آمریکا منبع تامین سلاح غیرقانونی اروپا
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۷    ۱۳۹۶/۵/۳ کد خبر: 136317 منبع: پرینت

نتایج تحقیقات درباره فروش اینترنتی اسلحه نشان می دهد، آمریکا اکنون به منبع تامین سلاح غیرقانونی اروپا تبدیل شده است.

نتایج تحقیقات درباره فروش اینترنتی اسلحه نشان می دهد، آمریکا اکنون منبع تامین سلاح غیرقانونی اروپا شده است.

در پی انتشار گزارش ها مبنی بر آنکه اسلحه های به کاربرده شده در تیراندازی 2016 مونیخ و حمله های تروریستی 2015 پاریس از بخشی گسترده اما مخفی از شبکه جهانی وب موسوم به دارک وب (dark web) تهیه می شود، موسسه رند (Rand) کمیسیونی برای انجام نخستین مطالعه تجربی درباره تجارت اینترنتی غیرقانونی سلاح تشکیل داد. رهبری گروه را جاکومو پرسی پایولی برعهده گرفت که پیش تر مطالعاتی در زمینه قاچاق اسلحه های سبک به سفارش سازمان ملل انجام داده بود.
گروه رند یک هفته در سپتامبر 2016 به مشاهده فعالیت 52 فروشنده سلاح در 15 فروشگاه آنلاین پرداخت که نتایج بسیار نگران کننده بود.

اگرچه تجارت سلاح در مقایسه با مواد مخدر، ناچیز محسوب می شود، اما رقمی قابل توجه است و اسلحه با تنوع بیشتر و کیفیت بهتر در مقایسه با آنچه به صورت عادی در خیابان قابل تهیه است، در دسترس قرار دارد.

براساس برآورد محققان هر ماه حدود 80 هزار دالر اسلحه، قطعات اسلحه، مهمات، مواد منفجره و محصولات دیجیتال نظیر فایل های رایانه ای برای چاپ 3 بعدی اسلحه تنها در آن بخش از بازار که آنها مشاهده کردند، فروخته می شود.

بیشتر درآمد مربوط به اسلحه های کمری است. با فرض بهای متوسط 1189 دالر برای هر کلت گلاک (Glock)، صدها اسلحه غیرقانونی در سال فروخته می شود. شاید جالب ترین مساله، سمت و سوی این داد و ستدهاست. فروشندگان عمدتا در آمریکا هستند. جایی که بازاری وسیع از اسلحه قانونی و شبکه های توسعه یافته فروش مخفیانه وجود دارد.

اگرچه مشخص کردن مقصد اسلحه های فروخته شده دشوار است، اما محققان به این جمع بندی رسیدند که اروپا مهمترین مقصد تسلیحات فروخته شده است. این نتیجه گیری با توجه به سودی که از فروش اسلحه به آن سوی اقیانوس اطلس نصیب فروشندگان آمریکایی می شود، منطقی است. در آمریکا قیمت خرده فروشی هر قبضه اسلحه گلاک نو 459 دالر است، پس فروشندگان می توانند قیمت را تا صددرصد افزایش دهند. این رقم هزینه ارسال را جبران و سودی قابل توجه نصیب فروشنده می کند.

دارک وب مزیت بسیاری برای خریداران اروپایی دارد. خطر قربانی شیادی شدن یا دستگیر شدن در عملیاتی ضربتی زیاد است،‌ اما خطر خرید اسلحه در خیابان کمتر از این نیست. دسترسی به شبکه های فروش مخفیانه سلاح به مراتب سهل تر از خرید سلاح از فروشندگان خیابانی اسلحه است.

مشتریان اغلب پس از خرید نظرات خود را درباره کالای خریداری شده می نویسند و همین مساله، انتخاب فروشنده قابل اطمینان را تا حدی آسان می کند. در اروپا که قوانین سخت گیرانه ای درباره اسلحه وجود دارد، خرید اسلحه در خیابان بسیار خطرناک تر از تحویل گرفتن بسته ابزاری برقی یا کیس کامپیوتری است که اجزای اسلحه در آن جاسازی شده است.

اروپایی ها عموما از قوانین سخت گیرانه درباره مالکیت سلاح حمایت می کنند. اگر چه مشخص نیست اسلحه کمتر به معنای جرم کمتر است، اما نتایج مطالعات بسیاری این رابطه را صحیح ارزیابی می کند.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امریکا
اروپا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است