تحولات ترکیه در چهارشنبه 4 اسد 96
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۱    ۱۳۹۶/۵/۵ کد خبر: 136401 منبع: پرینت

** وزارت خارجه اسراییلدر واکنش به سخنان اعتراض آمیز رییس جمهوری ترکیه در انتقاد از اقدام های رژیم صهیونیستی در مسجد الاقصی به اردوغان یادآوری کرد که عصر امپراتوری عثمانی پایان یافته و بهتر است وی به امور کشور خود بپردازد.
رجب طیب اردوغان دیروز در جمع اعضای پارلمانی حزب عدالت و توسعه در دفاع از مسجدالاقصی؛ اقدام های تجاوزکارانه این رژیم را تروریستی، نادرست و تحریف شده خواند.

** 'جم اوزدمیر' رهبر حزب سبزهای آلمان و نامزد این حزب در انتخابات آینده پارلمانی این کشور با درخواست قطع کمک های مالی ترکیه به مساجد آلمان و اتخاذ تحریم های سختی علیه آنکارا؛ گفت که اردوغان می خواهد ترکیه ای دیگر در آلمان تاسیس کند.
این سیاستمدار غربی در پاسخ به سئوالی درباره اختلاف میان آلمان و ترکیه و حق نمایندگان مجلس آلمان برای بازدید از سربازان مستقر در پایگاه هوایی قونیه، گفت که رجب طیب اردوغان، به موازین سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) وفادار نیست و مثل یک آدم خوشگذران عمل می کند.

** نخست وزیر ترکیه با انتشار مطلبی در توئیتر ضمن اشاره به حساسیت جهان اسلام نسبت به مقدسات در بیت المقدس و به خصوص مسجد الاقصی، از رژیم صهیونیستی خواست که هر چه سریع تر به اقدامات اشتباه خود در آن مکان مقدس پایان دهد.
بینالی یلدریم با تاکید بر این که تروریسم تهدیدی علیه تمام بشریت است و دین، زبان و نژاد ندارد؛ بار دیگر این جنایت ها را به شدت محکوم کرد.

** پوشیدن پیراهن های آستین کوتاه سفید رنگ با عبارت 'قهرمان ـ Hero' بر روی سینه هایشان، شیوه تازه منتقدان معترض به وضع موجود و دولت حاکم در ترکیه است.
اعتراض به این شیوه از روزی آغاز شد که گوکحان گوچلو از افسران فعال در کودتای سال گذشته و از متهمان سوء قصد به رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه با این پیراهن در دادگاه حاضر شد.
افراد با چنین پپراهنی بر تن به اتهام تبلیغ گروه های تروریستی و کودتاگران بازداشت و از یک تا پنج سال محکوم به حبس می شوند.

** براساس اعلام رجب طیب اردوغان در مجلس ملی ترکیه، کشورش به زودی صاحب سامانه های موشکی دفاعی اس400 روسی با روند تولید مشترک خواهد شد.
فکری ایشیک وزیر دفاع سابق ترکیه دو هفته پیش از قطعی شدن خرید موشک های اس400 خبر داد.

** مقام های اتحادیه اروپا دیروز در مذاکرات سیاسی سطح بالا با دولت ترکیه در بروکسل، بر ارتقای حقوق بشر و حکومت قانون در ترکیه تاکید و از حمایت این کشور در اجرای برجام قدردانی کردند.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری حاشیه این مذاکرات؛ با ابراز نگرانی در خصوص زندانی کردن شمار زیادی از اعضای گروه های سیاسی مخالف، روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشر در ترکیه، بر همکاری و گفت وگو با گام های اساسی و مثبت (از سوی ترکیه) در زمینه حکومت قانون و آزادی های اساسی و همراهی روابط دوجانبه با کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاکید کرد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترکیه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است