تیتر روزنامه های افغانستان، سه شنبه 3 اسد 96
 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۰۸    ۱۳۹۶/۵/۳ کد خبر: 136352 منبع: پرینت

**افغانستان
حمله انتحاری دیروز کابل ۲۴ کشته و 42 زخمی برجای گذاشت
واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به حمله انتحاری دیروز در کابل
مرتضوی: به زودی تغییرات مثبت امنیتی در «فاریاب» و «غور» رونما خواهد شد
مقام های محلی: 35 بیمار و پزشک در حمله غور کشته شده اند
طالبان در شاهراه زرنج - دلارام، گروه های سیار برای بازرسی راه اندازی کرده اند
داماد دونالد ترامپ اتهام تبانی با روسیه را رد کرد

**8 صبح
ناامیدی، ترس و «بحران سیاسی» در پایتخت
سرپرست سخنگوی ریاست جمهوری: نیروهای امنیتی حالت تهاجمی دارند
یک سال پس از حادثه دهمزنگ؛ مراسم یادبود قربانیان در کاخ ریاست جمهوری برگزار می شود
روزگار دروغ های بزرگ و دوپارگی سیاسی
تخریب 110 باتری سد سلما
دختر نوجوان آلمانی عروس داعش به خانه بازمی گردد

**ماندگار
پایتخت باردیگر در سوگ نشست/ حملۀ انتحاری در غرب کابل۳۰ کشته و ده‌ها زخمی برجا گذاشت
هلمندیان در یک گردهمایی: اجازۀ تضعیف نظام را نمی‌دهیم
جنبش روشنایی تن به معامله داد/ غنی: حمله بر جنبش روشنایی فاجعۀ قرن۲۱ بود
سرپرست سخنگوی ریاست جمهوری: نیتی برای سیاسی‌ساختن پرونده جنرال دوستم نداریم
رییس اجرایی به مردم: فرصت دهید

**ویسا
130 تن از نیروهای مردمی در «فاریاب» تسلیم طالبان شدند
جاپان تایمز: شرم آور است که راه برون رفت از جنگ در افغانستان دیده نمی شود
انگلیس 85 مشاور نظامی به افغانستان اعزام می کند
ریاست جمهوری: تصور سپر قرار دادن طالبان در مقابل داعش، اشتباه بزرگ است
حمله انتحاری در پاکستان 25 کشته و 53 زخمی برجا گذاشت

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روزنامه
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   یازده سال از عمر من نگذشته بود که پدر مرا امان‌الله خان بدون محکمه به قتل رساند، پدر من یکی از رجال بزرگ دورۀ امیر حبیب‌الله خان سراج‌الملتةوالدین بود و به لقب مستوفی‌الممالک. شاید آخرین کسی که در افغانستان لقب – مستوفی‌الممالک داشت پدر من بود. علاوه بر وظیفه مستوفی‌الممالک، خان و بزرگ یک قبیله بزرگ افغانستان(ساپی یا صافی ) هم بود. و وقتی پدر مرا کشتند تمام هستی و زندگانی و دارایی ما را ضبط کردند و مرا در یک حویلی محبوس ساختند و به دهن در حویلی پاسبان مقرر کردند که هیچ کس به حویلی داخل نشود و من هم اجازه بر آمدن نداشته باشم. من و دو برادر کوچکم و خواهرم در آن حویلی دو سال به تنهایی، بیچارگی، گرسنگی، در کمال فقر و ذلت بسر بردیم.هیچ نفهمیدم که من در عمر یازده سالگی چه گناه کرده بودم که در زندان باشم."
از زندگی نامه استاد خلیل الله خلیلی.

