتی قومی ونژادپرستی نژادپرستان ظالم وجاهل. مسٱله نژاد برای تاجیک وپشتون درحد پرستش مهم است، وهمین نژادپرستی آنهارا کروکور ساخته است.
جاغوری

>>>   ازبرادران تاجیک آنقدر نمره اولی درکانکور زیاد دارند که برای فرزندان پولدار وسیاسی ونظامی شان عادی شده وتازه نوبت به فرزندان فقرا ومعلولین شان آنهم به قسمت دختران شان رسیده است، ولی نوبت نمره اولی تازه برای فرزندان ذکور هزاره هارسیده است، هزاره ها حق دارند که خوشحال باشند، ببینیم نوبت نمره اولی به دختران شان درکدام مقطع تاریخ خواهد رسید؟
جویا

>>>   به نظردهنده اخیر ضمن عرض سلام خدمت تان عرض کنم که پارسال اگر خواهر تاجیک ما اول نمره شده درقدم اول وظیفه برادران تاجیک مان بود که باید حداقل از خواهر محترمه درفضای مجازی ضمن نشر خبر موفقیت ایشان٬ استقبال به عمل می اوردند بعدشم من خودم ضمن هزاره بودنم به تمام کسانی که به نحوی برای افغانستان افتخار افرینی می کنند افتخار می کنم ولو از هر قومی که باشد بناءً بهتر است مساله را قومی جلوه ندهیم .
محمدی غزنوی

>>>   حالا مردم زحمتکش هزاره دکنکورسراسری کامیاب شده چرا زورت میته شما اوغانها شما بمب دجانتان بسته میکنین ادم های بیگناه رامیکشین ایا شما انسانین

>>>   نوسینده محترم !
تاریخ جنګ های داخلی رامطالعه کنید همین
افغانها بود که مردم کابل را ازجنایات شما رها کردند ازمردم عادی کابل بپرس چرا ازحقایق گوشه گیری میکنید جنایات کاران معلوم است .

>>>   شما میگوید منطقه بامیان عقب مانده است مردم بامیان ابادی می اورد شما اوغانها مملکت خراب میکنید مثل بت بامیان ادم میکشید انتهاری میکنید شما اندازه حیوان عقل ندارید

>>>   شما تاجیکهااف ها و پشتون سینک های مهاجر کاری که کاری نتوانستید .
وطن را به صاحب بان اصلی اش یعنی ترکها وترک تبار( هزاره ها وازبک ها واگذارید )از چاپان وچین هم پیشرفته تر میسازند.شما دیگر در سر روی هم نمیزنید ومثل انسانها ی متمدن زندگی خواهید کرد .
ودر جهان شما را بعنوان انتحاری ودزد ووندی یاد نخواهند کرد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است