ولیعهد سعودی رقبای خود را از سر راه برمی دارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۴    ۱۳۹۶/۵/۲ کد خبر: 136266 منبع: پرینت

محمد بن سلمان فرزند شاه سعودی و ولیعهد و وزیر دفاع عربستان در مراحل متعدد و در چارچوب کودتاهای سریع بر اساس فرامین صادره از سوی سلمان بن عبدالعزیز همچنان به زنجیره کودتای سفید خود علیه محمد بن نایف ولیعهد پیشین ادامه می دهد.

به گزارش العهد، قدرت فرزندان نایف هم اکنون تحت اختیار محمد بن سلمان درآمده است و گام بعدی او دست یافتن بر گارد ملی عربستان و کنار گذاشتن متعب بن عبدالله فرزند شاه سابق سعودی از قدرت و ریاست این گارد است.

اختیارات گسترده ای که در اختیار فرزندان نایف بن عبدالعزیز قرار داشت یک تهدید واقعی برای پادشاه و فرزندش به شمار می رفت و به همین دلیل محمد بن سلمان تصمیم گرفت نفوذ آنها را در وزارت کشور به عنوان یک وزارت خانه بنیادین کاهش دهد.

تلاش محمد بن سلمان جهت جلب رضایت عموزادگان خود با تعیین فرزندان شان در وزارت خانه ها ادامه نیافت و سعود بن نایف و فرزندش اولین کسانی بودند که بهای تصمیمات محمد بن سلمان را پرداختند.

در همین راستا محمد بن سلمان با تشکیل نهاد جدیدی به نام ' ریاست امنیت کشور' تمامی امور مربوط به مسایل امنیتی را از حوزه اختیارات عبدالعزیز بن سعود وزیر کشور سعودی خارج کرد و اداره کل آگاهی و نیروهای ویژه امنیتی و نیروهای وضعیت ویژه و کادر هوانیروز نیروهای انتظامی زیر مجموعه این نهاد جدید و تحت اشراف مستقیم شاه سعودی قرار گرفت.

هدف ولیعهد سعودی از اقدامات یاد شده پیشگیری از وقوع هر گونه ضد کودتا و یا ناآرامی های امنیتی داخلی و مبارزه با جاسوسی اعلام شده است.

بدین ترتیب محمد بن سلمان نه تنها به سلطه امنیتی خود تحکیم بخشید و عبدالعزیز بن محمد هویرینی را با رتبه وزیر به ریاست نهاد مزبور منصوب کرد که مسوولیت اداره بحران خلیج فارس و تقویت رابطه میان محمد بن سلمان و واشنگتن را برعهده دارد.

هویرینی بازوی محمد بن نایف و حلقه اتصال اصلی در تبادل اطلاعات امنیتی میان آمریکا و عربستان بود و محمد بن سلمان با انتخاب وی می خواست تا به دولت آمریکا اطمینان خاطر ببخشد که محمد بن نایف را ترجیح می داد و از او به عنوان ' امیر مبارزه با تروریسم ' نام می برد.

تعیین هویرینی به عنوان بازوی بن نایف و مرد شماره 2 مبارزه با تروریسم در عربستان، ترس و نگرانی آمریکا را از وقوع یک کودتای سفید علیه پدرش سلمان بن عبدالعزیز از سوی محمد بن سلمان از میان می برد.

در همین راستا گارد ملی تنها مانع بر سر راه محمد بن سلمان به شمار می رود و ولیعهد قصد دارد با کنار گذاشتن متعب بن عبدالله وزیر گارد ملی از قدرت این دستگاه را به نهادهای زیر مجموعه خود ملحق کند تا بدین ترتیب از احتمال وقوع کودتا علیه خود در امان بماند.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ولیعهد
سعودی
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است