آمریکا هند را از روس و چین دور می سازد
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۲    ۱۳۹۶/۵/۳ کد خبر: 136306 منبع: پرینت

جان مکین رییس کمیسیون نظامی مجلس سنای آمریکا گفته است که هند به عنوان یک متحد قوی منطقه ای برای افغانستان می تواند در آوردن امنیت به افغانستان کمک مهم نماید.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، داکتر عبدالطیف نظری، استاد دانشگاه در برنامه «بازنگاه» گفت: آمریکا در حال حاضر تلاش می کند که همچنان به عنوان یک قدرت هژمون در قرن بیست و یک در نظام بین الملل باقی بماند و تهدیداتی که متوجه آمریکا است و هژمونی سیاسی امنیتی و اقتصادی آمریکا را به چالش بکشد.

وی افزود: این تهدیدات برای آمریکا، قدرت های خاص در منطقه هستند. یکی از آن قدرت ها چین است. بنابراین چین قبلا از ساختار نظم لیبرال بین المللی که در راس آن آمریکا قرار داشت تبعیت می کرد. در همین راستا به توسعه اقتصادی خود هم دست پیدا کرد. منتها در این اواخر چینی ها تلاش می کنند که هم قدرت نظامی خود را افزایش بدهند و هم قدرت اقتصادی خود را. بنابراین بگونه ای در همسویی و همنظری با سیاست های روسیه در منطقه عمل می کنند، یعنی روس ها خواستار این هستند که نظام چندقطبی یا چند جانبه گرایی در نظام بین الملل به رسمیت شناخته شود و چینی ها بیشتر بعد اقتصادی را مد نظر قرار داده اند.

داکتر نظری گفت: پس هدف اساسی آمریکا از همسویی و همنظری، یا جلب توجه هند این است که اولا گسل میان هند و چین را در منطقه افزایش بدهد و دوم اینکه هندی ها را از روس ها که در ادامه جنگ سرد متحد استراتژیک اش بود دور بسازد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
هند
نظرات بینندگان:

>>>   هند وپاکستان وچین را کسی فریب داده نمیتواند آنها گرجه مغز متفکر درجه دوم نیستند اما بدرستی میدانند که چی کنند

>>>   مبارزه برعلیه وطن فروشان
يك چيزى هم بنام شرم است كه
تا هنوز اين لغت دروازه هاى اين اقا را باز نكرده .
تنها امروز از ناكامى امنيت ملى در حمله انتحارى ٤٠ نفر مظلوم شهيد و ٣٨ نفر زخمى شده
از ناكامى وزارت دفاع و داخله ١٢٠ نفر از خيزش مردمى به دشمن تسليم شده
دها سرباز در هلمند توسط شركاى بين المللى شهيد شده
اضافه تَر ٥٦ نفر مريض داكتر و كارمند شفاخانه در ولسوالى تيوره شهيد شده ولسوالى تيوره هم به كمك ايرانى ها سقوط كرده و غيره .
عبدالله ميگويد شما حق داريد صدا بلند كنيد ولى ما را يعنى حكومت جحالت و فاميلى وتنظي را فرصت بدهيد تا در ساختار سكتور هاى امنيتى تدابير بگيرد .
سؤال از عبدالله لوده و اشرف غنى ديوانه ؟؟
از حكومت شما چند سال ميگزرد ؟
از اغاز حكومت تا حال چند نفر به شمول سربازان و افسران شهيد و زخمى شده ؟
تا حال چند ولسوالى بدست دشمن سقوط كرده؟
تا حال شما از چند ولايت بخاطر تأمين امنيت ديدن كرده أيد ؟
شما تا حال چند مخالف و قاتل مردم را إعدام ومجازات كرده ايد؟
شما صرف بخاطر گماشتن و تقرر خانواده هاى خود در داخل حكومت جنگ داريد .
واقعاً براى شما وقت بايد داد تا جيب هاى خالى تانرا پر كنيد .
دال نداشتيد دال بازى كنيد
خَر نداشتيد خَر سوارى كنيد .
اى كاش مرور به قيافه سابق خود كنيد
لباسها ى چركين و بدن عرق بوى تان هنوز هم در ذهن ودماغ ما است

>>>   حالا خیلی ناوقت شده. هند کشور مثل پاکستان وافغانستان نیست. درتمام مسایل کارآزموده شده اند. دنیا فعلاً دنیای 1992 و2005 نیست.ازینکه منافع ما با منافع غرب بخصوص آمریکا گره خورده. آمریکا بایدبه جنگ افغانستان خاتمه دهد.ادامه جنگ به نفع نیست. ادامه جنگ هنوز اوضاع راپیچیده می سازد.

>>>   امریکا از نظر نظامی در روی زمین از همه کشور ها قویتر است و بودجه نظامی هنگفتی دارد و سالانه صد ها ملیارد دالر مصارف نظامی دارد.
اما جنگ آینده دنیا از روی زمین صورت نمیگیرد، بلکه از هوا صورت میگیرد. از همین جهت یکتعداد کشور ها در پی توسعه جنگ ستاره گان یعنی جابجایی سلاح های نظامی در مدار زمین هستند.
اما این که کشور ها چگونه میتوانند در مقابل خطر جنگ از فضا خود را در امان نگه دارند، در حالت فعلی مشکل است.
در مقابل راکت های زمینی و راکت های قاره پیما و غیره، سیستم های دفاعی موجود است که آنها را قبل از رسیدن به کشور شان دفاع میکنند و انفجار میدهند.
اما در مقابل سلاحی که از زیر سر شان و از فضای خارج جو زمین بالای شان حمله صورت میگیرد، اگر آنها را انفجار بدهند، در بالای سر خودشان انفجار میکند و در نتیجه تشعشعات هستوی، کشور خود شان مورد این تشعشعات قرار میگیرد.
در بعضی حالات این سلاح ها به شکل فشاری است که بدون تشعشعات، در اثر فشار اتموسفیر باعث تخریبات بزرگ در یک منطقه میشود، از جمله بالای تاسیسات اتمی نظامی و غیر نظامی.
بنأ اگر کشور های دنیا بشمول ملل متحد، راهی برای تشنج زدایی میان کشور ها نیابند، خطرات جدی تمام سیاره ما را بشمول خود ایالات متحده امریکا را در بر خاهد داشت و هیچ کشوری در امان نخواهد بود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است