هر کس کارکرد خود را منافع ملی می خواند
هم در جناح دولت و هم جناح سیاسیون، اهداف مشخصی که تطبیق آن منافع ملی را در پی داشته باشد وجود ندارد و تا امروز به شکل مدون تعریفی از منافع ملی وجود ندارد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۱    ۱۳۹۶/۵/۴ کد خبر: 136378 منبع: پرینت

از برآیند کار حکومت وحدت ملی و نیز جناح ها و احزاب مختلف چنین بر می آید که تعریفی از منافع ملی در بین اینها وجود ندارد و هر کس عملکرد خود را منافع ملی می داند. کشتار مردم در اعتراضات مدنی توسط حکومت و دنبال شدن منافع شخصی و بازگشت دادن صلاحیت ها و قدرت ها در خواسته های ایتلاف نجات افغانستان نمونه ای این موارد است. رییس اجرایی حکومت درمراسم افتتاح پارلمان جوانان به رقبای سیاسی خود هشدار می دهد که منافع ملی را قربانی خواسته های شخصی شان نکنند حال آنکه والی بلخ به وی انتقاد کرده بود که بخاطر چند چوکی و پول به کسانیکه به وی رای داده اند خیانت کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، مولانا فرید، آگاه مسایل سیاسی در گفتگو با "محور" درخصوص نبود تعریف از منافع ملی در بین سیاسیون کشور گفت: هم در جناح دولت و هم جناح سیاسیون، اهداف مشخصی که تطبیق آن منافع ملی را در پی داشته باشد وجود ندارد.

فرید می گوید: دولت وحدت ملی و بخصوص رییس حکومت نه تنها از دید سیاستمداران در محورهای سیاسی همچون جبهه نوین افغانستان، موسسه سیاسی به نام محور مردم، شورای حراست و ثبات و ایتلاف نجات، بلکه از آدرس معاون اول مجلس نمایندگان به تفرقه افکنی متهم می شود و خواستار استعفای وی شده اند. چراکه از جانب حکومت اهداف مشخصی که مردم در آن منفعت داشته باشند، وجود ندارد و اگر هم داد برای مردم گنگ و مبهم است.

وی، درخصوص نبود تعریف منافع ملی اظهار می کند: دولت تا امروز به شکل مدون منافع ملی را تعریف نکرده است و منافع ملی در منافع شخصی سیاستگران گم است. هر چیزی که حکومت انجام دهد ولو که غلط باشد، منافع ملی است! سخنگوهای رییس جمهور می گویند که رییس جمهور روزی 16 ساعت کار می کند اما نتیجه یک ساعت کارش هم دیده نشده است و می بینیم که وضعیت امنیتی هر روز از روز قبل بدتر می شود و کشور به پرتگاه سقوط می رود.

این آگاه سیاسی بیان می کند: قدرت و صلاحیت رییس جمهور در قانون اساسی تعریف شده است. حوصله ای که رییس اجرایی به خرج داده است از صبر ایوب گذشته است و کسی نمی فهمد که این صبر تا کی ادامه دارد. نتیجه کار این دولت مشخص نیست اما باز هم ادعاهای اینکه وی متفکر دوم جهان ، سرقوماندان اعلای کشور و نویسنده کتب گوناگون سیاسی است به وفور می شود.

تشکیل ایتلاف نجات افغانستان از سوی رییس مجلس سنا بشدت مورد انتقاد قرار گرفته است، این آگاه سیاسی در اینباره معتقد است: تا قبل از تشکیل این ایتلاف چندین جریان سیاسی در کشور بوده است اما بقدری این مساله در حکو مت و رییس مجلس سنا بزرگ شده است و سر و صدا به راه انداخته است که مردم مانند داعش از آن می ترسند. جدی گرفتن یک محور سیاسی توسط خود اینها به این معنا است که دولت خود یک هدفی غیر از هدف سیاسی را دنبال می کند.

فرید، درخصوص کارکرد ایتلاف ها برای منافع ملی بیان می کند: قبل از اینکه روی منافع ملی بحثی صورت بگیرد باید مشخص شود که منافع ملی چیست؟ امروز در این کشور کسانی هستند که از طالب دفاع می کنند و حکومت هم با آنان سرو کاری ندارد. یکی از تنظیم ها در حال حاضر به حکومت پیوسته است و مدعی است که از ثبات حمایت می کند اما از حکومت پشتیبانی نمی کند، آیا اینکار ممکن است! هرکس کارکرد خود را منافع ملی می گوید.

وی افزود: در قطعی بودن جریان های سیاسی شکی نیست اما اجازه رشد احزاب سیاسی به بهانه قومی و منطقه ای بودن داده نشده است تا بلکه اینها با اتحاد و انسجام یکدیگر یک آجندای ملی تشکیل می دادند.

این آگاه سیاسی، در خصوص ادامه نیافتن برخی از جنبش ها و حرکت ها در کشور بیان کرد: یکی از خواسته های جنبش رستاخیز تغییر برکناری رییس اجرایی، رییس جمهور، مشاور شورای امنیت و برخی دیگر از مقام ها بود و این افراد را خاین به کشور گفتند اما بالاخره همین ها با نامگذاری یک چهارراهی به نام یکی از کشته هایشان از حکومت تقدیر کردند و به این امتیاز ناچیز قانع شدند درحالی که کشتارها توسط افراد همین حکومت صورت گرفته بود.

به باور فرید، حکومت در خیالبافی بسر می برد و وعده هایی از صلح فراتر می دهد و می گوید که جای تروریزم را با توریزم عوض می کند درحالی که در وظیفه اصلی اش که تامین امنیت است مانده است.

وی بیان می کند: مسوولیت جریان های سیاسی این است که در حمایت از نظام باشند اما زمانیکه حکومت از جریان های سیاسی حمایت کند. واقعیت این است که این حکومت با جریان های سیاسی درگیر نیست و بیشتر با معاون اول خود، معاون رییس اجرایی، وزیر خارجه و پارلمان خود درگیر است که باید متوجه این اشتباهش باشد و طرفین را قناعت بدهد.

فرید می افزاید: حکومت در یک میز با طرفین سیاسی اش به گفتمان بنشیند و اگر حق با آنان نبود، رو در روی مردم آنان را سرجایشان بنشاند و مردم نیز می فهمند که این جناح ها برای منفعت خودشان کار می کردند و در غیر اینصورت از نظر من حکومت بیشتر عامل گسست سیاسی در افغانستان است تا سیاستمداران.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت
خیالبافی
نظرات بینندگان:

>>>   تقریبآ تبصره خودت بجا وکار آمد. است اگر رییس جمهور این شهامت بخرچ دهد. وبا کسانیکه با او از در مسالمت آمیز میخواهند موضوعات افغانستان را حلو به تفاهم کامل برسد ،ناکفته نماند که در دولت فعلی همه خود. را چسب زده کسی به یک شکلی وکسی به شکلی دیگر ومیخواهند. حاصل بردارند وخودت هم فرید آقا از جملع همین اشخاص افراد. هستی .
عبدالله ریحان

>>>   عبدالله ریحان تو خود چشم و گوش بسته از غنی فاشیست حمایت میکنی و جنایات و ناکارآمدی دولت را کتمان میکنی توسعه و پیشرفت که هیچ امنیت و آزادی نداریم از دست قوم پرستهای پشتون
اما تعصب باعث شده همه حقایق را پنهان کنید و در شب سیاه تاریک بگویید اینجا چون روز روشن است!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است