>>>   Raheel

1- عملکرد جناب زاهد در شانزده سال اخیر چه بوده است که نفعی به پروان داشته باشد؟ در شانزده سال اخیر چه گلی به سر پروان زده اند که حالا بزنند؟
2- امنیت پروان را همین قوماندانها (الماس، خواجه نبی، جان احمد، برادران سیدخیلی و نور سکندر و خانواده جیلانی خان) خراب کرده اند. اینها همه مردم پروان را به غلام و برده و مزدور مرغانجه یی تبدیل کرده اند. هیچ کسی از دست اینها سربلند کرده نمی تواند. عق اینها، درک اینها و و دلسوزی اینها به معارف پروان، به پیشرف پروان، به انکشاف پروان... چه بوده است؟ حتی تا جایی که گفته شده است، سرک کابل سالنگ (خط دومش) را همین الماس قرار داد کرده است و درین شانزده سال تکمیل نمی شود.
3- اشرف غنی الماس را روی اهداف خاص قومی انتخاب کرده است. غنی هرگز تاجیکی را بر نمی گزیند. او دشمن درجه یک تاجیکان است. کارش همین است که تاجیک را منحیث قومی که ادعای شرکت در اقتدار سیاسی دارد، درهم بکوبد و به چنان به حاشیه بکشاندش که نابود شود.
4- غنی از از پیوندهای حکمتیار با مردم شمالی استفاده اعظمی می برد. من به مجاهدین پروانی و شمالی و سراسر کشور که در حزب اسلامی جهد کرده اند و هدف شان رضای خدا بود و به قدر کافی هشیاری سیاسی داشته اند، احترام دارم. درست مانند هر مجاهد دیگر. اما حکمتیار با برنامه های قومی فاشیستی به کابل آمده است. غنی از حکمتیار برای رام کردن و سرکوب کردن شمالی استفاده می کند. آیا الماس خان می تواند از این دام برون شود؟ اگر می تواند دم و دستگاه فرهنگی و سیاسی یی که او را در این امر بزرگ پروانی و تاجیکی کمک کند و خط بدهد و تغذیه فکری بکند، کدام است؟ الماس که نابغه هم باشد، نیاز به یک سازمان سیاسی یی که تولید فکر و اندیشه بکند، دارد. این سازمان کدام است؟

شما را به خدا جای شرم و حجالت نیست که تقرر در یک پست تشریفاتی و بی صلاحیت را اینقدر بزرگ ساخته ایم؟ آینقدر درمانده ایم که به خاطر یک پست تشریافاتی سر از پا نمی شناسیم و به ارگ می رویم و تجلیل می کنیم؟ شرم اینقدر ناآگاهی را به کجا ببریم؟ ایا تاجیک (هرچند الماس خود را تاجیک نمی داند) تنها برای مشاور شدن پیدا شده است؟ اوج کمال تاجیک همین است؟ چرا یک پست اجرایی بزرگ در دولت نمی دهند؟ چرا وارت نی؟ چرا پروانیان در ولایت خودشان والی قوماندان امنیه نمی شوند؟ جرا فرماندار مقرر کرده اند؟ الماس در برابر اینهمه نیرنگ و رذالت رژیم مرکری چه درک و احساس و واکنش و راهکار دفاعی سنجیده است و به کار گرفته است؟

به گفتۀ یکی از دوستان جوان پروانی- الماس اگر انسجام دهند می بود، اوضاع امنیتی و زار پروان را انسجام می داد. الماس چه کمالی دارد که شخصیت کشور شمول شود و انسجام امور شان را از او مشوره بگیرند؟ ایا غنی مشوره کسی می پذیرد؟ آیا غنی به عقل و خرد و دانش کس دیگری اعبتباری قایل است؟

مشکل ما با الماس نیست. مشکل ما با غنی است. در آمدن در سلک نواله خوران دربار غنی به هرک باشد توهین است. مخالفت من با این توهین است. توهینی که با پروان و شمالی و کوهدامن روا داشند

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک
مقامات كانادا هم از قوم گرايى ارگ فهميده اند !
شنكى كروخيل توسط سلطان ارگ سفير در كانادا مقرر شده است از طرفداران سرسخت غنى در تيم تحول بود . چندين بار تقاضاى ديدار با وزير خارجه ى كاناداى وى رد شده است ، كارشناسان به اين باورند كشور هاى كه سطح آگاهى شان بالا است و سياست هاى نيرنگ و فريبكارى تبار گرايى و مقررى هاى قومى ، تيمى دولت اوغانستان را درك نموده اند بنا بر اين اجازه ملاقات دريافت نكرده است
ادمین سه
نوید. ننگرهار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است