کارِ ستودنی جنبش روشنایی همین بود
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۸    ۱۳۹۶/۵/۲ کد خبر: 136290 منبع: پرینت

لغو تظاهرات خیابانی از سوی سران جنبش روشنایی کار درست، دلسوزانه و ستودنی است. گفتگو با دولت، کار درست تر و ستودنی تر است. تجربه ی ما و بشر نشان داده است که بعد از جنگ های خونین، خصومت های تباه کننده و کشتارهای ملیونی هم طرف ها مجبور به گفتگو خواهند شد، و هر طرف ناچار میزانی از عقب نشینی را خواهد پذیرفت، مگر اینکه یک طرف بتواند طرف دیگر را کاملا از میان بر دارد. در شرایط و با بافت اجتماعی افغانستان از میان برداشتن کامل یک طرف به این سادگی ها ممکن نیست.

گاه در هیاهو، تبلیغات و شنیدن پی هم دیدگاه ها و سخنان خودی در جمع خودی، مواضع انعطاف ناپذیر می شود، تا جایی که یک عمل و فقط یک نوع عمل را راه حل می بینیم، و گونه های دیگر از عمل و نگاه را نادرست و حتی خیانت می پنداریم. واقعیت اما آن است که برای رسیدن به هر هدف جمعی و سیاسی، راه های بی شمار و شیوه های متفاوتِ عمل وجود دارد. در افغانستان اما، راه هر چه خونین تر و عمل هرچه تندتر باشد نزد خیلی ها مقبول تر، درست تر و دوست داشتنی تر است. روزی این سنت و این چهارچوبِ نگاه و عمل ناچار باید بشکند. امیدواریم که جنبش روشنایی و جنبش های مدنی دیگر، آغازگر آن شکستن باشند.

عبدالله وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنبش روشنایی
رییس جمهور
نظرات بینندگان:

>>>   Najib Salam heeft 2 nieuwe foto's toegevoegd.
هر چند ما براى حرمت به خواست مردم هزاره از باب عدالتخواهى از جنبش روشنايى پشتيبانى كرديم و در پهلوى جنبش تبسم قرار گرفتيم ، اين پشتيبانى از ديد انسانى درست بود ، ولى از ديد سياسى اشتباه، زيرا اين جنبش خواست محلى داشت و براى عدالت سراسرى و اصلاح نظام و تغير سيستم رهبرى در كل مبارزه نمى كرد و ترس وجود داشت كه روزى عدالت خواهى را قربانى خواست هاى محلى كنند ، اكنون رهبران اين جنبش عدالتخواهى را از عقب خنجر زدند و با بد ترين مهره هاى فاشيزم قبيله كنار آمدند .
در آينده معيار پشتيبانى ما از هر جنبشى خواست هاى محلى نخواهد بود، مگر نفى اين حكومت و تغير نظام .

>>>   Haroon Mutaref
جنبش روشنایی بعد از حادثه المناک و کشتار دسته جمعی جوانان در چوک دهمزنگ ادعا داشت که ما به اسنادی دست یافته ایم که گویا افرادی خاصی در درون نظام در تبانی با استخبارات عربستان سعودی در عقب حمله دوم اسد قرار دارند و حتی از شریک ساختن این اسناد و مدارک با یوناما جهت سپردن آن به دادگاه لاهه نیز خبر می‌دادند و حتی در همان زمان و کش و گیرها خبرهای مبنی بر دست یافتن یوناما به چنین اسنادی از منابع مستقل دیگر نیز حرف و حدیث های به میان آمد .
حالا ما نمیدانیم این قضیه به کجا رسید و سرنوشت این سندها چه شد آیا به یوناما سپرده شد یا خیر؟

>>>   Muheddin
جنبش روشنایی به سرقدرت گرفتن رهبری با ارگ معامله کرد ارگ وعده داده اند که محقق را از سر راه شما دور می کنم اما ارگ یک تیر دو نشان زد از یکطرف ریشخندی بالای خون شهدا دوم اسد کرد و ابروی جنبش روشنایی پیش مردم از بین برد و دوم نشان داده اند که انتحاری هر لحظ در مهمانخانه ارگ امده است حمله انتحاری هدف شان محقق و برادران هزاره بود

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک
جنبش روشنایی حتا اگر تظاهرات را به تعویق انداختند هم کشته و شهید دادند. این بازیی که ارگ به پیش گرفته است. به نفع اقوام غیر افغان نیست. تنها راه صلح و امنیت اتحاد تاجیک، هزاره اوزبیک است.

>>>   احسنت.

>>>   متاسفانه این ها هنوز هم ، بازی های گرگ ومیش ویا موش وپشک حلقات تمامیت خواه رادرست درک نکرده اند ویا آفغانیت و اسلامیت آنان را پذیرفته اند...
توتاب و صد تا مسایل دیگر از این دست چندان ارزشی ندارد؛ مهم غصب قدرت، جعل تاریخ، تبعیض سیستماتیک، شهروند درجه یک و دو... اکثریت قلابی وخیالی، نادیده گرفتن اقوام وخانواده های حکومتگر قبل از ابدالی ها می باشد؛ که به این مسایل باید پرداخته شود وحل گردد...

>>>   خطاب به هموطنانم در جنبش روشنايى!
گيريم لين برق «توتاپ» از مسير ولايات مركزى گذشت، (كه بايد هم بگذرد) حالا با قتل عام ها، نا امنى و بى مسؤوليتى و بى كفايتى حكومت فاسد چه كار مى كنيد؟ شما ديشب در ارگ قناعت كرديد كه حكومت مسله برق «توتاپ» را مورد بازنگرى قرار مى دهد و بر رويتِ همين پيشنهادِ ارگ، دست از اعتراض خيابانى كشيديد. ٨ ساعت از نشست تان در ارگ نگذشته بود كه انتحارى هاى مشكوك در گولايى دواخانه ده ها جوان لسانس و ماستر ديگر را به خاك و خون غلتاند، هنوزم سكوت مى كنيد و منتظر بازنگرى مسله توتاب توسط حكومت فاسد هستيد؟

>>>   دوستان معترض به جنبش، جنبش اگر مذاکره نمیکرد پس چه میکرد؟ راه حل منطقی برای رسیدن به این هدف چیست؟ پس روزی برای بدست آوردن هدف لازم است که تظاهرات شود، وروزی هم مذاکره، گره کزدست گرددباز لازم نیست دندانش. پس کسانی پیروزند که به مقتضیات زمان خردمندان پاسخ دهند. لطفا صرفا انتقاد نکنید وراهکار وراه حل هم ارائه کنید تا همه بدانیم که حق با کیست.ازراه حل وپیشنهاد شما پی میبریم که سطح فکری تان بالاست.

>>>   سود مذاكره جنبش روشنايي در چه بود ؟
اعتبار خود را از دست داد و حكومت فاسد هم همين را ميخواست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است