کاوش آثار باستانی تمدن بودایی توسط وزارت فرهنگ
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۲    ۱۳۹۶/۵/۴ کد خبر: 136375 منبع: پرینت

مسوولیت کاوش آثار باستانی ساحه مس عینک ولایت لوگر به وزارت اطلاعات و فرهنگ سپرده شد.

به نقل از پژواک، محمد رسول باوری، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در مراسم واگذاری مسوولیت کاوش آثار باستانی ساحه مس عینک گفته است کاوش آثار تاریخی بصورت نامنظم و غیرمسلکی صورت می گرفت و به همین جهت این مسوولیت بدستور رییس جمهور به وزارت اطلاعات و فرهنگ سپرده شده است.

به گفته باوری، در هشت سال گذشته حدود 4 هزار اثر باستانی شامل مجلسمه های سنگی و گلی، سکه های طلا، آثار سفالی و فلزی بودایی از این ساحه بدست آمده است که دو و نیم هزار اثر به موزیم کابل منتقل شده است.

ساحه مس عینک در ولایت لوگر یکی از ساحات مهم باستانی بجا مانده از تمدن بودایی در کشور است و پیش از این وزارت معادن و نفت آثار و اشیا بجامانده از آن دوران را کاوش می کرد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ساحه مس عینک
وزارت اطلاعات و فرهنگ
نظرات بینندگان:

>>>   به نظر من نه تنها دوران بوذایی در افغانستان در جمله آثار باستانی شمرده میشوند و باید راهی موزیم ها شود،بلکه درین قرن بیست و یکم تمام مردم افغانستان همراه با دین و لباس و خوراک و پوشاک و فرهنگ شان، در جمله آثار باستانی قرون وسطی بی که از آغاز اسلام هیچ تغیر نکرده است،شامل میشوند و باید همه شان در تمام موزیم های جهان،منحیث آثار باستانی دوران اسلام،جابجا شوند.

>>>   Badry
بار ها نوشته ام و باز هم خواهم نوشت که اوغان اوغان است ، اگر شاخش به آسمان هم بخورد اوغانی گری خود را می کند .
شما یکبار به قد و اندام این میرمن شینکی کروخیل که سفیر کبیر اوغانستان در کشور کانادا شده به دقت ببینید ، کجای این میرمن به دیپلومات می ماند ؟ این میرمن حتی یک موسسه آموزشی را در اوغانستان به پایان نرسانیده، همه دار و ندارش از بازار قصه خوانی و بورد بازار پیشور است . در پیشور کلان شده ، در پیشور جهان دیده و آب دیده شده و امروز نماینده سرزمین رابعه و مولانا و پور سینا در کانادا شده ! وظیفه اصلی این میرمن سرگین چیدن از عقب کاروان کوچی است نه مقام سفارت !
این میرمن غیرتی دو روز هم جاروب کشی دفاتر وزارت خارجه را نکرده ، دو روز به دفاتر رسمی کار نکرده و نمی دانم مردم کابل به این میرمن غیرتی چی دیده اند که او را وکیل خود برگزیده اند که امروز از خیرات سر کوچی بابای کلان به این جاه و جلال رسیده است ؟
بچه ربانی ، الهی جوانمرگ شوی همرای این مقرری هایت که هم بینی خود را بریدی و هم از ما را !


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است